Vanaf 1 april 2024 stang en trens hoofdstel niet meer toegestaan in Z1

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Vanaf 1 april 2024 stang en trens hoofdstel niet meer toegestaan in Z1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 13:58

KNHS
Sport

Afbeelding
Stang en trens hoofdstel. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Vanaf 1 april 2024 wordt het gebruik van een stang en trens hoofdstel in de klasse Z1-dressuur niet meer toegestaan. De belangrijkste reden voor deze wijziging in de harnachementsgids dressuur is dat ruiters in het Z1 voor het eerst onderdelen moeten laten zien in een verzamelde gang en we ze willen stimuleren om eerst correct te leren verzamelen op een trenshoofdstel. Hebben zij dit goed onder de knie, dan kan vanaf de klasse Z2 voor de verfijning van de gevraagde oefeningen in die klasse gebruik worden gemaakt van een stang en trens hoofdstel. Dit blijft uiteraard optioneel, ook in de klasse Z2 en hoger kan op een trenshoofdstel gereden worden.

Kijkend naar onze doorlopende leerlijn en opbouw van de dressuurproeven wordt het onderdeel “verzameling” van het scala van de opleiding pas gevraagd vanaf de klasse Z1. Alle proeven zijn zo ingericht dat ze aansluiten bij de doorlopende leerlijn van de KNHS. In het kader van de opleiding van ruiter en paard is het daarom juist belangrijk dat deze volgende stap in “het scala van de opleiding”, de verzameling, correct wordt aangeleerd. Omdat ruiters voor het eerst kennis maken met de verzameling in de klasse Z1, is het goed om dit eerst goed te kunnen uitvoeren met een trenshoofdstel.

We constateren dat er nu vaak voor de stang en trens optoming gekozen wordt en dat dit ten koste gaat van het correct leren verzamelen van het paard. We zien in het Z1 combinaties die bijvoorbeeld bij het rijden van de eenvoudige galopwissel niet correct verzamelen maar een abrupte overgang maken naar de stap.

Bij het correct opleiden van een paard is het belangrijk dat er voldoende aandacht is voor het goed leren verzamelen met behoud van harmonie. Door enkel het gebruik van een regulier trenshoofdstel tot en met de klasse Z1 toe te staan, willen we ruiters stimuleren om eerst meer aandacht te besteden aan het onderdeel verzameling van het scala van de opleiding van het paard en zo ook hun eigen rijvaardigheid te blijven verbeteren.

EllyC

Re: Vanaf 1 april 2024 stang en trens hoofdstel niet meer toegestaan in Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:06

Maakt het wel of niet gebruiken van een S&T een bijdrage aan wel of niet goed kunnen verzamelen?

Zullen we dan ook gelijk de bitten bij het springen even goed aanpakken?
Al blijf ik erbij niet het bit bepaalt de scherpte maar de ruiterhand, maar toch.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:11

Als het paard met een normaal bit, niet verzameld kan worden (Z1) hoef je wat mij betreft ook niet naar een andere klasse (Z2) toe. Dus goed besluit.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:12

Fijn ! Goed nieuws…

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:13

Wat goed. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:14

Mogen ze wel wat verder doorvoeren dan Z1.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:37

Morganlefay schreef:
Mogen ze wel wat verder doorvoeren dan Z1.

Het is al vrije keus he. Je hoeft er niet mee te rijden, je mag ermee rijden.
In mijn toezichthouden vind ik het in de basissport juist enorm verbeterd t.o.v. de subtop en het GP waar je nog regelmatig een doorgeslagen stang ziet. Maar dit is in ieder geval al een positieve verbetering.

Zag onlangs een meisje van 11 die op moeders paard een Z1 proef startte met s&t. Zo'n meisje heeft echt nog niet de feeling en handigheid om hiermee om te gaan en ik snap oprecht niet dat moeders dit zelf niet inziet....

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:42

Mooi besluit :)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:49

Is het niet beter om de trekkers harder aan te pakken?

Ik bedoel, het maakt mij niet uit, of ik nou wat puntjes extra moet rijden voor de S&T, dat is dan maar zo. Die van mij loopt puur beter op S&T omdat hij blind is aan 1 kant en de begrenzing duidelijker is. En natuurlijk, dit zou niet uit moeten maken, maar vertel dat aan een sensibel paard.

Maar wat ik bedoel, de mensen die nu de paarden naar voren jagen en ze op de stang aan de handrem trekken, doen dit ook met een trens. Ik zie soms combinaties die een aangesnoerde neusriem hebben, een stang die horizontaal hangt, en dan toch dikke punten rijden omdat de oefeningen correct uitgevoerd worden. Moet daar niet eens naar gekeken worden? Want deze combinaties doen dit op trens ook.

Ik vind het ook een beetje kort door de bocht om de kunst van het verzamelen aan de S&T toe te schrijven. Ik vraag me af of dit nu veel verschil gaat maken.

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:20

Utixo schreef:
Is het niet beter om de trekkers harder aan te pakken?

Ik bedoel, het maakt mij niet uit, of ik nou wat puntjes extra moet rijden voor de S&T, dat is dan maar zo. Die van mij loopt puur beter op S&T omdat hij blind is aan 1 kant en de begrenzing duidelijker is. En natuurlijk, dit zou niet uit moeten maken, maar vertel dat aan een sensibel paard.

Maar wat ik bedoel, de mensen die nu de paarden naar voren jagen en ze op de stang aan de handrem trekken, doen dit ook met een trens. Ik zie soms combinaties die een aangesnoerde neusriem hebben, een stang die horizontaal hangt, en dan toch dikke punten rijden omdat de oefeningen correct uitgevoerd worden. Moet daar niet eens naar gekeken worden? Want deze combinaties doen dit op trens ook.

Ik vind het ook een beetje kort door de bocht om de kunst van het verzamelen aan de S&T toe te schrijven. Ik vraag me af of dit nu veel verschil gaat maken.

Ik ben het met jou eens. Dit is windowdressing (kijk eens wat we allemaal doen voor het paardenwelzijn). Maar voor welk probleem is dit nu echt een oplossing? Het lijkt mij zinniger om inderdaad officials in te zetten als mensen niet met hun optoming kunnen omgaan. Maar dat gebeurt in principe al.

Mijn paard loopt overigens ook beter op stang en trens, vraag me niet waarom, maar hij is juist smakelijker dan alleen op trens.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:26

Goede zaak, maar zoals hierboven genoemd inderdaad te weinig en erg "kijk hoe goed we bezig zijn".
Het zou pas echt helpen als mensen geen lintjes meer binnen halen met trek- en schopwerk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:32

Wat mij betreft zouden ze beter naar het gebruik van sporen en bitten in de pony springsport kunnen kijken. Kinderen die hun pony aan een pelham bit in de barrage omtrekken en vervolgens hun sporen er in duwen om maar zo snel mogelijk te zijn. Totaal geen besef hebben van wat zo een bit en sporen nu daadwerkelijk doen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:43

De ruiters die nu een eenvoudige wissel rijden door het paard op de rem te trekken, wat makkelijker is met s&t door de hefboomwerking, zullen straks afgestraft worden omdat het dan niet zo makkelijk is om een paard op de rem te trekken met een enkele trens. Dan komt toch boven dat het paard geen goede basis heeft en niet kan verzamelen voor een nette overgang. En dat komt terug in de punten. Dus goed besluit.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:46

Mousmous schreef:
De ruiters die nu een eenvoudige wissel rijden door het paard op de rem te trekken, wat makkelijker is met s&t door de hefboomwerking, zullen straks afgestraft worden omdat het dan niet zo makkelijk is om een paard op de rem te trekken met een enkele trens. Dan komt toch boven dat het paard geen goede basis heeft en niet kan verzamelen voor een nette overgang. En dat komt terug in de punten. Dus goed besluit.

Die overgangen zouden nu ook geen voldoende mogen zijn (cq afgestraft worden). Ze zijn immers niet goed uitgevoerd. Een goede jury ziet het verschil en punt daarnaar.

Wat mij betreft is deze regel een knap staaltje symptoombestrijding voor de bühne

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:49

liespr, dat zal door de hefboomwerking zijn . Daardoor zijn veel paarden lichter in de aanleuning dan op trens. Eigenlijk een basisprobleem. Het paard moet op trens al goed voor elkaar zijn , en als dat zo is pas overgaan op s&t voor de verfijning van de hulpen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:49

996981, ben ik met je eens, maar nu vallen ze nog makkelijker door de mand. Daar komt een niet goed opgeleid paard of ruiter niet meer mee weg, maar een jury moet daar dan ook niet meer omheen kunnen.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 13-11-23 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:50

Mousmous schreef:
liespr, dat zal door de hefboomwerking zijn . Daardoor zijn veel paarden lichter in de aanleuning dan op trens. Eigenlijk een basisprobleem. Het paard moet op trens al goed voor elkaar zijn , en als dat zo is pas overgaan op s&t voor de verfijning van de hulpen.

Dat is nogal een aanname als je de combinatie niet kent.

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:50

Mousmous schreef:

Met een uitvoering zoals jij omschrijft, zie je dat echt op je protocol en in het eindresultaat terug. Daar heeft de optoming weinig mee te maken, dat is ''gewoon'' een slechte uitvoering van de oefening. Je kan ze met en zonder stang over de kop trekken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:51

En wat met alle martelwerktuigen in verkeerde handen buiten de dressuursport…
Ik denk dat als ze zo’n besluit gaan nemen dat ze dat veel breder moeten trekken maar vooral moeten kijken naar het gebruik.
De een rijdt keurig netjes met een stang en de ander kan z’n paard stuk trekken met een trens of bitloos…
Ik denk dat je er met dit besluit nog lang niet bent als je verkeerd gebruik aan wilt pakken…

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:53

Mousmous schreef:

Hee goedemiddag, inderdaad een behoorlijke aanname want mijn paard is niet zwaar in de hand en ook niet op trens. Hij nam dubbel bit juist makkelijker aan, neusje meer eruit. Maar laat ik mezelf maar niet verdedigen. :+ :')

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:53

Dat kan, maar er zit wel degelijk verschil in hoe hard je dan moet trekken. Een paard loopt op een trens makkelijke door te duwen. Basisfout van de africhting natuurlijk, maar het gebeurt gewoon. Ik rijd al jaren niet meer met s&t , vind het ook veel prettiger voor de paarden. Ik vind het maar een mond vol ijzer. Maar niet gezegd dat ik het ook niet meer zal doen. Maar ik ga er nu vanuit van niet

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:55

Ja jij ook goedemiddag! Je zegt toch zelf, vraag me niet waarom. Snap niet waarom jij je zo in je kuif gepikt voelt. Je kan ook een normaal antwoord geven om het uit te leggen dat het daar niet aan ligt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:59

Mousmous schreef:
Dat kan, maar er zit wel degelijk verschil in hoe hard je dan moet trekken. Een paard loopt op een trens makkelijke door te duwen. Basisfout van de africhting natuurlijk, maar het gebeurt gewoon. Ik rijd al jaren niet meer met s&t , vind het ook veel prettiger voor de paarden. Ik vind het maar een mond vol ijzer. Maar niet gezegd dat ik het ook niet meer zal doen. Maar ik ga er nu vanuit van niet

Sommige paarden vinden het juist fijner dat eventuele druk verdeelt wordt over meerdere punten (atlas, tong, lagen, kaak) . Anderen vinden 1 drukpunt fijner (lagen, tong). Kijken naar het paard, de ruiter en de combinatie blijft volgens mij het beste… zo simpel mogelijk, zo “ingewikkeld” als het moet, geldt volgens mij ook bij bitten.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:00

Vinden ze het echt fijner, of voelen ze fijner aan en denken wij dat het fijner voor ze is? Wie zal het zeggen ?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:05

Misschien is het sowieso een betere optie om de manieren van rijden en lesgeven aan te gaan pakken.........want daar begint het gezeur; slechte lesgevers ( vaak met onvoldoende kennis van zaken) die onwetende ruiters gaan vertellen hoe ze moeten rijden.........dus dan zullen ook de opleidingen van die lesgevers aangepakt moeten worden.
Daarbij hoop ik toch dat die wedstrijdruiters al voor het Z1 basis niveau al gewerkt hebben aan verzameling..........
Daarnaast wordt de S+T ook in "bekwame" handen (ondanks dat die "bekwame" handen denken dat ze bekwaam zijn.........) verkeerd gebruikt maar kan je met een ( dubbel) gebroken trens ( die ook niet zo "zacht" zijn als mensen denken) een paard ook flink pijnigen.
Dus dit is puur symptoombestrijding, zoals vrijwel alles tegenwoordig! Ga ruiters meer bijbrengen over het paard in het algemeen, over biomechanica en de paardenmond, en straf misbruik van bitten keihard af in de ring! Evt. gewoon wegsturen. Maar ja, dan moeten we die "alwetende" jury's ook eens een gedegen opleiding gaan geven want die weten ook vaak van toeten nog blazen ;-) .

En inderdaad, dit misbruik, gebrek aan kennis en bekwaamheid, etc. etc. geldt binnen vrijwel alle takken van de paarden( wedstrijd) sport en het verbieden van bitten zal dat probleem niet oplossen.

Ik ken overigens meerdere paarden die ronduit slecht lopen op een trens ( en zeker een dubbelgebroken "ketting" ) en die op een ongebroken bit, met lichte hefboom, prettiger te rijden zijn o.a. omdat een trens hoofdzakelijk op de lagen werkt; het is dus maar net wat de voorkeur/ mondvorm van een paard is.