Veertienjarig meisje door tractor overreden na val van paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Veertienjarig meisje door tractor overreden na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-24 08:32

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Nabij het Duitse Bubkevitz heeft afgelopen dinsdag een tragisch ongeval plaatsgevonden. Een groep ruiters was op buitenrit, toen een tractor met een cultivator erachter ze rond 15.30 uur wou inhalen. De combinatie was de groep ruiters en paarden al bijna voorbij, toen een paard achterin de groep schrok hiervan en steigerde. Daarbij viel zijn 14-jarige amazone van zijn rug, op de weg tussen de tractor en de cultivator in. De 26-jarige bestuurder van de tractor kon het meisje niet meer ontwijken en reed met de cultivator over haar heen.

De amazone raakte hierbij zo ernstig gewond, dat ze ter plaatse aan haar verwondingen overleed. De opgeroepen noodarts kon helaas niets meer voor haar doen, kon alleen vaststellen dat het meisje was overleden.

De recherche en de Deutsche Kraftfahrzeug-Überwachungs-Verein e.V. (DEKRA, de Duitse RDW-red.) doen samen onderzoek naar de exacte omstandigheden van het ongeluk.

Gebruikte bronnen:
Laatst bijgewerkt door Banjer op 22-08-24 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 08:35

Jeetje wat een horrorongeluk. Wat is een cultivator? Dat is toch geen maaier of hakselaar toch?
Wat afschuwelijk.

Selina

Re: Veertienjarig meisje door tractor overreden na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 08:41

Jeetje krijg hier echt de kriebels van. Wat een pijnlijke dood moet dit zijn geweest. En de mensen die erbij waren zullen er ook wel een trauma bij hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 08:45

Suzanne F. schreef:
Jeetje wat een horrorongeluk. Wat is een cultivator? Dat is toch geen maaier of hakselaar toch?
Wat afschuwelijk.

Dat is zo'n balk met tanden/haken eraan om de grond los te trekken. Het heeft geen bewegende delen, maar wel scherpe tanden.

Wat een vreselijk tragisch ongeluk. Ik vind het ook vaak eng hoe hard en dichtbij die tractoren soms langs rijden, terwijl ze toch zouden moeten weten dat paarden snel schrikken van zo'n gevaarte.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 08:51

Wat een verschrikkelijk drama voor alle betrokkenen en nabestaanden zeg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 08:52

Nou het lijkt inderdaad alsof ze steeds asocialer gaan rijden.

Wat een afschuwelijk ongeluk zeg..arm meisje.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 08:54

Wat een vreselijk ongeluk en afschuwelijk traumatisch voor alle mensen die erbij waren...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 08:57

we weten niet hóe het gebeurt is he!
Wellicht reden ze op een pad naast de weg en is het paard geschrokken, op straat terechtgekomen en is ze er daar afgevallen...
Wellicht reed die trekker niet te hard, was er ruimte genoeg en ging het fout door de reactie van het paard, laten we niet meteen de tractor de schuld geven...

(Ms staat het wel in het artikel duidelijk maar ik begrijp geen Duits)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 09:07

In 1 van de 2 artikelen is sprake van een veldweg. Geen vermelding hoe ver ze konden uitwijken.

De val gebeurde blijkbaar vlakbij de cultivator,ze moet dus eigenlijk zowat voor de wielen gevallen zijn en is overreden (het machinale gedeelte is dan ingeklapt/staat omhoog en werkt niet).

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 09:35

Jeetje wat een heftig ongeluk.... en ook echt een angst van mij als er een trekker of iets passeert met zulke grote wielen... dat er precies dan wen misstap wordt gemaakt door m'n paard...

Heftig hoor. Sterkte voor alle betrokkenen....

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 09:44

Wat een vreselijk ongeluk. Sterkte voor de nabestaanden.

Elisa2 schreef:

Die ervaring heb ik niet Elisa. Ik kon aan de lopende band tractoren tegen en die zijn zich nog steeds veel bewuster van hun grootte, lawaai en impact op dieren dan andere weggebruikers.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 09:48

Elisa2 schreef:

Dat weet je toch helemaal niet en in duitsland houden ze over het algemeen heel goed rekening met ruiters.

In het originele artikel staat het overigens veel genuanceerder, tractor was de groep al bijna voorbij, haar paard schrok en steigerde en ze is eraf gevallen op de weg, tussen traktor en cultivator in, waardoor ze overreden is.
Dit is gewoon hele domme pech met een verschrikkelijke afloop, waar niemand iets aan kan doen. Soms is het leven zo.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 10:03

Wat een verschrikkelijk ongeluk. Krijg er kippenvel van, want zelf ooit iets vergelijkbaars meegemaakt in m’n tienerjaren - van een op hol geslagen paard gevallen tussen het rennende paard en een rijdende auto in (van de eigenaar van het paard, die het paard wilde afsnijden om tot stoppen te krijgen). Ben toen op het asfalt precies ertussenin terecht gekomen met m’n hoofd op de straat (goddank voor die cap). Ik heb het mogen navertellen zonder blijvende schade, maar ik weet idd echt hoeveel geluk ik heb gehad en nu ik dit lees komt dat besef wel extra binnen. Voor het meisje zelf hoop ik dat ze het niet al te goed meer heeft mee gekregen omdat het zo snel gaat op het moment zelf. Maar wat intens verdrietig en gruwelijk :(

Tattoochick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 10:35

Jeetje wat heftig :(! Hopelijk heeft het meisje zelf er niets van mee hoeven krijgen!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 10:38

Wat een afschuwelijk ongeluk. Heel heftig voor alle betrokkenen.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 12:11

Poeh wat een naar en verdrietig ongeluk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 13:40

Oehlala schreef:
Elisa2 schreef:

Dat weet je toch helemaal niet en in duitsland houden ze over het algemeen heel goed rekening met ruiters.

In het originele artikel staat het overigens veel genuanceerder, tractor was de groep al bijna voorbij, haar paard schrok en steigerde en ze is eraf gevallen op de weg, tussen traktor en cultivator in, waardoor ze overreden is.
Dit is gewoon hele domme pech met een verschrikkelijke afloop, waar niemand iets aan kan doen. Soms is het leven zo.

Nee ik weet het niet inderdaad, ik verwoord me wat ongelukkig. Dat is de ervaring die ik hier heb in mijn buurt de afgelopen jaren dat men steeds asocialer rijdt en er steeds minder rekening met paarden gehouden lijkt te worden. Ook het drukker worden op de weg speelt hierbij een rol. Ben zelf twee jaar terug nog in de sloot beland met paard en kar door een trekker die asociaal reed.

Het lijkt me hier dat deze ook behoorlijk dichtbij moet hebben gereden.

Maar wat hier de oorzaak ook precies was, de afloop is echt afschuwelijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 13:54

Heel sneu, heel traumatiserend.
Ik denk dat de amazone in dit geval al bewusteloos was voordat ze overleed.

Als een tractorchauffeur je aan ziet komen kunnen ze afremmen of stil gaan staan en de paarden jou laten passeren, maar dat werkt natuurlijk niet als je een groep moet passeren.

En hij kan best veel ruimte hebben gelaten, maar dat voorkomt niet dat iemand voor de wielen geworpen kan worden door een paard...

Vreselijk ongeluk.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 15:32

Wat afschuwelijk zeg . Voor alle partijen.

Elisa2 ,
Je speculeert best wel. Het stukje steeds meer aso rij gedrag. Er word iets over gezegd en je geeft aan dat je t idd niet weet en ongelukkig verwoord.
En vervolgens komt je met de opmerking het LIJKT dat hij weinig ruimte heeft gelaten.
Misschien is t een optie gewoon niet te speculeren?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 15:38

Verschrikkelijk. Echt geen woorden voor.

Als het op een landweg, zoals hierboven beschreven dan is er gewoon geen ruimte.
De machines zijn voortaan zo enorm breed.
Al zitten ze met de linker wielen helemaal in de berm dan zitten ze rechts nog heel dicht naast je.

Ik heb hier ook alleen maar dat soort weggetjes.
En ondanks dat de chauffeurs hier heel prettig zijn vind ik een buitenrit maken echt heel spannend.
Aan de ene kant zit je direct in de trekker aan de andere kant in de sloot en liep je achterover.

Het enige wat nog wat veilig kan is in een oprit van een akker staan. Als die er is. En met een groep kan dat al niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 18:13

Gombal schreef:
Wat afschuwelijk zeg . Voor alle partijen.

Elisa2 ,
Je speculeert best wel. Het stukje steeds meer aso rij gedrag. Er word iets over gezegd en je geeft aan dat je t idd niet weet en ongelukkig verwoord.
En vervolgens komt je met de opmerking het LIJKT dat hij weinig ruimte heeft gelaten.
Misschien is t een optie gewoon niet te speculeren?

Ja omdat als er veel ruimte zou zijn geweest ik niet denk dat het paard zo vlakbij de trekker was gekomen.
Ik kan me dat haast niet voorstellen.

DP, verwoord het heel mooi.

Waarmee ik niet zeg dat het de schuld is van de trekker bestuurder he!
Het blijft gewoon lastig, vluchtdieren en grote andere voertuigen.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 21:07

Wat een verschrikkelijk ongeluk.
En ik wil toch even voor de bestuurder opkomen mijn man rijdt zelf met een grote tractor met een oplegger en kraan erop. Zal altijd kalm aan doen als hij een paard tegen komt geef ze de gelegenheid om in een inrit te gaan staan of een andere weg maar dat is soms niet mogelijk. Sommige ruiters gaan dan ook extra midden op de weg rijden zodat hij er niet langs kan en dat is soms voor hem dan ook een ergenis. IK bedoel hier maar mee dat er twee kanten zijn van dit verschrikkelijke ongeval en de bestuurder van de tractor ook voor zijn leven getekend is

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 22:32

Elisa2 schreef:

Idd verschrikkelijk :(

En ik vind ook dat er steeds asocialer gereden word; tractoren en ook automobilisten schijnen niet meer te begrijpen dat een paard een levend wezen is die kan schrikken. Ze halen vaak rakelings in zonder rekening te houden dat het niet om een fiets maar om een dier gaat.

En dat ze in Duitsland meer rekening houden met paarden in het verkeer klopt inderdaad maar ook niet allemaal. Ik heb een paar jaar lang buitenritten begeleid daar en ben heel wat weg piraten tegen gekomen jammer genoeg

Natuurlijk weten we niet wat er precies gebeurd is maar in het algemeen zie je steeds meer dat paarden niet genoeg ruimte krijgen in het verkeer en er geen rekening word gehouden met een evt schrik reactie ..

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 13:04

Bij ons in de polders zijn ze gelukkig heel bewust. Nu hebben mijne er eigenlijk niks van. Ze laten jou passeren terwijl hun stilstaan en als ze achter je rijden dan laten ze je een rustig plekje opzoeken om je op te stellen op een veilige manier.

Ik heb dat veilige plekje niet nodig en dan wachten ze ook op het gebaar dat ze kunnen passeren.

Dit is helaas niet overal.

Wat een verschrikkelijk ongeluk, ook voor de andere ruiters om dit mee te moeten maken. Een gezellige buitenrit verandert in een zeer donkere dag. Heel veel sterkte

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 12:27

Zeer naar ongeluk. Brrrr sterkte voor alle betrokkenen en nabestaanden.