Manege teleurgesteld, uitloopruimte voor paarden terug naar natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Manege teleurgesteld, uitloopruimte voor paarden terug naar natuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 19:30

Omroep West
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

DEN HAAG - De ruiters en amazones van manege De Wildhoef in de Haagse Bosjes van Pex zijn zwaar teleurgesteld. De gemeente Den Haag houdt vast aan de eis om een stukje grond, dat de manege gebruikt om paarden los te laten lopen, terug te geven aan de natuur. Ook de kantine moet afgebroken worden. Reden is dat de grond volgens de gemeente 'oneigenlijk' wordt gebruikt. "Regels zijn er niet voor niets", vindt wethouder Robert Barker (Partij voor de Dieren).

Manege-eigenaar Aïde Roest loopt donderdagavond met tranen in haar ogen de raadszaal uit. Het debat over het conflict dat zij en haar zussen hebben met de gemeente Den Haag is afgelopen, maar het is niet gegaan zoals ze had gehoopt. En ook de volgende ochtend staat het huilen haar nog nader dan het lachen. "We voelen ons totaal niet serieus genomen", zegt ze terugkijkend op het debat.
De dag begint donderdag nog hoopvol voor de zussen Aïde, Fiona en Iris Roest, eigenaren van manege De Wildhoef. Ze zijn een petitie gestart die 2100 keer is getekend en die brengen ze met twintig paarden naar het stadhuis. Rond het middaguur staat het Spuiplein vol met paarden en ruiters en neemt burgemeester Jan van Zanen de petitie in ontvangst.

Oorzaak van het conflict is de eis van de gemeente dat de manege-eigenaren een paddock en de kantine moeten weghalen, omdat die grond terug moet naar de natuur. Dat staat in de nieuwe huurovereenkomst die de manege moet tekenen, omdat de gemeente heeft aangegeven van plan te zijn om de huidige overeenkomst op te zeggen. Maar volgens de zussen is de paddock nodig om hun paarden in los te kunnen laten lopen. "Dat is essentieel voor het welzijn van de paarden. En dierenwelzijn staat bij ons bovenaan", zegt Aïde Roest.

De manege krijgt steun van Hart voor Den Haag en de VVD. De partijen verbazen zich over de 'halsstarrige' houding van de gemeente. "De gemeente komt deze hardwerkende ondernemers geen millimeter tegemoet", zegt VVD-raadslid Chris van der Helm donderdag in het debat. "Zo’n starre houding heb ik in de dertien jaar dat ik raadslid ben nog niet meegemaakt. De dieren zijn nu de dupe."

Wethouder Barker vindt de situatie ook 'heel vervelend'. Maar die situatie is volgens hem ontstaan door een conflict tussen manege De Wildhoef en manege Madurodam, die pal naast elkaar liggen. Dat conflict gaat over het gezamenlijk gebruik van de overdekte binnenrijbaan en de kantine van manege Madurodam. Barker: "De gemeente heeft sinds 2018 geprobeerd om te bemiddelen in dit conflict, maar de samenwerking is niet goed. Nu zijn we in de situatie beland dat manege De Wildhoef een aanzienlijk stuk grond van de gemeente gebruikt." Om die grond terug te krijgen is de gemeente zelfs een rechtszaak gestart tegen De Wildhoef.

"Het is geen stukje grond, het is best een groot stuk", vindt Barker. "En het is in strijd met de huurovereenkomst van de manege en met het bestemmingsplan. We hebben niet voor niets regels gesteld in Nederland. We willen voorkomen dat er willekeur ontstaat."

De wethouder wil De Wildhoef een jaar de tijd geven om een oplossing te zoeken en is bereid hierover met de manege in gesprek te gaan, maar de grond moet wel terug naar de natuur. Barker: "We gunnen de paarden hun tweede paddock, want dat is vanuit dierenwelzijn fijn en ook gunnen we sportverenigingen een kantine. Maar het moet wel op het eigen terrein. De grond waar de paddock en de kantine op staan ligt in de stedelijke groene hoofdstructuur en daar hechten wij belang aan. Dat hebben we ook afgesproken in het coalitieakkoord."

Teleurstelling
Het is een teleurstelling voor Aïde Roest en haar zussen. "Ik vind het jammer dat de gemeente zo met ons omgaat", zegt ze. "Ze proberen ons te dwingen om de nieuwe huurovereenkomst te tekenen, terwijl de paddock en de kantine slechts 0,07 procent in beslag nemen van de Bosjes van Pex. Het is voor ons slikken of stikken. Maar we willen eruit komen, zodat we ons levenswerk kunnen voortzetten. We doen het voor onze sporters en het welzijn van onze paarden."

Gerelateerde berichten:

Melzazu

Re: Manege teleurgesteld, uitloopruimte voor paarden terug naar natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:45

Ik kan er niet uit opmaken of de paarden dan nu helemaal niet meer buiten kunnen. Dat zou toch te zot voor woorden zijn?

Sowieso een gek verhaal van eerst wel en nu ineens niet meer. Heel erg sneu voor deze manege.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:49

Vind het stiekem best grappig dat een wethouder van de partij van de dieren zegt dat ze dat stuk niet meer mogen gebruiken om paarden buiten te zetten.. zo ver een partij die zich voor de belangen van de dieren in zouden moeten zetten..

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:55

Melzazu schreef:
Ik kan er niet uit opmaken of de paarden dan nu helemaal niet meer buiten kunnen. Dat zou toch te zot voor woorden zijn?

Sowieso een gek verhaal van eerst wel en nu ineens niet meer. Heel erg sneu voor deze manege.

Er is nog een paddock, maar deze tweede is nodig zodat alle paarden voldoende naar buiten kunnen komen. Geen idee of er ook weidegang is, maar die is dan waarschijnlijk niet toegankelijk in de winterperiode.

Ik vind het overigens ook raar dat de wethouder een ander conflict tussen deze manege en een andere manege erbij haalt als oorzaak voor dit conflict tussen de manege en de gemeente. Klinkt voor mij alsof de gemeente nu een kant kiest in het eerdere manegeconflict door ineens De Wildhoef dwars te liggen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:00

Melzazu schreef:

Nee ze raken er nu 1 van de 2 kwijt.

Citaat:
Op Manege De Wildhoef zijn twee paddocks voor het losgooien en longeren van paarden, een solarium en een dubbele spuitplaats. Voor het wassen van dekjes en dekens is het mogelijk om gebruik te maken van onze wasservice.

Voor het loszetten van de paarden is het mogelijk gebruik te maken van onze losgooiservice waarbij het paard ten minste een half uur in de paddock wordt gezet.

Dus ja deze enorme luxe van een half uur per dag raken ze nu ook nog kwijt...
ja die paarden hadden het gelukkig eerst wel erg goed... jammer nu niet meer....

Misschien zou er eens een wet moeten komen dat er ruimte is om elk paard minimaal een dagdeel buiten te laten op een stuk van minimaal 20x20 gedraineerde paddock, zodat er ook een rondje gegaloppeerd kan worden.

En nee dat kan niet binnen een jaar gerealiseerd worden. Dus laat dat gerealiseerd worden in een jaar of 15.
Oudjes die dood gaan niet vervangen totdat er wat geregeld is...of niet.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:08

Dat is echt geen locatie om überhaupt paarden te hebben staan - opgesloten midden in de stad, geen weidegang en half uurtje in die trieste paddocks van max 10 bij 10. Jammer maar we moeten toch geen paarden meer op deze manier willen houden.

En dat gelul nog over welzijn dat voorop staat :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:19

Even de locatie opgezocht via googlemaps en idd, dat lijkt me sowieso geen handige locatie voor een manege of überhaupt een paardenbedrijf.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:32

Oh wauw ten minste een half uur met 2 paddocks. En dan straks nog maar 1 paddock :n

Ik vind een half uur al sneu. Dat, omdat er ten minste staat, je hoopt dat het toch gewoon 6 uur is of zo :o

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:40

Cayenne schreef:
Even de locatie opgezocht via googlemaps en idd, dat lijkt me sowieso geen handige locatie voor een manege of überhaupt een paardenbedrijf.

Dat dus, ik snap dat het vroeger wel normaal was en wellicht ook wat makkelijker qua beschikbare ruimte (?) maar al die maneges in de stad hebben imo geen bestaansrecht meer.

Melzazu schreef:
Ik vind een half uur al sneu. Dat, omdat er ten minste staat, je hoopt dat het toch gewoon 6 uur is of zo :o

Ze hebben 60 paarden en 2 paddocks, 30 paarden per dag per paddock, maak je rekensommetje zou ik zeggen :o

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:55

Idd Fly High
Net als de Hollandsche Manege in Amsterdam. Die wat krom is recht l.lt omdat ze ergens een stuk verderop een stuk wei hebben waar de paarden af en toe heen mogen.

Opdoeken, was vast leuk in 1800...

Maar goed die daar egoïstisch hun pleziertje blijven halen houden het in stand en dat zijn er blijkbaar nog genoeg.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:10

*\%/* Way to go hoor Partij van de Dieren, way to go. *\%/*

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:22

mala26 schreef:
Vind het stiekem best grappig dat een wethouder van de partij van de dieren zegt dat ze dat stuk niet meer mogen gebruiken om paarden buiten te zetten.. zo ver een partij die zich voor de belangen van de dieren in zouden moeten zetten..

Deze partij houdt wellicht ‘geen rekening m’met de paarden. Maar wel met de hoofdgroenstructuur die het robuuste groen moet verbinden met het groen in de stad. Juist voor de biodiversiteit te waarborgen binnen flora en fauna.

De manege is in fout, jammer maar helaas.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:25

DuoPenotti schreef:
Maar goed die daar egoïstisch hun pleziertje blijven halen houden het in stand en dat zijn er blijkbaar nog genoeg.

Ik vind dit weer wat te vergaande aanname, veel klanten zullen ongetwijfeld hele jonge kinderen zijn die toevallig in de buurt wonen en hun ouders die nog net weten uit welke uiteinde een paard hoort te hinniken :=

Ik ben zelf ook op zo'n manege begonnen als kind, midden in de woonwijk, geen paddocks noch wei... op bepaalde leeftijd heb je het nog helemaal niet door en veel ouders staan er ook niet bij stil. De dieren zien er zo op het eerste gezicht wel goed verzorgd uit dan vraag je je waarschijnlijk ook minder snel af of het nou überhaupt diervriendelijk is.

Puntje bij het paaltje nog steeds van de mening dat deze manier van paardenhouden er niet meer bij hoort uiteraard, maar de klanten hoeven niet per se allemaal egoïstische eikels te zijn imo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:28

Dat is sowieso geen plek om paarden fatsoenlijk te houden. Lijkt me een goed idee de boel daar op te doeken, ook met twee paddocks was er geen sprake van welzijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:33

FH

Nee de kinderen zou ik daar nooit op aankijken. Maar de ouders die komen uit een ei?

Welnee die weten dat donders goed.
Internet heeft echt wel genoeg info ondertussen.
Maar heb wel eens de discussie gelezen.
Ja anders kan vlindertje niet rijden. Ja een manege verderweg. Nee dat kost te veel tijd/benzine of lastig per OV.
Dus vlinder blijft mooi hier rijden.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 00:44

De manege had vroeger twee bakken. Eén binnen bak en een buitenbak. Er was een kleine paddock op het terrein en die illegale paddock buiten het terrein was er ook al toen zij de manege overnamen. Die hebben zij zelf niet aangelegd.
De zussen hebben de samenwerking met de Madurodam manege op de klippen laten lopen. Daar is heel veel werk van de gemeente in gaan zitten om daar in te bemiddelen. Daardoor viel er 1 binnenbak en de kantine weg en waren de mogelijkheden om de paarden los te laten bewegen en socializen dus gehalveerd en de kantine kon niet meer door klanten worden gebruikt. Dat had niet op die manier hoeven gaan. Ik denk dat het er daarom nu weer wordt bijgehaald.
Dat probleem oplossen door grond illegaal te gaan/ blijven gebruiken is geen goede oplossing. Ik gun de paarden hun beweging, maar zo zijn de regels en de gemeente handelt terecht naar die regels.
Het is en blijft een stadsmanege. Er is dus geen weide aanwezig. Vroeger gingen ze in de zomer nog weleens de wei op, maar ik heb geen idee of dat nu ook nog zo is. Ze hebben ook weleens wat gefokt. Dat was op die lokatie ook niet ideaal.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 01:30

Tja, als je de grond illegaal gebruikt, weet je imo dat je risico loopt dat er “sancties” komen….
En als ik dan lees hoeveel paarden ze hebben, met (slechts?) twee paddocks… dan heeft dat nog weinig te maken met dierenwelzijn lijkt me.
Mijn pony heeft op een stal gestaan, dichtbij de stad maar wel met meerdere paddocks en weides. Een van de paddocks moest plaats ruimen voor extra stallen. Tijd dat ze buiten kwamen werd steeds minder, ze moesten in de winter met een grotere groep een kortere tijd op een kleine paddock, stallen werden na verloop van tijd minder goed onderhouden, conflicten met de buren over geurhinder enz….ik ben nog steeds blij dat we daar weg zijn. Maar er staan er nog genoeg en ook meerdere mensen “die niet merken dat de verzorging achteruit gegaan is”. In dat opzicht snap ik wel dat ouders die niet veel kennis hebben van paarden zich van geen kwaad bewust zijn bij de manege…

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 01:40

Er wordt blijkbaar ook nog volop gefokt daar, meerdere veulens per jaar volgens hun social media :\

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 09:12

Ben er niet trots op, maar 25 jaar terug reed ik ook op een manege waar de paarden en pony's amper buiten kwamen. Als je niet beter weet, dan weet je simpelweg niet beter. Voor onze dochter anders gekozen en wel dat stuk verder gereden voor manege lessen. Maar dat is puur omdat we nu zelf paarden hebben en weten dat het ook anders kan.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 09:28

Als de nieuwe wetgeving die nu klaar ligt in Brussel er komt kan deze maar ook een Amsterdamse manege gewoon sluiten. Daarin moeten paarden een x aantal uur buiten komen, dat ga je met 1 paddock en 60 paarden niet redden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 09:33

Mvdbijl
Waar is dat wetsvoorstel te vinden?

Zou mooi zijn :j

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 10:04

Er zal wel meer achter zitten... Als een gemeente zo gaat tegenwerken ineens.

Er is een huur overeenkomst en met een paar jaar is dit soort maneges niet meer levensvatbaar. Dus misschien is het wel een zetje in de goede richting. Laat een ander of de gemeente er dan vooral gelukkig van worden voor zolang als het duurt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 10:09

SusanH schreef:
Ben er niet trots op, maar 25 jaar terug reed ik ook op een manege waar de paarden en pony's amper buiten kwamen. Als je niet beter weet, dan weet je simpelweg niet beter. Voor onze dochter anders gekozen en wel dat stuk verder gereden voor manege lessen. Maar dat is puur omdat we nu zelf paarden hebben en weten dat het ook anders kan.

Okay, maar niet beter weten was 25 jaar geleden nog een excuus, maar in dit digitale tijdperk gewoonweg niet.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 10:24

Ik kan me zomaar voorstellen dat de gemeente tussen de ruzie van beide manege zit. Als de andere manege aangekaart heeft dat zij de grond onrechtmatig gebruiken dan moet de gemeente (wethouder in dit geval) hier tegenop treden anders krijgen ze een rechtszaak aan hun broek hangen van de andere manege gok ik zo.

Daarin handelt de wethouder - hoop ik voor hem - niet vanuit zijn partijstandpunten, maar vanuit de wetgeving. Dat is natuurlijk lastig, maar daarin dus wel een nuancering dat dit niet direct de PvdD aan te rekenen is.

Al is het natuurlijk wel erg jammer dat de paarden hier de dupe van zijn. Het buiten zijn is al te weinig en wordt hiermee nog minder.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 10:32

_San87_ schreef:
SusanH schreef:

Okay, maar niet beter weten was 25 jaar geleden nog een excuus, maar in dit digitale tijdperk gewoonweg niet.

Precies, 25 jaar of nu.
25 jaar had niet iedereen een pc en was er weinig te vinden op internet.
Nu kan geen enkele ouder/ volwassene zich meer verschuilen achter dat wist ik niet.