Buren Sanne Voets niet blij met lichtmasten en camera's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Buren Sanne Voets niet blij met lichtmasten en camera's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 00:45

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding
Sanne Voets. Foto: © FEI/Liz Gregg

De buren van paralympisch amazone Sanne Voets zijn niet blij met haar. Of eigenlijk zijn ze niet blij met de lichtmasten die haar rijbak verlichten, en de camera's die op het terrein hangen. Het licht schijnt bij ze naar binnen, en de camera's zouden hun tuinen en zelfs de woningen kunnen bereiken. Buurman Auke Boersma vindt dit een grove inbreuk op de privacy. Hij woont op 56 meter van de familie Voets, maar hij ondervindt toch overlast. Hij geeft tijdens een zitting van de Raad van State aan last te hebben van de vier meter hoge lichtmasten bij de rijbakken en vooral van de camera’s die vlak onder de lampen hangen. "De lichten schijnen in onze woning en met de draaibare camera’s kunnen ze in onze woning en tuin en die van onze buren loeren. Dat is een grove aantasting van onze privacy. Dat mag niet eens, maar als je dat bij de politie of gemeente meldt, gebeurt er helemaal niets. Dat komt mede door vader Voets, die ooit bij de gemeente heeft gewerkt en op die manier dingen voor elkaar krijgt die anderen niet voor elkaar krijgen. Bovendien bedreigt hij ons en andere buren voortdurend. En daar doet de gemeente ook niks aan."

Twee maten
Een veel gehoord geluid is dat de gemeente Oss met twee maten meet, in het voordeel van Voets. Meestal is er een maximum voor 1200 vierkante meter bij woningen in het buitengebied, terwijl het perceel van Sanne een oppervlakte van ruim 2100 vierkante meter heeft. Buren van even verderop zijn verhuisd omdat ze geen rijbak van 20x40 meter mochten aanleggen, "maar Voets mag alles en krijgt vrij baan”, zei Boersma tegen de Raad van State. "En dat allemaal onder het mom dat ze paralympisch paardrijdster is. De vertrokken buren zaten heel hoog in de Nederlandse springsport, maar dat telt blijkbaar niet. Dat is meten met twee maten en ontoelaatbaar."

Overlast verminderen
Sanne Voets was zelf niet aanwezig bij de zitting van de Raad van State. Rechter-staatsraad Ten Veen vroeg aan haar raadsman om iets te doen om de overlast te verminderen "om zo de buren wat tegemoet te komen en de spanningen in de buurt wat te verminderen".

De raadsman probeerde de situatie een beetje te nuanceren. "Ik weet niets van bedreigingen, maar wel dat de gemeente bij Voets iets meer toestaat juist omdat ze paralympisch sporter is. Dat er onderlinge spanningen zijn zal ik niet ontkennen. Maar ik ga wel het verzoek van de staatsraad overbrengen om de camera’s te verplaatsen en lichtmasten te verlagen. Ik hoop ook dat de buren en Voets toch weer op normale wijze met elkaar kunnen gaan praten."

Auke Boersma heeft er weinig vertrouwen in. "B & W waren ertegen. Voets heeft de politiek toch op onjuiste gronden kunnen overhalen om de veel te grote paardenvoorzieningen te legaliseren. Dat moet de Raad van State terug draaien."

De uitspraak wordt binnen enkele weken verwacht.

Gebruikte bronnen:

PSvanLot

Re: Buren Sanne Voets niet blij met lichtmasten en camera's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 01:01

‘iets meer toestaat juist omdat ze paralympisch sporter is…’

Wat een gemeente… je zult er maar naast wonen met lampen van 4 meter hoog incl camera’s. Draadje los bij die mensen…

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 03:12

Ik begrijp het niet goed, die lichten wijzen in de piste. Als jij aan de andere kant je huis hebt zou je daar eig geen last van mogen hebben. En zit je aan de andere kant… dan is 56m + breedte van de piste toch wel heel ver om last te hebben, een ordinaire straatlamp naast je raam is dan vele malen sterker.
En een bewakingscamera op het terrein is toch logisch? Hou je gordijn dan dicht of plaats een haag of een beetje matte folie op je raam. 56m ver gaan die dingen niet eens. Ik vind het maar gezeur eig.

Overigens als iemand hoog in de springsport meedraait kan die niet veel met een 20x40 piste. Dus of dat de reden van verhuis is… lijkt me niet.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 07:38

En lijkt me ook niet dat Sanne iedere avonden vijf paarden traint...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 07:49

Als het klopt wat er staat, dan vind ik idd ook wel dat gemeente op een nogal creatieve wijze met twee maten meet.
Volgens mij gaat het de buren ook helemaal niet zozeer om het feit of Voets dan één of tien paarden rijdt 's avonds, maar dat er niet gewoon één lijn getrokken is voor alle omwonenden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 08:03

Poekkie: ik denk dat je 1 en ander onderschat. Onze buren hebben al heel wat jaren zo'n soort bouwlamp op een gevel van een schuur. Die zit heel schuin van ons, en ik heb net voor de grap eens even gemeten via Maps, zo'n 150 meter van onze tuin / eerste raam. En die lamp is echt super irritant. Je kan gewoon alles zien in huis hier 's nachts als je de gordijnen open hebt. De tuin is constant verlicht. Het is net een constant volle maan effect zeg maar.

Niet echt tof op je slaapkamerramen. En wat camera's betreft. Als je camera's ophangt om je perceel te overzien, dan kijkt zo'n camera natuurlijk makkelijk 50 meter ver. Ik zou er ook niet blij van worden als ik constant camera's op mijn huis gericht zou zien staan.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 08:37

Zelf de gordijnen dicht of matte folie op mijn raam omdat de buren een camera plaatsen, lijkt me de omgekeerde wereld. Die camera mag niet buiten het eigen terrein opnemen, en de familie Voets moet daar gewoon voor zorgen. En 56 meter is echt niet zo ver. Een beetje springbak is al langer dan dat.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 08:41

pmarena schreef:
Poekkie: ik denk dat je 1 en ander onderschat. Onze buren hebben al heel wat jaren zo'n soort bouwlamp op een gevel van een schuur. Die zit heel schuin van ons, en ik heb net voor de grap eens even gemeten via Maps, zo'n 150 meter van onze tuin / eerste raam. En die lamp is echt super irritant. Je kan gewoon alles zien in huis hier 's nachts als je de gordijnen open hebt. De tuin is constant verlicht. Het is net een constant volle maan effect zeg maar.

Niet echt tof op je slaapkamerramen. En wat camera's betreft. Als je camera's ophangt om je perceel te overzien, dan kijkt zo'n camera natuurlijk makkelijk 50 meter ver. Ik zou er ook niet blij van worden als ik constant camera's op mijn huis gericht zou zien staan.

Ik denk dat niet… heb zelf een eigen piste waar ik naast woon en bewust onze lampen naar ons huis gericht. Palen zijn 3m, maar veel verschil zal dat niet maken. Heb daar echt helemaal geen last van, terwijl ik vroeger een straatlamp wel echt verschrikkelijk irritant vond.

Overigens weet ik eig niet beter dan dat hier thuis de gordijnen werden dicht gedaan van zodra het donker was. Waarom zou je die open laten als er niets meer te zien is? Dan ben je zelf gewoon een theater.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 08:48

Wat denk je van hitte in de zomer? Dan is het wel lekker om ergens lucht doorheen te laten komen en het licht dat op je gevel staat krijg je dan gratis erbij. Een flinke schuifpui / tuindeur aan de zijkant van je huis? Wij hebben daar geen gordijnen voor hangen, te groot, stofvangers, niet handig met katten want die klauwen dat helemaal kapot natuurlijk.

Dan maar geen huisdieren, omdat buren groot licht voeren? Ramen verduisteren of anders niet zeuren?
Wij zeuren er niet over tegen de buren want ik snap best dat ze hun erf willen verlichten. Maar ik onderschat zeker niet hoe vervelend het kan zijn voor omwonenden.

Bovendien moet je echt wel flink verduisterende gordijnen hebben wil dergelijk licht er niet doorheen schijnen. Wij hebben speciaal houten luxaflex beneden en boven rolluiken om een donkere slaapkamer te krijgen. Maar in de zomer 's nachts doorluchten is geen optie want dan valt het licht op het bed....

Echt niet tof hoor.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 08:52

Maar dat kiest iedereen toch zelf? Wij hebben niets van gordijnen of rolluiken. Wonen heel landelijk zonder buren.

Als daar de buren geen inkijk hebben, waarom zou je dan gordijnen doen? Maar als daar plots idd 4m hoog lichten en camera’s komen krijg je giga inkijk en daar hoort de buurt niets aan te doen, maar de eigenaar van de piste idd!

Hier hebben we een landbouw buur om 800m,maar als die ‘S morgens om 5.30u begint rond te rijden met zijn manitou, is echt onze complete slaapkamer verlicht telkens hij voorbij rijdt(enorm vaak).

Stoort ons niet, maar die lichten 50m verder kunnen dus weldegelijk hinder geven

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 08:56

Er zijn speciale kappen die je om de lampen kan doen. Ze heeft natuurlijk alleen maar licht nodig in de bak, niet in de woonkamer van de buren.

Mijn camera’s zijn ook draaibaar, maar ik zou niet weten hoe ik wel mijn paarden moest zien en niet de rest van de wereld. Dat gaat helaas niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 09:01

Wij hebben lichtmasten en die staan net niet horizontaal om zo min mogelijk licht buiten de bak te hebben. Maar dat schijnt echt ver.

Nu zitten onze buren verderweg dan 50 meter en werden ze toen ze gebruikt werden (dat is nu niet meer) 1 uurtje rond 7 uur gebruikt.
Maar zelfs dan zag ik dat het bij de buren lichter was.
Echt naar binnen schijnen was het niet. Maar wel lichter.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 09:02

Hoewel ik me kan voorstellen dat de lampen en de camara's niet prettig zijn, vind ik het ook wel een beetje gezeur :+
Dit kan toch wel opgelost worden zonder poespas? Ofja, blijkbaar niet... Maar ik heb het idee dat dit meer een principe-/gevoelskwestie is dan dat de buren er echt last van hebben...

Ik ben even zo vrij / nieuwsgierig geweest om te kijken op Google Maps en ik zie niets dat niet opgelost kan worden. Camera's kunnen heus wel opgehangen worden zodat de buren er geen last van hebben en ik denk dat fam Voets geen enkele behoefte heeft om in de woonkamer van de buren te spieken met hun "draaibare camera's"...
Ondanks dat de rijbak achter het huis ligt, schuin achter het huis van de buren en er een hoop bomen staan die al licht vangen, kunnen de lampen in de rijbak vast wel ietwat aangepast worden zodat er wat minder licht schijnt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 09:07

pmarena schreef:
Wat denk je van hitte in de zomer? Dan is het wel lekker om ergens lucht doorheen te laten komen en het licht dat op je gevel staat krijg je dan gratis erbij. Een flinke schuifpui / tuindeur aan de zijkant van je huis? Wij hebben daar geen gordijnen voor hangen, te groot, stofvangers, niet handig met katten want die klauwen dat helemaal kapot natuurlijk.

Dan maar geen huisdieren, omdat buren groot licht voeren? Ramen verduisteren of anders niet zeuren?
Wij zeuren er niet over tegen de buren want ik snap best dat ze hun erf willen verlichten. Maar ik onderschat zeker niet hoe vervelend het kan zijn voor omwonenden.

Bovendien moet je echt wel flink verduisterende gordijnen hebben wil dergelijk licht er niet doorheen schijnen. Wij hebben speciaal houten luxaflex beneden en boven rolluiken om een donkere slaapkamer te krijgen. Maar in de zomer 's nachts doorluchten is geen optie want dan valt het licht op het bed....

Echt niet tof hoor.

In de zomer is er pas licht nodig vanaf een uur of 10 ‘s avonds? Denk niet dat er dan gereden zal worden. En als je in de winter helemaal niets wil aanpassen dan is het ‘s avonds misschien 1 of 2 uurtjes wat lichter in huis, is dat een probleem dan?

Ik blijf het echt gezeur vinden, sorry.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 09:08

Gezeur? Zonder ooit een voet op dat erf gezet te hebben of zonder ooit bij de buren gekeken te hebben?

Echt heel knap van jullie dat je de mate van overlast uit een tekst kan destilleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 09:10

Ik vraag me inderdaad wel af hoe groot de overlast is...Sanne heeft 1 paard... en aan haar instagram te zien traint ze die ook nog is merendeel van de tijd overdag. En het zal ook wel niet elke dag zijn...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 09:15

Spenk schreef:
Ik vraag me inderdaad wel af hoe groot de overlast is...Sanne heeft 1 paard... en aan haar instagram te zien traint ze die ook nog is merendeel van de tijd overdag. En het zal ook wel niet elke dag zijn...

Weet jij hoeveel paarden daar gestald staan?
Ik niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 09:28

Poekkie schreef:
pmarena schreef:

Echt niet tof hoor.

In de zomer is er pas licht nodig vanaf een uur of 10 ‘s avonds? Denk niet dat er dan gereden zal worden. En als je in de winter helemaal niets wil aanpassen dan is het ‘s avonds misschien 1 of 2 uurtjes wat lichter in huis, is dat een probleem dan?

Ik blijf het echt gezeur vinden, sorry.

Je weet toch helemaal niet hoe lang dat licht aan staat of wat de situatie precies is :?
Hier staat dat licht bij de buren de hele nacht aan. Er lijkt me best kans dat daar op het erf ook de hele nacht verlichting kan zijn, zodat de camera's wel iets te filmen hebben als het om terreinbewaking gaat?

En wellicht hebben de buren precies hun slaapkamers aan de kant van het licht, waar kleine kinderen moeten slapen. Lekker dan als ze daar de boel niet door kunnen luchten in de zomer omdat de kinderen dan wakker worden van het licht. Of als ze in de winter precies om 7-8 uur de schijnwerpers aangooien om te gaan rijden, terwijl die kinders naar bed moeten.

Er zijn toch wel (absoluut geen vergezochte) situaties te bedenken waarbij het gewoon heel vervelend kan zijn om last te hebben van andermans ver-schijnende lampen.

Dat het klinkt als gezeur dat best op te lossen moet zijn, daar ben ik het mee eens.
Maar wij hebben hier als buitenstaanders geen idee wat er precies speelt.

Het kan zijn dat de buren zeikerds zijn.
Maar het kan net zo goed zijn dat ze wel degelijk echt last er van hebben.

Of dat dat dit de druppel is voor omwonenden bij wie (matige) overlast inmiddels heel groot voelt door een stapel-effect van 1 die alles mag en daarbij wel of niet schijt heeft aan de rest.

We weten niet of deze Sanne al vanalles geprobeerd heeft om haar licht en camerabeelden op eigen erf te houden, of dat het haar eigenlijk niks kan schelen.

Al met al kan je dan toch geen conclusie trekken dat de buren wel zeikerds zullen zijn...?
Die zullen ook wel weten dat ze als zeikerds gezien gaan worden, en tòch trekken ze hun mond open. Dat kan betekenen dat er echt iets aan de hand is, toch?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 09:30

Ik denk dat de lampen en camera's een bijkomende irritatie zijn.
Ze staan inmiddels bij de Raad van State en dat is een bestuursrechter.
Dus het zal vooral gaan om de laatste alinea:

Citaat:
"B & W waren ertegen. Voets heeft de politiek toch op onjuiste gronden kunnen overhalen om de veel te grote paardenvoorzieningen te legaliseren. Dat moet de Raad van State terug draaien."

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 09:42

Nou ja ik vind dat iedereen gewoon gelijk behandeld moet worden. Ook mensen met een handicap, ik zie om me heen wel eens dat juist de mensen met handicap vinden dat ze meer rechten hebben. Vind dat ook niet nodig. En camera’s bij een bak? Echt waarom?

Aan de andere kant, mensen zijn tegenwoordig ook niet meer van samen het gesprek aangaan en oplossen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 09:45

MarjanB schreef:
Nou ja ik vind dat iedereen gewoon gelijk behandeld moet worden. Ook mensen met een handicap, ik zie om me heen wel eens dat juist de mensen met handicap vinden dat ze meer rechten hebben. Vind dat ook niet nodig. En camera’s bij een bak? Echt waarom?

Aan de andere kant, mensen zijn tegenwoordig ook niet meer van samen het gesprek aangaan en oplossen.

Misschien is dat wel geprobeerd? In gesprek gaan. Moet de andere partij wel willen luisteren, natuurlijk.

Ik vind niet dat je als gemeente voor kunt gaan trekken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 09:45

MarjanB schreef:
En camera’s bij een bak? Echt waarom?

Misschien zijn het wel camera's waarmee ze haar eigen rijden opneemt. Who knows.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 09:46

Ibbel schreef:
MarjanB schreef:
En camera’s bij een bak? Echt waarom?

Misschien zijn het wel camera's waarmee ze haar eigen rijden opneemt. Who knows.

Dan zou ze er meer aan hebben op ooghoogte dan 4 meter hoog in de mast haha.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 09:47

Staat nergens dat die camera's op 4 meter hangen :n

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 09:49

@pmarena: wellicht kan je dan proberen afspraken te maken qua rij-uren. Bvb niet meer na 22u rijden ofzo. Qua kinderen… dat is gewoon gezeur. Verander dan de slaaptijden ofzo he, mensen met een huilbaby of een schreeuwend kind passen zich ook zelden aan voor de buren. Ik lees echt geen enkele situatie met dat licht om naar het gerecht te trekken.