Beleren van een 3 jarige

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SkottieSkott

Beleren van een 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 14:48

Hoi hoi, :wave:
Sorry zal vast al wel een en ander op staan hier op bokt, maar ik kon het niet zo duidelijk vinden in mij situatie.
Ik heb een vraagje over het beleren onder het zadel van een 3 jarige ruin. Hij is een Zweedse ardenner.
Ik ben van plan om hem te kopen maar ben een beetje gaan twijfelen.
Ik ben namelijk bang dat hij teveel doet op het moment in zijn training onder het zadel en dat ik daardoor zou eindigen met een paard met blessures door dit.
Wat is nu een beetje hoe het zou moeten gaan met de training? Dus wat zou de dagelijkse training onder het zadel zijn, bijvoorbeeld hoe lange ritten en hoe intensief met de ritten. Hoevaak galopperen en hoe lang dit eigenlijk mag.
Ik ben heel benieuwd hoe jullie hiernaar kijken! :=

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 14:52

Hoe lang is hij dan nu onder het zadel?
Het hangt er vanaf hoe ze ermee omgaan, als ze rustig en kundig beleren zal het wel kunnen.
Soms wordt een paard zadelmak gemaakt, en daarna weer een winter met rust gelaten om goed uit te kunnen groeien.
Verder is het een kwestie van met beleid verder gaan.
Dat is lastig om zo uit te leggen, het hangt er ook vanaf hoe een paard in elkaar zit.
Het beste is dit te doen met kundige begeleiding.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 07-08-24 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 14:53

Zo te horen, zou ik even verder kijken. Gezien je vragen, acht ik je niet geschikt voor een 3 jarige......

Dagelijkse training? Een 3 jarige zou ik hooguit 2-3 keer per week 15 minuutjes iets mee doen. En dat iets doen is dus rijden, maar ook longeren.
Dus niet 3 dagen rijden, en dan ook nog 2 dagen longeren.
Gewoon max. 3 keer per week "werken". Wandelen kan uiteraard wel gewoon.

Een 3 jarige zou normaal gesproken het eerste jaar/2 jaar dat je hem hebt, vooral dienen om een band op te bouwen, uit te groeien en om naar te kijken.
Een 3 jarige echt belasten, zou ik zeker niet doen. (en ook regelmatig een keer een paar weken vakantie geven, en dus helemaal niks doen).....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 15:09

O dat hangt van zo heel veel factoren af....

Ik ga er vanuit dat je het hebt over beleren onder het zadel. Maar het kan natuurlijk zomaar zijn dat deze Ardenner wel al voor de wagen loopt en al gewend is om dagelijks een aantal kilometer af te leggen. Dat is een heel ander uitgangspunt dan tot gisteren in een groepswei mogen lopen.

Ik ben het met Sky-As eens - gezien je vragen, geef je mij idd ook niet het gevoel dat jij klaar bent voor zo'n onervaren paard. Dat geeft niets, en dan is een echte koudbloed wel een veilige keuze. Maar misschien doe je er verstandiger aan om een iets ouder paard te kiezen en dat bij aankoop gewoon helemaal door een dierenarts te laten keuren. Dan weet jij dat je een gezonde koopt die in ieder geval al goed door zijn pubertijd heen is gekomen. Want zo'n 3 jarige.... daar kun je dingen mee beleven hoor! Die zijn soms best eng!

Stelregel bij jonge paarden is: 3 jaar? dan 3x per week werk. 4 jaar 4x per week enzo. En dan per keer opbouwen, beginnen bij hooguit een 20 minuten en dan heel rustig uitbouwen naar voorlopig max 45 minuten. Lange buitenritten kan pas veel later, zelfs in stap. Zo'n dier moet eerst voldoende balans vinden en stabiel gewend zijn aan alle rij-prikkels.
Het is voor jonge paardebenen erg goed om een paar keer in de week even een stukje op het harde te lopen. Krijg je sterke pezen van.

SkottieSkott

Re: Beleren van een 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 15:24

Ik heb een weloverwogen keuze gemaakt voor specifiek dit paard. Niet voor niets gedaan. Alleen was dit mijn vraag die ik nog niet 100% wist en waar ik verschillende meningen op wil krijgen omdat een paard kopen niet zomaar iets is. Die heb je voor heel zijn leven als het aan mij ligt. Vandaar ook deze vraag. Ookal dacht ik het antwoord te weten. Ik vind het belangrijk om onderzoek te doen voordat ik deze keuze maak.
Erg bedankt voor de antwoorden!! Ik ga er nog even een poosje goed over nadenken en met eigenaar bespreken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 15:44

Een 3 jarige daar doe je niet dagelijks wat mee.
Die staat de grootste tijd van de week te lummelen met zijn vriendjes in de wei. :)
Lekker veel ruimte zodat ze ook echt kunnen rennen en spelen, dat geeft het lijf een goede opbouw.

Voor de rest is 3 keer een kwartier/ 20 minuten iets doen voldoende.
Dat kan rustig wat rijden zijn, of longeren. Maar meer aan werk ook niet.
Is ook niet nodig, ze onthouden het wel. En zo overvraag je ze ook geestelijk niet.
Want het is nogal wat als vluchtdier dat een prooidier erop gaat zitten...

Sommige zijn tegenstander van rijden op den 3 jarige, ik niet, mits met beleid.
Doe je het met beleid dan krijgen spieren, pezen en banden een prikkel van hey, ik moet iets anders doen dan anders, daar moet ik sterk genoeg voor worden.
Doe je teveel, dan gaat het stuk.
Die je dit niet en begin je pas met de 7 want oh jee niet uitgegroeid, dan kan het juist problemen geven omdat het lijf nooit die prikkel heeft ontvangen.
Beetje als dat je met je 16 pas mag gaan sporten en eerder vooral een beetje voorzichtig wandelen en meer niet.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 16:34

Een jong paard werkt om te 'leren' en het lichaam te leren omgaan met belasting. Wat DuoPenotti hierboven zegt. Veel, zwaar en langdurig werk zou op de lange termijn misschien schadelijk kunnen zijn, maar dan praat je over extremen.

Ik begrijp dat hij bij de huidige eigenaar al werkt en dat je bang bent dat het teveel is?
Dat als je hem koopt dat hij wellicht als blessures heeft opgelopen door te vroege belasting?

Ik denk zomaar dat dat reuze mee valt. Laat hem keuren en vraag desnoods de dierenarts even dit mee te nemen in zijn beoordeling.

Maar over het algemeen hebben jonge paarden een fantastisch herstellend vermogen. En zodra hij van jou is kan je het werk terugschroeven naar een hoeveelheid waar jij en het paard zich goed bij voelt.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 17:23

Als hij nu ingereden wordt, en dat is nog niet heel lang aan de gang, dan is afhankelijk van de training soms een kwartier al voldoende bij nieuwe vaardigheden. Wordt hij dagelijks de (ouderwetse) klokstandaard van een uur gereden dan is dat wel heel vaak en lang voor zo'n jong dier.
Doet hij het nu eigenlijk prima, dan kun je hem na keuring kopen, en nog een jaar of wat laten uitgroeien, en dan het beleren verder oppakken. Ze vergeten het nl. niet en je kunt dan zelf met hem de verdere afspraken maken hoe je dat van plan bent, welke knopjes je erop wilt hebben, of je bitloos wilt gaan, met stemcommando's, western beleren. Noem maar op.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 17:40

Even uit nieuwsgierigheid, wat is het verschil tussen een Zweedse ardenner en een gewone ardenner?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 08:57

https://www.bokt.nl/wiki/Zweedse_ardenner

De Zweedse ardenner is een ardenner kruising.

TS:
Ik zou het dier gewoon laten keuren bij aankoop en als je het koopt kun je het zelf weer een half jaar/ jaartje rust geven en terug oppakken. 3 jaar is 3x p/w week max 30 min maar 20 is nog beter..rustig opbouwen en sterker maken, liefst zoveel mogelijk rechtuit in gewoon alle drie de gangen.

kimendana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:29

Ik heb een 4-jarige Ardenner (al vanaf zijn geboorte)

Ik wandel al met hem vanaf een jaar, in het begin kleine rondjes en wat grazen. Als 3-jarige 1x in de week longeren (soms volledig opgetuigd, soms alleen aan halster, soms los) en waren de wandelingen uitgebreid tot een uur.

In april is hij 4 geworden, toen ben ik er langzaam aan opgegaan (was opstappen en wegrijden) nu rij ik 2 a 3 keer per week buiten als het niet te warm is. Is het wel te warm dan wandelen we lekker naar het strand.

We stappen 95% en draven nu kleine stukjes. Galop doen we eigenlijk alleen nog in de duinen als de helling te steil omhoog is om te stappen :+

Trekpaarden zijn laatbloeiers, hebben veel bot wat ontwikkeld moet worden en moeten echt uitzwaren. Mijn vorige trekpaard groeide nog 8 cm tussen 4 en 6 jaar.

heel veel succes!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:24

Op de foto laten zetten om te kijken hoe de groeischijven er voor staan en of er evt chipjes o.i.d zitten die je mss beter kunt laten verwijderen voor je energie in de opleiding steekt.
De arts kan je dan zeggen of je het dier kan belasten of dat je het nog even moet laten staan.

Ik ben van het vroeg belasten team want daar worden ze juist sterk van maar dat kun je hier op Bokt beter niet zeggen :+

SkottieSkott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 11:57

Dankjulliewel voor al jullie antwoorden. Hier kan ik wel wat mee.
Haha inderdaad popstra. Mensen zeggen al snel dat je dan maar niet genoeg ervaring hebt of iets :=
Maar goed ben in ieder geval blij dat er zoveel mensen op hebben gereageerd en ik hieruit wel een goede beslissing kan nemen.

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 13:00

Ik heb een 3 jarige die rij ik 1x in de week en 2 soms 3 dagen wisselend longeren of m’n aan de hand western dingetjes oefenen verschilt per week wat we doen heb zelf ook 2 kids dus daardoor verschilt het vaak hoeveel en wanneer sowieso probeer ik er 1x per week half uurtje te rijden :) en wat ook even lekker voor ze is 1 of 2 weken even niks landen ze lekker van werkt bij die van mij heel fijn ieder paard is weer anders Afbeelding

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 13:21

Een driejarige zou ik nog een jaar laten staan en met 4 eens een zadeltje op doen en ruitermak maken. Lekker stappen in de bak en daarna stappen in het bos. Dan lekker een tijdje wegzetten zodat ie kan herstellen en uitgroeien. Na zn 5e verjaardag weer eens oppakken.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 14:20

Hier heb ik net een 3 jarige onder het zadel en 2 a 3x per week wat doen longeren wandelen of rijden verschild laast wel na een clinic geweest was wel langer maar wel grasjes eten tussen door en rijden soms 20 soms 30 en ook al wel x 40 maar verschild per x oer dag aan hor ze aanvoelt en wat we doen. Rest lekker overdag op de wei

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 14:35

Uur in de week is zat in het begin. 6x per week 10 minuten. 3 jarige moet je fris houden in het hoofd en niet laten verzuren in het lijf. Stappen tel ik niet mee in dat uur werken. Als er een goed stuur en rem op zit ga ik er graag mee naar buiten met een ander paard mee. Daar trekken ze zich aan op en rechtuit stappen is goed voor ze. Ze leren vertrouwen op de ruiter en worden lowimpact fysiek en mentaal sterker.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 15:24

Anne_GTI schreef:
Uur in de week is zat in het begin. 6x per week 10 minuten. 3 jarige moet je fris houden in het hoofd en niet laten verzuren in het lijf. Stappen tel ik niet mee in dat uur werken. Als er een goed stuur en rem op zit ga ik er graag mee naar buiten met een ander paard mee. Daar trekken ze zich aan op en rechtuit stappen is goed voor ze. Ze leren vertrouwen op de ruiter en worden lowimpact fysiek en mentaal sterker.

Je zult dit waarschijnlijk heel anders bedoelen, maar dit vind ik altijd tricky schema's.
Ik vind 6 dagen per week iets "moeten" , dus een ruiter moeten dragen veel. Over fris houden in het hoofd gesproken. Ik vind dat een 3 jarige minimaal 3-4 dagen per week helemaal op zichzelf moet kunnen zijn, en dus die dagen niks "moeten".

Daarbij zou volgens jouw post, je een 3 jarige 6 keer per week een uur kunnen stappen onder het zadel, en dan 10 minuten wat draf en galopwerk.
Dat vind ik echt heel heftig.
De rug/buikspieren moet ook dragen. Als je zelf 70 kg weegt, en je zou ineens een uur met een grote zak aardappelen moeten gaan wandelen, wordt je daar ook niet blij van.

Ik ben met je eens dat 1 keer per week niet bevorderlijk is als je naar de spieren/banden / pezen kijkt, dan kun je dat niet lekker opbouwen. Maar 6 keer per week vind ik wel weer het andere uiterste.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 18:40

6 x 10 is 2 weken tot alle knopjes erop zitten zoals stuur en rem. Die buitenrit moet je ook niet teveel van maken. Het is de eerste keer 30 meter de dam af, de volgende keer 100 meter, dan 200 meter, vervolgens eens naar de hoek van de straat etc. Voor ze daadwerkelijk een rondje van 3 km stappen ben je zo 6 weken verder. Dan pak ik ze gemiddeld om de dag met soms een extra dag ertussen. Maar nooit langer dan 60 minuten per week in de bak. In de bak met wat balkjes een beetje visuele hulp voor zowel ruiter als paard. 2 balkjes bij x op draf afstand kan je mooi tussendoor maar soms ook mooi overheen.