Wielrenner gewond na ongeval met paard in Mijdrecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Wielrenner gewond na ongeval met paard in Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 16:55

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

In Mijdrecht is afgelopen zaterdagmorgen een wielrenner gewond geraakt na een ongeval met een paard. Rond 9:30 fietste een groepje wielrenners langs het paard op de Westerlandseweg. Een van hen is toen door het paard geraakt en hard komen te vallen.

De wielrenner raakte bij de val ernstig gewond. Een ambulance en de politie kwamen te hulp en de trauma-arts werd met de helikopter naar de plek van het ongeval gebracht. Het is niet duidelijk hoe het ongeval kon gebeuren, daar doet de politie nu onderzoek naar.

Gebruikte bronnen:

Elisa2

Re: Wielrenner gewond na ongeval met paard in Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 17:21

Vervelend voor de wielrenner.. maar ze willen nog weleens erg snel, geruisloos en dichtbij inhalen en dat vinden niet alle paarden even grappig.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 17:26

De westerlandseweg is niet heel breed.

Mijn ervaring met wielrenners in die regio is niet heel positief

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 18:25

Elisa2 schreef:
Vervelend voor de wielrenner.. maar ze willen nog weleens erg snel, geruisloos en dichtbij inhalen en dat vinden niet alle paarden even grappig.

Nou inderdaad, soms zitten ze nog net niet in je paard. En even afremmen zit er vaak niet in hoor.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 20:56

...en daarom heb ik op buitenrit een lange dressuurzweep mee, die ik horizontaal uitsteek :+

Maar het hoeft niet te wezen dat ook hier de wielrenner fout zat. Mijn pony wilt soms ook nog wel eens suicidaal reageren omdat het gras in haar ogen te hard gegroeid is }:0

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 21:05

Sterkte en beterschap voor de wielrenner. Ik vind wielrenners over het algemeen vervelende weggebruikers. Te paard, maar ook als automobilist of als voetganger.

Maar ernstig gewond raken wens ik niemand toe.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 23:41

Elisa2 schreef:

Ik weet ook van een ongeval doordat het paard bang was voor... het geluid van een fietsbel... Je doet het niet snel goed. Maak je geen geluid, schrikt het paard, maak je wel geluid kan dat dus ook. Ik maak meestal wel even een praatje, zodat paard en ruiter weten dat ik in de buurt ben.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 07:31

Tja, het staat er niet bij dus wat er precies gebeurd is. Ik heb ook wel eens op een pony gezeten die precies schrok van iets in de berm toen er een kudde wielrenners langs reed. Pony sprong een meter opzij. Wielrenners schrokken zich de pleuris maar liep gelukkig goed af.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 07:40

Ineke2 schreef:
Sterkte en beterschap voor de wielrenner. Ik vind wielrenners over het algemeen vervelende weggebruikers. Te paard, maar ook als automobilist of als voetganger.

Exact dit. Hele veel beterschap gewenst voor de wielrenner.

En het kan zeker ook zo zijn dat de 'schuld' wel bij het paard lag.

Maar ik heb al zo vaak meegemaakt dat ze zo dicht langs komen, met zo veel, op hoge snelheid (en dan vaak ook nog met commentaar) dat ik denk: één half pasje opzij en jullie liggen allemaal van je fiets af. Dan hoeft mijn paard niet eens iets geks te doen.
En mijn paarden zijn echt poepie braaf en helemaal gewend aan wielrenners en verkeer. Maar ze vertrouwen er wel heel erg op dat je altijd 100% controle over een paard hebt....
Dat dit dus precies is waar ik ook altijd bang voor ben (en zei duidelijk niet mee bezig zijn)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 07:46

Zoolgangster schreef:
Elisa2 schreef:

Ik weet ook van een ongeval doordat het paard bang was voor... het geluid van een fietsbel... Je doet het niet snel goed. Maak je geen geluid, schrikt het paard, maak je wel geluid kan dat dus ook. Ik maak meestal wel even een praatje, zodat paard en ruiter weten dat ik in de buurt ben.

Nou ja, geluid maken en met een ruime boog passeren en dan is het niet zo moeilijk denk ik. Maar niet snel en ongezien vlak achter een paard opduiken en dan ineens bellen. :+

Ik had afgelopen zondag nog dat er aan de ene kant een stroom auto's aankwamen en van achteren hordes wielrenners die precies tussen mij en die auto's wilden inhalen. Gelukkig was mijn paard heel cool maar dat had ook makkelijk even iets anders af kunnen lopen. Ze willen zelf ook gewoon niet wachten om een veiligere omgeving te creeren.

Ik gun ook niemand een ongeluk maar over het algemeen vind ik het bijna frappant dat dit niet vaker gebeurd. Ik vindt wielrenners en mountainbikers over het algemeen ook vrij irritante weggebruikers.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 08:24

We kennen de context niet van het ongeluk, dus het blijft bij speculeren. Hopelijk is iedereen er goed vanaf gekomen en heeft het paard geen trauma opgelopen.

Hier zelf een wielrennende ruiter en partner van een erg fanatieke wielrenner. Ik heb de mannen vanaf het begin geleerd even 'aan te kondigen' als ze een paard passeren. Plus niet het geratel te laten horen van de huidige carbon wielen. Die kunnen ook best herrie maken. Zeker als ze in een groep rijden. Ook met gravelen in het bos weten ze dat ze ruiterpaden tegenkomen, dus ze proberen daar netjes rekening mee te houden. Maar helaas zijn niet alle wielrenners zo.

Toch valt het me de laatste jaren wel op dat ik veel paarden op de weg zie, die ook gewoonweg niet of onvoldoende verkeersmak zijn. Daarnaast is het ook flink drukker op de weg dan vroeger. Op een traject daar in de buurt kwam ik pas nog een meisje tegen met een pony die dwars over de weg liep. Wij hebben rustig gewacht tot ze weer een beetje controle had, maar even later kwam er een oud stel in een duo-fiets aan en die lagen bijna in de sloot. Zo'n meisje had dan beter of aan de hand kunnen gaan om ervaring op te doen, of neem iemand mee met een bevestigd paard om de rust erin te houden.

En daarnaast zie je ook steeds meer mensen met oortjes in op de weg. Ook niet bepaald veilig. Ik doe het soms ook op de fiets, maar dan alleen aan mijn buitenoor, zodat ik achteropkomend verkeer altijd hoor aankomen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:23

Wat ook de oorzaak is, dit wens je de wielrenner noch de ruiter toe .

Nog nooit problemen met motorcrossers gehad, maar des te meer met wielrenners of mountainbikers.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:53

Zoolgangster schreef:
Elisa2 schreef:

Ik had laatst bijna een bejaarde op een e-bike onder m'n racefiets, maar ik weet wel wie de schuld zou hebben gekregen als het misgegaan was.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:54

Padoertje schreef:
En daarnaast zie je ook steeds meer mensen met oortjes in op de weg. Ook niet bepaald veilig. Ik doe het soms ook op de fiets, maar dan alleen aan mijn buitenoor, zodat ik achteropkomend verkeer altijd hoor aankomen.

Ken je Shokz oortjes? Dan hoor je de omgeving beter. Wordt veel gebruikt door hardlopers.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 14:11

pol013 schreef:
Ineke2 schreef:

Exact dit. Hele veel beterschap gewenst voor de wielrenner.

En het kan zeker ook zo zijn dat de 'schuld' wel bij het paard lag.

Maar ik heb al zo vaak meegemaakt dat ze zo dicht langs komen, met zo veel, op hoge snelheid (en dan vaak ook nog met commentaar) dat ik denk: één half pasje opzij en jullie liggen allemaal van je fiets af. Dan hoeft mijn paard niet eens iets geks te doen.
En mijn paarden zijn echt poepie braaf en helemaal gewend aan wielrenners en verkeer. Maar ze vertrouwen er wel heel erg op dat je altijd 100% controle over een paard hebt....
Dat dit dus precies is waar ik ook altijd bang voor ben (en zei duidelijk niet mee bezig zijn)

Goed verwoord beide.

En ondanks dat die wielrenners soms menen dat de hele weg van hen is, als het geen paardenmensen zijn weten ze ook niet dat een paard wat nu braaf loopt even later een pasje opzij kan zetten.
En daar kunnen zij niet op reageren.

Er is ook veel te weinig aandacht voor dat men ruim moet passeren.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 14:42

Ik had eens een wielrenner op een houten bruggetje tussen paard en hek in gehad. Op een gegeven monent hield de wielrenner zich nog even vast aan het hek en fietste toen verder.
Heb ook eens gehoord dat er een hele slinger wielrenners was en paard draaide zich om en al die wielrenners vielen als domino steentjes om :+

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 15:28

Wat er over wielrenners gezegd ( en ja geregeld hartstikke terecht , naar mijn mening vooral als het er meer dan 2 a 3 zijn wordt het al snel een probleem ) , dat kun je ook over ruiters zeggen.
Het neemt de weg in , Dat dier is onberekenbaar ; ik moet er voor afremmen met m'n auto of erachter blijven hangen en dan springt het opeens de weg op :D

Als we nu allemaal wat meer accepteren dat er ander soort verkeer is dan de auto . En dat ze ook ruimte in kunnen nemen en fouten maken dan zou het zoveel relaxter zijn allemaal.
Want waar dat paard fouten maakt doet dat mens op de fiets dat ook. Verkeerde inschattingen.

Al maak je maar 1 fout per jaar dan zijn dat nog 10 miljoen fouten op de weg. Dat zijn meer dan 27.000 fouten per dag. Dan valt het aantal ongelukken nog mee toch :D

En 1 persoon in 1 auto neemt nog altijd meer ruimte in dan 3 fietsers/6 wandelaars/ 2 paarden naast elkaar

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 15:40

Als het paard dr met zn benen bij kon was de wielrenner te dicht bij punt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 15:55

Padoertje schreef:
We kennen de context niet van het ongeluk, dus het blijft bij speculeren. Hopelijk is iedereen er goed vanaf gekomen en heeft het paard geen trauma opgelopen.

Hier zelf een wielrennende ruiter en partner van een erg fanatieke wielrenner. Ik heb de mannen vanaf het begin geleerd even 'aan te kondigen' als ze een paard passeren. Plus niet het geratel te laten horen van de huidige carbon wielen. Die kunnen ook best herrie maken. Zeker als ze in een groep rijden. Ook met gravelen in het bos weten ze dat ze ruiterpaden tegenkomen, dus ze proberen daar netjes rekening mee te houden. Maar helaas zijn niet alle wielrenners zo.

Toch valt het me de laatste jaren wel op dat ik veel paarden op de weg zie, die ook gewoonweg niet of onvoldoende verkeersmak zijn. Daarnaast is het ook flink drukker op de weg dan vroeger. Op een traject daar in de buurt kwam ik pas nog een meisje tegen met een pony die dwars over de weg liep. Wij hebben rustig gewacht tot ze weer een beetje controle had, maar even later kwam er een oud stel in een duo-fiets aan en die lagen bijna in de sloot. Zo'n meisje had dan beter of aan de hand kunnen gaan om ervaring op te doen, of neem iemand mee met een bevestigd paard om de rust erin te houden.

Dat is soms ook wel lastiger hoor wat betreft dat verkeersmakke paard, ik heb dus een hele coole maar laatst stond er wat wind en kwamen we in een eendjes parade terecht (die auto's) en toen had ik ook geen verkeersmak paard meer, was iedere prikkel er een teveel. Het blijven nu eenmaal dieren ipv machines waar de rest van de mede weggebruikers wel mee te maken hebben.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 15:58

Babootje schreef:

Ok dan, als jouw paard iemand raakt heb jij een probleem hoor.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 16:01

CharleyT schreef:
Babootje schreef:

Een beetje een kortzichtig antwoord inderdaad. Niemand weet precies de toedracht van het ongeval toch? Wat wel bekend is, is dat er iemand flink gewond geraakt is en dat is vreselijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 16:09

Duidelijk is dat er niet genoeg ruimte was tussen de wielrenners en de ruiter of begeleider van het paard.
Het probleem is dat wielrenners uiteraard hard gaan. Dan dan loop je ook geweldige verwondingen op als je ten valt komt, ongeacht de omstandigheden.
Maar ik denk wel dat zulke dingen vaak te voorkomen zijn als ze vooruit zouden kijken en ruim om paarden heen zouden gaan. Maar als een paard plots opzij springt of overdwars gaat staan, ben je gewoon de klos als je hard fietst.
Ik hoop dat de wielrenner er goed doorheen komt en dat het paard geen erge verwondingen en een trauma opgelopen heeft.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 16:10

CharleyT schreef:
Babootje schreef:

Niet als het slachtoffer (mede) verantwoordelijk is. Een paard is geen auto.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 17:05

CharleyT schreef:
Babootje schreef:

Sachertorte schreef:
Een beetje een kortzichtig antwoord inderdaad. Niemand weet precies de toedracht van het ongeval toch? Wat wel bekend is, is dat er iemand flink gewond geraakt is en dat is vreselijk.

Nou ja kortzichtig. Ik heb er natuurlijk wel een beetje naar gekeken.

Juridisch kader

Paarden zijn onberekenbare dieren
Volgens art. 6:179 BW is de bezitter van een dier in beginsel aansprakelijk voor de schade die het dier veroorzaakt, juist omdat dieren een eigen energie/gedrag hebben waar de mens niet altijd controle over heeft.

2. Ruiter ≠ altijd aansprakelijk**
Als ruiter (of menner) kun je aansprakelijk zijn omdat je de feitelijke macht over het paard hebt. Maar… dit betekent niet dat je automatisch voor alles opdraait. De omstandigheden spelen een grote rol.

3. Bijzondere verkeersregels
Andere weggebruikers hebben een "zorgplicht" t.o.v. ruiters. Denk aan stapvoets passeren, voldoende afstand houden en niet claxonneren.
Doet een automobilist dit niet en schrikt het paard daarvan, dan kan de automobilist (deels of volledig) aansprakelijk zijn.

Als er geen getuigen zijn, de situatie in aanmerking genomen, wordt meestal de aansprakelijkheid verdeeld (bv 50/50). Dat is ook mijn eigen ervaring toen mijn paard in het zijportier van een te dicht naast mij wachtende auto voor het stoplicht ging zitten. De beste man heeft maar 50% van zijn schade vergoed gekregen en zal dat dus nooit meer doen.

Nu de situatie, de Westerlandseweg in Mijdrecht

Afbeelding

Je ziet dat het onmogelijk is om hier 5 m afstand te houden bij het passeren en je ziet ook het paardenpad langs de weg. Ik kan me er wel een voorstelling van maken wat er is gebeurd. Wielrenners kennende (maar geen 100% zekerheid natuurlijk) zullen ze niet stapvoets gepasseerd zijn en zijn de paarden/is het paard geschrokken.

Ik hoop uiteraard dat het goed komt met de wielrenner. Maar dit is in ieder geval een les voor de hele groep die erbij betrokken was.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 17:43

Het ging om een groepje wielrenners toch, dan zijn er getuigen? En wie weet waren er meer mensen in de buurt van dit ongeval. We weten de toedracht niet. Wat wij weten is slechts dat er iemand zwaar gewond geraakt is en dat is niet minder dan erg.