PETA komt op voor de rechten van carrouselpaarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

PETA komt op voor de rechten van carrouselpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 23:42

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding
De stoomcarrousel van de Efteling. Foto: Maurits90/Wikimedia Commons

Dierenrechtenorganisatie PETA komt op voor alle dieren, zowel de levende als de levenloze. Recentelijk zijn ze opgekomen voor de rechten van carrouselpaarden. Zo kreeg de Efteling het verzoek om de paarden uit hun carrousels te verwijderen, omdat de exemplaren met dieren de jeugd een verkeerd beeld geven en ‘onbedoeld de uitbuiting van bewuste wezens vieren ’. De Amerikaanse tak van PETA schreef hier al eerder een open brief over aan Chance Rides, een grote producent van draaimolens. In die brief wordt de attractiebouwer verzocht om geen carrousels met een dierenthema meer te maken. "Ze normaliseren het gebruik van dieren als vervoersmiddel en vermaak. Vervang ze door auto's, vliegtuigen, ruimteschepen, bulldozers en andere voertuigen, of fantasierijkere ontwerpen, zoals vallende sterren, regenbogen of bezems.", stellen ze.

Uithangbord
Janneke Hogervorst, adviseur van PETA Nederland, zegt dat de Efteling een uithangbord voor Nederland is. "Het pretpark heeft een voorbeeldfunctie en een enorme invloed op andere pretparken. Als het alleen al aangeeft dat het dit overweegt of erover wil nadenken, dan brengen we een hele belangrijke discussie op gang. Tijden veranderen."

1 april
De Dierenbescherming verbaast zich over de oproep. "We moesten even op de kalender kijken, toen we lazen over de noodzaak om paarden uit draaimolens te verwijderen, want blijkbaar valt 1 april tegenwoordig begin februari." Ook de Nationale Bond van Kermisbedrijfhouders plaatst vraagtekens bij het verzoek van de dierenrechtenorganisatie. "Ik probeer de juiste woorden te vinden zonder in de lach te schieten. Heel erg triest. Er is geen volwassen mens met een volledig verstand die denkt dat dit nodig is. Misschien moeten we Peta met z’n allen vertellen dat de paardjes niet leven. Misschien is dat een goed plan", aldus voorzitter Atze J. Lubach-Koers. "Dit gaat echt véél en véél te ver. Dat weet Peta zelf ook, maar ze staan nu wel op alle voorpagina’s. Knap."

Gebruikte bronnen:

maralyn

Re: PETA komt op voor de rechten van carrouselpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 23:45

Wauw... Gewoon wauw....

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 23:47

..............error...............

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 23:49

Oneliners mogen niet op bokt, maar ik kan maar 1 woord bedenken......koekoek! 8)7

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 23:50

Dat mag niet Muronia, dat is uitbuiting van een weerloos dier!

>;)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 23:54

Is dit van de Speld?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 23:56

From the river to the sea, the carrousel horses will be free....

Ik moest hier heel hard om lachen, die zijn volledig het padje af.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 23:58

Die mensen hebben vast geen echte baan dat ze tijd hebben om zulke onzin gaan verzinnen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 23:58

Want auto's, ruimteschepen en vliegtuigen zijn veel beter voor de planeet en dus alle dieren dan paarden?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:00

Zijn er nu echt geen dringender zaken rondom dierenwelzijn waar PETA zich druk om kan maken vraag je je af…

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:00

Net ook in een ander topic gezet:

Klinkt het overdreven? Ja, zeker. Maar wat veel mensen zich niet beseffen is dat bepaald gedachtegoed écht kan rusten op dit soort oude 'zo is het altijd al geweest' gebruiken. Hoe vaker iets wordt gezegd, hoe gebruikelijker het woord. Het discours, de sturende manier van praten over een onderwerp, bepaald hoe we ergens over denken. En het blijven afbeelden van paarden als 'voorwerp', zeker met opengesperde mond en oren in de nek zoals bij veel draaimolens, geeft hierdoor (onbedoeld) een discours weer van 'dit is normaal'. En dat terwijl we als paardenwereld juist naar meer vriendelijkheid en autonomie van het paard proberen te bewegen.

Ik snap wel dat het op het eerste gezicht meeega suf lijkt hoor. Maar denkwijzen verander je aan de basis, dus de basale dingen als afbeeldingen en uitdrukkingen, niet ergens anders.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:03

Sorry hoor……

Werkelijk….
En in een ander topic lees ik dat bokt niet zomaar nieuws mag vermelden. Er zijn echt heel veel grotere problemen gaande in Nederland maar dat mag nergens worden vermeld…

%)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:04

En toch... :o
Heb er eens een artikel over gelezen van een paardentrainer.
Deze neppaardjes hebben meestal wel open monden en opengesperde ogen. Niet per sé een ontspannen happy uitstraling. Een beeld wat zo wel genormaliseerd wordt en dus niet herkend wordt door mensen als negatief.
De andere argumenten vind ik wel te ver gaan, maar een tegengeluid is altijd goed om mensen na te laten denken over wat altijd 'normaal' gevonden werd.
Zo zijn er al heel wat dingen veranderd in de wereld.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:06

Macs schreef:
Deze neppaardjes hebben meestal wel open monden en opengesperde ogen. Niet per sé een ontspannen happy uitstraling. Een beeld wat zo wel genormaliseerd wordt en dus niet herkend wordt door mensen als negatief.
De andere argumenten vind ik wel te ver gaan.. :o

Dit is ook precies waar ik op doel inderdaad. Wat vinden we normaal, welke denkwijzen houden we overeind en stellen we onszelf en onze kinderen aan bloot?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:06

Dan vind ik dat we ook geen auto's, vrachtwagens en andere overdreven vervoermiddelen in de draaimolen mogen hebben, je leert die kinderen zo enkel dat ze voor elk wissewasje in de auto kunnen. Milieuvervuilend ook nog.

Leer ze fietsen, op een niet-electrische fiets. Een fiets is prima aan te drijven met spierkracht... dus laat ze maar met fietsen zo'n draaimolen aan trappen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:07

De opmerking dan moeten de kinderen maar in de autootjes in een draaimolen hoorde ik net voorbij komen…..
Nou dat zal dan ook wel niet meer mogen.
Ik heb behalve de botsauto’s nog geen elektrische auto’s op de kermis gezien.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:08

Ps, heel snel opgepikt dit nieuws.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:10

Rocamor schreef:
Dan vind ik dat we ook geen auto's, vrachtwagens en andere overdreven vervoermiddelen in de draaimolen mogen hebben, je leert die kinderen zo enkel dat ze voor elk wissewasje in de auto kunnen. Milieuvervuilend ook nog.

Leer ze fietsen, op een niet-electrische fiets. Een fiets is prima aan te drijven met spierkracht... dus laat ze maar met fietsen zo'n draaimolen aan trappen

Tja, jezelf vastdenken in negatieve interpretaties is ook een keuze natuurlijk.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:13

Citaat:
Dat weet Peta zelf ook, maar ze staan nu wel op alle voorpagina’s. Knap.

Zelfs hier :')

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:13

VuurVleugels schreef:
Macs schreef:
De andere argumenten vind ik wel te ver gaan.. :o

Dit is ook precies waar ik op doel inderdaad. Wat vinden we normaal, welke denkwijzen houden we overeind en stellen we onszelf en onze kinderen aan bloot?

Mwhahahaha!! Echt serieus, waar stellen we onze kinderen aan bloot? Het is verdorie een speelgoed paard, wat is het volgende, teddyberen ook maar er uit, want beren zijn niet om te knuffelen, Dombo bij de drogist buiten waar die ukkies even in mogen hobbelen, ook maar mee kappen want dat doe je niet, en zo lego voorbeelden. De Barbie paarden er uit, de my little ponies. Laten ze zich maar met zaken qua misstanden bezig houden dan met dit gemuts.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:14

Zo jammer dat mensen die het zelf maar niet lukt hun leven op de rit te krijgen daar andere altijd mee lastig moeten vallen.

De idioterie is schrijnend.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:16

Wintu schreef:
Mwhahahaha!! Echt serieus, waar stellen we onze kinderen aan bloot? Het is verdorie een speelgoed paard, wat is het volgende, teddyberen ook maar er uit, want beren zijn niet om te knuffelen, Dombo bij de drogist buiten waar die ukkies even in mogen hobbelen, ook maar mee kappen want dat doe je niet, en zo lego voorbeelden. De Barbie paarden er uit, de my little ponies. Laten ze zich maar met zaken qua misstanden bezig houden dan met dit gemuts.

En dan vragen mensen zich af waarom verandering toch zo moeilijk gaat in de samenleving. Wat een giller dit! Wat zijn we toch fragiele mensjes zeg, allemaal bovenop de kast als we iets niet volledig begrijpen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:19

Ik kan niks anders zeggen dan uitkering intrekken zodat ze moeten gaan werken en ze geen tijd meer hebben om zich met dit soort onzin bezig te houden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:22

Polyester paarden. >;) 8)7

PETA heeft echt veel te veel tijd over.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:23

PETA kan zich beter druk maken over de dieren in de bio- industrie.