Te paard van het Belgische Ieper naar Alkmaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Te paard van het Belgische Ieper naar Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 19:44

Rodi
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

IEPER/ALKMAAR - Het wordt een tocht van maar liefst 630 kilometer, te paard. De oud-Alkmaarse Wendy Klijn (32) rijdt vanaf zaterdag 31 augustus vanaf het Belgische Ieper naar Alkmaar. Met deze tocht wil ze zoveel mogelijk geld ophalen voor kankeronderzoek. Zaterdag 7 september komt ze aan in Alkmaar, op de - hoe kan het ook anders - Paardenmarkt.

“De afgelopen jaren hebben we nodige mensen van dichtbij verloren aan kanker”, verklaart Wendy haar paardentocht en de daaraan gekoppelde inzamelactie. “Toen ik eenmaal mijn plannen begon te delen, kreeg ik spontaan aanbiedingen voor overnachtingen. Zo heb ik de route wat uitgestippeld en is de tocht dus veel langer geworden dan wanneer ik rechtstreeks van Ieper naar Alkmaar zou rijden.”

Wendy is geboren in Alkmaar, groeide op in ‘t Veld en woonde in Heiloo. Inmiddels woont ze met haar gezin in het Belgische Ieper waar ze stoeterij The Golde Sky runt. Het bedrijf traint paarden met gedragsproblemen en biedt onderdak aan paarden met fysieke of mentale problemen. “Dat de tocht naar Alkmaar zou gaan, stond voor mij meteen vast. Veel familie en vrienden wonen daar, dus dat voelt als thuiskomen. Om de paarden en mezelf goed voor te bereiden hebben we veel lange afstanden gemaakt. We rijden straks gemiddeld zo’n 80 kilometer per dag, verdeeld over twee paarden: Ronnie en Whisper. De afstanden die ik rijd zijn voor de paarden geen probleem. Het is dus allesbehalve zielig voor de paarden, ze genieten hier echt van.”

Erasmusbrug
De tocht gaat over openbare wegen, maar Wendy pakt vooral de wat kleinere binnenweggetjes. Er rijdt een volgauto mee en Wendy en de paarden worden goed in de gaten gehouden. “Waar ik tegenop zie? Het lijkt me vooral heel avontuurlijk en leuk, maar ik hoop wél dat het verkeer onderweg respect voor de paarden heeft. Ik word weleens door auto’s ingehaald die plankgas en rakelings langs je rijden. Doodeng. Onderweg hoop ik ook nog via de Erasmusbrug in Rotterdam te rijden. Daar heb ik een vergunning voor aangevraagd. Voor Alkmaar is die al binnen en dus kom ik zaterdag 7 september aan op de Alkmaarse Paardenmarkt. Hopelijk is het lekker druk in de stad en krijg ik wat bekijks, haha. Ik heb veel zin in de tocht, maar het doel is om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor kankeronderzoek.”

boedjang

Re: Te paard van het Belgische Ieper naar Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 21:22

630 km? Dat is wel heel veel om rijden
Maar wat super gaaf, respect zeker voor haar

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 23:10

630 kilometer in 8 dagen..

Ik zet er dan toch wèl vraagtekens bij met name op het gebied van paardwelzijn.
Ze heeft twee paarden maar alsnog is het een flinke afstand en geen mogelijkheid tot een rustdag.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 07:19

Idd en op een foto is bij het ene paard heel wat ribben te zien….
Met zo’n dier begin je daar toch niet aan…?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 07:33

Waar zie je die foto dan?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 07:45

Ik zie nergens een foto van een paard met zichtbare ribben...

Misschien heeft ze endurance ervaring?

Ik doe het haar niet na iig.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 08:07

Ze heeft geen endurance ervaring anders had ze het wel anders gepland.
Daarbij, ik weet dat ze het niet heeft..

Duursporters zijn nooit dik dus wat ribben is niet het probleem.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 09:18

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 09:34

Oei! Nee zien er niet uit zo

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 09:44

Dat bedoel ik… als dat effectief de 2 paarden zijn die dagen aan een stuk 80km moeten lopen…. Is dat echt niet verantwoord naar de dieren toe.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 09:47

Arme dieren..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 09:52

Nee… deze dieren zien er niet goed uit :-(

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:02

Iemand zou met haar moeten praten.

Vreemd om je in te willen zetten voor de humane gezondheid ten koste van paarden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:04

Via fb kwam er vanuit België al wat commentaar over de ‘staat’ van de paarden, lijkt me sterk dat ze zoiets niet gelezen heeft…
Los daarvan zie je dit als mens toch? Op andere foto’s van haar stal zie je ze rijden op een paard die er 10 keer beter uit ziet, waarom dan die tocht niet doen op zo’n paard?

Ik had ergens gelezen dat ze reageerde dat de paarden heel gespierd waren ofzo en ze dat zeker aankunnen, maar ik weet niet meer waar en vind het niet meer terug

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:07

Ze had advies gevraagd in de trektocht te paard Facebookgroep maar aangezien iedereen daar te afstand per dag niet reëel vond heeft ze de vraag verwijderd.

De afstand en dan vooral ook het aantal dagen is hoger dan het niveau voor een meerdaagse endurance en dan zonder veterinaire keuringen onderweg.

Het is ook bijzonder om de afstand zoveel groter te maken op basis van overnachtingenadressen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:08

Afbeelding
Afbeelding

Paarden die meegaan :\ info uit de eerste hand.

Diep triest dit.

Edit. Welke organisatie kan men het beste op de hoogte brengen eigenlijk? Gezien de dame Belgisch is, geen idee hoe het in BE allemaal geregeld is.
Laatst bijgewerkt door Fly_high op 28-08-24 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:10

tengeltje11 schreef:
Ik had ergens gelezen dat ze reageerde dat de paarden heel gespierd waren ofzo en ze dat zeker aankunnen, maar ik weet niet meer waar en vind het niet meer terug

Op haar prive-facebook stond dat de dierenarts ze wat onderbespierd vond maar zij dacht dat die spieren er tijdens de tocht wel op zouden komen..
Wat natuurlijk niet klopt, je paard "slijt" met dit soort afstanden zeker op tempo.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:12

Wat ik gelezen had was niet op hun fb pagina maar ergens als reactie op commentaar dat deze paarden niet geschikt waren voor zo’n tocht… maar vind het dus nergens meer terug

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:13

Jezus zeg...hoe kun je uberhoupt op zo een rug gaan zitten. Vind dit echt schokkend

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:14

Echt he hier ga je toch niet op zitten?

Niet eens voor 600 meter laat staan zulke idioot lange tocht??

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:15

Ach dit kan toch niet…
Dat je als behandelaar dan ook niet even meldt dat dit niet handig is, daar vind ik ook wat van.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:20

Iedereen mag zichzelf een behandelaar noemen helaas :\

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:20

Die foto's zijn van 1 juli de paarden zijn nu wel wat aangekomen in gewicht volgens mij maar als nog schraal.

De tocht an sich vind ik een slecht idee metname vanwege de afstand per dag. Als ze er drie wel of een maand over had gedaan zou het anders zijn.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:21

Nouja niet erop gaan zitten, ze zijn erg schraal en missen vet en spieren maar ontzettend mager nee. Maar voor zo'n tocht hebben ze veel te weinig reserves, vooral voor deze afstanden. Ze zouden er beter "hollands welvaren" in kunnen gaan wat dat betreft.. dit lijkt me erg onverstandig want kilo's erbij gaat je zeker niet lukken met zulke afstanden (of binnen nu en vertrek, 3 dagen als ik het goed las).

Edit: als ze in de laatste 28 dagen sinds de foto nog flink aangekomen zijn zou dat wel top zijn, maar dan vraag ik me af waarom ze er toen zo schraal bij stonden.. dat lijkt me niet echt nodig. Ik had dan denk ik de tocht uigesteld voor nu.
Laatst bijgewerkt door XladyX op 28-08-24 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:22

Fly_high schreef:
Iedereen mag zichzelf een behandelaar noemen helaas :

Ja dat weet ik uiteraard.
Maar dan nog… vind ik er wat van, haha.