Marjan en Ton verloren dochter Krissy: ‘We zijn er heel open over’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Marjan en Ton verloren dochter Krissy: ‘We zijn er heel open over’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 22:31

Rodi
Algemeen
Ingezonden door een gebruiker

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

In 2016 verloren Marjan en Ton de Graaf hun dochter Krissy op slechts negenjarige leeftijd bij een afschuwelijk ongeluk op de manege. Aan Rodi vertellen ze het hartverscheurende verhaal over hun verlies en de kostbare herinneringen die er altijd zullen zijn.

Noodlot
Op zaterdag 27 februari 2016 veranderde het leven van Marjan en Ton voorgoed. Terwijl Marjan aan het werk was in haar eigen kapsalon, was Ton ook aan het werk als schilder. Marjan vertelt: “Tamara, het vijftienjarige nichtje van Krissy en dochter van mijn schoonzus, paste op. Tamara ging altijd graag naar Manege Beukers, eigendom van haar oom en tante. Elke week reed ze daar op haar eigen pony. Die zaterdag zou ze ook gaan en Krissy mocht na de lessen even de pony ‘uitrijden’ in de paardenbak zodat het dier rustig kon ontspannen na de lessen. Krissy deed dit vaker. Hoewel ze zelf niet paardreed, vond ze dit geweldig. Het noodlot sloeg toe toen de pony plotseling schrok en op hol sloeg. Krissy viel van de pony, maar haar voet bleef klem zitten in de stijgbeugel. De pony bleef rennen, waarbij Krissy hard tegen verschillende attributen en het hek botste van de bak.” Tranen vullen de ogen van Marjan terwijl ze verder vertelt: “Het was direct kansloos. Mijn schoonzus belde me op in de kapsalon, waar ik net de laatste klant van de dag aan het knippen was. Aan haar stem hoorde ik al dat het ernstig was. Ik liet alles uit mijn handen vallen en reed naar de manege. Ter hoogte van Zuid-Scharwoude zag ik een traumahelikopter in de lucht. Het drong tot me door dat zo’n helikopter niet voor een gebroken been zou komen. Ik wist dat het ernstig was, maar niet hoe ernstig. Nu weten we dat ze direct was overleden.” Ton vult aan: “Mijn zwager Peter belde me op de werkplaats om te vertellen dat Krissy een ‘ongelukje’ had gehad. Toen ik arriveerde, waren politie- en ambulancemedewerkers bezig met reanimatie. Marjan zat met haar handen voor haar oren en ogen om zich af te sluiten voor wat er gebeurde. Ik riep nog luid haar naam, maar ik wist het. Het was voorbij.”

Een stilte vult de woonkamer. De woorden echoën nog na, als Marjan dapper verder vertelt: “We stapten in de auto achter de ambulance en reden naar het Medisch Centrum Alkmaar. Daar werden we naar de familiekamer gebracht. De arts vertelde ons dat het niet gelukt was en dat ze zouden stoppen met reanimatie. Ze wilden dat we erbij zouden zijn. Het was afschuwelijk om onze lieve Krissy los te moeten laten.”

In het begin werden ze geleefd. Alles gebeurde in een roes. Krissy werd opgebaard in de woonkamer, familie kwam en ging. Ook de schoolvriendinnetjes van Krissy kwamen afscheid nemen. Pas na de begrafenis kwam de werkelijke klap. Een klap die hun tot op de dag van vandaag blijft raken. Ton zegt: “Ze zit constant in mijn gedachten en ook nu word ik hevig geconfronteerd als ik de klasgenootjes van toen zie langsrijden.” Marjan knikt instemmend. “Krissy zou nu zestien jaar oud zijn. Soms zie ik haar klasgenoten op straat en vraag ik me af hoe Krissy er nu uit zou zien. Ze was alles voor ons, ons enige kind. Helaas zaten er geen andere kinderen meer in ons leven. Ons nest is leeg.”

‘We zijn er heel open over’
Marjan deelt: “Na het ongeluk ben ik ruim een jaar lang niet naar mijn kapsalon gegaan. Mijn personeel nam alles over. Ik ben ze daar ontzettend dankbaar voor. Ik kreeg vaak goedbedoelde adviezen over hoe ik met dit verlies moest omgaan. Dat werd me soms wat teveel. Het is voor ieder ouder de ergste nachtmerrie, je kind verliezen. Als dat gebeurt heb je je omgeving hard nodig. Je red het niet alleen. Ze bedoelden het allemaal ontzettend goed, maar dat voelde soms niet zo. Ton ging na een paar weken weer aan het werk, rouwen doe je op je eigen manier. Desondanks hebben we het altijd samen gedragen. Ik bleef betrokken bij de activiteiten op Krissy’s school zoals schoolreisjes en bij handbal. Dat heb ik volgehouden tot groep 8. Het gaf de kinderen ook een gevoel van troost dat ik, als Krissy’s moeder, aanwezig was bij die mooie momenten. Kinderen zijn heel nuchter. Toen Krissy opgebaard lag, wilden haar vriendinnetjes haar aanraken. Ik legde hen uit dat Krissy heel koud kon aanvoelen. “Ja, dat begrijp ik,” zei er één, “anders gaat ze natuurlijk rotten.” Dat ontwapende me zo dat ik in lachen uitbarstte. Veel volwassenen draaien eromheen, denkend dat het beter is. Maar wij praten juist graag over haar. ‘Vraag maar gewoon,’ denk ik dan.” Ton voegt eraan toe: “Als het gesprek soms op Krissy komt, merk ik dat mensen snel naar een ander onderwerp willen overschakelen. Dat is helemaal niet nodig. We zijn er juist heel open over.”

Lees hier het volledige interview.

Gerelateerd bericht:
[VN] Negenjarig meisje overleden na val van paard
Laatst bijgewerkt door Banjer op 26-07-23 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:56

Geen woorden om zo'n verlies te kunnen omschrijven. Y;(

En wat moet dit ook vreselijk zijn voor het nichtje wiens pony het betreft!

Alleen maar liefde en kracht voor de ouders en alle betrokkenen om dit immense verdriet te kunnen dragen. :knuffel:

Avalanche

Re: Marjan en Ton verloren dochter Krissy: ‘We zijn er heel open over’

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 23:29

Och, wat moet dat vreselijk zijn. Heel veel bewondering dat deze mensen er zo open over zijn.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 23:49

Dit is hier vlakbij gebeurd en het leefde natuurlijk enorm hier in de omgeving. Ik vertel het verhaal nog steeds regelmatig aan ouders, om de boodschap over te brengen dat het slim is om het kind met korfjes te laten rijden. Rij daar zelf trouwens ook mee. Wat een nachtmerrie als je zou blijven haken

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 00:02

Pfff tranen in mn ogen. Is denk ik één van de ergste dingen die je als ouder kan overkomen, en ontzettend sneu voor het meisje zelf. En inderdaad het nichtje dat erbij was, die zal het ook wel heel zwaar hebben gehad...

Knap dat de ouders er zo open over zijn.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 03:18

Mijn toenmalige pensionklant was als verpleegkundige een van de eerst aanwezige, maar het was al snel duidelijk dat ze niets meer kon doen.

Sinds die tijd ben ik wel enorm fel op mensen die kinderen de voeten door de stijgbeugelriemen laten steken. Je hebt als kind echt geen schijn van kans, laat ze er maar liever af vallen als het dier ervandoor gaat.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 07:22

Ach dat vreselijke bericht kan ik me nog goed herinneren ja.. wat een nachtmerrie. Wat goed dat de ouders er zo open over zijn, maar wat lijkt me het zwaar zeg.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 07:42

Wat een nachtmerrie. Er is zoveel keus tegenwoordig aan veiligheidsriemen en beugels. Maar toch zie je nog steeds dat mensen er niks mee doen. Of indd even een kleintje tussen de beugelriemen doen of nog zonder Cap.
Vreselijk om mee te maken zoiets

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 08:28

Wat een nachtmerrie. Een dikke knuffel voor de ouders :(:)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 08:40

Echt vreselijk voor die ouders. Dat wens je niemand toe. :n

Dit soort verhalen zijn wel de reden dat ik met veiligheidsbeugels rij, die openklappen als ik eraf val..

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 08:46

Wiwabalia schreef:
Dit soort verhalen zijn wel de reden dat ik met veiligheidsbeugels rij, die openklappen als ik eraf val..
Eigenlijk begrijp ik zelfs niet goed waarom de gewone nog verkocht worden. Zeker als je zo'n verhalen leest... Veel mensen beseffen het gevaar volgens mij niet goed.

Dikke knuffel voor de ouders :knuffel:

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 08:51

Dit jaar nog gezien, een meisje die met haar gympen ging rijden.. ietwat onervaren dus haar voet zat ook (te) ver door de beugel.. maar ja “even snel”..

Er zijn hele mooie opties tegenwoordig, in ieder budget. De meest budget vriendelijke zijn denk ik de variant met het elastiek, of idd een korfje bij kinderen. Voor de fashionista’s die meer willen ook genoeg varianten (denk aan Lemieux/Samshield).

De ouderwetse zouden verboden moeten worden, niet-paardenmensen zijn vaak onwetend, vind dat daar ook een stukje verantwoording in de sector zelf ligt.. om dit soort gevallen te voorkomen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:45

Wat een schrijnend verhaal zeg. Mooi hoe ze met die jonge klasgenootjes omgingen, en fijn dat ze daar troost uithalende

Ook voor dat meisje van 15 die het ongeluk heeft zien gebeuren. Zal altijd een litteken blijven..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:16

Dit verhaal herinner ik me nog goed.
Verschrikkelijk....
Erg knap dat de ouders er zo goed over kunnen praten.

En ik heb als meisje eens een ruiter meegesleept zien worden met gelukkig geen ernstig letsel.
Maar toen ik een eigen zadel kocht waren net de kwik out beugels op de markt en die heb ik toen meteen gekocht.
En hier hangen dus sindsdien altijd veiligheid beugels aan de zadels.
Ze kosten maar zo'n klein beetje meer.

Hopelijk doordat dit verhaal weer in de media komt dat nog weer meer mensen hun oude beugels inwisselen.

Sterkte nog altijd voor de ouders :knuffel:

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:53

Vreselijk. Een ongeluk zit in een klein hoekje ,maar zelden met zo'n fatale afloop. Hebben moderne zadels niet meer de veiligheidshaken waardoor de hele beugelriem erafgaat als de ruiter zou vallen en in de beugel blijven steken?

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 13:00

Wat een naar ongeluk…Knap dat de ouders er zo over praten en hopelijk zet het mensen aan het denken, iedere ruiter die veiliger rijdt is er weer een :)

anjali schreef:
Vreselijk. Een ongeluk zit in een klein hoekje ,maar zelden met zo'n fatale afloop. Hebben moderne zadels niet meer de veiligheidshaken waardoor de hele beugelriem erafgaat als de ruiter zou vallen en in de beugel blijven steken?

Jawel, maar de beugelriem gaat er alleen naar achteren toe af. Als je paard meer naar opzij wegspringt (logisch als je ernaast hangt) of naar achter dan kan de riem niet van de haak af. Bepaald geen waterdicht systeem dus, waar bijvoorbeeld korfbeugels dat wel zijn.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 13:09

Wat een verschrikkelijk ongeluk. Ik wil me helemaal niet voorstellen hoe het is om je kind te verliezen. Diep respect voor ouders die zich daar doorheen weten te slaan.

Overigens ben ik maar eens in mijn leven vast blijven zitten in een stijgbeugel na een val, terwijl het paard op de loop ging. Dat was met veiligheidsbeugels, opengeklapt en wel, en natuurlijk de veiligheidshaken bij de beugelriemophanging. Het is zelfs met veiligheidsspullen niet met zekerheid te zeggen dat je een dergelijk ongeval kunt voorkomen. Ik durf na mijn voorval niet meer met veiligheidsbeugels te rijden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 13:25

Echt vreselijk. Kan me het nog wel herinneren en je kan je maar half voorstellen waar de ouders doorheen gaan en dat is al erg.

Vooral als mensen dan gaan roepen; hadden ze maar, was er maar, etc. De kinderen maakten plezier en een stom ongeluk kan altijd gebeuren. Met alle voorzorgsmaatregelen krijg je ook geen garanties dat het niet mis gaat.

Heel knap hoe ze hiermee omgaan en hopelijk kunnen ze desondanks toch iets bijdragen aan een klein stukje extra veiligheid, zodat voor hun ze er toch iets mee kunnen doen voor anderen.

Mochten ze wel meelezen op BOkt, wil ik ze alleen maar onwijs veel sterkte wensen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 13:30

Altijd heel verdrietig om te lezen dat ouders hun kind verloren hebben. Zo'n groot (amputatie) verdriet om mee te leven.
Ik geef jullie een knuffel en helaas zijn jullie niet de enige die dit mee moeten maken :knuffel:

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 13:31

Jeetje, wat een drama.
Verschrikkelijk. Voor de ouders en ook voor het nichtje en de eigenaar van de manege.

En het zet je idd wel aan het denken. Ik heb geen veiligheidsbeugels. Wel vrij brede, denk dat het niet heel logisch is dat mijn voet er door schiet, maar een ongeluk zit in een klein hoekje en ik weet dat het net precies verkeerd kan gaan..
Misschien moet ik me er toch maar weer eens in verdiepen dan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 13:33

_Lorette_ schreef:
Wat een verschrikkelijk ongeluk. Ik wil me helemaal niet voorstellen hoe het is om je kind te verliezen. Diep respect voor ouders die zich daar doorheen weten te slaan.

Overigens ben ik maar eens in mijn leven vast blijven zitten in een stijgbeugel na een val, terwijl het paard op de loop ging. Dat was met veiligheidsbeugels, opengeklapt en wel, en natuurlijk de veiligheidshaken bij de beugelriemophanging. Het is zelfs met veiligheidsspullen niet met zekerheid te zeggen dat je een dergelijk ongeval kunt voorkomen. Ik durf na mijn voorval niet meer met veiligheidsbeugels te rijden.

Dan ben ik wel heel benieuwd hoe je dan bleef hangen?
Misschien ook informatie in welke je dan beter niet of wel aan kunt schaffen?

Ik zie er tegenwoordig met best een groot randje aan de zijkant onderaan, dan denk ik ook wel eens, blijf je daar dan niet achter hangen?
Maar dat is ook enkel maar een gevoel.

En ja alles met paarden is gewoon een risico en niets valt 100% uit te sluiten. Helaas.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 14:44

Tranen over mijn wangen tijdens het lezen, wat een hel voor iedereen.

Ik vind het ontzettend knap hoe ze er over praten.

Maar als dit met van die korfjes te voorkomen is, waarom gebruiken de maneges dit niet standaard?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 14:55

_Lorette_ schreef:

Je kunt dan toch gewoon korfbeugels nemen? Toevallig net in een ander topic een foto van geplaatst omdat daar werd gevraagd hoe je je beugels opsteekt. Maar dit vind ik helemaal niet lelijk (let er even niet op dat het gelijmde beugelblokje eraf is gevallen) en ik zou niet weten hoe je hier in kunt blijven hangen.

Afbeelding

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 14:59

DiantaM schreef:
Maar als dit met van die korfjes te voorkomen is, waarom gebruiken de maneges dit niet standaard?

Dit vraag ik mij dus ook af. Niet alleen voor maneges trouwens, maar gewoon in het algemeen. Het kost niks en voorkomt mogelijk een levensgevaarlijke situatie. Waarom zou je het niet doen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 15:08

ik snap dat ook niet... Er zijn tegenwoordig zoveel middelen aanwezig waarmee dit te voorkomen is, waarom is dit niet gewoon de standaard geworden in paardenland.

Ik snap dat je daar als ouder niet aan denkt overigens, dus absoluut ook op geen enkele manier verwijt naar de ouders. Ik hoop oprecht dat dit snel een standaard kan worden. Niet alleen voor kinderen trouwens.