Padoertje schreef:We kennen de context niet van het ongeluk, dus het blijft bij speculeren. Hopelijk is iedereen er goed vanaf gekomen en heeft het paard geen trauma opgelopen.
Hier zelf een wielrennende ruiter en partner van een erg fanatieke wielrenner. Ik heb de mannen vanaf het begin geleerd even 'aan te kondigen' als ze een paard passeren. Plus niet het geratel te laten horen van de huidige carbon wielen. Die kunnen ook best herrie maken. Zeker als ze in een groep rijden. Ook met gravelen in het bos weten ze dat ze ruiterpaden tegenkomen, dus ze proberen daar netjes rekening mee te houden. Maar helaas zijn niet alle wielrenners zo.
Toch valt het me de laatste jaren wel op dat ik veel paarden op de weg zie, die ook gewoonweg niet of onvoldoende verkeersmak zijn. Daarnaast is het ook flink drukker op de weg dan vroeger. Op een traject daar in de buurt kwam ik pas nog een meisje tegen met een pony die dwars over de weg liep. Wij hebben rustig gewacht tot ze weer een beetje controle had, maar even later kwam er een oud stel in een duo-fiets aan en die lagen bijna in de sloot. Zo'n meisje had dan beter of aan de hand kunnen gaan om ervaring op te doen, of neem iemand mee met een bevestigd paard om de rust erin te houden.
En daarnaast zie je ook steeds meer mensen met oortjes in op de weg. Ook niet bepaald veilig. Ik doe het soms ook op de fiets, maar dan alleen aan mijn buitenoor, zodat ik achteropkomend verkeer altijd hoor aankomen.
Dat is soms ook wel lastiger hoor wat betreft dat verkeersmakke paard, ik heb dus een hele coole maar laatst stond er wat wind en kwamen we in een eendjes parade terecht (die auto's) en toen had ik ook geen verkeersmak paard meer, was iedere prikkel er een teveel. Het blijven nu eenmaal dieren ipv machines waar de rest van de mede weggebruikers wel mee te maken hebben.