'Groenblauw paardenerf biedt meerwaarde'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

'Groenblauw paardenerf biedt meerwaarde'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 21:17

Nieuwe Oogst
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Bij het verhogen van de biodiversiteit wordt altijd naar de landbouw gekeken, nooit naar de paardensector. Terwijl daar juist zoveel mogelijk is en dit een win-winsituatie kan opleveren, stelt lector Inga Wolframm.

De Europese doelstelling is dat 10 procent van het Nederlandse landschap in 2050 groenblauw is dooraderd. Dat betekent dat er voldoende en divers groen en water is, zodat er een biotoop voor verschillende soorten ontstaat. Meer biodiversiteit dus. Maar hoe doe je dat?

Inga Wolframm, lector duurzame paardenhouderij en paardensport bij Hogeschool Van Hall Larenstein, meent dat de paardensector hierbij een belangrijke rol kan spelen. Dit onderzoekt ze in het project Biodiverse Paardenhouderijen. Ook ontwikkelt ze adviezen en handvatten voor paardenhouders. Daarvoor ontving ze 300.000 euro subsidie via de regeling Raak-mkb van Regieorgaan SIA.

Volgens Wolframm is er een duidelijk verband tussen de paardensector en de groenblauwe ruimte, al werd hier tot nu nog niets mee gedaan. "Toen ik twee jaar geleden mijn lectoraat begon, was de paardensector vooral bekend door de successen van Anky van Grunsven. Maar als je iets verder kijkt, blijkt dat mensen die paarden houden, ook graag buiten in de natuur zijn."

Daarom zette de lector in 2022 een enquête uit waarbij landschapselementen op het erf van paardenbedrijven werden geteld. "Paardenhouders zitten op het platteland en hebben land. Eigenlijk is het raar dat zij nooit eerder zijn betrokken bij vraagstukken over biodiversiteit, terwijl deze bedrijven vaak heel geschikt zijn om groenblauw te integreren."

De paardenhouderij bleek het, met 12 procent groenblauwe dooradering, niet eens slecht te doen. Maar het kan altijd beter. Volgens Wolframm op een manier waarop zowel de biodiversiteit, de maatschappij, de paarden als de houder er wel bij vaart.

Fors gestegen kosten
"Je ziet veel hippisch ondernemers worstelen met hun verdienmodel. De fors gestegen kosten worden vaak niet of niet genoeg doorberekend aan klanten. Stel nu dat je als ondernemer landschap creëert dat niet alleen goed is voor de biodiversiteit, maar dat ook iets toevoegt aan het welzijn van je paard. Dat is een meerwaarde die je mee kunt nemen in je prijzen", legt de lector uit.

Met 22 praktijkpartners – pensionstallen, maneges en particuliere houders – wordt in kaart gebracht hoe dat precies moet. Eerst wordt gekeken wat er allemaal al is wat betreft biodiversiteit. Vervolgens wordt een analyse gemaakt van het gebied waar de ondernemer is gevestigd, en een verkenning gemaakt van de belangrijkste stakeholders.

Met PaardenBoom, een kwalitatief meetinstrument ontwikkeld op basis van de BoerenBoom van lector Ron Methorst en collega's van Aeres Hogeschool, worden zestien aspecten van een paardenhouderij in kaart gebracht. Denk aan sociale kracht, verdienmodel en product, en ecologische waarde.

Vervolgens wordt gekeken wat uitdagingen zijn om met groenblauwe dooradering aan de slag te gaan. Ten slotte wordt onderzocht hoe een optimale inrichting eruit zou kunnen zien, rekening houdend met gebiedseigen kenmerken, biodiversiteit, paardenwelzijn en financiële duurzaamheid.

Dit klinkt ingewikkeld, maar bij een van de projectpartners werd dit al werkelijkheid. "Deze manege en pensionstal in Leusden ligt ingebed tussen een industriegebied, de Grebbelinie en de A28. Eigenlijk is het overgangsgebied tussen natuur, stad en snelweg. We hebben gekeken hoe we deze functies mooier konden verbinden en het landschap beter in konden richten voor de paarden", stelt Wolframm.

Omdat zowel provincie Utrecht, de gemeente als het agrarisch natuurcollectief BoerenNatuur Oost enthousiast waren, ging het allemaal veel sneller dan verwacht. Inmiddels zijn twee paardenweides opnieuw ingericht met grote poelen, hagen, bomen en nieuwe aanplant.

Potjes vaker aanspreken
De lector vervolgt: "binnen twee weken was het werk klaar en het heeft de stalhouder niets gekost. Er zijn potjes voor zulke projecten, in dit geval uit het Programma Landelijk Gebied. Die moeten we vaker aanspreken. Het in te richten landschap moet daarvoor wel landbouwgrond zijn".

Een voorbeeld dat behoorlijk vooruitloopt op het onderzoeksproject, is dit jaar begonnen en duurt twee jaar. "Dat is niet lang, maar we hebben in een korte tijd al veel bereikt", lacht Wolframm, die meteen laat weten dat 3 ton subsidie niet veel is voor zo'n project.

"We hebben alles voorbereid met onze onderwijspartners en het onderzoek ingebed in het onderwijs. Studenten gaan op pad om data te verzamelen, fauna in kaart te brengen en interviews af te nemen", licht de lector toe.

Ook interessant voor beleidsmakers
"Het einddoel is om aan paardenhouders te laten zien wat zij op hun eigen grond kunnen doen aan biodiversiteit en paardenwelzijn, compleet met landschapsinrichtingsvoorbeelden. Hopelijk is dit ook interessant voor beleidsmakers op lokaal, provinciaal en landelijk niveau", zegt Wolframm.

De paardensector kan wezenlijk bijdragen aan de grote maatschappelijke opgaven die er liggen, is de overtuiging van de lector. "Dat is mijn grootste drijfveer: we kunnen meer dan alleen op paarden rijden. Dit helpt het paardenwelzijn vooruit en de maatschappij profiteert mee", stelt ze.

"Het is misschien een nieuwe manier van denken, maar door deze te integreren in het onderwijs, pikken jongeren het al op en kunnen zij helpen om een duurzame bedrijfsvoering te realiseren", zegt Wolframm.

Elisa2

Re: 'Groenblauw paardenerf biedt meerwaarde'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 08:57

Interessant, het zorgt er wellicht ook voor dat paardenbedrijven minder op de radar komen wat betreft stikstof etc. Het zou dus in meerdere gevallen een win-win situatie kunnen worden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 09:05

En je kunt ook klein beginnen ipv hele poelen en dergelijke aanleggen. Denk aan struiken planten of bloemenstroken aanleggen. Struiken als de meidoorn of wilgensoorten met katjes zijn enorm waardevol. Een loze strook grasvrij maken en met een paardvriendelijk bloemen- en kruidenmengsel inzaaien. Heel even wat werk, maar qua kosten echt niet prijzig.
Zo kun je ook met een klein budget een start maken.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 09:13

Klinkt allemaal heel leuk maar op heel veel plekken mag je helemaal niks qua beplanting of aanleggen van een poel of wadi.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 09:19

ajesca123 schreef:
Klinkt allemaal heel leuk maar op heel veel plekken mag je helemaal niks qua beplanting of aanleggen van een poel of wadi.

Struikjes en bloemenstroken (of zelfs een strook niet maaien) mag echt bijna overal. Laten we kijken naar wat er mogelijk is, ipv te zoeken naar wat niet mag (want dat klinkt meer als een excuus om vooral niets te doen).

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 09:34

callippo schreef:
ajesca123 schreef:

Struikjes en bloemenstroken (of zelfs een strook niet maaien) mag echt bijna overal. Laten we kijken naar wat er mogelijk is, ipv te zoeken naar wat niet mag (want dat klinkt meer als een excuus om vooral niets te doen).

Heb geen excuses nodig om het niet te doen hoor.
Het is alleen echt niet zo simpel als dat het in het artikel voorgesteld wordt.
Zoals daar ook staat is voorwaarde wel dat het landbouwgrond is. En laat nu net het grootste deel van de particuliere stukken grond dat niet zijn.
Ben er helemaal voorstander van om meer variatie in het landschap te brengen maar laten we eerlijk blijven en accepteren dat het voor heel veel mensen door alle regels vanuit gemeente etc echt niet zo eenvoudig is.
Zou fijn zijn als vanuit dit soort projecten daar misschien ook aandacht voor zou zijn.
Ik denk echt dat heel veel mensen heel graag verandering aan zouden willen brengen zeker als daar ook subsidies voor zijn.
Maar het gezegde geen slapende honden wakker maken geld bij veel gemeenten helaas wel degelijk dus blijven veel mensen daar liever weg dan dat ze daar vragen gaan stellen over de mogelijkheden die er zijn op je eigen grond.
Gelukkig woon ik op een plek waar wel een en ander kan en ook gedaan is en gaat worden.
Alleen weet ik ook van meerdere mensen om mij heen dat het echt niet overal zo eenvoudig is.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 09:39

callippo schreef:
ajesca123 schreef:

Dat is natuurlijk geen 'zoeken', het is wat mij betreft juist het grootste probleem: dat je nauwelijks iets mag op landbouwgrond. Want de meeste paardenhouders willen juist heel graag 'groenblauw'. Leuk beginnetje hoor een bloemenstrook, maar wat 'we' echt willen zijn hagen, bomen en poelen. Ik heb het allemaal gelukkig, maar het mag niet, dus het blijft hopen dat het goed gaat. Maar dat zou dus niet meer moeten in deze tijd.
Laatst bijgewerkt door GDG op 22-05-25 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 09:41

Alsof gemeentes ondertussen óók niet weten dat er wat moet veranderen en altijd meteen al met de hakken in het zand gaan -O-
Er zijn verdikke subsidieregelingen om hagen terug te brengen in het landschap.

Wij hebben hier ongeveer 15 jaar geleden een nieuwe loods neergezet. Met vergunning uiteraard.

Daar was zand voor nodig, wat we gewoon uit de wei hebben gegraven. Zonder vergunning :D

Daar bleef uiteraard een gat over, en daar hebben we een mooie poel van gemaakt. Dat hebben we allemaal niet gemeld, heeft geen haan naar gekraaid. Ondertussen staat de poel officieel ingetekend in de topografische kaart en níemand heeft gedacht "gut, op de vorige kaart stond geen water, wat gék?" :+

100 jaar geleden stikte het hier van de poelen en poeltjes en was wat nu ons weiland is onontgonnen broekland bij de beeklopen hier in de buurt, dus die poel past prima in het landschap - dat wel.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 09:48

Ibbel schreef:
Alsof gemeentes ondertussen óók niet weten dat er wat moet veranderen en altijd meteen al met de hakken in het zand gaan -O-
Er zijn verdikke subsidieregelingen om hagen terug te brengen in het landschap.

Wij hebben hier ongeveer 15 jaar geleden een nieuwe loods neergezet. Met vergunning uiteraard.

Daar was zand voor nodig, wat we gewoon uit de wei hebben gegraven. Zonder vergunning :D

Daar bleef uiteraard een gat over, en daar hebben we een mooie poel van gemaakt. Dat hebben we allemaal niet gemeld, heeft geen haan naar gekraaid. Ondertussen staat de poel officieel ingetekend in de topografische kaart en níemand heeft gedacht "gut, op de vorige kaart stond geen water, wat gék?" :+

100 jaar geleden stikte het hier van de poelen en poeltjes en was wat nu ons weiland is onontgonnen broekland bij de beeklopen hier in de buurt, dus die poel past prima in het landschap - dat wel.

Maar dat er geen haan naar heeft gekraaid is vooral geluk hebben.
Hier zijn ze bvb dol op het vergelijken van satellietbeelden.
Zodra er een afwijking zichtbaar is komen ze vragen stellen.
Loopt hier ook zo’n project voor het buitengebied en toch al een hoop mensen die daar nu gedoe mee hebben waarbij ze eerder ook dachten dat het zon vaart niet zou lopen want het gaat al jaren goed.
Maar het zou heel mooi zijn als bvb dit project kan helpen om daar verandering in aan te brengen zodat ook vanuit gemeenten anders gekeken en omgegaan wordt met dit soort zaken
Laatst bijgewerkt door ajesca123 op 22-05-25 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 09:49

Vanuit dit soort projecten wordt er zeker weten aandacht besteed aan inspraak op besluiten van gemeentes, provincies en de staat. Dat is waar het laatste stukje over gaat, beïnvloeden van beleidsmakers, lobbyen ed. Als je dergelijke onderzoeken bij zulke besluiten aan kunt dragen, heb je een veel betere onderbouwing van bijvoorbeeld je vergunningsaanvraag

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 09:50

GDG schreef:
Dat is natuurlijk geen 'zoeken', het is wat mij betreft juist het grootste probleem: dat je nauwelijks iets mag op landbouwgrond. Want de meeste paardenhouders willen juist heel graag 'groenblauw'. Leuk beginnetje hoor een bloemenstrook, maar wat 'we' echt willen zijn hagen, bomen en poelen. Ik heb het allemaal gelukkig, maar het mag niet, dus het blijft hopen dat het goed gaat. Maar dat zou dus niet meer moeten in deze tijd.

Maar als we nooit beginnen gebeurt er ook nooit wat. Natuurlijk willen we veel meer. Maar waarom niet vast klein beginnen met wat wel mag? Alle kleine beetjes helpen de insecten aan voedsel bijvoorbeeld. Ik had hier een paar jaar geleden een bloemenstrookje van 8 meter. Een drukte van jewelste aan bijen en hommels. Dit jaar wordt de strook 70 meter lang, langs de wei. En maar een halve meter breed. Dat neemt niet veel ruimte in langs de omheining, kost wel even tijd en werk om het grasvrij te hebben en in te zaaien. Maar de waarde ervan is al enorm voor de biodiversiteit.
Datzelfde geldt voor stroken niet maaien en gras uit te laten bloeien.
Lijkt misschien niet veel, maar dit geeft echt wel waarde voor de insecten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 09:59

Zeker Daihyo, alle beetjes helpen. Een strook bloemenmengsel of gewoon bloeiend gras zou wat mij betreft gewoon verplicht mogen zijn. Maar jeetje, als we een beetje nadenken zijn juist paardenhouders een mooie sleutel in landelijke gebieden voor een 'groenblauwe' corridor. Dat die dat zelden mogen toepassen vind ik echt schandalig.

Maar: daarom juich ik deze intiatieven des te meer toe! Supermooi hoe die betreffende gemeente meegewerkt heeft en hopelijk een stap gaat durven zetten om anderen dit ook toe te staan. En hopelijk volgen er snel heel veel meer gemeentes. (in mijn gemeente moet helaas juist het 'open karakter' van het landschap behouden blijven, waar ik niets van snap want zo was het vroeger helemaal niet terwijl ze dat 'vroeger' wel als argument gebruiken. Hopelijk draaien zij snel eens bij).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 11:47

Ja eens. Voor bouwwerken snap ik de regels, anders krijg je wildgroei. Maar voor groen en blauw…. Zeker inheems zouden ze toch juist moeten stimuleren.
Hier gelukkig wel een fijne gemeente wat groen betreft. Heb zelfs subsidie gekregen voor zaaimengsel en insectenhotels. En ze hebben vorig jaar gratis bomen weggegeven, 1 per adres. Gelukkig had ik lieve buren en heb ik 3 bomen kunnen planten. Dat zie ik ook steeds meer gebeuren.
Met een beetje creativiteit kom je op kleine schaal best een eind.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 13:12

Wat ik me wel oprecht afvraag: Die zandpaden en erfverharding doen dan over het algemeen weer helemaal niks voor de biodiversiteit. Compenseert het voldoende?

Wij hebben ook heel leuk tig bomen en hagen geplant. Maar die 900m2 wit zand? Die dienen geen enkel doel denk ik. Daar leeft helemaal niks op en omheen. Hooguit wat vliegjes als de paarden er schijten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 13:15

Tja, dat geldt voor alles waar bebouwing en verharding is. Ook voor de openbare weg waar je huis aan ligt. Ga je daar dan ook nog de bermen 1x per week maaien tot het een gezonnetje is, dan is dat een minder goed plan (ook financieel voor de gemeente trouwens) dan wanneer je ze inzaait met een inheems mengsel.
Zet een haag rond die zandbak van 800 m2 en je hebt én een micro-ecosysteem in je haag én je rijdt uit de wind. Dan heb je nog steeds die 800 m2 wit zand, maar wel iets moois en functioneels er omheen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 13:21

Ibbel schreef:
Tja, dat geldt voor alles waar bebouwing en verharding is. Ook voor de openbare weg waar je huis aan ligt. Ga je daar dan ook nog de bermen 1x per week maaien tot het een gezonnetje is, dan is dat een minder goed plan (ook financieel voor de gemeente trouwens) dan wanneer je ze inzaait met een inheems mengsel.
Zet een haag rond die zandbak van 800 m2 en je hebt én een micro-ecosysteem in je haag én je rijdt uit de wind. Dan heb je nog steeds die 800 m2 wit zand, maar wel iets moois en functioneels er omheen.

Ja. Maar ben je dan aan het compenseren of verbeteren?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 13:24

Maakt het uit hoe je het noemt? Je probeert in ieder geval iets toe te voegen.
Beter dan 'vroeger' ga je het toch niet meer krijgen (daarvoor is er al veel te veel uitgestorven), dus in die zin valt er sowieso niets te verbeteren en is alles wat je doet hooguit compenseren.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 13:25

Ibbel schreef:
Maakt het uit hoe je het noemt? Je probeert in ieder geval iets toe te voegen.
Beter dan 'vroeger' ga je het toch niet meer krijgen (daarvoor is er al veel te veel uitgestorven), dus in die zin valt er sowieso niets te verbeteren en is alles wat je doet hooguit compenseren.

het maakt wel uit als het hebt over meerwaarde bieden. En dat is de kop van dit artikel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 13:27

Als je alleen op veehouderijen iets 'compenseert' is dat minder 'waarde' dan wanneer je dat ook op paardenhouderijen doet. Paardenhouderijen inschakelen is 'meer' bedrijven mee laten doen, dat noem ik 'meer' 'waarde' - als je vergroening op veehouderijen ook waardevol noemt.
Ik noem vergroenen in alle gevallen waardevol, omdat alle achteruitgang die je kunt voorkomen waarde heeft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 13:39

Mooie ontwikkeling, maar het zal jaren duren voor je mensen bereikt en de veranderingen ook doorgezet zullen worden en dus effect hebben.

Heel veel mensen vinden alles strak en kaal nog netjes. Die vinden bijv een pp snel rommelig. Dat is echt wel aangeleerd en moet ook bij mensen veranderen.

Hier is het niet druk, maar de mensen die langslopen geven altijd complimenten hoe het eruit ziet. Die kennen dit niet en zien alleen paarden traditioneel gehouden verder. Ze staan soms echt een tijdje te kijken.

Onze gemeente is ook vrij makkelijk, maar gemeentes houden ook nog veel tegen en dat houdt mensen ook weer tegen. Je moet toch flink investeren en het kost allemaal tijd, geld en gedoe als gemeentes moeilijk doen.
En het is ook vaak dat als X een aanvraag doet en het niet voor elkaar krijgt, Y ook snel opgeeft. Waar een beter plan misschien wel goed geaccepteerd wordt.

Wij zien hier heel veel andere diertjes gebruik maken van onze plek en dat zijn er steeds meer geworden. Het is ook om ons heen groen, dus dat scheelt ook.

Er is ook niet voor niks steeds een actie; steen eruit, plant erin. Elke steen die vervangen wordt door een plant is natuurlijk wel vooruitgang. Als je niks doet blijft die steen liggen en als honderden/duizenden mensen het doen, gaan er net zoveel stenen uit voor zoveel bomen en planten.

Ik denk wel dat voorlichting echt beter moet en nog heel veel mensen van hun vooroordelen en we doen het altijd zo af moeten. Ik zie en hoor nog veel mensen die in het groen werken, die moeite hebben met niet maaien, half maaien etc.

Wie ooit heeft verzonnen dat een grasmat op een biljart laken moet lijken en dat DAT netjes is??? En o wee als de buren dan wel wat laten groeien.........Van dat soort ideeën moeten mensen een beetje af. En dat suddert dan overal door, gemeentes, buren, bewoners. Het wordt het nieuwe normaal.

Dan is de stal of manege waar je het terrein op komt ook niet die rommelige stal, maar de mooie, groene stal.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 15:54

Moet zeggen dat heel veel paddock paradises die ik heb gezien ook gewoon heel erg rommelig zijn/slecht in elkaar steken. Kan dan wel weer genieten van een pp die wel goed zijn aangelegd.

Ik ben zelf aan het kijken voor planten van natuurlijke afscheiding in plaats van werken met draden en palen. Zou ook veel ergernis, arbeid en energie schelen, mits de pony niet alsnog door de bosjes heen zeilt :+

Ik hoop dat ik op die manier water beter vast kan houden in droogte en op kan vangen in natte periodes, en wat schaduw op de wei an sich is ook heel welkom. Maar het is vies lastig goede informatie te vinden. We zijn die extreme droogte in Nederland natuurlijk ook niet gewend.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 16:19

Maar wat is rommelig. Wat netjes is of rommel is ook aangeleerd of gewenning. Ik vind de grote, professioneel aangelegde pp's vaak erg kaal. Qua paden en beweging steken ze vaak goed in elkaar, maar ik ben wat meer bezig een soort parkje te maken.

En ik vind het hier ook echt vaak rommelig, maar voor de biodiversiteit en leven van andere beestjes, moet je ook wel wat rommel laten soms.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 18:45

Doorgehangen lint of lijnen, kaal gevreten weides met veel onkruid (ja ik weet onkruid is wat je er zelf van maakt), paden waar de paarden tot hun knieën in de modder staan in de winter, of veel te veel paarden op een te klein stuk grond. Dat laatste zie je ook heel veel bij mensen die de paarden aan huis hebben op een beperkt stuk grond. Die denken dan (of worden wijsgemaakt) dat zo'n paddock paradise ideaal is voor hun situatie, terwijl beter kunnen kiezen voor het aanleggen van een paddock, ipv de kans op zandkoliek door een kort gegraasd weitje en geen plek om een keer een sprintje te trekken of op een andere manier dol te doen.

Edit: ik denk trouwens dat je je ook niet moet verkijken op het feit dat het groeien van de hagen en bomen op een professioneel geplaatste pp tijd kost, en dat het daarom leeg kan lijken

Edit2: oh en dat de meeste professioneel aangelegde pp's niet al paarden moeten ontwijken die op het stuk grond lopen :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 22:55

Hoezo bevooroordeeld......

Zal ik een lijst maken wat ik allemaal voor ellende zie op traditionele stallen?
Ook slechte omheining. Gevaarlijke omheining. Kapot gelopen weides. Slecht onderhouden weides. Kleine zand paddocks die voor vrije beweging niks toevoegen. Paarden die daar alleen staan. Paarden die daar lang zonder ruwvoer staan en soms zelfs zonder water. Overdag kort buiten. Vol in de zon, want geen beschutting en geen enkele mogelijkheid voor het paard om daar wel voor te kiezen, dus vol in de zon, wind en onder de beestjes. Heel veel modder in de wei, vooral bij het hek. Waar paarden lopen te klooien omdat ze elke dag op x tijd uit worden gehaald. Vieze stallen, kale stallen, slecht ruwvoer, te weinig ruwvoer, vegen terwijl paarden op stal staan=stof.....etc etc etc.

Ik ken weinig pp's zoals jij omschrijft en als je er 1 hebt gezien, heb je nog lang niet alles gezien. Maar het is exact hetzelfde als bij traditionele stallen. Overal heb je goede en slechte.

En onkruid......heel veel wat geen raaigras is, is goed eetbaar voor paarden. Daarbij kiezen paarden vaak zelf ook voor variatie. Die van ons eten zo vaak van de bomen als ze op gras staan.

En bij ons is het gelukkig niet zo strak en wij hebben ook weleens natte periodes, maar daar passen we dingen op aan. Op die momenten hebben anderen ook last van overlast. Zelfs meerdere mensen die ik ken met bijv drainage.

Het gaat ook niet alleen om de paarden. Het gaat ook om de rest van de natuur. En dit soort voorstellen geeft dus ruimte voor bijv hagen die beschutting bieden, bomen die ook schaduw kunnen geven, maar ook weer kunnen werken voor nattigheid als ze op de juiste plekken staan. Het trekt vogels die weer vliegen en muggen pakken. Etc etc.

Er staat niet dat het verplicht wordt, maar dat het bij uitstek plekken zijn waar je een win-win situatie kan creëren.

En zoals altijd bij mensen met paarden is er weerstand en over 5jr hebben ze het zelf bedacht en roepen het hardst dat de rest zo slecht is. Er zullen niet veel mensen achterblijven als het eenmaal het nieuwe normaal wordt.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 08:20

denisesilver schreef:
Moet zeggen dat heel veel paddock paradises die ik heb gezien ook gewoon heel erg rommelig zijn/slecht in elkaar steken. Kan dan wel weer genieten van een pp die wel goed zijn aangelegd.

Je hoeft er niet gelijk met een gestrekt been in te gaan. Dit is puur mijn eigen observatie. Je doet nu net of ik grof tegen pp's ben, terwijl dat helemaal niet zo is. Ik ken gelukkig weinig reguliere (pension)stallen zoals jij ze omschrijft. Alles is relatief.