***Update*** Martin Fuchs onder vuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

***Update*** Martin Fuchs onder vuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 15:22

Equnews
Sport

Afbeelding
Martin Fuchs hier met Conner JEI. Foto: Marlies Trap Fotografie

De Zwitserse springruiter nummer één, Martin Fuchs ligt onder vuur. De Oostenrijkse dierenbescherming heeft het gemunt op de Zwitserse springruiter. Op de sociale media van de dierenbescherming staat een filmpje van de streamingdienst ClipMyHorse waar te zien is dat Martin Fuchs in Linz Viper Z (Vigo d'Arsouilles) corrigeert in de wending met een tik van de zweep. De Oostenrijkse dierenbescherming klaagt Fuchs nu aan voor dierenmishandeling.

Op de video die de Oostenrijkse dierenbescherming gepubliceerd heeft is te zien hoe Viper twee maal uitbreekt en Fuchs het paard hierbij corrigeert of waarschuwt met enkele zweepslagen. De springjury reageerde tijdens het voorval niet. Reiterrevue heeft de FEI en de Zwitserse federatie om een commentaar gevraagd. "Alleen bij een correcte opvolging van dergelijke gevallen kunnen we de samenleving aanzetten naar een duurzame en geweldloze behandeling van paarden."

De vraag kan meteen ook gesteld worden waarom de aanklacht pas nu wordt gemaakt, drie maanden na het voorval. Meteen stelt zich de vraag hoe publiek het video archief van verschillende streamingdiensten zou mogen zijn.

"Het is een dubbeltje op zijn kant. Het is een positieve zaak dat het archief van streamingdiensten consulteerbaar is, maar in dergelijk geval is het negatief. Los van het voorval, voedt dit nu de publieke opinie en brengt dit schade toe aan het imago van de sport" klinkt het. "Dit voorval doet ons beseffen dat het video-archief nuttig kan zijn als bewijslast, maar ook kan misbruikt worden om de publieke opinie over de sport aan te tasten..."

Klik hier voor een filmpje.

***Update***
Martin Fuchs reageert
Ondertussen heeft Martin Fuchs gereageerd. “Mijn achtjarig paard weigerde in de wending. Als reactie op het feit dat hij steigerde en naar rechts viel heb ik hem enkele tikken van de zweep gegeven. Dit was om de potentieel gevaarlijke situatie te vermijden. Daarna heb ik het parcours zonder druk verder gezet. Ik heb toen zelf een uitleg verleend aan de jury en we wonnen later die week zelf nog een rubriek.”
Laatst bijgewerkt door Nieuwsredactie op 24-07-22 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast.

Ayasha
Blogger

Re: Martin Fuchs onder vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 17:10

Tsja. Je trekt hem eerst stil en om en gaat er dan op in beuken omdat dat dier het niet meer weet?
Van mij mogen ze hier aandacht aan geven. Dit is geen corrigeren meeer.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 17:23

@ikke de wedstrijd was in Oostenrijk. Ik snap wel dat ze hier iets van vinden. Dit is geen correctie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 17:26

Ayasha schreef:
Tsja. Je trekt hem eerst stil en om en gaat er dan op in beuken omdat dat dier het niet meer weet?
Van mij mogen ze hier aandacht aan geven. Dit is geen corrigeren meeer.

Nou dit ja, dit is geen corrigeren maar je botvieren op een dier. Aanpakken zulke mensen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 17:27

Typisch paardensport land weer om de schuld te geven aan het video archief in plaats van hand in eigen boezem te steken.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 17:37

Algemeen is de rijstijl niet wat ik van een professional verwacht. Het getoonde zweep gebruik is m.i. binnen het reglement en is meer aaien dan slaan omdat het niet "onderhands" is. Maar in onze mooie sport heb je te maken met (jaloerse, ondeskundige) outsiders waar wij wel rekening mee moeten houden. Dus dit niet op een wedstrijd doen.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 17:39

Nico12 schreef:
Maar in onze mooie sport heb je te maken met (jaloerse, ondeskundige) outsiders waar wij wel rekening mee moeten houden. Dus dit niet op een wedstrijd doen.

Ik ben het hier grondig mee oneens. Gewoon niet doen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 17:40

Nico12 schreef:
Algemeen is de rijstijl niet wat ik van een professional verwacht. Het getoonde zweep gebruik is m.i. binnen het reglement en is meer aaien dan slaan omdat het niet "onderhands" is. Maar in onze mooie sport heb je te maken met (jaloerse, ondeskundige) outsiders waar wij wel rekening mee moeten houden. Dus dit niet op een wedstrijd doen.

Niks mooi aan deze 'sport'. Onvoorstelbare reactie maar verklaart waarom dit dus gewoon nog steeds gebeurt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 17:50

Nico12 schreef:

Als dit ‘aaien’ is wil ik niet weten wat jij met jouw paarden uit vreet geloof ik.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 17:51

Aaien? Pardon? Walgelijk dit. Zo ga je niet met een dier om. Gewoon niet. Nul excuses.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 17:56

Hij maakt en fout en dus wordt alles wat hij verder goed doet maar vergeten. Kijk even naar de zorgen voor Clooney, kijk even naar hoe hij zijn paarden houdt en berijdt. Ja wat hij doet hier is niet netjes maar zijn we allemaal zulke heilige boontjes dat we nooit een fout hebben gemaakt?

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 18:01

Aaien?? Ik zie iemand die zijn frustratie afreageert op zijn paard. Dat is zeker niet goed te praten...

En zoals je in het filmpje al ziet, is het ook niet de juiste manier om deze situatie op te lossen, want het paard wordt er alleen maar ongeduriger van.

Een gevalletje zelfbeheersing verliezen. Niet chique... Hopelijk heeft hij er spijt van en verwent hij zijn paard nu juist extra en leert hij van de situatie. Een beetje anger management kan geen kwaad :)

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 18:07

Het paard wordt niet stilgezet, maar trekt naar de in-uitgang en staakt. De ruiter probeert de buitenschouder weer onder paardenlichaam te krijgen en straft niet maar deelt paar tikken uit om hem voorwaarts te krijgen dus correctie. Als dit niet meer mag kunnen we beter stoppen met de wedstrijden en de sport in het algemeen.
Gewoon lekker genieten onze paarden in de wei en dat voor maar 350 euro per maand. De slager gaat het nog druk krijgen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 18:14

uxgranta schreef:
Het paard wordt niet stilgezet, maar trekt naar de in-uitgang en staakt. De ruiter probeert de buitenschouder weer onder paardenlichaam te krijgen en straft niet maar deelt paar tikken uit om hem voorwaarts te krijgen dus correctie. Als dit niet meer mag kunnen we beter stoppen met de wedstrijden en de sport in het algemeen.
Gewoon lekker genieten onze paarden in de wei en dat voor maar 350 euro per maand. De slager gaat het nog druk krijgen.

Correctie of straffen, ik vraag me af of het paard het verschil voelt tussen de klappen? Misschien moeten we maar stoppen met wedstrijden als dat er voor zorgt dat we het slaan van dieren normaal vinden.

Daar komt het slager excuus weer. Alsof iedereen die nu paarden heeft wedstrijden rijdt. Alsof wedstrijden het enige is wat je met paarden kan doen

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 18:15

Tazzey schreef:
Hij maakt en fout en dus wordt alles wat hij verder goed doet maar vergeten. Kijk even naar de zorgen voor Clooney, kijk even naar hoe hij zijn paarden houdt en berijdt. Ja wat hij doet hier is niet netjes maar zijn we allemaal zulke heilige boontjes dat we nooit een fout hebben gemaakt?

Je moet niet alle fouten willen compenseren met goede daden, hè?
Hij verliest zijn geduld omdat paard simpelweg niet doet wat hij wil, en corrigeert hem met flink straffen en geeft ook gene duidelijke hulpen (want hij is gefrustreerd).
Dat hij zijn paarden verder goed houdt (geen idee of dat zo is), is prima, maar neemt niet weg wat hij hier doet.

Ik vind ‘een paar tikken uitdelen’ overigens geen correctie meer anno 2022, @uxgranta. Daarnaast hangt hij na de eerste sprong voor het staken als een malle aan de voorkant. Voordat er wat uitzonderlijks gebeurt. Niet zo gek dus dat paard zo reageert. Die staakt omdat de ruiter geen duidelijke hulpen geeft maar wel heel veel druk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 18:20

uxgranta schreef:

Dit!

Ik zie niks schokkends gebeuren in t filmpje.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 18:22

uxgranta schreef:

Als dit de enige manier is waarop het kan houd er dan idd maar mee op. Ik kan genieten van mijn grazers zonder sport ook.

Wat een walgelijke reacties en dat van paarden’liefhebbers’.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 18:32

Ayasha schreef:
uxgranta schreef:

Als dit de enige manier is waarop het kan houd er dan idd maar mee op. Ik kan genieten van mijn grazers zonder sport ook.

Wat een walgelijke reacties en dat van paarden’liefhebbers’.

Nou echt. -O-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 18:34

Ik heb niet het idee dat hij hem zelf stil trekt.

Wel heb ik het idee dat hij het hele voorval aan zichzelf te danken heeft omdat hij hem na de sprong veel te veel aan de linker teugel sjort en het paard eigenlijk niet veel anders kan dan over de buitenschouder weg lopen.
En dat blijft hij dus doen. Met steeds dezelfde reactie en een paard dat er geen zak meer van begrijpt.
Ik zou bijna zeggen beginnersfout dat als wij dat deden we heel hard te horen kregen, binnen teugel los!!!
Hou de buitenteugel tegen de hals. Niet mep de ze zweep tegen de hals.

Als hij daar nu met zijn hand gewoon op de plaats, na het loslaten van de binnenteugel een tik, dus niet dit gemep, had gegeven had ik begrepen, dit niet.
Denk eigenlijk dat het paard het lijntje dan ook gewon gelopen had.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 18:37

Ik ben wel blij te lezen dat de meerderheid het hier echt niet oke vind.
Op socialmedia lees ik heel veel reacties van mensen die het veelste overdreven vinden en doen alsof er niks aan de hand is.
Vroeg me echt af ik misschien dan een totaal ander filmpje zat te kijken.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 18:40

AlwaysH schreef:
Tazzey schreef:

Je moet niet alle fouten willen compenseren met goede daden, hè?
Hij verliest zijn geduld omdat paard simpelweg niet doet wat hij wil, en corrigeert hem met flink straffen en geeft ook gene duidelijke hulpen (want hij is gefrustreerd).
Dat hij zijn paarden verder goed houdt (geen idee of dat zo is), is prima, maar neemt niet weg wat hij hier doet.

Ik vind ‘een paar tikken uitdelen’ overigens geen correctie meer anno 2022, @uxgranta. Daarnaast hangt hij na de eerste sprong voor het staken als een malle aan de voorkant. Voordat er wat uitzonderlijks gebeurt. Niet zo gek dus dat paard zo reageert. Die staakt omdat de ruiter geen duidelijke hulpen geeft maar wel heel veel druk.

Jij hebt neem ik aan nog nooit een fout gemaakt?
Makkelijk om vanachter je toetsenbord mensen te veroordelen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 18:49

Nico12 schreef:

Hou toch op. Stilzetten en dan gaan slaan is zo verschrikkelijk oneerlijk. Terecht dat er een reactie op komt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 18:52

Tazzey schreef:

Juist. Dus we moeten alle fouten maar onder de mantel der liefde bedekken omdat:

1. hij ook dingen goed doet
2. we zelf ook fouten maken?

Nee, sterke redenering, echt 100% waterdicht. Dus als iemand een paard lens slaat, maar hem ook genoeg hooi geeft en paard buiten komt, is dat lens slaan gewoon prima?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 18:59

Als een paard echt niet meer wil meewerken dan hoor je het parcours te verlaten.Want er is een reden voor als hij het niet kan of wil doen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:05

En hoe zouden jullie het willen zien? “Koetsjie, koetsjie, paardje” niet uitbreken alsjeblieft ?