Paard straks alleen voor rijken? Steeds hogere kosten pensionhouders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paard straks alleen voor rijken? Steeds hogere kosten pensionhouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 14:39

Omrop Fryslân
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Werken voor een paar euro per uur. Voor veel eigenaars van een paardenpension is het gewoon. De kosten gaan omhoog en de regeldruk neemt toe. In de tussentijd worstelen veel pensionhouders met de vraag hoeveel dat de tarieven omhoog moeten.

Moet ik door of houd ik op? Die vraag speelt bij veel pensionhouders. Een pak stro kostte zes jaar geleden nog 2,60 euro, nu bijna 5 euro. Het onderhoud van de stal is ook alleen maar duurder geworden.

"Je werkt niet om de hobby van een ander te bekostigen."
Een pensionhouder

Hester Bouwman uit Raerd is recent een onderzoek begonnen onder pensionhouders. Ze kreeg signalen dat steeds meer van hen het lastig vonden om het hoofd boven water te houden. Zeker bij de oudere pensionhouders. Het is lastig iemand te vinden die het bedrijf wil overnemen.
"Je ziet dat de regeldruk toeneemt", zegt Bouwman. "De btw gaat omhoog en ook klanten stellen hogere eisen. Dat maakt het werk er niet makkelijker op."

Minder winst
Ook voor klanten wordt alles duurder. "Het hebben en stallen van een paard wordt zo een luxe", zegt Bouwman.

Om kostendekkend te blijven, moeten pensionhouders de prijs voor het stallen van een paard omhoog doen. Pensionhouders vinden dat lastig omdat ze ook zien dat mensen in het dagelijks leven al genoeg geld kwijt zijn aan bijvoorbeeld boodschappen.

Dus leveren ze regelmatig in op de winst. Dat kan niet lang uit. "Je werkt niet om de hobby van anderen te bekostigen", zegt een van de pensionhouders.

In Sondel, in de gemeente De Fryske Marren, hebben Tjeerd en Karin Schraa een pension. Zij hoeven niet rond te komen van het pension, dus kunnen ze de prijs ook schappelijk houden. Maar ook zij merken dat een pension zichzelf niet makkelijk in stand kan houden.

"Wij vragen nu 363 euro per maand", vertelt Tjeerd Schraa. "Maar als we bedrijfseconomisch alle kosten moeten doorberekenen, zouden we boven de 400 euro uitkomen."

Flinke investering
Het pension in het zuidwesten van de provincie heeft veel ruimte en de paarden kunnen 24 uren per dag buiten blijven. Ook bepalen ze zelf wanneer ze eten.

"Het is niet de favoriete bezigheid om te zeggen dat er weer zoveel euro bij komt."
Pensionhouder Tjeerd Schraa

Het was een flinke investering die veel tijd bespaart. Schraa kon het uit eigen zak betalen, maar de meeste bedrijven moeten er flink wat geld voor lenen. Ook dat moet doorberekend worden.

"Het is niet de favoriete bezigheid om te zeggen dat er weer zoveel euro bij komt", vervolgt hij. "Maar als je het niet doet, keert de wal het schip. Je moet er toch in doorzetten, maar dat is voor de ene makkelijker dan de andere."

Verder ligt er een flink vergrootglas op het dierenwelzijn. "Paarden op een box houden, is niet meer van deze tijd", vertelt Karin Schraa. "Dus komt vanuit de markt ook steeds meer de vraag of hun paarden veel buiten kunnen zijn."

En zo ontstaat er een tegenstrijdige situatie. Mensen willen uiteraard het beste voor hun paard. Maar daardoor moeten pensionhouders steeds meer investeren. Dus wordt alles duurder, waardoor het houden van paarden voor sommigen niet meer te betalen is.

"Het betekent toch dat je meer ruimte nodig hebt op je bedrijf", zegt Karin Schraa. "In het westen van het land zijn er wel bedrijven met 120 paarden op één hectare. Ik weet niet of dat over tien jaar nog kan."

In andere gedeeltes van het land gaat het anders. Daar zijn pensionhouders eerder al begonnen met het verhogen van de prijzen. Daar kost het al snel 500 euro per maand om een paard onder te brengen.

In Fryslân valt dat nog mee. "Hier is het ook gewoon makkelijker om meer ruimte te vinden", zegt Karin Schraa. Daarnaast zit er meer geld in de Randstad, waardoor de hoge bedragen makkelijker te vragen zijn.

Anders werken
Toch is het een beweging die je hier ook ziet, zegt Bouwman. Maar wel minder. Zelf ziet ze een andere oplossing om het betaalbaar te houden. "Ik ben begonnen met het omgooien van mijn bedrijfsplan. We zijn in transitie nu."

De basis van het plan is dat de samenwerking met de klant wordt gezocht: "Dat die klusjes doen in de stal bijvoorbeeld. Als ze dat niet doen, moeten ze meer betalen."

Wat voor haar het belangrijkste is, is dat de klanten inzicht krijgen in de echte kosten die worden gemaakt. "Dat laat ik ze nu ook zien en dan snappen de klanten ook beter wat je doet. Klanten kunnen dan zelf kiezen."

Gerelateerde berichten:
[VMR] Tariefverhoging pensionstallen 2025
[VMR] Stalgeld 2025

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 14:52

Ik heb sinds 6 jaar geen paard meer.
Nu zou ik het geeneens meer kunnen betalen met zulke hoge prijzen.
Ik was toevallig van de week mee geweest met mijn vriendin, wezen kijken voor een andere stalling.
Was bij een particulier met 3 paarden stallen.
Kale huur was 250 euro, verder moet alles zelf betaald worden.
Stro, hooi wordt per week bijgehouden en wordt opgeteld op de 250.
Net als binnen buiten zetten, dat kost 2.50 per dag, en laten mesten 5.00.
We hadden toen uitgerekend dat je dan makkelijk op de 600 per maand komt.
Dat vond zij ook veel te duur, dus blijft ze waar ze is.
Je kan wel de kosten drukke door zelf te mesten en binnen buiten zetten, maar daar is zij niet voor in de gelegenheid.

En dan heeft de verhuurder er zelf nog steeds werk aan, zoals de rijbak en weiland onderhouden.

Amber_anne

Re: Paard straks alleen voor rijken? Steeds hogere kosten pensionhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 14:59

Paarden houden is toch altijd al voor de rijkere mens geweest?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 15:03

Ik vind het ook echt schrikbarend duur worden, die 21% BTW overal op!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 15:06

Ik hou mijn hart ook vast volgend jaar met die stijgende BTW... de hooiprijzen zijn hier afgelopen jaren al echt achterlijk omhoog gegaan (bijna het dubbele ben ik kwijt in vergelijking met 4 jaar terug), maar nu ook alle andere kosten. Hoe dan? Ik ben soort van 'blij' dat ze al wat ouder zijn en niet nog tig jaar mee gaan, het wordt meer en meer een puzzel om alles goed te kunnen bekostigen. Zeker met de rest van de stijgende kosten als boodschappen e.d. Ja, paarden is een luxe, maar je doet je oude beestjes ook na 20 jaar 'even' de deur uit omdat de kosten te hoog worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 15:33

Het was vroeger al voor de rijkere. Maar dan moet je wel onderscheid maken tussen mensen die een rijpaard in pension hadden en mensen met ruimte die paarden en of pony's op het land bij huis konden houden.

Alles wordt duurder, dus het moet ook wel mee stijgen om de kwaliteit te kunnen blijven waarborgen. Maar je hoort nu wel dat overal mensen protesteren tegen de BTW verhogingen voor sport en cultuur. Benieuwd wat dat gaat opbrengen.

Het is te hopen dat de dieren niet het slachtoffer gaan worden, want dat is haast niet te vermijden als het voor veel mensen nu TE duur gaat worden.

Alle dieren die er nu zijn, kan je niet zomaar even herplaatsen.

En het is ook waardeloos voor de verschillen die gemaakt worden en de kloof tussen rijk en armer groter zal worden.
Waar een rijke baas, niet altijd een betere baas is.
En je leest ook al de trieste verhalen waar mensen vertellen hoeveel troost ze halen uit hun dieren, maar ook de motivatie om de dag door te komen.

Mensen gaan misschien eerst kijken naar bijv goedkoper voer, maar is dat altijd verantwoord? En hoe gaan de duurdere merken daar echt last van krijgen? Veel merken, ook bij hondenvoer bijv, zijn de afgelopen jaren al zoveel duurder geworden. Het kan niet oneindig door gaan zonder dat de verkoop achteruit gaat.

Je ziet nu al dat er winkels verdwijnen, dat kan niet maar door blijven gaan.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 15:37

Voor mij een belangrijke reden om er hierna niet meer aan te beginnen.

Ook ik ben "blij" dat die van mij al 21,5 is en ik geen jonkie meer heb die nog 20-25 jaar mee moet gaan. Ik heb hem nu ruim 10 jaar en als ik zie wat er in dat decennium is veranderd wat betreft kosten, dan zou ik dit echt niet nogmaals aandurven. Nog even los van de vraag of je er dan überhaupt nog een fijne plek voor kunt vinden, want ook steeds meer stallen stoppen ermee door de oplopende kosten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 15:52

En veel buiten staan wordt gevaarlijk vanwege de oprukkende wolven. Ik durf nu al amper een box te huren waarvan de deur niet tot boven toe betralied is. Als dit zo doorgaat wordt het moeilijk. :(
Laatst bijgewerkt door anjali op 05-11-24 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 15:53

Ik ga binnenkort naar Duitsland omdat ik marstall voer.
Koop ik ook gelijk het kippevoer e.d.
Ook eens kijken wat daar het vlas of hennep doet.
We kopen al ons vlees daar en gaan 1x per maand.
Wr drinken en roken niet anders was het helemaal kassa.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:03

De prijzen stijgen inderdaad enorm. Een van de stallen waar ik gestaan heb de afgelopen jaren is in 8 jaar tijd bijna verdubbeld van 315 naar ruim boven de 500 euro per maand. Er zijn de afgelopen jaren ook erg veel pensionhouders in de regio gestopt vanwege de kosten en/of het gezeik van pensionklanten.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:08

Vroeger was het wel echt veel betaalbaarder, ook veel makkelijker om ergens een stuk land te huren met een schuilstalletje erop.
Laatst bijgewerkt door Polar op 05-11-24 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:10

...Je zou bijna denken dat het de bedoeling is en de wakkeren gelijk hebben.... ;)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:15

Van de gevraagde prijzen sta ik altijd weer even te knipperen met mijn ogen. Daarentegen snap ik ook heel erg goed waar die prijzen vandaan komen en als je echt alles gaat uit rekenen zullen de kleinere stallen er echt niet veel aan overhouden.
Dat het daardoor voor sommige mensen lastig word hun paard aan te houden (zeker wanneer deze iets mankeert en/of al oud is) vind ik wel echt in en in triest. Ik kan me in ieder geval prima voorstellen dat er mensen zijn die na hun huidige paard geen nieuwe meer willen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:15

Ik ben erg blij dat mijn oudje aan huis staat. Zo is het nog te doen. Maar de prijsverhogingen zijn natuurlijk bizar.

Ik heb vroeger een jaar op een pensionstal gestaan, dat kostte 220 euro. Dat vond ik te duur, en toen zijn we verhuisd naar een wei met stal waar ik 75 euro betaalde, en later 100 inclusief hooi. Dat is nu niet meer voor te stellen :=

Ik ben van plan om voor het nieuwjaar nog een flinke voorraad voer in te slaan, dat scheelt toch weer 12%..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:21

Het hebben en stallen van paarden ís toch ook een luxe :+ ? Wordt soms bijna over gesproken alsof het een grondrecht is...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:24

JudithGigi schreef:
De prijzen stijgen inderdaad enorm. Een van de stallen waar ik gestaan heb de afgelopen jaren is in 8 jaar tijd bijna verdubbeld van 315 naar ruim boven de 500 euro per maand. Er zijn de afgelopen jaren ook erg veel pensionhouders in de regio gestopt vanwege de kosten en/of het gezeik van pensionklanten.

Ja sneu he. Aan de ene kant is zo'n verhoging niet te verkopen aan je pensionklanten, aan andere kant heb je dar als pensionhouder wellicht wel nodig om overeind te blijven. Dan maar sluiten.... w

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:29

40 jaar terug was er een tweedeling. Of de rijken hadden een paard in pension of de mensen waren boer en dus de plek.
Daar tussenin had bijna niemand een paard.

Later werd het toegankelijk voor meer mensen.
En dat zijn denk ik ook de mensen die er nu als eerste weer mee stoppen.

Ik vermoed dat we betreft paarden houden weer wat terug gaan zoals 40 jaar geleden.
Behalve dat de rijkere ook nu een stal met ruimte moeten gaan vinden.

Ik reed paard door er voor te werken op die boeren stallen. Vrijwilligerswerk dan in ruil voor les.
Maar het woord stand enz leerde ik pas kennen toen ik mee op concours ging en zo die accomodaties zag.
Ik kende wel boxen en weiland.

Dus dat is denk ik waar het naartoe gaat.

Met wat pech nog stikstof geneuzel erbij. We hebben niet voor niets allemaal een ubn.
En dan mogen er ook minder gehouden worden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:31

Wat je straks krijgt is een ophoping bij de goedkopere stallen en dat er in het duurdere segment weer wat ruimte komt. Vanaf een bepaalde prijs is het onderbrengen en verzorgen van een paard zeker kostendekkend te noemen. Het wordt vooral lastig voor stallen die geen buffer hebben omdat ze nog niet lang bestaan of geen extra inkomsten hebben uit een ander bedrijf. Het wordt natuurlijk ook lastig voor bedrijven die slecht beleid voeren, dat zie je nog wel eens bij beginnende stalhouders. Er zijn ook stalhouders die hun eigen hobby willen laten betalen door wat ze overhouden van klanten, die moeten wel keuzes gaan maken.

De schreeuwerige vergrote teksten in de OP nodigen niet uit tot verder lezen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:32

DuoPenotti schreef:
40 jaar terug was er een tweedeling. Of de rijken hadden een paard in pension of de mensen waren boer en dus de plek.
Daar tussenin had bijna niemand een paard.

Later werd het toegankelijk voor meer mensen.
En dat zijn denk ik ook de mensen die er nu als eerste weer mee stoppen.

Ik vermoed dat we betreft paarden houden weer wat terug gaan zoals 40 jaar geleden.
Behalve dat de rijkere ook nu een stal met ruimte moeten gaan vinden.

Ik reed paard door er voor te werken op die boeren stallen. Vrijwilligerswerk dan in ruil voor les.
Maar het woord stand enz leerde ik pas kennen toen ik mee op concours ging en zo die accomodaties zag.
Ik kende wel boxen en weiland.

Dus dat is denk ik waar het naartoe gaat.

Met wat pech nog stikstof geneuzel erbij. We hebben niet voor niets allemaal een ubn.
En dan mogen er ook minder gehouden worden.

Dat is precies hoe ik er ook over denk en ook mijn ervaringen zijn (iets recenter dan dat), alleen heeft zo'n beetje alle grond in Nederland nu een andere bestemming gekregen, dus terug naar 40 jaar terug kan al niet meer.
Tel daar de wolf bij op...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:38

Voor boeren kunnen er misschien juist ook kansen ontstaan, mits de regering meewerkt.. Voor een koeienboer wordt het misschien steeds aantrekkelijker om (een deel van) de koeien te ruilen voor pensionpaarden.

Ik ken een paar van zo'n plekken, en dat is helemaal niet zo gek; grote weides waar de paarden dag en nacht op staan, grote uitloopstal, buitenrijbak en een plek voor je spullen, en dat voor een nette prijs.. En de boeren hebben een vaste inkomstenbron, en minder gedoe met stikstof.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:41

Maar denk maar dat de regering daar ook nog over stikstof gaat zeiken. Dat laten ze niet ongemoeid.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:43

8nnemiek schreef:
Voor boeren kunnen er misschien juist ook kansen ontstaan, mits de regering meewerkt.. Voor een koeienboer wordt het misschien steeds aantrekkelijker om (een deel van) de koeien te ruilen voor pensionpaarden.

Ik ken een paar van zo'n plekken, en dat is helemaal niet zo gek; grote weides waar de paarden dag en nacht op staan, grote uitloopstal, buitenrijbak en een plek voor je spullen, en dat voor een nette prijs.. En de boeren hebben een vaste inkomstenbron, en minder gedoe met stikstof.

Grapje toch? :+
Of heb je de stikstof-hoax compleet gemist?
En de overheid is de laatste die boeren voordeel rekent, de overheid wil juist van de boeren af :=

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:44

Ik heb gelukkig een eigen stuk grond, maar ik heb soms dierenarts kosten en die worden steeds hoger. Voer en vlas is in Duitsland niet goedkoper helaas, ik haal daar wel 1 keer per maand de boodschappen.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:45

Doubtless schreef:
Het hebben en stallen van paarden ís toch ook een luxe :+ ? Wordt soms bijna over gesproken alsof het een grondrecht is...

Precies dit. Waarom moet alles altijd maar mogelijk zijn voor iedereen?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:45

Elisa2 schreef:
Ik vind het ook echt schrikbarend duur worden, die 21% BTW overal op!

Ja, helaas wordt een succesvolle branche, waar Nederland wereldleider in was nu succesvol om zeep geholpen.