Vliegtuig moet terug naar New York vanwege ontsnapt paard aan boord

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Vliegtuig moet terug naar New York vanwege ontsnapt paard aan boord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 16:08

Equnews
Algemeen
ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding
Een paardentransportbox wordt geladen in een vliegtuig voor de OS in tokyo 2021.
Foto: © FEI/Leanjo de Koster

Een vrachtvliegtuig is noodgedwongen omgekeerd en teruggevlogen naar New York omdat een paard dertig minuten na het opstijgen uit zijn stal was ontsnapt.

"Het paard is erin geslaagd uit zijn stal te ontsnappen. Er zijn geen problemen met vliegen, maar we moeten terug naar New York, want we kunnen het paard niet vastzetten", zegt de piloot in een audiofragment tegen de luchtverkeersleiding.

De Boeing 747 was op weg van New York naar België. Daarom had het vliegtuig duizenden kilo's brandstof aan boord. Om een veilige landing te kunnen maken, moest 20 ton brandstof worden gedumpt boven de Atlantische Oceaan.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 16:15

Nieuwsredactie schreef:
Om een veilige landing te kunnen maken, moest 20 ton brandstof worden gedumpt boven de Atlantische Oceaan.

>;) nou ja zeg, dikke vervuiling er nog eens bij dus.
Bijzonder dat een paard onderweg uit zo’n container weet te ontsnappen.

Ibbel

Re: Vliegtuig moet terug naar New York vanwege ontsnapt paard aan boord

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 16:18

Als er een bom- of terrorismedreiging is of iemand ziek wordt aan boord keren vliegtuigen ook om. Gebeurt vaker, en ja, dan wordt er kerosine geloosd.
Maakt wel meteen een einde aan het sprookje dat paarden die onderweg amok maken afgemaakt worden.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 16:21

Goh, ik zat er al op te wachten wanneer deze online kwam :o

Ik werk als vliegend loadmaster voor deze maatschappij en keek hier behoorlijk van op toen ik het van de collega’s hoorde.

Het paard is niet uit de transportbox ontsnapt tijdens de vlucht en rond gaan hobbelen in het vliegtuig, maar in de transportbox losgekomen en daar vast komen te liggen.

Voor de beeldvorming: zo’n box ziet er aan de binnenkant uit als een trailer, maar dan voor 3 paarden. Dus een borst-/bilstang, tussenschotten tussen de paarden en een laadklep aan de achterkant. Voor de borststangen zit een smalle ruimte (+/- 1m waar hooi en jerrycans water opgeslagen kunnen worden en waar het zijdeurtje voor de toegang van de grooms zit. Het paard schijnt daar op wonderlijke en onfortuinlijke wijze terecht gekomen te zijn en is vast komen liggen.

Qua procedure: wij als loadmasters aan boord gaan altijd naar beneden om de paarden te checken na take-off. Als er grooms aan boord zijn doen zij dit zelf. In dit geval heeft een van de grooms direct de loadmaster geinformeerd welke de captain op de hoogte gebracht heeft van het voorval. Het hele team heeft direct de juiste beslissing gemaakt om direct om te draaien en veterinaire hulp in te schakelen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 16:23

Dioxide schreef:
Goh, ik zat er al op te wachten wanneer deze online kwam :o

Ik werk als vliegend loadmaster voor deze maatschappij en keek hier behoorlijk van op toen ik het van de collega’s hoorde.

Het paard is niet uit de transportbox ontsnapt tijdens de vlucht en rond gaan hobbelen in het vliegtuig, maar in de transportbox losgekomen en daar vast komen te liggen.

Voor de beeldvorming: zo’n box ziet er aan de binnenkant uit als een trailer, maar dan voor 3 paarden. Dus een borst-/bilstang, tussenschotten tussen de paarden en een laadklep aan de achterkant. Voor de borststangen zit een smalle ruimte (+/- 1m waar hooi en jerrycans water opgeslagen kunnen worden en waar het zijdeurtje voor de toegang van de grooms zit. Het paard schijnt daar op wonderlijke en onfortuinlijke wijze terecht gekomen te zijn en is vast komen liggen.

Qua procedure: wij als loadmasters aan boord gaan altijd naar beneden om de paarden te checken na take-off. Als er grooms aan boord zijn doen zij dit zelf. In dit geval heeft een van de grooms direct de loadmaster geinformeerd welke de captain op de hoogte gebracht heeft van het voorval. Het hele team heeft direct de juiste beslissing gemaakt om direct om te draaien en veterinaire hulp in te schakelen.

Dankjewel voor de toelichting. Hoe is het met het paard?

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 16:24

Marigold schreef:
>;) nou ja zeg, dikke vervuiling er nog eens bij dus.
Bijzonder dat een paard onderweg uit zo’n container weet te ontsnappen.

Een vliegtuig heeft diverse maximum gewichten waaronder een maximum take-off weight en een maximum landing weight.

Bij dit toestel is het max take off weight 394.7 ton en het max landing weight (beiden bestaan uit gewicht van het lege toestel, cargo, crew en brandstof) 296.6 ton. Als dit toestel met de volledige hoeveelheid brandstof geland was, had dit voor extra gevaarlijke situaties en schades kunnen zorgen.

Brandstof wordt alleen geloosd in noodsituaties waar dit mogelijk is en zeker niet zomaar.

Ania schreef:
Dankjewel voor de toelichting. Hoe is het met het paard?

Helaas kan ik daar geen antwoord op geven omdat dit informatie is die wij na het “lossen van de transportbox” niet medegedeeld krijgen.
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 15-11-23 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 16:25

Ik wist al dat journalisten er vaak een eigen draai aan geven, maar deze hadden wel een heel grote duim :))
Ik kon me een los paard tussen de containers best nog wel voorstellen trouwens - daar zit nog wel ongeveer een paardbreedte ruimte tussen dacht ik...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 16:30

Er zijn meer paarden die dat voor elkaar weten te krijgen in een gewone trailer, kan ik zeggen. Hoe hebben ze t paard eruit gekregen, weet je dat ook? Hoop dat t dier er heel uit gekomen is.
Wat een toestand zeg. t Zal je maar gebeuren.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 16:33

Ibbel schreef:
Ik wist al dat journalisten er vaak een eigen draai aan geven, maar deze hadden wel een heel grote duim :))
Ik kon me een los paard tussen de containers best nog wel voorstellen trouwens - daar zit nog wel ongeveer een paardbreedte ruimte tussen dacht ik...

Ter illustratie:

Afbeelding

Dat valt vies tegen op een 747, ongeveer 50cm. Ik ben 1.83m groot en vrij breed in de schouders en met volledige capaciteit vracht in het toestel moet ik met een gedraaid bovenlijf lopen. En soms steken er ook delen uit in het gangpad.

Wij (ik en de collega’s) hadden inderdaad ook al wat beelden bedacht hoe het zou zijn als het paard inderdaad los was gekomen in het toestel. En vooral ook; hoe handel je dan?
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 15-11-23 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

D_akota

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 16:34

Arm beest, hoop dat die het er ongeschonden vanaf gebracht heeft.

Dank voor de heldere uitleg Dioxide!

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 16:37

Dank je wel voor de toelichting. Ik had het vanmorgen gelezen en vroeg mij al af hoe dan? Arm peerd. Verstandige beslissing om terug te vliegen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 16:40

Bedankt voor de extra informatie, heel interessant:)

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 16:41

Interessant om ook het echte verhaal te kunnen horen :j Paard echt los in de laadruimte lijkt me wel een stuk vervelender, hoe krijg je die idd weer kalm terug in de box als ie helemaal over de zeik is…
wel heel sneu deze situatie , beestje zal wel flink geschrokken zijn :=

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 16:49

Memories schreef:
Interessant om ook het echte verhaal te kunnen horen :j Paard echt los in de laadruimte lijkt me wel een stuk vervelender, hoe krijg je die idd weer kalm terug in de box als ie helemaal over de zeik is…
wel heel sneu deze situatie , beestje zal wel flink geschrokken zijn :=

Mijn enige antwoord is: niet.

Er is geen ruimte om de klep te openen als het toestel vol is want alles staat op de cm volgepropt. Stel er zou wel ruimte achter de box zijn, dan is het risico op escalatie vele malen groter als de box (met daarin nog 2 paarden) tijdens de vlucht opengemaakt moet worden. Daarbij is de laadvloer een soort van deathtrap met rollers en ijzeren rails, zeker bij de laaddeur waar de paarden eigenlijk altijd staan (om ze snel te kunnen lossen op bestemming).

Ik heb er echt over na zitten denken en als het paard echt los zou zijn zou m’n eerste reactie “zet paard vast” zijn. Maakt niet uit hoe of waar aan, maar vast. Als het dier in paniek de zijwand (die maar heel dun is en waar allerlei bekabeling achter loopt) beschadigt of door de vloer zakt dan zijn we mogelijk in een veel groter gevaar.
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 15-11-23 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 16:50

Dioxide: ik hoopte al dat jij hier meer over zou weten :)) Fijn dat je even toelicht.
Mbt het gewicht lijkt het alsof de vlucht nog niet heel lang gaande was. Ben wel benieuwd hoe zoiets dan gaat met landen. Een dier kun je natuurlijk niet helemaal vastzekeren, zeker niet in dit geval. Als mens heb je gordels en al om, hoe zit dat met een paard?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 16:54

We weten ook niet hoe groot het dier is en of dit paard in z’n eentje in die transportbox staat of dat er nog 2 inzitten. Als er nog twee in staan dan ligt ie op het hooi en de jerrycans…kan geen kant op. Maar als de vakjes ernaast leeg waren ligt ‘ie mss daar (mijn paard heeft dat ook eens gepresteerd en lag toen op z’n rug met z’n hoofd richting klep -O- ). Er kan ook niemand meer in lijkt me dus het is een hele puzzel om ze eruit te krijgen.
Wat een toestand.

Dank voor jou info Dioxide, leuke baan heb je lijkt me wel!

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 17:01

Wij hebben ook wel eens een paard over de stang gehad. Gelukkig was ik die keer niet alleen en kregen we het opgelost doordat het paard rustig bleef, maar ik kan me goed voorstellen dat in dit geval omdraaien de beste oplossing was.

Winged schreef:
Dioxide: ik hoopte al dat jij hier meer over zou weten :)) Fijn dat je even toelicht.
Mbt het gewicht lijkt het alsof de vlucht nog niet heel lang gaande was. Ben wel benieuwd hoe zoiets dan gaat met landen. Een dier kun je natuurlijk niet helemaal vastzekeren, zeker niet in dit geval. Als mens heb je gordels en al om, hoe zit dat met een paard?

Ze staan best stevig doordat er weinig "extra" ruimte is in de box.
Over het algemeen zijn ze super chill met landen/opstijgen, ze hebben natuurlijk ook niet het probleem met de oren waar veel mensen last van hebben.

Dit is trouwens een vol vliegtuig, dan kan een gewoon paard echt niet ontsnappen. Een shetlander past waarschijnlijk nog net :')
Afbeelding

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 17:04

Snow white, thanks voor je duidelijke foto! Ik had er geen in de archieven. Wel heel shit dat je er eens eentje over de stang gehad hebt!

Winged schreef:

De vlucht was ongeveer 30 minuten onderweg.

De paarden staan precies zoals in een trailer. Het hoofd in de vliegrichting en tussen twee kettingen/touwen aan het halster, opgesloten tussen de tussenschotten en borst-/bilstangen.

Het paard balanceert zichzelf dus ook door zijn gewicht tussen voor en achterhand te verplaatsen.

En zoals bij trailers zijn er ook verschillende soorten transportboxen. Sommigen hebben een dicht voorschot, anderen een stang en als je in bepaalde ontwikkelingslanden komt dan zie je soms constructies voorbij komen waarvan je ze liever niet ziet (open pallets bijvoorbeeld). In de regel gebeurt dat laatste niet bij bekende carriers en zeker niet bij ons; alles vliegt in dichte stallen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 17:29

Ik kan ook nog wat laten zien.

Afbeelding

Hier is de klep open en kun je goed zien hoe ze werkelijk erin staan.
Die voor schotten kunnen helemaal los. Zitten vast in het dak en bodem met een pin die je met een lus naar beneden of boven trekt. Beetje schuifstang idee van een boxdeur.

Afbeelding
Hier kun je een beetje zien hoe smal de ruimte aan de voorkant is. Zoals gezegd ligt dat vol met hooinetten, jerrycan, emmers en soms ook nog wel bagage van de paarden. Weinig ruimte dus voor de groom laat staan voor een ontsnapt paard.

Afbeelding
Bij deze foto heb je een idee hoeveel ruimte de persoon heeft tussen de jetstall en de wand van het vliegtuig.

Oh niet helemaal de juiste verhouding zie ik nu :o De stallen staat meestal wel tegen de zijkant aan zoals op de eerder geplaatste foto's te zien is.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 17:36

Goeie foto´s Cowgirl :) Dat stukje laden in de stal krijgen wij als loadmasters niet mee, ik weet het alleen van mijn professionele-paardenmeisjes en vliegveld-tijd haha.

Die laatste foto is niet op een 747 maar op een A330F zo te zien :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 17:57

Dioxide schreef:
Goeie foto´s Cowgirl :) Dat stukje laden in de stal krijgen wij als loadmasters niet mee, ik weet het alleen van mijn professionele-paardenmeisjes en vliegveld-tijd haha.

Die laatste foto is niet op een 747 maar op een A330F zo te zien :D

Ik had mijn tekst weer weggehaald want dacht dat het een 777 was en wilde zeggen dat je in de 747 vaak iets meer ruimte had. Maar weet niet zeker meer of dit een 777 was. Het is ook alweer 10 jaar geleden( helaas).

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 18:35

Jullie antoorden maakt het verhaal wel heel wat duidelijker.
Waarvoor dank.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 21:41

Tof die extra toelichting !

Niet meteen mbt paarden maar hoe vliegen honden dan mee? Klopt het dat zij onder de cockpit zitten? En worden zij tijdens de vlicht gemonitord?

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 21:51

Lukasje schreef:
Tof die extra toelichting !

Niet meteen mbt paarden maar hoe vliegen honden dan mee? Klopt het dat zij onder de cockpit zitten? En worden zij tijdens de vlicht gemonitord?

Op een passagiersvlucht zitten ze onder in het toestel, waar geen controle mogelijk is tijdens de vlucht.

Op “onze” 747 cargovluchten proberen we altijd dieren op het main deck te plaatsen om ze tijdens de vlucht te kunnen controleren. Het is echter niet verplicht. Op andere vrachttoestellen ligt het vrachtruim achter de cockpit en is ook deze toegankelijk tijdens de vlucht.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 21:56

Ow, dus wanneer je op vakantie gaat met een passagiersvlucht en je hond moet het ruim in, dan is heel die tijd geen check? Best een eng idee!