Sport
Ingezonden door een Bokker

Sisther de Jeu, het paard waarmee Edward Gal in 2011 uitkwam voor het Nederlandse team en een succesvolle fokmerrie, is op 1 oktober 2024 overleden. Ze is 25 jaar oud geworden.
Sisther de Jeu werd geboren in 1999, was een dochter van Gribaldi uit de merrie Esther (Amor x Irco Polo) en werd gefokt door de intussen overleden fokker Huub van Helvoirt.
Emmy de Jeu
Ze werd als veulen aangekocht door Ton en Emmy de Jeu. Zij was ook de laatste aankoop die Ton deed voor zijn vrouw Emmy, voordat hij in 2001 veel te vroeg overleed.
Met Goffe Nil van der Zijden in het zadel werd Sisther 6e in de finale voor 5-jarigen tijdens de Pavo Cup in 2005.
In datzelfde jaar kwam de elite- en sportmerrie bij Edward Gal op stal te staan voor training. De combinatie vertegenwoordigde Nederland tijdens de Wereldkampioenschappen voor jonge dressuurpaarden in 2006 en eindigde op de zevende plek in de finale voor zesjarigen.
De combinatie begon hun reis naar de top in 2007, toen zij Nederlands kampioen werden in de Lichte Tour. In 2008 maakte de combinatie zijn Grand Prix-debuut tijdens een nationale show in Almelo.
Teampaard TeamNL
Sisther boekte enkele grote successen bij internationale wedstrijden, maar de bruine merrie bleef moeite houden met de hectische sfeer in de wedstrijdring. In de loop van 2009 nam Totilas de nummer één positie in de stallen van Gal over en de merrie verdween naar de achtergrond.
In 2011, na de verkoop van Totilas, maakte ze een comeback en de combinatie werd opgenomen in het Nederlandse team, dat uiteindelijk de bronzen medaille won tijdens de Europese kampioenschappen 2011 in Rotterdam.
De laatste wedstrijd van de combinatie was de Wereldbekerkwalificatie in Amsterdam, in januari 2012. Sisther kwam daarna niet meer uit op wedstrijden en een jaar later, in februari 2013, werd haar sportief pensioen aangekondigd.
Productieve fokmerrie
Sisther mocht met pensioen op de wei en zette haar loopbaan voort als zeer productieve fokmerrie, onder de zorg van Minne Hovenga en Esther de Melker van Stal Seldsum.
Middels embrytransplantatie en ISCI kreeg ze tussen 2014 en 2022 maar liefst 21 nakomelingen. Eigenaar Emmy De Jeu, die in 2013 nog werd uitgeroepen tot KWPN-fokker van het jaar, gebruikte hengsten als Jazz, Zonik, Charmeur, Dante Weltino, Glamourdale, Governor, Negro, Vivaldi, Furstenball, De Niro, Johnson, Rubin Royal, Vitalis, Franklin, Revolation en Contango als vaders.
De twee meest succesvolle nakomelingen zijn waarschijnlijk J Marin de Jeu (v. Johnson), die goedgekeurd is bij het NRPS, en Dumble de Jeu (v. Dante Weltino), die nationaal uitkomt in de klasse ZZ-licht.
Voltooid leven
Sisther de Jeu is op 1 oktober 2024 rustig ingeslapen. Mentaal was ze nog fit, maar haar lichaam gaf het op.
“Ze was op. Ze stond nog goed op haar benen, maar in de laatste weken werd ze duidelijk oud en ze viel flink af. Gisteren stond ze nog even buiten, maar in de avond lag ze op de grond en kon ze niet meer opstaan. Ze at nog wat ruwvoervervanger terwijl ze lag, maar in overeenstemming met de dierenarts besloten we haar in te laten slapen”, vertelt Emmy aan Eurodressage. Ze voegt hieraan toe: “ik ben enorm verdrietig en kon afgelopen nacht niet slapen, maar ik berustte in het feit dat dit een mooi einde was, zonder pijn of ongemak. Ze was een geweldig paard, het laatste veulen dat Ton kocht en het laatste nog levende paard dat mijn man nog had gekend.”
De Jeu vervolgt: “ze heeft 21 veulens gegeven, allemaal via embryotransplantatie of ISCI. Dankbaarheid is hier het overheersende gevoel, maar jeetje, in ben vreselijk verdrietig.”
Edward Gal liet vanmorgen weten: “ze was een van de meest geweldige paarden die ik ooit gekend heb. Dankjewel Emmy De Jeu voor de kans om deze prachtige merrie te rijden. Ze zal voor altijd in mijn hart zitten.”