Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aniek1985
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 13201
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Schagen

Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-23 21:15

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Foto: Bokt Nieuwsredactie


Een rechtbank in het Deense Viborn heeft uitspraak gedaan in het voordeel van TV2. De uitzending van de documentaire "Operation X: Secrets of the Horse Billionaire" kan doorgaan.

Bevel - Beroep
Andreas Helgstrand spande een gerechtelijk bevel aan tegen TV2 nadat hij ontdekte dat er in het geheim compromitterende beelden waren gemaakt door een undercover-groom die in zijn stallen werkte. De rechtbank in Aalborg wees zijn bevel aanvankelijk af, maar Helgstrand ging onmiddellijk in hoger beroep.

De zaak kwam op 14 november 2023 voor bij de rechtbank en het vonnis werd 17 november uitgesproken.

“Helaas heeft het Hooggerechtshof vandaag de methoden van TV 2 goedgekeurd”, aldus Helgstrand op Facebook.

Journalistieke methoden
Drie dagen geleden, op de dag van het hoger beroep, gaf Helgstrand een verklaring af op sociale media, waarin hij zijn besluit om in beroep te gaan motiveerde:
“Het is een zaak geweest die Helgstrand Dressage en onze medewerkers pijn heeft gedaan. We hebben te maken gehad met een schending van onze privacy en werkplek. Verborgen camera's zouden het laatste moeten zijn waar u uw toevlucht tot neemt als een zaak moet worden ontdekt. We hebben onszelf altijd beschouwd als een open en eerlijk bedrijf dat het publiek uitnodigt. Als TV2 het had gevraagd, hadden ze binnen mogen komen, net zoals andere journalisten dat regelmatig doen. Om principiële redenen hebben we er daarom voor gekozen om een ​​zaak aan te spannen tegen TV2, ook vanwege de journalistieke methoden waarvoor ze gekozen hebben, omdat wij er nog steeds van overtuigd zijn dat het in Denemarken niet toegestaan ​​is om een ​​spion te plaatsen en nietsvermoedende werknemers te filmen die niets anders hebben gedaan dan naar hun werk gaan. Het is noch goed voor ons bedrijf, noch voor onze medewerkers."

Operatie X wordt uitgezonden
De controversiële Operation X-documentaire over Helgstrand Dressage wordt officieel uitgezonden op TV2 en TV2 Play op woensdag 22 november van 20.00-20.50 uur. De uitzending is getiteld "Operatie X: Secrets of the Horse Billionaire".

TV2 is een commerciële tv-zender op het Deense netwerk. Programma's zijn alleen te bekijken op de Deense tv, maar ook online als je voor een abonnement betaalt of de gratis proefperiode van 7 dagen neemt.

Helgstrand voert veranderingen door
Andreas Helgstrand, die aan de CDI-W Stuttgart deelnam met Queenparks Wendy (3e plaats - 73,130%) terwijl het verdicht werd uitgebracht, verklaarde verder: “Als marktleider en één van de grootste spelers in ons vakgebied zijn wij verplicht om voorop te lopen en hogere eisen te stellen aan de branche. Er is de laatste tijd kritiek op de sector en op ons, en naar die kritiek hebben wij ook geluisterd. Wij hebben ons werk grondig onder de loep genomen en een groot aantal initiatieven en verbeterpunten toegepast voor onze bedrijfsvoering, dierenwelzijn en de omstandigheden voor onze medewerkers. Een aantal van de veranderingen zijn vandaag de dag toonaangevend in de sector."

Hij vervolgde: “Er mag geen twijfel over bestaan ​​dat het voor ons absoluut van cruciaal belang is dat onze paarden gedijen, en dat we dierenwelzijn boven alles stellen. De dressuurindustrie is nog steeds in ontwikkeling en het werken met paarden op het hoogste niveau vraagt ​​veel van zowel ruiter als paard. Dat gezegd hebbende, onze paarden kunnen niet van wereldklasse zijn als we ze niet zo behandelen. Dierenwelzijn heeft dan ook een topprioriteit bij Helgstrand Dressage. Wij nemen dat zeer serieus, zowel nu als in de toekomst."

Afbeelding

Op de Facebookpagina van Operation X staat een video met wat korte fragmenten van de uitzending.

Gerelateerd bericht:
[VN] Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Fitzroy

Berichten: 25144
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 21:30

Dat zijn geen fijne beelden. Mag hopen dat dit het ergste stuk is uit de aflevering.

BigOne
Berichten: 38354
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 21:59

En dan komt hij met onderstaand statement, maw , er zat nogal wat verkeerd;
Wij hebben ons werk grondig onder de loep genomen en een groot aantal initiatieven en verbeterpunten toegepast voor onze bedrijfsvoering, dierenwelzijn en de omstandigheden voor onze medewerkers. Een aantal van de veranderingen zijn vandaag de dag toonaangevend in de sector."

Elisa2

Berichten: 37426
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 22:29

Fitzroy schreef:
Dat zijn geen fijne beelden. Mag hopen dat dit het ergste stuk is uit de aflevering.


Ik vrees ervoor..

Jolliegirl

Berichten: 32982
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 22:50

Ik vrees er ook voor.
Er gebeuren veel ergere dingen op zulke stallen. Laat ze het maar bekend maken!

DreamGuideJarig

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 22:59

Hoop dat dhr. Helgstrand dankzij deze beelden flink mag boeten voor wat hij heeft gedaan. Dan wel niet via het recht dan wel op sociaal vlak dat mensen 2x denken voor ze met hem samen werken.

Hopelijk zorgt deze uitzending voor genoeg druk bij alle andere paardenhouderijen die hun paarden op dezelfde manier behandelen. Laten we het vuil opruimen en met een schone lei samenwerken aan mooie, diervriendelijke (dressuur)sport.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 00:18

Met de beelden van zijn inrijden, snap ik überhaupt niet dat überhaupt iemand nog met zo een figuur wil samenwerken.

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 01:10

Vermoedelijk zijn dit wel de ergste beelden, dat doen ze altijd in een teaser om te lokken

_Mir
Berichten: 1363
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 02:51

Jester_ schreef:
Vermoedelijk zijn dit wel de ergste beelden, dat doen ze altijd in een teaser om te lokken


+1

Gnome
Berichten: 8450
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 08:52

Jolliegirl schreef:
Ik vrees er ook voor.
Er gebeuren veel ergere dingen op zulke stallen. Laat ze het maar bekend maken!


+1 walgelijk

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41711
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 09:39

Jester_ schreef:
Vermoedelijk zijn dit wel de ergste beelden, dat doen ze altijd in een teaser om te lokken

Dat denk ik niet. Meestal zie je de wat gematigde dingen, of hele korte stukjes van de heftige dingen.

Het zou nogal dom zijn om je kruid te verschieten in een teaser. Maar het zou kunnen.

Suzanne F.

Berichten: 49306
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:22

Dat sporenplekje is niet fijn inderdaad, maar als dat het ergste is wat te zien is dan wordt het wel extreem opgeblazen. Ik ben wel benieuwd naar de volledige beelden.

Gnome
Berichten: 8450
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:03

Suzanne F. schreef:
Dat sporenplekje is niet fijn inderdaad, maar als dat het ergste is wat te zien is dan wordt het wel extreem opgeblazen. Ik ben wel benieuwd naar de volledige beelden.


De rest vond jij normaal om te zien?

Balou_k

Berichten: 14075
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:34

Gnome schreef:
Suzanne F. schreef:
Dat sporenplekje is niet fijn inderdaad, maar als dat het ergste is wat te zien is dan wordt het wel extreem opgeblazen. Ik ben wel benieuwd naar de volledige beelden.


De rest vond jij normaal om te zien?


Ik zie te weinig, vooral erg korte stukjes zonder context.

Schrikt zo’n paard op zo’n moment en is de reactie imo te groot van de ruiter, maar slechts een reactie uit schrik. Wat deed het paard hiervoor? Steigerde het en moest het vooruit want: gevaarlijk. Is de ruiter op dit moment gefrustreerd: want mens?

Het zijn extreem korte stukjes in beeld zonder verdere context. Dus geen idee wat er aan vooraf ging, hoe lang dit duurt? Denkt de ruiter o dit is echt een te grove reactie van mij, shit, ademen en niet meer doen: want ik wil mijzelf verbeteren?

De sporen plekjes zijn een no go, de beelden an sich ook. Maar zo uit context kan ik er weinig mee.

Suzanne F.

Berichten: 49306
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:23

Gnome schreef:
Suzanne F. schreef:
Dat sporenplekje is niet fijn inderdaad, maar als dat het ergste is wat te zien is dan wordt het wel extreem opgeblazen. Ik ben wel benieuwd naar de volledige beelden.


De rest vond jij normaal om te zien?


Ik heb echt maar heel weinig gezien eigenlijk op dat Facebook fragment.
En wat is normaal? Paarden sputteren weleens in training en ook een keer ronder instellen is niet meteen een ramp. Het is zoals Balou zegt beetje nietszeggend zo zonder context.
Een keer een schop geven als een paard echt dwars is en dominant heb ik minder moeite mee dan een schop op een bang ding wat erg zijn best doet maar het niet snapt.
En dat geldt voor vele situaties. Ik praat het zeker niet goed maar ik denk dat maar weinig mensen echt weten hoe het er op grote trainingsstallen aan toe gaat en wat voor paarden er weleens voorbij komen. Dat zijn soms echt onopgevoede, gevaarlijke en verschrikkelijk verreden paarden. Daar kom je er niet met een suikerklontje en een klopje. Ik keur geweld niet goed maar wil wel graag de context weten.

miereneter

Berichten: 2568
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:29

Los van of we op basis van de beelden wel of niet kunnen oordelen (de sprekers in het fragment overigens wel, ik denk dat dat ook iets zegt): ik ben het argument 'opvoeden kunnen we niet met een suikerklontje' echt heel erg beu.

Het is een valse tegenstelling. Want ik neem aan dat je niet bedoelt: als het niet met een suikerklontje kan, is mishandeling ok? En valse tegenstellingen zijn vals om te gebruiken.

Wie de schoen passe, trekke hem aan.

Suzanne F.

Berichten: 49306
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:34

miereneter schreef:
Los van of we op basis van de beelden wel of niet kunnen oordelen (de sprekers in het fragment overigens wel, ik denk dat dat ook iets zegt): ik ben het argument 'opvoeden kunnen we niet met een suikerklontje' echt heel erg beu.

Het is een valse tegenstelling. Want ik neem aan dat je niet bedoelt: als het niet met een suikerklontje kan, is mishandeling ok? En valse tegenstellingen zijn vals om te gebruiken.

Wie de schoen passe, trekke hem aan.


Nee dat zeg ik niet. En ik zeg ook niet: het doel heilige de middelen. Ik zeg alleen dat ik het wel met Helgstrand eens ben als hij zegt dat je soms wat harder op moet treden tegen bepaalde paarden. En dan noem ik de onopgevoede, dominante en verreden paarden. Geweld met bloed keur ik nooit goed. Maar wanneer is het mishandeling? Dan mishandelen paarden elkaar ook in de omgang. De ene keer is een fluistering genoeg, de andere keer zal je je stem moeten verheffen en zelf een schreeuw is niet uitgesloten als het op je eigen veiligheid aankomt.
Ik vind dat Helgstrand wel erg op het hakblok wordt gelegd terwijl er echt tig stallen waar het er zo aan toegaat.

Elisa2

Berichten: 37426
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:37

Er zijn zeker meer stallen waar het er zo aan toe gaat inderdaad helaas.

Ik heb wel echt problemen met die hyperflexie op dat korte stukje fragment.

Dat paard in verzet daar kan ik niet beoordelen zo wat er aan de hand is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41711
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:43

Suzanne F. schreef:
l
Nee dat zeg ik niet. En ik zeg ook niet: het doel heilige de middelen. Ik zeg alleen dat ik het wel met Helgstrand eens ben als hij zegt dat je soms wat harder op moet treden tegen bepaalde paarden. En dan noem ik de onopgevoede, dominante en verreden paarden. Geweld met bloed keur ik nooit goed. Maar wanneer is het mishandeling? Dan mishandelen paarden elkaar ook in de omgang. De ene keer is een fluistering genoeg, de andere keer zal je je stem moeten verheffen en zelf een schreeuw is niet uitgesloten als het op je eigen veiligheid aankomt.
Ik vind dat Helgstrand wel erg op het hakblok wordt gelegd terwijl er echt tig stallen waar het er zo aan toegaat.

Gotta love whataboutism <3.

Gini
Berichten: 17946
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:45

Als eens een harde schreeuw het enige is wat je doet wanneer je paard even jouw veiligheid uit het oog verliest, gaan programmamakers je niet opzoeken.

Veronica2
Berichten: 2686
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:52

Suzanne F. schreef:
Dat sporenplekje is niet fijn inderdaad, maar als dat het ergste is wat te zien is dan wordt het wel extreem opgeblazen. Ik ben wel benieuwd naar de volledige beelden.
Suzanne F. schreef:
Gnome schreef:


De rest vond jij normaal om te zien?


Ik heb echt maar heel weinig gezien eigenlijk op dat Facebook fragment.
En wat is normaal? Paarden sputteren weleens in training en ook een keer ronder instellen is niet meteen een ramp. Het is zoals Balou zegt beetje nietszeggend zo zonder context.
Een keer een schop geven als een paard echt dwars is en dominant heb ik minder moeite mee dan een schop op een bang ding wat erg zijn best doet maar het niet snapt.
En dat geldt voor vele situaties. Ik praat het zeker niet goed maar ik denk dat maar weinig mensen echt weten hoe het er op grote trainingsstallen aan toe gaat en wat voor paarden er weleens voorbij komen. Dat zijn soms echt onopgevoede, gevaarlijke en verschrikkelijk verreden paarden. Daar kom je er niet met een suikerklontje en een klopje. Ik keur geweld niet goed maar wil wel graag de context weten.
Exact dit en daar komt nog bij dat zolang de markt vraagt om getalenteerde paarden van 1.70, donkerbruin of zwart, tussen de 5 en de 10, braaf maar sensibel, looplustig, met een goed achterbeen en met potentie voor het hogere werk (hoger dan L1 in elk geval), er stallen zullen zijn die zorgen dat zulke paarden te koop zijn.
We weten trouwens niet zeker of er niet stiekem oude beelden gebruikt zijn om hyperflexie te laten zien, beelden van voor het verbod. We zien ook Matine voorbij komen en die was op haar top in het midden van de zero's. Dus wat is nu precies het materiaal en waar komt het vandaan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41711
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:54

Ja dat zullen we weten zodra het uitgezonden wordt, he :).

Gini
Berichten: 17946
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:56

Waarom zouden oude beelden niet gebruikt mogen worden? Toont alleen aan dat er consistent "slecht" omgegaan wordt met de paarden.

Veronica2
Berichten: 2686
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:57

_San87_ schreef:
Ja dat zullen we weten zodra het uitgezonden wordt, he :).

Denk dat ze dat erbij gaan zetten: 'deze beelden zijn uit 1987 en het was een kort probeersel dat inmiddels weer losgelaten is door deze africhtingsstal'?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41711
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:58

Veronica2 schreef:
_San87_ schreef:
Ja dat zullen we weten zodra het uitgezonden wordt, he :).

Denk dat ze dat erbij gaan zetten: 'deze beelden zijn uit 1987 en het was een kort probeersel dat inmiddels weer losgelaten is door deze africhtingsstal'?

Ja, dat klinkt heel logisch wanneer ze recent beelden hebben opgenomen bij eem undercover actie.