Ik zit met mijn handen in mijn haar

Mijn partner (1.5 jaar getrouwd) en ik zijn nu 4 jaar samen. Hij heeft altijd aangegeven dat ik hem in een vervelende periode leerde kennen. Veel feesten, weinig verantwoordelijkheid. Ik verhuisde voor hem naar een ander continent, maar voelde me vaak alleen. Er zijn dingen gebeurt waar ik niet blij mee ben, maar ik hield veel van hem en probeerde dat zsm te vergeten.
Mijn moeder merkte dat er wat strubbelingen waren. Zo kwam ze langs voor vakantie en was hij nog hele nachten weg en droeg hij verder geen verantwoordelijkheden (veel te laat komen voor eten, huis nog overhoop met alcohol of sigaretten terwijl ze langskomt)
Fast forward, we bleven samen, hadden ook onze leuke momenten. Ik genoot van het land, onze huisdieren, maar was vaak alleen. Om culturele redenen besloten we uiteindelijk te trouwen toen ik 21 was. Ik hield van hem en hij ging proberen wat zaken te veranderen.
Het feesten stopte, hij was vaak thuis. De bank werd zijn plek, verder veroerde hij zich weinig. Ook niet ideaal. Ik gaf dat bij hem aan, maar het lijkt alsof hij het echt niet ziet.
Inmiddels 1.5 jaar verder. Hij doet nu echt zijn best. Leert mijn taal, helpt meer mee in het huishouden, gaat vaker samen met mij op pad. Hij is thuis, ik werk 40 uur per week. Toch brokkelt de hulp al snel af. Koken wordt overgeslagen, de was ligt er nog als ik thuis kom, overal rommeltjes. Op mijn verjaardagen vertrekt hij hele ochtenden om nog snel een cadeautje te halen.
Op emotioneel vlak gaat het goed samen. Hij steunt me in mijn keuzes qua werk, laat me alleen op vakantie gaan (vind ik heerlijk haha) en geeft me vaak een steuntje in de rug.
Toch is mijn gevoel na 4 jaar sterk verminderd. Ik blijf met de 3.5 voorgaande jaren in mijn maag zitten. Ik offerde zoveel op, maar heb het gevoel daar heel weinig voor terug te hebben gekregen. Het laatste half jaar doet hij inderdaad zijn best, en daarom voel ik me nu zo schuldig. Ik zie nog steeds de man van de voorgaande 3.5 jaar, en ben dus vaak skeptisch over zijn beloftes. Een mens veranderd immers niet zo snel.
Mijn moeder is er helemaal klaar mee. Ze heeft gezien dat ik vaak alleen ben (ook tijdens het regelen van zaken of plannen voor ons samen) en kan moeilijk omgaan met zijn mindere verantwoordelijkheidsgevoel. Ze pushed me om het te beeindigen en dat begrijp ik ook wel. Maar het is zo verwarrend. Mijn gevoel voor hem is nu een stuk minder, maar ik voel me verantwoordelijk. Hij is onwijs gelukkig met mij zegt hij, en misschien wordt ik dat ook wel. Ik kan echter de eerste jaren niet zomaar vergeten.
Beide partijen trekken me dus naar zich toe. Hij wil mij, zij wil dat ik terug bij haar kom wonen. Ze is zelfs al begonnen aan de bouw van een appartementje voor mij. Onwijs lief, maar ik voel zoveel druk op me dat het echt verstikkend is. Mijn partner weet nu van mijn twijfel en geeft me tot de 22e deze maand. Dan wil hij ook zekerheid, wat ik wel snap want 3 weken in een 'wat zijn we nou' situatie zitten is ook lastig.
Ik wil mijn partner echt nog. Maar de verliefdheid is weg. Misschien door de voorgaande jaren, dat denk ik wel. Maar toch, welke keuze ik ook maak is direct zo definitief. Hij is ook echt 'klaar' met ons zodra ik iets kies, er is geen middenweg of teruggaan voor hem. Ik voel me alsof ik hem aanval terwijl hij nu juist zijn best doet de laatste tijd.
Pfoe. Tja, advies geven zal lastig zijn. Maar wie weet zat iemand ook in een situatie zoals deze (ik hoop het niet voor jullie) en zijn er toch dingen of gedachte die een goed inzicht kunnen geven... Bedankt voor het lezen in ieder geval