Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kookaburra schreef:Ik had eigenlijk gehoopt dat het ook ging over het aantal uren vrije beweging/weidegang...
Ben wel benieuwd naar de aflevering.
Ilse_123 schreef:Ben benieuwd. Persoonlijk heb ik er niet zo’n probleem mee als de paarden rond de piek lestijden een paar uur hooi staan te eten in stands, als ze de rest van de tijd in groepen buiten (of groepstal binnen) staan. Als je op die manier je manege paarden wat socialer wilt houden kan ik het mij voorstellen dat de stands een stuk handiger zijn.
Los van het juiste paard uit de groep pakken is het ook een stukje veiligheid met het in en uit de groep halen van een paard.
anjali schreef:Bedankt voor de tip,ik ga kijken. Overigens, vroeger ( ik ben al oud (van 1953) stonden paarden die al of niet tijdelijk binnen gestald waren vrijwel altijd in stands. Zich omdraaien ging daar inderdaad niet maar liggen wel degelijk ondanks wat in dit rapport vermeld staat.Tenzij ze heel kort aangebonden waren maar dat zou toch niemand doen want dan houd je geen gezond paard over. Men dacht toen dat dat allemaal kon- kijk maar eens naar foto's van de historische koninklijke stallen. Daar zie je prachtige gebouwen met stands!!! Wel met goudkleurige versieringen op de afscheidingen ertussen, maar het blijven stands en de paarden hebben niets aan de fraaiheid van die gebouwen.
hwn schreef:@Anjali, ja, ik ben iets jonger dan jij (van 1974) maar de manege waar ik als kind reed, en die waar ik mijn pony kocht, daar stonden de manegepaarden en pony's idd allemaal in stands. Ik wist niet beter, stond er als 10jarige ook niet bij stil. Wat imo het ergste was, was dat ik me niet herinner dat ik daar ooit een gram ruwvoer heb zien voorbijkomen, dus de hele winter hadden de paarden niets anders dan krachtvoer (en dan later wel witloofwortels, maar denk dat dat dan het enige voer was, ook ipv krachtvoer).
Lukasje schreef:Niet ideaal maar ik heb minder moeite met dat een paard enkele uren in een stand staat waar hij ruwvoer ter beschikking heeft en kan liggen en verder met soortgenoten lekker buiten staat dan dat een paard alleen in een ruime box staat en er een keertje uit mag om bereden te worden.
loulou schreef:Flurk schreef:Ik denk dat het hier over een 1 april grap gaat!
Stands zijn al langere tijd afgeschaft
Nieuwbouw mag niet, maar bestaande bouw is niet verboden.
Hier in het dorp heeft de Manege nog steeds stands.