Deze boer gooit het roer om en vervangt koeien door paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Deze boer gooit het roer om en vervangt koeien door paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 18:11

Omroep Gld
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

LATHUM - Waar eens de koeien graasden, lopen nu paarden rond. De familie Dolman, al ruim honderd jaar in de weer met koeien, runt nu een grote manege. De oude stallen hebben plaatsgemaakt voor een hypermodern hippisch centrum. Eigenaar Marjan Dolman leidt onze verslaggever met trots rond: "Het is een lange weg geweest, maar het gaat goed."

De familie Dolman had in het verleden een vergunning voor 155 koeien. In de praktijk liepen er zo'n 80 tot 85 melkkoeien. Dat was al een stuk minder dan mocht, maar de toekomst zag er met koeien niet per se rooskleurig uit. De gebouwen waren op, dus forse investeringen waren noodzakelijk. Zo besloten Roel en Marjan Dolman dat het roer om moest, en wel radicaal. "Onze boerderij staat vlakbij de IJssel en grenst dus aan het grote Natura2000-gebied Rijnstrangen (ruim 23.000 hectare, red.). Dat betekende dat wij 70 procent van onze stikstofrechten moesten inleveren. Dan hou je niet genoeg inkomen over", vertelt Marjan.

Paardenpoep is geen koeienpoep
Paarden zijn een stuk minder belastend voor het milieu, legt Marjan uit: "Een koe plast en poept en dat samen zorgt voor ammoniak en dat is schadelijk voor het milieu. Bij paarden heb je dat niet op die manier. Onze mest van de paarden, zogeheten stromest, is zo goed dat het elke week naar champignonkwekers gaat. Dat is heel anders bij de drijfmest van koeien, daar komt vooral ammoniak bij vrij dat weer schadelijk is voor het milieu."

De overstap van koeien naar paarden lijkt simpel, het is een lange weg geweest. "We hebben heel veel moeten doen. Het bouwkavel moest worden vergroot, we hebben wadi's aangelegd, heggen. Gesproken over steenuiltjes en kamsalamanders en natuurlijk een goede plek voor de koeien gezocht." De werkzaamheden vielen op in de buurt. Want waar eens de boerderij stond, staat nu een gloednieuwe manege met allerlei voorzieningen.

Marjan is een paardenmeisje
Echtgenoot Roel is vierde generatie melkkoeienhouder: "Het was natuurlijk flink wennen, maar het zij zo. Onze jongens wilden de melkveehouderij in de toekomst niet overnemen. En Marjan is een paardenmeisje, net als onze dochter. En in de praktijk blijft een deel van het werk hetzelfde. Inmiddels ben ik blij met de keuze die we gemaakt hebben."
Marjan vult aan: "Het grote verschil is dat we nu te maken hebben met veel mensen. Er staan hier 51 paarden van evenzoveel eigenaars. Dus komen er nu veel mensen over de vloer."

LTO ziet bedrijven veranderen
Karolien Hupkes houdt zich als bestuurder van LTO Nederland bezig met multifunctionele landbouw. Zij ziet dus veel agrarische bedrijven die veranderen. Toch noemt zij de omslag van de boerderij van Dolman uniek: "We zien veel agrarische bedrijven die er iets anders bij gaan doen. Een kleine camping, een winkeltje, een vergaderlocatie. Maar een totale omslag als deze is en blijft bijzonder. Dat kan ook alleen als je het echt wilt en al affiniteit hebt met die nieuwe bedrijfstak."
Affiniteit is er zeker. "Mijn dochter werkt nu hier, zij volgt de hbo-opleiding Kennismanager Paardenhouderij", zegt Marjan. "En een van de twee zoons werkt hier ook, hij doet vooral de horeca en organisatie."

Vijfde generatie Dolman
De toekomst voor de vijfde generatie Dolman lijkt hiermee verzekerd. Hippisch Centrum Lathum, zoals het bedrijf officieel heet, heeft momenteel ruimte voor 50 paarden. Daarnaast zijn er binnen- en buitenbanen, weides en allerlei andere voorzieningen voor paarden. In het centrum worden ook wedstrijden gehouden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Deze boer gooit het roer om en vervangt koeien door paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 18:13

Wat een slimpie, over een paar jaar zit hij hetzelfde....
Ga er maar niet vanuit dat paarden gespaard gaan blijven.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 18:50

DuoPenotti schreef:

Ik dacht hetzelfde idd.... maargoed dan kan ik ook m’n huis wel verkopen en vertrekken want ook de huizenbezitters gaan gepakt worden

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 18:50

Ik fiets er regelmatig langs, het ziet er wel erg mooi uit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 18:57

DuoPenotti schreef:

Tja, je kunt blijven boeren en geen boterham hebben én een stikstofprobleem hebben of krijgen, of je kunt kijken of je met de huidige wetgeving en je aantal hectares land (3-4 paarden per hectare mag qua uitstoot momenteel, omdat, zoals het verhaal ook zegt, je met paarden gewoon minder ammoniakproductie hebt) uitkomt. En als je dan nú met de huidige geldende regels je vergunningen op orde hebt, heb je voorlopig iig méér boterham dan wanneer je blijft doen wat je altijd deed.
Kun je dom vinden, hij heeft op deze manier méér toekomst dan met de koeien.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 19:03

Ik noem hem niet dom, dat maak jij er van....

En eventjes heeft hij meer toekomst. Dat klopt.
Maar zijn toekomst verzekerd ...nou nee, niet in Nederland.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 19:06

DuoPenotti schreef:
Ik noem hem niet dom, dat maak jij er van....

En eventjes heeft hij meer toekomst. Dat klopt.
Maar zijn toekomst verzekerd ...nou nee, niet in Nederland.

Dat geldt voor iedereen. Wat anders? Ophouden met ademhalen??

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 19:07

Wat een rare opmerking... hoezo voor iedereen?
Genoeg bedrijven die niks te duchten hebben van onze overheid.

senna21 schreef:

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 19:15

DuoPenotti schreef:

Waarom zou je daar wel van uitgaan dan...?

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 19:34

Ik denk dat er toch wel een groot verschil zit tussen koeien en paarden qua uitstoot. Onze paarden krijgen geen krachtvoer en hebben hooi van licht bemest land. Dat is wel een groot verschil met wat melkkoeien krijgen. Daarvoor moeten gigantische hoeveelheden soja geïmporteerd worden en moet het gras en maïs flink bemest worden. En met 50 paarden op hetzelfde land waar je anders zo'n 85 melkkoeien (plus waarschijnlijk nog flink wat jongvee) zul je toch flink wat minder uitstoten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 19:35

Leuk en slimme hardwerkende mensen. Land en huis en werk zijn voorlopig veilig gesteld voor hen en volgende generatie. Dat noemen ze goed ondernemerschap.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 19:46

Toffeltje schreef:
Ik denk dat er toch wel een groot verschil zit tussen koeien en paarden qua uitstoot. Onze paarden krijgen geen krachtvoer en hebben hooi van licht bemest land.

En bij paarden is de interesse ook vooral voor meer gevarieerd, natuurlijk en diervriendelijke omgevingen, niet voor steeds intensievere veehouderij. Juist als je wel de ruimte in hectares hebt, zit je dan wel prima. Want dan kun je dus wel meer gebied geven aan hetzelfde aantal paarden.

(En wat de toekomst betreft, alles wat er te voorspellen is belooft niet veel goeds, en een echt zinnige weg om je daarop voor te bereiden zie ik ook niet. Kun je net zo goed wel een bedrijf opzetten dat leuk is.)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 21:54

DuoPenotti schreef:

Zoals? Er is als Europese wetgeving met een prestatieverplichting voor zware industrieën. Komende jaar is het eerste rapportagejaar voor beursgenoteerde bedrijven en elk jaar wordt die scope vergroot. Iedereen zegt dat andere bedrijven niet aangepakt worden maar dat is totaal niet waar. Daarnaast heeft elk bedrijf met een bepaald energieverbruik gewoon te voldoen aan de energie- en informatieplicht. Kan nog wel even doorgaan…

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 22:06

Dan ga je fijn even door :j

Iedereen is gewoon niet waar en op dat rare antwoord met dan maar stoppen met ademhalen reageerde ik.

En dan zijn er genoeg bedrijven die niks te duchten hebben.
Niet alles is stikstof of energie.

En ja paarden stoten minder stikstof uit.
En dat gaat prima verder natura 2000 af.
Als ik goed gelezen had zitten zij daar wel dichtbij.
Dus zijn over enkele jaren ook gewoon de l..

Begint bij de piek belasters maar als je denkt dat het daar bij blijft....

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 22:15

Dan kan ik mijn baan ook wel vast opzeggen in de agrarische sector? :+

Deze mensen lijken een keus gemaakt te hebben wat binnen hun kunnen lag op deze locatie.
En tja, misschien moeten ze over 5/10/15/20 jaar wel iets anders.. maar dat geldt misschien voor veel meer mensen dan je denkt om wat voor reden dan ook.

Ik ken deze mensen verder niet maar zo te lezen hebben ze er goed over nagedacht en hoop ik dat ze dit nog lange tijd kunnen blijven doen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 22:37

Dat hoop ik uiteraard ook voor ze :j

Ligt natuurlijk wat je doet.
Maar bij mijn vriend ook werkzaam in de agrarische sector is het al minder druk. Sommige werkzaamheden zijn naar België verplaats omdat daar de regelgeving anders is.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 22:43

DuoPenotti schreef:
Dat hoop ik uiteraard ook voor ze :j

Ligt natuurlijk wat je doet.
Maar bij mijn vriend ook werkzaam in de agrarische sector is het al minder druk. Sommige werkzaamheden zijn naar België verplaats omdat daar de regelgeving anders is.

Even heel off-topic maar een agrarische groothandel.
Wij leveren nagenoeg alles aan voornamelijk melkveehouders.

We hebben regelmatig een stopper maar merken ook dat de grote bedrijven alleen maar groter worden..

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 22:46

DuoPenotti schreef:

Die kans is iig veel kleiner. Voor die koeien protesteert de boer alleen, voor een stal vol paarden protesteert hij + alle eigenaren.

En super gezien van die boer. Ik ken geen enkele koe die stalhuur ophoest en ook nog eens eigen hoefsmid, da en materiaal betaalt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 22:57

Ik hoop maar dat het met paarden goed blijft gaan. Maar het verleden leert dat je alles kunt verwachten.
Zo was deze boer bijvoorbeeld eerst een schoolvoorbeeld van duurzaam boeren. Nu is het bedrijf opeens een piekbelaster die moet verdwijnen.

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... ekbelaster

En nu las ik weer een artikel waarin een hoogleraar aanbeveelt om een bedrijf op te delen in 3. Dan is het zelfde bedrijf met hetzelfde aantal koeien opeens geen piekbelaster meer.

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... aangemerkt

Wat vandaag duurzaam is dat is morgen opeens vervuilend. Ligt net aan het gehanteerde rekenmodel.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 23:00

DuoPenotti schreef:

Iedereen is gewoon niet waar en op dat rare antwoord met dan maar stoppen met ademhalen reageerde ik.

Maar welke bedrijven hebben niets te duchten dan? Daar reageer ik op. En wat mij betreft prima dat de broekriem verder wordt aangetrokken. Vind de resultaatverplichting nogal lauwtjes soms.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 23:10

Loretta schreef:
Ik hoop maar dat het met paarden goed blijft gaan. Maar het verleden leert dat je alles kunt verwachten.
Zo was deze boer bijvoorbeeld eerst een schoolvoorbeeld van duurzaam boeren. Nu is het bedrijf opeens een piekbelaster die moet verdwijnen.

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... ekbelaster

En nu las ik weer een artikel waarin een hoogleraar aanbeveelt om een bedrijf op te delen in 3. Dan is het zelfde bedrijf met hetzelfde aantal koeien opeens geen piekbelaster meer.

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... aangemerkt

Wat vandaag duurzaam is dat is morgen opeens vervuilend. Ligt net aan het gehanteerde rekenmodel.

Ik heb op deze stal gestaan en ze hebben er allemaal goed over nagedacht en alles berekend. Daarbij ligt de stal vlakbij de vuilverbranding, de A12 en bij een stel windmolens, waardoor er bij het voormalige melkveebedrijf strakke kwaliteitsnormen en voedselveiligheidstesten werden gedaan, dus de normeringen tav de natuurwaarden en neerslag van verschillende stoffen zijn wel goed in beeld. Ik ben niet bang voor het voortbestaan van dit bedrijf. Dan zouden ze ook niet zo'n enorme investering hebben gedaan, ze weten met de nodige ambities heel goed waar ze aan begonnen zijn.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 23:18

DuoPenotti schreef:
senna21 schreef:

Alsof alleen de overheid ervoor kan zorgen dat een bedrijf geen bestaansrecht meer heeft.
Kun jij nog ergens bij de V&D, Free Record Shop of Megapool binnenlopen? Een abonnement bij WorldOnlne afsluiten? Een bankrekening openen bij de DSB? Naar het Land van Ooit? In Nederland nieuwe gefabriceerde De Ploeg-stoffen kopen? Een nieuwe Laser computer kopen? In een klein dorpje (< 500 inwoners) je dagelijkse boodschappen doen? Enzovoort, enzovoort. Allemaal de schuld van de overheid?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 23:18

Een deel van de boeren heeft het momenteel zwaar te verduren. ( een ander deel niet)
Maar ze zijn zeker niet de enige. We weten niet wat er op ons afkomt.
We gaan het meemaken. Doemdenken heeft geen zin. Je kansen pakken en vertrouwen houden, helpt je het meest. Dat doen deze mensen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 04:47

Raineri schreef:
DuoPenotti schreef:

Maar welke bedrijven hebben niets te duchten dan? Daar reageer ik op. En wat mij betreft prima dat de broekriem verder wordt aangetrokken. Vind de resultaatverplichting nogal lauwtjes soms.

Voorlopig gaat er nog steeds 17miljard per jaar naar zwaar vervuilende en ziekmakende bedrijven.
Tov een paar miljoen naar milieu/klimaatdoelstellingen.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 07:14

En super gezien van die boer. Ik ken geen enkele koe die stalhuur ophoest en ook nog eens eigen hoefsmid, da en materiaal betaalt.[/quote]

Ik heb een hele stal vol met koeien die bij mij ruim de hypotheek , de klauwbekapper , da en materiaal,trekkers en mijn loon verdienen.

Ik hoop dat deze boer het red , want koeien of paarden incl het paardenmens is toch een wereld van verschil en alle dagen mensen en vragen/gedoe op je erf moet je wel tegen kunnen.