Paard overleden nadat het op de snelweg door trailer zakte: 'Bizar'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paard overleden nadat het op de snelweg door trailer zakte: 'Bizar'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-24 16:33

Omroep Brabant
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Een paard is zaterdag aan het begin van de middag door de vloer van een trailer gezakt. Dat gebeurde terwijl de auto en trailer op hoge snelheid op de snelweg reden. Het paard had ernstige beenverwondingen en moest uiteindelijk worden ingeslapen. "Een goed moment om te kijken naar de manier waarop we dieren vervoeren", zegt de Dierenbescherming.

Het ongeval gebeurde op de A58 in de richting van Tilburg naar Breda. Ter hoogte van de afrit Ulvenhout zakte het paard door de vloer. Het is niet duidelijk hoe dat kon gebeuren. De afrit Ulvenhout is vanwege het ongeluk tijdelijk afgesloten. Één van de twee rijstroken van de A58 is ook afgesloten. Weggebruikers moeten rekening houden met wat vertraging. Die neemt langzaamaan af.

Ongelukken zoals die op de A58 zijn bizar, maar gebeuren volgens een woordvoerder van de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) eigenlijk nooit: "Het kan wel eens voorkomen dat een trailer omvalt, maar een vloer die doorzakt? Dat heb ik nog nooit gehoord. Dit is niet iets wat op grote schaal gebeurt."

"Een paard is voor veel mensen als een soort familielid."
De controle en het onderhoud van een paardentrailer is onder de 3500kg niet verplicht. Daarboven dan weer wel. Volgens de woordvoerder van de KNHS wordt onderhoud aan trailers daarentegen wel vaak uitgevoerd, ongeacht het gewicht van de aanhanger: "Een paard is voor veel mensen als een soort familielid. Je moet er niet aan denken dat zoiets gebeurt. Je kan er vanuit gaan dat eigenaren hun paard goed onderhouden, en dit natuurlijk niet de bedoeling is."

"Als dierenleed voorkomen kan worden met meer duidelijkheid, waarom niet?"
Een woordvoerder van de Dierenbescherming zegt ook te schrikken van het ongeluk, en grijpt de gelegenheid aan om nog eens kritisch te kijken naar de wet- en regelgeving rondom het vervoer van dieren: "Ik ken geen verhalen zoals deze, maar het is een goede zaak om dit soort incidenten te voorkomen. Als dierenleed voorkomen kan worden met meer duidelijkheid, waarom niet?"

BigOne

Re: Paard overleden nadat het op de snelweg door trailer zakte: 'Bizar'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 16:36

Het zinnetje : Het is niet duidelijk hoe dit kon gebeuren :? Kwestie van goed onderhoud, elk jaar op de brug ? Maar wat ontzettend heftig, wil de benen van dit dier niet zien. Gruwelijk ongeval.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 16:38

Ik lees twee keer dat ze beide geen verhalen zoals dit kennen. Ik meen dit wel vaker gelezen te hebben hier op Bokt helaas

Wat verdrietig voor het paard en hopelijk zet het mensen aan het denken

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 16:38

Poeh wat naar! Sterkte voor de eigenaar. Wat zal die zich machteloos hebben gevoeld.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 16:39

Oef ik laat mijn trailer regelmatig nakijken, nu heb ik er 1 met alu bodem, maar toch komt ie regelmatig voor onderhoud. Ik kan mij niet voorstellen dat mijn bodem door zou zakken als je het goed onderhoudt. Doorzakken kan eigenlijk alleen met slecht onderhoud en niet nakijken. Dit gebeurt niet gewoon per ongeluk lijkt mij := vreselijke pijnlijke gebeurtenis voor het dier....

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 16:39

Amber_anne schreef:
Ik lees twee keer dat ze beide geen verhalen zoals dit kennen. Ik meen dit wel vaker gelezen te hebben hier op Bokt helaas

Wat verdrietig voor het paard en hopelijk zet het mensen aan het denken

Ken ook wel verhalen uit mijn omgeving.. komt echt wel vaker voor, gelukkig niet altijd met slechte afloop..

Vreselijk ongeval ;(

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 16:47

Vreselijk, wat een nachtmerrie!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 16:57

Ik heb wel eens een trailer gezien met een gat in de bodem waar ze gewoon een plaat op gelegd hadden. :(

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 17:02

Vreselijk zeg, maar dit komt toch wel vaker voor? Ok gelukkig niet maandelijks (hoop ik), maar dacht dat het toch wel eens eerder in het nieuws is geweest.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 17:04

Daar vlakbij, op de rotonde richting Ulvenhout is het paard van een kennis door de trailer gezakt en we hebben ook een keer op een menwedstrijd meegemaakt dat de mensen eerst de aanhanger met menwagen naast ons neer hadden gezet en toen hun Fries gingen halen. Die is nooit aangekomen. Ook door de trailer gezakt.

Waarom niet verplicht keuren zoals hier in België?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 17:10

ievie schreef:
Poeh wat naar! Sterkte voor de eigenaar. Wat zal die zich machteloos hebben gevoeld.

Het is inderdaad triest. We weten natuurlijk niet of trailer en paard van dezelfde eigenaar zijn. De eigenaar van deze trailer heeft wat uit te leggen betreffende onderhoud en regelmatig controleren.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 17:26

Erg triest.

Sterkte voor de eigenaar.

Ik denk dat verplicht keuren (op veiligheid voor het dier) ook weer extra kosten meebrengt die door iedereen dan moeten worden betaald. (Denk aan extra cursussen/opleiden en examen voor personeel)
Terwijl ik denk dat het overgrote deel van de paardenhouders de trailer goed bijhoudt/ laat onderhouden, inclusief controle voor veilig paardenvervoer.

En mensen die een trailer hebben voor ander vervoer dan dieren moeten deze dan ook zo onderhouden, terwijl dit voor hun misschien niet nodig is/ niet te controleren.
Laatst bijgewerkt door FrNo op 24-08-24 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 17:26

CharleyT schreef:
De eigenaar van deze trailer heeft wat uit te leggen betreffende onderhoud en regelmatig controleren.

En daar is ook niets van te zeggen. Mijn vorige trailer had al een keer een nieuwe bodem gekregen, die bodem lag er nog geen 10 jaar in, trailer werd wekelijks gebruikt, stond binnen, en ik doe op een gegeven moment de klep open om paard te laden voor het zoveelste bosritje en ik kon de oesterzwammen uit een hoek van de trailer plukken.
Daar heeft paard écht wel ingestaan terwijl die hoek al niet jofel meer was. Dat zie je echt niet, en geen mens prikt iedere week in alle hoeken van z'n trailer om te checken of de bodem nog goed is.
En een jaarlijkse keuring is een leuk idee, maar 3 maanden na keuring kan de bodem gewoon de geest geven terwijl er eerder niets aan de hand was.

Ik denk trouwens dat ook hier het paard 'gewoon' door 1 hoek (of 2, met een hele achterkant die door is) is gezakt, en niet dat de hele bodem eruit is gevallen. Dan zou het chassis er onder vandaar zijn gerot, en dat zou idd bizar zijn.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 17:30

wat ongelooflijk triest voor dit paard ;(
Hier in Noorwegen moeten trailers elke 3 jaar opnieuw gekeurd worden.(apart detail : alleen als je er paarden mee vervoerd) Dat zou gewoon overal de standaard moeten zijn,eigenlijk vaker,maar als eigenaar zijnde vind ik dat je sowieso moet kijken of je trailer in orde is. Het is (als het goed is) je meest dierbare bezit.

Hier is het overigens gratis die keuring

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 17:32

Dit lijkt een menner te zijn, op foto zie je een marathon wagen.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 17:33

Ik woon er vlakbij. Bij de rotonde even verderop (ulvenhout) is een paar jaar terug ook een paard door de trailer gezakt. Was toen een slechte bodem als ik de verhalen moet geloven.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 17:34

En het klopt wat Ibbel hier boven mij zegt.

Wij laten de trailer jaarlijks controleren bij de fabriek.
Echter na en paar maanden niet gebruikt te hebben voelde we ineens dat de bodem niet meer stevig was.
Terwijl deze denk ik ca 7 jaar geleden al eens vervangen was.

Hierna maar een nieuwe trailer gekocht (aluminium)

Edit, dat is dan een fijne regeling in Noorwegen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 17:43

Vandaag was aangespannen dag Gilze, goede kans dat ze daar naartoe op weg waren. De wagen is een marathonwagen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 17:43

Wat vreemd dat trailers in Nederland niet naar de autokeuring moeten. Hier in België moet dit jaarlijks, geldt voor alle aanhangwagens vanaf MTM van 750 kg. Vinden wij dan soms wel geldverspilling, maar het heeft duidelijk ook zijn nut. Arm paard |( , hopelijk heeft de eigenaar het snel doorgehad dat er iets fout was, je zal zo maar half dood gesleept worden, gruwelijk!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 17:51

Het is natuurlijk een drama voor de eigenaar!
Die ging er waarschijnlijk vanuit dat de bodem prima in orde was.

Een jaarlijkse keuring zou misschien een indicatie geven? Maar als het eenmaal rot kan het snel gaan

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 17:56

Ik heb wel vaker gehoord dat een paard met 1 been door een bodem is gezakt, maar gelukkig nog niet eerder dat het op hoge snelheid op de snelweg was.
De gevallen die ik ken, waren idd een rotonde of anderszins een bocht, waarin dus min of meer stapvoets gereden werd.

Blijft heftig wel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 17:57

Een goed moment om te kijken naar de manier waarop we dieren vervoeren", zegt de Dierenbescherming

En hoe moeten de dieren anders vervoerd worden. Met de benen in de lucht?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 18:09

Wat verschrikkelijk…
En ook een naïeve reactie van de woordvoerder van de KNHS die dit meteen gaat downgraden. Het gebeurd toch echt vaker zo lees je alleen al hierboven. Zo stom, de paardensport ligt al zo onder de loep, dan helpt het niet mee als je net gaat doen of dit uitzonderingen zijn. Alsof omvallen van een trailer minder erg is…
Deze afloop is vreselijk. Sterkte voor de eigenaar.

Gewoon jaarlijkse APK verplicht stellen. Zoveel trailers met een rubber mat worden nat weggezet. Paard piest op de trailer en vocht komt tussen de mat en de vloer. En een aluminium bodem is geen garantie. De schroeven zijn vaak rvs en aluminium en rvs…dat gaat op een gegeven moment ook op elkaar reageren.
https://www.veron.nl/nieuws/aluminium-e ... e-ellende/

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 18:16

Verschrikkelijk ongeluk!

Ik ben ook voor een jaarlijkse Apk voor trailers. Je zult er niet alles mee kunnen voorkomen maar wel meer dan nu. De bodem is het allerbelangrijkste dat deze goed is en blijft.

Esser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 18:42

Ik reed er langs toen de hulpdiensten net gearriveerd waren. Het zag er echt niet best uit...... |( En er was niet één been ofzo er onderuit. Het onderlichaam van het paard lag op de snelweg. Half op z'n rug/ achterhand op de weg en twee benen/ hoeven omhoog en opgetrokken. Ik keek nog eens omdat het aanzicht surreël was..... |(
En dat alles door de bodem heen.....
Werd er erg verdrietig en boos van......