Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Anastasia24 schreef:''Volgens de politie was zij zich niet bewust van de mogelijke gevaren van haar actie.''
Mhm, tuurlijk. Op deze leeftijd vind ik het niet meer grappig, dat 'n grietje van een jaar of zes dat wilt kan ik bevatten maar komop. Je weet dondersgoed dat het niet kan. 'T zal je dier maar zijn met alle gevaren van dien.
IHN schreef:Anastasia24 schreef:''Volgens de politie was zij zich niet bewust van de mogelijke gevaren van haar actie.''
Mhm, tuurlijk. Op deze leeftijd vind ik het niet meer grappig, dat 'n grietje van een jaar of zes dat wilt kan ik bevatten maar komop. Je weet dondersgoed dat het niet kan. 'T zal je dier maar zijn met alle gevaren van dien.
Juist op deze leeftijd gebeurt dit. De hersenen zijn nog volop in ontwikkeling. Hierdoor doen pubers soms dingen waarvan je denkt:dat weten ze toch dat dat niet kan. Tuurlijk is het niet okay, maar wel verklaarbaar
Ineke2 schreef:Als 15 jarige zie je het gevaar of de gevolgen van je acties niet altijd in nee, dat klopt, maar je weet heel goed dat stelen niet mag en daar voor gestraft worden + een goed gesprek lijkt mij absoluut op zijn plaats.
Rangeela schreef:Wiens paarden lijkt me niet belangrijk toch?… paarden zijn eigenlijk van zichzelf. Schijnbaar vonden deze paarden het prima als ze braaf mee gingen en het meisje zover ongedeerd met ze kon afleggen. Of het meisje is een natuurtalent in het aanvoelen van de paarden. Denk dat ik blij zou zijn dat ze door dit meisje zijn gestolen en niet door iemand die de paarden iets aandoet.
Rangeela schreef:Wiens paarden lijkt me niet belangrijk toch?… paarden zijn eigenlijk van zichzelf. Schijnbaar vonden deze paarden het prima als ze braaf mee gingen en het meisje zover ongedeerd met ze kon afleggen. Of het meisje is een natuurtalent in het aanvoelen van de paarden. Denk dat ik blij zou zijn dat ze door dit meisje zijn gestolen en niet door iemand die de paarden iets aandoet.
IHN schreef:Dorine, hoe ik als 15 jarige was? Om te beginnen spijbelde ik veel en had lak aan alle straffen (kwam dan ook gewoon niet) dat school me maar toestemming gaf om weg te blijven. Dat heeft er overigens toe geleid dat ik mijn diploma heb gehaald en niet uitviel. Ik kon nl niet tegen dat stramien wat jij noemt. Heb nu eigen boerderij met 2 ha grond en eigen bedrijf. Ik krijg echt de kriebels van mensen die zeggen:ze moeten gewoon luisteren. Nee! Op die leeftijd moeten ze juist leren zelf te denken. Niet klakkeloos alles aannemen, maar onderzoeken waar ze zelf voor willen staan. 2 paarden jatten kan natuurlijk niet. En dat zal heus, consequenties voor dr hebben. Maar t is wel belangrijk om te weten dat de hersenen van een 15 jarige anders functioneren. Dat is gewoon een feit en heeft niks te maken met soft gedoe ofzo. En daarom doenn pubers soms dingen waarvan ze best weten dat het niet mag. En fijn dat jij niet zo was. Weet je wat het vpordeel is van mensen die zelf niet perfect zijn? Ze kunnen empathie en begrip (is iets anders dan goedkeuren) opbrengen voor anderen die een fout maken.