Paarden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14060
Geregistreerd: 20-04-16

Paarden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 18:44

Levende Have
Algemeen
Ingezonden door Joycie007

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Een paard is een slachtdier, tenzij het door een medische behandeling buiten de voedselketen moet worden gehouden. Dat is het gevolg van een wijziging in Europese wetgeving. Een - principieel gezien - ingrijpende wijziging.

In de oude uitvoeringsverordening 2015/262 stond in artikel 37 in 1a dat een paard ook uitgesloten mocht worden op basis van de eigen - emotionele - beslissing van de eigenaar. Dit is er in de nieuwe uitvoeringsverordening uitgehaald op verzoek van meerdere landen, om te voorkomen ''dat paardenmeisjes een paard uit gaan sluiten voor de slacht omdat zij dit zo zielig vinden. Het resultaat is dan namelijk dat het, als ze het paard later willen verkopen, minder waard is en alleen nog naar Rendac kan'', aldus een toelichting van RVO.nl. Door de wijziging is het mogelijk meer paarden te slachten voor menselijke consumptie.

PaardenPunt Vlaanderen wijdt op 29 september een webinar aan het bespreekbaar maken van de levensbeëindiging van paarden. Bijna de helft van alle in de centrale gegevensbank, beheerd door de Belgische Confederatie van het Paard, geregistreerde paardachtigen is uitgesloten uit de voedselketen. Het uitsluiten uit de voedselketen van paardachtigen om ideologische of emotionele redenen is intussen niet meer toegelaten, aldus PaardenPunt Vlaanderen. Aanmelden kan via https://channel.royalcast.com/paardenpu ... npuntvlaan

Met de invoering van de Europese Uitvoeringsverordening 2021/963 per 7-07-2021 is er een wijziging doorgevoerd in het uitsluiten van paarden voor de voedselketen. In Artikel 38 van bovengenoemde verordening staat dat een paard geacht is bestemd te zijn voor de slacht voor menselijke consumptie tenzij:

  • de dierenarts, vanwege een behandeling, deze heeft uitgesloten voor de slacht,
  • het paard in het paspoort al uitgesloten was voordat deze regelgeving van kracht was,
  • er een duplicaat of vervangend paspoort wordt uitgegeven omdat het oorspronkelijke paspoort weg is,
  • het een importpaard is uit een derde land waarbij het paspoort niet voldoet aan de EU regelgeving.
Verder is er een termijn gekomen voor identificatie van paarden. In Nederland moet een paard binnen 9 maanden na geboorte gechipt zijn en voorzien zijn van een paspoort. Als deze termijn wordt overschreden dan wordt het paard ook uitgesloten voor de slacht.

Het uitsluiten voor de slacht moet zijn opgenomen in het hoofdstuk Medische behandelingen in het paardenpaspoort. Daar staat of een dier wel of niet geslacht mag worden voor menselijke consumptie. Staat hier niets? En staat er in het I&R-systeem ook geen uitsluiting? Dan mag het dier geslacht worden.

Daphne__
Berichten: 12462
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:48

''In Nederland moet een paard binnen 9 maanden na geboorte gechipt zijn en voorzien zijn van een paspoort. Als deze termijn wordt overschreden dan wordt het paard ook uitgesloten voor de slacht''

6 Maand toch?

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:49

ooohhhh en toen was het paspoort kwijt.......

probleem opgelost.

Ondanks dat hij wel bij de uitzonderingen staat denk ik dat genoeg mensen die echt tegen slacht zijn dat doen. Dus ondoordachte wijziging.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:50

DuoPenotti schreef:
ooohhhh en toen was het paspoort kwijt.......

probleem opgelost.


"Ik had nog een zakje buut liggen en hij had zo veel pijn."

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:52

Iris82 schreef:
DuoPenotti schreef:
ooohhhh en toen was het paspoort kwijt.......

probleem opgelost.


"Ik had nog een zakje buut liggen en hij had zo veel pijn."

ja ook een goede, heb ik ook nog liggen.....


Dus zo moeilijk is het niet.

Rivendell

Berichten: 6822
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:53

Iris82 schreef:
DuoPenotti schreef:
ooohhhh en toen was het paspoort kwijt.......

probleem opgelost.


"Ik had nog een zakje buut liggen en hij had zo veel pijn."


Dit dus ja haha. Ik dacht ook al, stop er iets in dat niet mag, probleem opgelost

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:57

Hebben ze schrik dat er vlees te kort gaat zijn als er veel veeboeren moeten stoppen ? :=
Wat een grap weer dit :')

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:12

Is dit puur vanwege het te kort aan frikadellen want ik snap hier niks van.
Sowieso vreten wij Hollanders al niet tot nauwelijks paardenvlees (tenzij verwerkt)

"Minder waard is en alleen naar de Rendac kan."

Wat is daar mis mee?


Nog losstaand van het feit dat ze willen dat we minder vlees consumeren.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Paarden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:16

Ik maak zelf uit of ik mijn paard laat inslapen door een DA of laat slachten, als de tijd gekomen is dat het dier geen paardwaardig leven meer kan leven.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Paarden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:18

Ik ben niet tegen slachten, ze doen het echt rustig en respectvol, maar vrijwel altijd wordt een paard aan huis ingeslapen en is het dier te zwak voor vervoer naar een slachthuis.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:19

Jetta schreef:
Ik maak zelf uit of ik mijn paard laat inslapen door een DA of laat slachten, als de tijd gekomen is dat het dier geen paardwaardig leven meer kan leven.

daar gaat het ook niet om.... :)

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:26

Wat zijn dan de daadwerkelijke implicaties van deze verandering? Ik begrijp het niet zo goed.

Ro0sje
Berichten: 538
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:28

Paardenvlees eten je misschien wel het “beste” scharrelvlees wat je kunt eten. Niet afkomstig uit de bio industrie. Er worden geen paarden speciaal voor de slacht gehouden.

Ik probeer overigens niemand te overtuigen dat ze het paard moeten laten slachten. Hoewel ik van mening ben dat de pin een snellere effectievere manier van inslapen is dan injecties van de dierenarts.

Toch weet ik niet of ik het zou kunnen.

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:44

juniper schreef:
Wat zijn dan de daadwerkelijke implicaties van deze verandering? Ik begrijp het niet zo goed.


Je kon tot nu toe altijd aangeven dat je het paard uitsluit van de slacht. Ook handig voor jezelf, want dan hoef je niet van de afgelopen 5 jaar de medicijnadministratie bij te houden.

Door deze wetswijziging kan dat niet meer, dat betekent niet dat je niet zelf kunt kiezen of je paard naar de slacht gaat of ingeslapen wordt, maar wel dat je daar geen zeggenschap over hebt op het moment dat je het paard doorverkoopt.

Nu kon je als eigenaar het paard uitsluiten voor de slacht, doorverkopen en dan bleef het dier uitgesloten. Dat is zometeen niet meer zo.

Rivendell

Berichten: 6822
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:49

x_Rebecca schreef:
juniper schreef:
Wat zijn dan de daadwerkelijke implicaties van deze verandering? Ik begrijp het niet zo goed.


Je kon tot nu toe altijd aangeven dat je het paard uitsluit van de slacht. Ook handig voor jezelf, want dan hoef je niet van de afgelopen 5 jaar de medicijnadministratie bij te houden.

Door deze wetswijziging kan dat niet meer, dat betekent niet dat je niet zelf kunt kiezen of je paard naar de slacht gaat of ingeslapen wordt, maar wel dat je daar geen zeggenschap over hebt op het moment dat je het paard doorverkoopt.

Nu kon je als eigenaar het paard uitsluiten voor de slacht, doorverkopen en dan bleef het dier uitgesloten. Dat is zometeen niet meer zo.


Tenzij hij al uitgesloten was toch? Want die gegevens blijven bestaan

Hevonen

Berichten: 5621
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paarden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:53

Volgens mij geldt dit al heel lang. Ik heb destijds (ca 2000) bij mijn paard en pony in het paspoort laten zetten dat ze niet geslacht mochten worden. Pony heeft buut gehad, hebben we na 20 jaar laten inslapen. Paard had niets, is uiteindelijk helaas te vroeg vanzelf gestorven. Maar ik heb altijd gehoopt dat het zou helpen.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:56

Arabesk schreef:
Ik ben niet tegen slachten, ze doen het echt rustig en respectvol, maar vrijwel altijd wordt een paard aan huis ingeslapen en is het dier te zwak voor vervoer naar een slachthuis.


Maar is zo'n dier dan niet te lang in leven gehouden?
Niet naar bedoeld hoor.

Iranda

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 20:12

Dat ligt eraan wat het paard heeft... Iranda had steeds meer (onomkeerbare) neurologische problemen. Ze zou niet veilig meer op een trailer kunnen staan, ivm groot risico op omvallen. Maar no way dat ze geslacht zou worden, dat had ik al vastgelegd. Ze is vredig ingeslapen.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Paarden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 20:20

Je houdt natuurlijk zelf nog steeds zeggenschap/keuzevrijheid in hoe je een paard aan z'n einde brengt.
Het zegt niet dat je verplicht bent om te laten slachten. Alleen dat je het niet meer op emotionele grond kan bepalen voor de toekomst en een evt. nieuwe eigenaar

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Paarden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 20:31

Betekent dit ook, dat ze paarden dan mogen "ruimen" bij ziekten??

Waarom krijg ik hier een beetje een gekkig gevoel van.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 20:32

x_Rebecca schreef:
juniper schreef:
Wat zijn dan de daadwerkelijke implicaties van deze verandering? Ik begrijp het niet zo goed.


Je kon tot nu toe altijd aangeven dat je het paard uitsluit van de slacht. Ook handig voor jezelf, want dan hoef je niet van de afgelopen 5 jaar de medicijnadministratie bij te houden.

Door deze wetswijziging kan dat niet meer, dat betekent niet dat je niet zelf kunt kiezen of je paard naar de slacht gaat of ingeslapen wordt, maar wel dat je daar geen zeggenschap over hebt op het moment dat je het paard doorverkoopt.

Nu kon je als eigenaar het paard uitsluiten voor de slacht, doorverkopen en dan bleef het dier uitgesloten. Dat is zometeen niet meer zo.


Helder, bedankt.

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Paarden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 20:48

Wat maakt Buut zo schadelijk? Mijn paard heeft zeker 2 maanden Buut gekregen en is daarna naar de slacht gegaan. Toen was dat nog niet verboden.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 20:50

maralyn schreef:
Betekent dit ook, dat ze paarden dan mogen "ruimen" bij ziekten??

Waarom krijg ik hier een beetje een gekkig gevoel van.


Heb je het überhaupt gelezen?

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 20:54

Onali schreef:
maralyn schreef:
Betekent dit ook, dat ze paarden dan mogen "ruimen" bij ziekten??

Waarom krijg ik hier een beetje een gekkig gevoel van.


Heb je het überhaupt gelezen?


Ja. Dat heb ik.
En toch krijg ik hier een raar gevoel van.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:01

Wat een lulkoek zeg. Dus je mag je paard niet zomaar zelf laten aftekenen in paspoort, maar kan alleen nog als er ook echt medicatie in is gegaan die tot uitsluiting slacht lijdt? Wat een onzin zeg. Laat lekker de 'penny meisjes' dat zelf bepalen, wie wordt daar nu mee geschaad verder? Behalve dan eventuele volgende eigenaar die perse het paard wilt laten slachten?

Vind het een beetje een rare regel... En snap de gedachte erachter niet zo goed. Maar dat ligt missxhien aan mij.