Waar komt de ophef rond het paardenwelzijn vandaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14047
Geregistreerd: 20-04-16

Waar komt de ophef rond het paardenwelzijn vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 16:27

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Mensen en paarden gaan al eeuwenlang hand in hand. Het welzijn van het paard is daarbij al altijd in acht gehouden, hoewel anders vroeger dan nu. Als mens staan we ongetwijfeld al altijd stil bij dit onderwerp, bij onze geliefde paarden, want een ontevreden paard zal niet willen of kunnen doen wat je van hem vraagt of verwacht. Hoe de paarden worden ingezet en het rijden, is echter wel veranderd, maar ook de paarden zelf zijn verder geëvolueerd. Vroeger moest een paard werken, zijnde in de landbouw, het leger of in de transport. Vandaag de dag worden ze vooral recreatief ingezet en voor sportdoeleinden.

Ondanks het feit dat we in Europa al enorm lang met paarden samenleven, was het pas in 2007 dat de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit op zoek ging naar antwoorden met betrekking tot welzijnsvraagstukken bij paarden. Voor die tijd was er ook wel wat beweging op het dierenwelzijnsvlak; in 1985 werd het begrip welzijn voor het eerst opgenomen in een wetsvoorstel voor dieren. In dit wetsvoorstel kwam voor het eerst het begrip ‘intrinsieke waarde van het dier’ voor. Dit begrip was afkomstig van de Brambell-commissie uit Groot-Brittannië. Deze commissie schreef een advies aan de Britse regering waarin vijf basisvrijheden voor dieren waren opgenomen: ‘Het gehouden dier dient gevrijwaard te worden van dorst, honger, ongemak, pijn en ziekte, angst, spanning en onnatuurlijke levenscondities.’

In de beleidsnota Dierenwelzijn uit 2002 worden de vijf vrijheden van de Brambell-commissie voor het eerst als randvoorwaarden aangegeven. Net als bij mensen geldt dat deze niet absoluut zijn. Zoals de vrijheid van meningsuiting beperkt wordt door het verbod op discriminatie, kunnen vrijheden van dieren beperkt worden door gerechtvaardigde inbreuken.

Toenemende belangstelling paardenwelzijn
In de politiek en de maatschappij zien we een toenemende belangstelling voor paardenwelzijn. De groei van de Partij voor de Dieren en de toename van dierenactivisten zorgt er tevens voor dat onderwerpen over dieren steeds vaker onderwerp van gesprek zijn. De humanisering van huisdieren heeft ook zijn invloed op hoe mensen naar paarden kijken, men ziet het paard in toenemende mate als onderdeel van de familie, net zoals honden en katten.

Andere voorbeelden waarbij in het verbeteren van paardenwelzijn al stappen zijn gezet: op het gebied van voor vrije beweging, groepshuisvesting en maximale belastbaarheid van paarden. Eigenaren van paarden zijn zich steeds meer bewust van de natuurlijke behoeftes van paarden en zoeken (pension)stallen die daar beter bij aansluiten. Manege-eigenaren letten goed op het welzijn van hun paarden en pony’s door hun inzet te bepalen door de maximale belastbaarheid.

Buitenwereld vraagt om...
Heel wat hippische actoren zijn het momenteel eens dat de buitenwereld vraagt om een goede scholing over onze industrie. “We moeten mensen onderrichten met wat we bezig zijn, hoe we communiceren met onze paarden en de mooie band tussen paard en ruiter uitvergroten.” Ondertussen is de vraag hoe we dat gaan doen. Een publieke promotiecampagne zal niet voldoende draagkracht hebben. Er dient daarom gekeken te worden in de richting van een politiek erkent en gecommuniceerd kwaliteitslabel.

Ruimte om te verbeteren
Bij de samenstelling van het kwaliteitsbeleid dient er rekening mee gehouden worden dat niet iedereen direct aan alle eisen kan voldoen. Om die reden is er een verbetertraject mogelijk dat, afhankelijk van de investering die gedaan moeten worden, van enkele maanden tot een paar jaar kan duren. Dit alles om ervoor te zorgen dat er niemand afhaakt en iedereen de kans krijgt om te verbeteren. Het is echter ook duidelijk dat de lat op den duur nog hoger zal komen te liggen, dat is onvermijdelijk om de sociale acceptatie van paardrijden te behouden.

Kan het beter? Doe het dan ook!
Ondernemers stellen vaak de vraag: ‘Wanneer is het nou goed?’. Dat is lastig te beantwoorden, want wat vandaag goed is, moet wellicht morgen weer aangepast worden. Eén ding weten we zeker; vroeger komt nooit meer terug. Het is aan ons allemaal om regelmatig in de spiegel te kijken en na te denken of het beter en anders kan. Kun je die vraag met ‘ja’ beantwoorden? Doe het dan ook! Ga regelmatig bij collega’s kijken, neem deel aan bijeenkomsten over dit onderwerp en verdiep je in ontwikkelingen op dit gebied.

Aangepast businessmodel
In het huidig klimaat moet het businessmodel van de hippische ondernemer herbekeken worden. Het is belangrijk om de juiste prijs te vragen voor je diensten. Alleen dan bouw je een buffer op die heel hard nodig zal zijn om de investeringen te doen die noodzakelijk zijn, om duurzamer te worden, en die van belang zijn om dierenwelzijn naar een hoger niveau te brengen. De nieuwe eisen op het gebied van huisvesting en vrije beweging vergen een aangepast businessmodel en een andere manier van denken.

Gebruikte bron:
Laatst bijgewerkt door aniek1985 op 20-05-23 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bron toegevoegd

Popstra
Berichten: 13756
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Waar komt de ophef rond het paardenwelzijn vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 17:02

Omdat veel mensen in ene Woke zijn!

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 17:09

De dierenactivisten willen zover gaan, dat er op een paard niet meer gereden wordt of voor de wagen. Niet meer hoeven werken, want dat willen de paarden niet, volgens hun.... Maneges mogen niet meer.
Ze slaan gewoon te ver door.

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Waar komt de ophef rond het paardenwelzijn vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 17:53

Niks mis mee om eens goed naar onze sport te kijken en in hoeverre we de topsport nog moeten willen. Ik zie en lees nog te vaak dat paarden het grootste gedeelte van de dag op stal staan en maar een paar keer per dag een uurtje buiten komen, maar dan nog geen contact hebben met soortgenoten of lekker kunnen doen wat ze willen.

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:44

Captain schreef:
Niks mis mee om eens goed naar onze sport te kijken en in hoeverre we de topsport nog moeten willen. Ik zie en lees nog te vaak dat paarden het grootste gedeelte van de dag op stal staan en maar een paar keer per dag een uurtje buiten komen, maar dan nog geen contact hebben met soortgenoten of lekker kunnen doen wat ze willen.

Maar er kan ook te ver gegaan worden. Ik kom op een draversstal en daar worden de dravers tiptop behandeld. Staan de de hele dag buiten. Komen alleen binnen om te werken (hooguit een half uurtje) en om te eten. Zweep wordt niet gebruikt en staan met groepen buiten. Op stal ook contact met elkaar.
Op de koers is het hooguit totaal een half uur a 3 kwartier werk en als ze niet zelf willen harddraven, dan doen ze dat heus niet.
Er wordt merendeel alleen gelezen op bepaalde sites, van mensen die amper ervaring hebben met de sport. Vraag je of ze op stal willen komen kijken, dan doen ze dat niet, want zij hebben gelijk.
Het is overal zo, er zitten altijd 1 of 2 rotte appels erbij, maar dan hoeft niet de hele sport afgekraakt te worden.

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:48

Ik kan alleen maar toejuichen dat er licht geworpen wordt op (alle) praktijken waar dieren ingezet en gebruikt worden, of het nu recreatief of bedrijfsmatig is. Dat er mensen opkomen voor de intrinsieke waarde van dieren en hun natuurlijke behoeften.

Popstra schreef:
Omdat veel mensen in ene Woke zijn!


Als je niet weet wat een term betekent of waar het vandaan komt, moet je het misschien niet gebruiken. Woke heeft absoluut niets te maken met dierenwelzijn, maar met racisme, discriminatie en sociale onrechtvaardigheid.

Knikmops57
Berichten: 191
Geregistreerd: 12-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:52

#Captain; helemaal eens.
Ik zie op Bokt vaak reacties van ‘liefhebbers’ waarvan ik denk...mwah. Het is zeker niet verkeerd om eens goed naar de omgang en huisvesting van onze (sport)paarden te kijken met een kritisch oog.
Maar ja...dan ben je dus woke...

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:54

Suliko schreef:
Popstra schreef:
Omdat veel mensen in ene Woke zijn!


Als je niet weet wat een term betekent of waar het vandaan komt, moet je het misschien niet gebruiken. Woke heeft absoluut niets te maken met dierenwelzijn, maar met racisme, discriminatie en sociale onrechtvaardigheid.


Maar het klinkt zo lekker hip om anti-woke te zijn :+

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:59

VuurVleugels schreef:
Suliko schreef:

Als je niet weet wat een term betekent of waar het vandaan komt, moet je het misschien niet gebruiken. Woke heeft absoluut niets te maken met dierenwelzijn, maar met racisme, discriminatie en sociale onrechtvaardigheid.


Maar het klinkt zo lekker hip om anti-woke te zijn :+


Nee, eigenlijk niet. :')
Dat is namelijk een beweging die uit de rechtse hoek van de Verenigde Staten is komen overwaaien, tegen sociale en progressieve verandering.

Tenzij jij je graag associeert met rechtse populisten van de VS, maar ik denk het niet. :+

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:02

Oh hihi ik bedoelde het absoluut niet serieus hoor, ik vind uitgesproken anti-woke mensen voornamelijk héél irritant eigenlijk :=

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:04

VuurVleugels schreef:
Oh hihi ik bedoelde het absoluut niet serieus hoor, ik vind uitgesproken anti-woke mensen voornamelijk héél irritant eigenlijk :=


Daar ging ik al een beetje vanuit, maar ik wilde het toch nog even benadrukken voor de meelezende mensen die onder jouw laatst genoemde groep vallen. :')

Het is zo absurd hoe mensen zich compleet achter een ideologie scharen, zonder überhaupt te weten waar het is ontstaan, waar het voor staat en waar zij eigenlijk als tegenbeweging daadwerkelijk voor staan.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:08

Suliko schreef:
VuurVleugels schreef:
Oh hihi ik bedoelde het absoluut niet serieus hoor, ik vind uitgesproken anti-woke mensen voornamelijk héél irritant eigenlijk :=


Daar ging ik al een beetje vanuit, maar ik wilde het toch nog even benadrukken voor de meelezende mensen die onder jouw laatst genoemde groep vallen. :')

Het is zo absurd hoe mensen zich compleet achter een ideologie scharen, zonder überhaupt te weten waar het is ontstaan, waar het voor staat en waar zij eigenlijk als tegenbeweging daadwerkelijk voor staan.


Ja bizar hè! Alles om maar tegen verandering aan te schoppen, denk ik...

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:13

Is dit echt een discussie voor deze plek?

Ik ga met Captain mee, het is goed om kritisch te zijn en blijven kijken. Teveel paarden staan nog teveel op stal/ eenzaam in een paddock alleen.

Daarnaast is het belangrijk denk ik dat het niet doorslaat. Soms lijken mensen dingen te roepen zonder eigenlijk precies te weten wat de functie van iets is. En juist in onwetendheid kan denken dat je diervriendelijk bezig bent weleens helemaal niet zo zijn.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:17

Elisa2 schreef:
Is dit echt een discussie voor deze plek?

Ik ga met Captain mee, het is goed om kritisch te zijn en blijven kijken. Teveel paarden staan nog teveel op stal/ eenzaam in een paddock alleen.

Daarnaast is het belangrijk denk ik dat het niet doorslaat. Soms lijken mensen dingen te roepen zonder eigenlijk precies te weten wat de functie van iets is. En juist in onwetendheid kan denken dat je diervriendelijk bezig bent weleens helemaal niet zo zijn.


Hmm, misschien niet per se voor een discussie over wokeness an sich inderdaad. Maar het raakt elkaar natuurlijk wel heel erg, op precies de manier zoals jij zegt. Kritisch kijken is top en het zou écht goed zijn als dat volledig zonder woke/niet woke labels kan om zoveel mogelijk bias te veroorzaken.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Waar komt de ophef rond het paardenwelzijn vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:50

Ik ben ook niet van de labels maar snap wel beide kanten en waar de irritaties over en weer vandaan komen.

Dus laten we het dan vooral inhoudelijk houden denk ik dan. Op de inhoud ipv polarisatie.

Raineri
Berichten: 6235
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:53

Bonte schreef:
De dierenactivisten willen zover gaan, dat er op een paard niet meer gereden wordt of voor de wagen. Niet meer hoeven werken, want dat willen de paarden niet, volgens hun.... Maneges mogen niet meer.
Ze slaan gewoon te ver door.


wat is daar mis mee? Voor nu lijkt het mogelijk, met specifieke en scherpe randvoorwaarden. Maar als er meer informatie boven tafel komt dan is het direct klaar voor mij. We zijn paardenLIEFHEBBERS geloof ik. Dat betekent voor mij dat hun welzijn op 1 komt, en mijn wensen in de sport op 2.

Raineri
Berichten: 6235
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:59

VuurVleugels schreef:
Elisa2 schreef:
Is dit echt een discussie voor deze plek?

Ik ga met Captain mee, het is goed om kritisch te zijn en blijven kijken. Teveel paarden staan nog teveel op stal/ eenzaam in een paddock alleen.

Daarnaast is het belangrijk denk ik dat het niet doorslaat. Soms lijken mensen dingen te roepen zonder eigenlijk precies te weten wat de functie van iets is. En juist in onwetendheid kan denken dat je diervriendelijk bezig bent weleens helemaal niet zo zijn.


Hmm, misschien niet per se voor een discussie over wokeness an sich inderdaad. Maar het raakt elkaar natuurlijk wel heel erg, op precies de manier zoals jij zegt. Kritisch kijken is top en het zou écht goed zijn als dat volledig zonder woke/niet woke labels kan om zoveel mogelijk bias te veroorzaken.



Maar het is heel logisch dat dergelijke stigmatiserende labels in de discussie gegooid worden. Uit onderzoek is gebleken dat mensen met betere normen en waarden ons zelfbeeld schaadt. Heb de link van het onderzoek voor je :j

En dit lijkt me juist een goede discussie. Als je niet begrijpt waar het gedrag van een ander vandaan komt, hoe kun je dan ooit grootschalige verandering teweegbrengen? Hoe ga je dan ooit de boodschap overbrengen zonder dat de ander de hakken in het zand zet?

Beide uitersten van het spectrum zijn niet prettig vaak. Want er is geen nuance, alleen zwart of wit. En dat bevordert over het algemeen niet de discussie

Overigens is ook recentelijk gebleken dat activisten wel degelijk een belangrijke rol hebben in het normaliseren van bepaalde standpunten. Weliswaar onbewust, maar ze hebben absoluut invloed.

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Waar komt de ophef rond het paardenwelzijn vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 21:05

Krijgen mensen dan een cursus van Wakker Dier?
Net zoals hun campagne koekeloeren?

ziezoziezo22
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 21:13

Vind het heel goed dat er naar gekeken word.
Hier in de omgeving komen de paarden 4 a 5 uurtjes buiten bij de pensionstallingen , je moet al bij iemand privé aan huis zoeken voor een stal.
Wat een leven heeft je paard dan , ze staan 20 uur op een vierkante meter,

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 21:42

Citaat:
Uit onderzoek is gebleken dat mensen met betere normen en waarden ons zelfbeeld schaadt. Heb de link van het onderzoek voor je :j


De link kan interessant zijn,
maar ik snap niet goed wat je schrijft.

Bedoel je, dat als ik iemand met betere waarden en normen dan ikzelf tegenkom,
mijn zelfbeeld wordt geschaad...?
(Dat kan gebeuren als ik zojuist betrapt wordt op 'verzin het maar', - maar verder??)

En uiteraard is het woord 'beter' ingewikkeld. Wie bepaalt wat goed / beter / best is...?

Dus als je iets meer kunt vertellen, graag.

PS: het woord 'woke' doet mij vooral denken aan een rotopmerking die ik vaak hoorde begin jaren tachtig.
"Jij bent nog niet zo ver", klonk het dan. (Meaning ik ben mij aan het ontwikkelen 'ik ben wakker' - en jij bent daar nog niet.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 19-05-23 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 21:53

VuurVleugels schreef:
Ja bizar hè! Alles om maar tegen verandering aan te schoppen, denk ik...

Verandering en verbetering zijn geen synoniemen van elkaar.
Neemt niet weg dat kritisch kijken en vragen waarom je iets zus of zo doet belangrijk is. Ook voor jezelf is een betere reden dan zo hoort het verstandig. Dat betekent nog niet dat wat je doet fout is ook al is het misschien ouderwets, maar wel dat je weet wat je uitgangspunten zijn waarop je besluiten genomen worden om XYZ methode(mix) toe te passen.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 07:00

Knikmops57 schreef:
#Captain; helemaal eens.
Ik zie op Bokt vaak reacties van ‘liefhebbers’ waarvan ik denk...mwah. Het is zeker niet verkeerd om eens goed naar de omgang en huisvesting van onze (sport)paarden te kijken met een kritisch oog.
Maar ja...dan ben je dus woke...


Of een extremist en woon je vast en zeker in de Randstad waar je nog nooit een paard van dichtbij hebt gezien :Y)

Tijden veranderen en ons inzicht verandert. Wat we vroeger normaal vonden, stellen we nu ter discussie. En ik vind het heel erg krachtig dat die discussie steeds meer van binnenuit de paardenwereld komt (ik zie hem erbuiten ook maar mondjesmaat), want dat werkt positieve verandering in gang voor de paarden.

Je hebt altijd mensen die vast willen blijven aan het oude en vanuit angst onwaarheden gaan roepen en de het debat verharden. Maar dat is maar een kleine groep en die mensen kun je beter negeren, die gaan toch nooit zelf veranderen. Er kan beter gefocust worden op mensen die wél willen luisteren en openstaan voor de visie van een ander. En dan is het echt niet zo dat niemand nog een paard mag houden. Er zijn in twee kampen twee hele extreme visies, maar daar tussenin zit ook nog van alles. Laten we hopen dat we elkaar in het midden gaan treffen. :)

Knikmops57
Berichten: 191
Geregistreerd: 12-05-19

Re: Waar komt de ophef rond het paardenwelzijn vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 07:57

_Reneee ; de waarheid ligt in het midden, vertrapt door de strijdende partijen.

DuoPenotti

Berichten: 29510
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 08:13

De paarden sector is zover ik weet de enige beroepsmatige agrarische sector zonder minimale eisen aan welzijn. En op de een of andere manier vinden "we" dat blijkbaar nog oké ook.

Dat partijen als wakker dier zover kunnen gaan is omdat wij zelf niet eens minimale welzijns eisen willen voor ons zo geliefde dier.

23/7 op stal vinden we oké.
Een uitloopje van 8x4 er aan en er zijn zelfs mensen die dat 24/7 buiten met schuilstal noemen :?
Paddocks van 10*10. Ja mijn paard komt elke dag buiten. En nog tevreden zijn ook.

Maar ondertussen wel Vega zijn want die zielige bio industrie dieren.
Nou sorry. Die hoeven iig niet met hun stramme spieren van te weinig beweging een ruiter te dragen in een bepaalde houding.

Maar zoiets mag je dan niet zeggen.

Dus tijd dat we eens wat doen aan de huisvesting.
Dan hebben de enge clubjes wat minder inspraak.
Oké de extremisten zullen nooit stoppen. Maar de rest zeker wel.
En dat hebben we zelf in de hand!
Niet stallen op een stal die niet oké is. Dan maar verder reizen.
Geen paard kopen als je de basis niet oké hebt.
Want een paard hebben is heerlijk. Maar geen eerste levensbehoeften of recht.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 08:25

Raineri schreef:
Bonte schreef:
De dierenactivisten willen zover gaan, dat er op een paard niet meer gereden wordt of voor de wagen. Niet meer hoeven werken, want dat willen de paarden niet, volgens hun.... Maneges mogen niet meer.
Ze slaan gewoon te ver door.


wat is daar mis mee? Voor nu lijkt het mogelijk, met specifieke en scherpe randvoorwaarden. Maar als er meer informatie boven tafel komt dan is het direct klaar voor mij. We zijn paardenLIEFHEBBERS geloof ik. Dat betekent voor mij dat hun welzijn op 1 komt, en mijn wensen in de sport op 2.


Wat er mis is, met dit soort extreme gedachtegangen. Is dat er voorbij gegaan wordt aan dat een paard een bewegingsdier is, die voldoende beweging nodig heeft om gezond te blijven. En dat ook paarden een mentale uitdaging/ prikkel apprecieren en de meesten daarom ook met plezier werken. Mits ze goed behandeld worden uiteraard.

Dus haal je hun beweging en plezier weg, ben je dan welzijn aan het vergroten of verkleinen?