Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Sanne Voets. Foto: © FEI/Liz Gregg
De buren van paralympisch amazone Sanne Voets zijn niet blij met haar. Of eigenlijk zijn ze niet blij met de lichtmasten die haar rijbak verlichten, en de camera's die op het terrein hangen. Het licht schijnt bij ze naar binnen, en de camera's zouden hun tuinen en zelfs de woningen kunnen bereiken. Buurman Auke Boersma vindt dit een grove inbreuk op de privacy. Hij woont op 56 meter van de familie Voets, maar hij ondervindt toch overlast. Hij geeft tijdens een zitting van de Raad van State aan last te hebben van de vier meter hoge lichtmasten bij de rijbakken en vooral van de camera’s die vlak onder de lampen hangen. "De lichten schijnen in onze woning en met de draaibare camera’s kunnen ze in onze woning en tuin en die van onze buren loeren. Dat is een grove aantasting van onze privacy. Dat mag niet eens, maar als je dat bij de politie of gemeente meldt, gebeurt er helemaal niets. Dat komt mede door vader Voets, die ooit bij de gemeente heeft gewerkt en op die manier dingen voor elkaar krijgt die anderen niet voor elkaar krijgen. Bovendien bedreigt hij ons en andere buren voortdurend. En daar doet de gemeente ook niks aan."
Twee maten
Een veel gehoord geluid is dat de gemeente Oss met twee maten meet, in het voordeel van Voets. Meestal is er een maximum voor 1200 vierkante meter bij woningen in het buitengebied, terwijl het perceel van Sanne een oppervlakte van ruim 2100 vierkante meter heeft. Buren van even verderop zijn verhuisd omdat ze geen rijbak van 20x40 meter mochten aanleggen, "maar Voets mag alles en krijgt vrij baan”, zei Boersma tegen de Raad van State. "En dat allemaal onder het mom dat ze paralympisch paardrijdster is. De vertrokken buren zaten heel hoog in de Nederlandse springsport, maar dat telt blijkbaar niet. Dat is meten met twee maten en ontoelaatbaar."
Overlast verminderen
Sanne Voets was zelf niet aanwezig bij de zitting van de Raad van State. Rechter-staatsraad Ten Veen vroeg aan haar raadsman om iets te doen om de overlast te verminderen "om zo de buren wat tegemoet te komen en de spanningen in de buurt wat te verminderen".
De raadsman probeerde de situatie een beetje te nuanceren. "Ik weet niets van bedreigingen, maar wel dat de gemeente bij Voets iets meer toestaat juist omdat ze paralympisch sporter is. Dat er onderlinge spanningen zijn zal ik niet ontkennen. Maar ik ga wel het verzoek van de staatsraad overbrengen om de camera’s te verplaatsen en lichtmasten te verlagen. Ik hoop ook dat de buren en Voets toch weer op normale wijze met elkaar kunnen gaan praten."
Auke Boersma heeft er weinig vertrouwen in. "B & W waren ertegen. Voets heeft de politiek toch op onjuiste gronden kunnen overhalen om de veel te grote paardenvoorzieningen te legaliseren. Dat moet de Raad van State terug draaien."
De uitspraak wordt binnen enkele weken verwacht.
Gebruikte bronnen: