Duitse hoofdredacteur uit stevige kritiek op Charlotte Fry en Everdale

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Duitse hoofdredacteur uit stevige kritiek op Charlotte Fry en Everdale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-24 14:37

Equnews
Sport

Afbeelding
Charlotte Fry met Everdale tijdens Jumping Amsterdam 2024.
Foto: ©FEI/Leanjo de Koster

De Duitse hippische pers neemt geen blad voor de mond en neemt Charlotte Fry's optreden met Everdale in Amsterdam stevig onder de loep. De hoofdredacteur van het blad St. Georg, Jan Tönjes, heeft een duidelijke en klare mening gedeeld over de toekenning van de punten aan het Britse duo.

Het bericht van de hoofdredacteur ging als volgt:

"Beste lezers,

De verschrikking keert terug. Een zwart paard gaat permanent te nauw en onregelmatig door een proef, loopt tijdens de openingsgroet achteruit in plaats van stil te staan. Het ritme is onduidelijk, passen lijken steeds op een of andere manier kunstmatig, mechanisch. In een landelijke L-dressuur zou men ver verwijderd zijn van een plaatsing vanwege de opvallende trainingsfouten (lage rug, hoge croupe, achterbenen die naar achteren werken in plaats van te dragen, de hals gedurende de hele proef veel te strak). In de wereldbeker van Amsterdam wordt zo iemand de winnaar. Gefeliciteerd! Slecht, verkeerd rijden - Hoera! Groeten aan Anky van Grunsven's Salinero, het gebabbel over het zogenaamd "beste rijden ooit", dat weekend na weekend op de persberichten en socialemediakanalen wordt geblazen, is ontmaskerd."

"Het is als het gehijg van de angstigen die in het bos onderweg zijn. En het is pure zelfbedrog. De beoordeling van de Britse Charlotte Fry en Everdale heeft afgelopen weekend laten zien op welke weg de internationale dressuur zich momenteel bevindt: op het verkeerde pad. Opnieuw!"

Afbeelding
Charlotte Fry en Everdale tijdens Jumping Amsterdam 2024.
Foto: ©FEI/Leanjo de Koster

"Juryleden die ofwel hun vak niet begrijpen, of opzettelijk "beroemdheden" omhoog waarderen - en daarmee de dressuursport executeren - fungeren als grafgravers voor fatsoenlijk rijden. De Olympische Spelen van Parijs zijn het grootste doel van het seizoen dit jaar. Er waren voorafgaand aan het evenement in het gastland discussies over de olympische paardensport. Er zijn genoeg prangende vragen. Het antwoord kan niet zijn: "Nou, voor MIJ was dat een 8".

Voordat ik toch een fijne week wens, heb ik nog een kleine podcast-tip: Rebekka Klubien, de Deense tv-journaliste die stiekem heeft gefilmd bij Helgstrand Dressage, heeft met mij gesproken over haar onderzoek.

In dat opzicht, hartelijke groeten uit Hamburg,

Jan Tönjes
Hoofdredacteur St.GEORG"

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Duitse hoofdredacteur uit stevige kritiek op Charlotte Fry en Everdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 14:41

Hoewel ik met hem eens ben dat het optreden niet prettig om te zien was, vind ik dit stuk echt ondermaats, wat een kwal :\.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 14:56

_San87_ schreef:
Hoewel ik met hem eens ben dat het optreden niet prettig om te zien was, vind ik dit stuk echt ondermaats, wat een kwal :.

Heb net het filmpje gekeken en dit is idd niet het beeld dat ik ‘ken’ van Frye. Heb echter ook de punten wat gevolgd. Ze haalt haar score eigenlijk op in en na de galop tour. Daar wordt hij ook wat beter. Ook de moeilijkheidsgraad lijkt veel invloed te hebben op haar score.

Ik ben overtuigd dat Frye een van de beste ruiters is. Ik zou niet op Everdale willen stappen en dat zeg ik nu echt niet zo snel. :=
Heb ook al proeven gezien waar ze hem zo geniaal naar ontspanning blijft begeleiden. Niet deze proef helaas maar goed. Als je het totale beeld van deze combinatie bekijkt vind ik het stuk vrij overdreven. :=

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 15:00

Hier moet eigenlijk geen aandacht aan besteed worden.
T lijkt echt n trend geworden, anderen zo veel mogelijk de grond in te boren.

Vond het ook niet fijn om te zien, maar dit is echt schofterig en roddelblad gehalte. Ken tig mensen die ook geen blad voor de mond nemen en dit wel goed beschreven hebben.

Haar andere paarden zijn wel meer op lengte, denk dat dit bij Everdale nogal lastig is. T is ook nogal n kijkerige entourage.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 15:28

Het was niet goed deze keer en dat had meer terug mogen komen in het jureren denk ik.
Maar ik ben geen internationale jury dus ben benieuwd wat de gedachte is achter deze score. Ga het gesprek aan en niet zoals in dit artikel wild om je heen slaan.
Al ben ik het wel eens met de opermerkingen over deze proef, dit had met veel meer respect gekund die amazone, eigenaar en juryleden verdienen.

Everdale heb ik vorig jaar mei live mogen zien in Compiegne (terug te zien via deze link https://results.worldsporttiming.com/ev ... 439/result), een klasse apart. Die mening werd door een ieder daar aanwezig gedeeld, ook door collega ruiters, iedereen zat ineens op de tribune.
Maar daar was proef heel anders dan die in Amsterdam. Goh, hebben we dat zelf ook niet in de basissport, de ene keer gaat het goed en de week daarop denk je, mag ik heel gauw naar huis gaan.

Nu maar hopen dat als de proef wel goed is de juryleden ook weer gewoon durven te punten ......
en de volgende keer bij een slechte proef ook te punten wat ze zien.
Laatst bijgewerkt door EllyC op 01-02-24 15:40, in het totaal 2 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 15:32

Ayasha schreef:
_San87_ schreef:
Hoewel ik met hem eens ben dat het optreden niet prettig om te zien was, vind ik dit stuk echt ondermaats, wat een kwal :.

Heb net het filmpje gekeken en dit is idd niet het beeld dat ik ‘ken’ van Frye. Heb echter ook de punten wat gevolgd. Ze haalt haar score eigenlijk op in en na de galop tour. Daar wordt hij ook wat beter. Ook de moeilijkheidsgraad lijkt veel invloed te hebben op haar score.

Ik ben overtuigd dat Frye een van de beste ruiters is. Ik zou niet op Everdale willen stappen en dat zeg ik nu echt niet zo snel. :=
Heb ook al proeven gezien waar ze hem zo geniaal naar ontspanning blijft begeleiden. Niet deze proef helaas maar goed. Als je het totale beeld van deze combinatie bekijkt vind ik het stuk vrij overdreven. :=

Helemaal eens met jullie beide. :j

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 15:39

_San87_ schreef:

Kwal is nog netjes omschreven. Vanuit zijn alwetende goddelijke functie als hoofdredacteur gaat ie even lekker los. Is dit de opmaat naar de Spelen in Parijs?
Mogelijke tegenstanders van het duitse team de grond in boren?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 15:50

En dan Helgstrand er nog even aan de haren bij slepen aan het eind. Wat een figuur :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 16:01

Dat hij dit schrijft op een niet nette manier is waar. Zeker ook dat van Helgstrad erbij halen, totaal overbodig en snerend.

Maar wat wel klopt dat deze proef geen 1e plek heeft verdient. Of als de rest nog beroerder heeft gereden en de 1e plek daardoor gerechtvaardigd is, dan een minder hoge score.
Hij heeft wel gelijk dat we af moeten dit soort rijden hoog te punten.
Of ze het anders veel beter doet is niet relevant voor deze proef.

Dus ipv hem kwal noemen, moeten we niet blij zijn dat iemand eindelijk zegt, dit mag geen punten meer krijgen?
We willen toch allemaal dat de dressuursport weer om harmonie gaat?
Paarden fijn van achteruit over de rug, neusje eruit?
Of is dat ineens niet meer belangrijk omdat het een ruiter betreft die anders fijner rijd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 16:03

DuoPenotti schreef:
Dat hij dit schrijft op een niet nette manier is waar. Zeker ook dat van Helgstrad erbij halen, totaal overbodig en snerend.

Maar wat wel klopt dat deze proef geen 1e plek heeft verdient. Of als de rest nog beroerder heeft gereden en de 1e plek daardoor gerechtvaardigd is, dan een minder hoge score.

Dus ipv hem kwal noemen, moeten we niet blij zijn dat iemand eindelijk zegt, dit mag geen punten meer krijgen?
Of is dat ineens niet meer belangrijk omdat het een ruiter betreft die anders fijner rijd.

Er zijn veel meer mensen die hetzelfde zeggen, op een normale, constructieve manier. Dit is gewoon bombastisch geschreeuw en sneren. En dan vind ik je inderdaad een kwal.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 16:05

_San87_ schreef:
DuoPenotti schreef:

Er zijn veel meer mensen die hetzelfde zeggen, op een normale, constructieve manier. Dit is gewoon bombastisch geschreeuw en sneren. En dan vind ik je inderdaad een kwal.

Dan zou ik zeggen, laat bokt die artikelen ook plaatsen :j
Ik heb ze nog niet gezien of overheen gekeken, dat kan ook.

En zoals ik al zei zijn manier is niet fijn, maar zijn inhoud klopt wel.
En tot nu toe was het altijd maar stil over dat getrek van voor en paarden in 3 delen.
Dus ja, ik zie het dan toch als een positieve verandering. :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 17:02

Ik vond ze in Mechelen nou ook niet zo bijster goed. Enorm gespannen. Had betere en vooral onstpannender proeven gezien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 17:11

Ik ben ook niet zo,n fan van Everdale maar kan toch echt zien dat een groot deel van de kritiek punten met zijn bouw te maken heeft. Charlotte op andere paarden geeft ook een heel ander beeld. Ik denk als je dat verschil niet kan zien dat je ook niet capabel genoeg bent om kritiek te leveren. Wat mij betreft valt deze journalist dus ook zelf door de mand. ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 20:03

Ik ben zeker wel van mening dat deze combinatie heel positief gejureerd is en dan voornamelijk in het begin. Daar had hij veel harder afgestraft moeten worden. Halthouden een 0 of een 1. Uitgestrekte draf een onvoldoende, tactfout en kort in de hals met weggedrukte rug. In een kür kan je echter wel meer smokkelen omdat de stukken tussen de verplichte onderdelen niet gepunt worden. Ja helemaal onderaan pas. Of dit terecht de winnende combi was weet ik niet want ik heb de rest niet gezien. Maar ben het zeker wel deels met deze man eens.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 20:28

De laatste keren dat ik Charlotte heb zien rijden, werd ik niet blij van haar manier van rijden. En dat was niet alleen met Everdale, maar ook met andere paarden. Snap dan ook heel goed wat deze meneer wil zeggen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 21:39

Heel laag inderdaad op alles wat er misgaat in de sport op haar dak te gooien. En de beste stuurlui staan sowieso aan wal.
Ik vind zelf wel dat er meer gepunt moet worden naar wat er gebeurt. Niet stilstaan en zelfs achteruit lopen mag wat mij betreft een 0 zijn. Als je zo hard gaat leeglopen op dit soort oefeningen, wordt er automatisch meer getraind op rust en ontspanning.
Ik vind ook dat als een paard dermate kort in de hals is, er niet meer gekeken moet worden hoe hij over de benen gaat. Ja, misschien om te bepalen hoe erg de onvoldoende wordt, een 5 of een 2. Meneer heeft heus een punt maar wat laag zeg om haar daarvoor de grond in te boren. En de juryleden. Alsof die zelf mogen bepalen hoe ze hun punten geven. Welnee. Die moeten doen wat hen geleerd is en als ze te ver afwijken van de anderen, hebben ze een probleem. Het probleem zit dus niet op de plek waar meneer hem aanwijst

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:20

Wordt de halt eigenlijk nog wel gepunt? Even tussendoor. Is daar niet een tijd terug gedoe om geweest dat de halt/groet niet meer gepunt werd?
Ik zag hem ook niet voorbij komen in de live score. Die halt was IMO gewoon een 0…

Dat op GP niveau veel door de vingers gezien lijkt te worden waar je op basis niveau echt niet mee moet afkomen is IMO gewoon een feit en daar moet wel wat aan gedaan worden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 23:19

Hoewel hij wel een punt heeft, heeft hij het wat bot gebracht.

Wel is het goed dat steeds vaker dressuur onder de loep wordt genomen, zodat ontspanning voorop komt te staan.

En ik begrijp best dat het lastig is met die hete donders van nu!

Formulering van deze persoon had wat netter gemogen.
Misschien dat de dame in kwestie het ook prima weet dat dit geen beste (proeven) proef was. Haar verhaal horen we nu niet.

Plantje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 23:30

Ik volg de combinatie niet, maar ik zie in deze proef zaken die op lager niveau zelfs niet zouden mogen gebeuren om hoge punten te scoren.

Ik vond de proef dan ook zeker overgewaardeerd en het komt op mij dan ook over dat er eerder gejureerd werd op naam dan op de effectief vertoonde proef

Beetje jammer dat dit wordt beoordeeld door de jury en op de pagina van de FEI wordt gedeeld als een wauw proef. Ik denk dat de verontwaardiging vooral daar vandaan komt.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 23:39

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 23:44

Hij krijgt wel wat hij wil door de manier waarop hij het gebracht heeft. Aandacht.

Als hij een of ander beschaafd stuk geschreven had, hadden wij het nu waarschijnlijk niet geweten.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 23:59

CharleyT schreef:
_San87_ schreef:

Kwal is nog netjes omschreven. Vanuit zijn alwetende goddelijke functie als hoofdredacteur gaat ie even lekker los. Is dit de opmaat naar de Spelen in Parijs?
Mogelijke tegenstanders van het duitse team de grond in boren?

Ja, St.Georg doet dit al heel lang.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 00:24

Elisa2 schreef:
Ik ben ook niet zo,n fan van Everdale maar kan toch echt zien dat een groot deel van de kritiek punten met zijn bouw te maken heeft. Charlotte op andere paarden geeft ook een heel ander beeld. Ik denk als je dat verschil niet kan zien dat je ook niet capabel genoeg bent om kritiek te leveren. Wat mij betreft valt deze journalist dus ook zelf door de mand. ;)

Wat is er precies mis met z'n bouw? Ik leer graag bij :) Ik zie niet zozeer een neerwaarts paard. Juist een compact paard.
Afbeelding

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 00:34

Kabayo schreef:
Elisa2 schreef:

Wat is er precies mis met z'n bouw? Ik leer graag bij :) Ik zie niet zozeer een neerwaarts paard. Juist een compact paard.
[ [url=m/KjLpeX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Er is niet per definitie iets mis, maar het paard heeft een zeer verticale hals, lichte hoofd-hals verbinding, weke rug en lendenen en neerwaartse romp. Dat heeft allemaal invloed op de beweging en houding. Een paard met een verticale hals wordt sneller kort in de hals (in ieder geval voor het beeld) dan met een horizontale hals. Dat beeld wordt versterkt door de weke rug. De rug is de verbinding van achter naar voor. Bij een paard met een strakkere rug ziet het er minder als 2 delen uit.

Mocht je het echt interessant vinden zou ik de genetische profielen van meerdere hengsten gaan bekijken en zelf gaan beoordelen aan de hand van het lineair score formulier :)

Everdale:
https://www.kwpn.nl/database?Paard=P-448534

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 09:01

Inderdaad, en een lang en steil achterbeen wat achter de massa staat. Net als zijn vader.

Overigens die standfoto, de horizon staat scheef (zoals ze heel veel doen bij hengsten standfoto's) Als je hem recht zet op de horizon dan zie je de neerwaartse romp, achterbeen wat er achter staat. En hij mist een stuk "nek" waardoor hij in oprichting dus afknikt en snel achter de loodlijn (lijkt) te komen.