Rechten gekochte "doodzieke" hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maava

Rechten gekochte "doodzieke" hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 16:12

Ik plaats dit voor een kennis zonder bokt.

Ik noem haar even R. R heeft vorig jaar een pup gekocht van een groot ras. De pup is nu 11 maand oud. Helaas zijn er nu al ernstige erfelijke gebreken naar voren gekomen. Bij aankoop had ze al een hubertus klauw. Dit is verder uiteraard geen probleem voor de hond zelf, maar wel een erfelijke afwijking. De hond loopt al erg lang kreupel linksvoor. Minimaal al 8 maanden. De dierenarts zegt dat het zeer waarschijnlijk ED is. De hond loopt achter erg wijdbeens en als ze ligt, liggen de poten helemaal naar achter. De dierenarts denkt helaas ook HD. De röntgenfotos worden binnenkort gemaakt om dit evt uit te sluiten. Ook heeft de hond kromme voorpoten , net zoals haar broer (enige pup in het nest die R nog ziet) , oftewel Radius Curvus. Ook heeft de hond Entropion. Daar word de hond deze week aan geopereerd. Helaas is er ook nog hartruis geconstateerd. (Als jonge pup zijnde niet)
De hond heeft geen stamboom en R heeft geen koopcontract oid getekend. (Dom achteraf)

Nu wil R graag weten wat haar rechten zijn. Kan ze iets verhalen op de fokker of is het eigen schuld dikke bult? De aankoop was redelijk aan de prijs en alle operaties/röntgenfotos zijn ook niet bepaald goedkoop.

Het doel van R was behendigdheid en dat doel kan ze natuurlijk niet beoefenen nu. Ze heeft in principe nu een "doodzieke" hond gekocht.

R wil dit sowieso aan de fokker vermelden aangezien de fokker dit jaar weer gaat dekken met de moeder van deze pup

Alvast bedankt!
Ook namens R :j

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:20

Een hubertusklauw is geen gebrek en was bij aankoop al zichtbaar dus daar kun je niets mee en de hond kan er oud mee worden, sterker nog, er zijn rassen waarbij ze verplicht aanwezig moeten zijn dus kwaad kan het zeker niet.
Daarnaast had ze moeten informeren of de teef getest was op afwijkingen zoals HD en ED en als ze dat niet is heeft gedaan of de teef is niet getest dan is het nu te laat om daar nu wat mee te willen doen.
Dus ik vrees dat dit gewoon op eigen rekening gaat komen, misschien een les voor de volgende keer, een pup halen bij fokker die wel met gekeurde honden fokt.

Maar overleggen met de fokker is nooit verkeerd. Ten eerste niet als die nog een nestje met die teef wil fokken maar ook om haar in te lichten hoe de dieren zijn die ze aflevert.
Vind het al vreemd dat ze niet eerder bij de fokker aan de bel heeft getrokken, wie weet wat de fokker erin wil en kan betekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:25

Dat hangt onder andere af van bijvoorbeeld of de fokker wist dat zij ‘behendigheid’ wilde beoefenen met de hond én wist dat de hond HD heeft.

Edit; lees dat nu dat de dierenarts slechts een vermoeden heeft van HD. Moet eerlijk zeggen dat ik jouw kennis R. weinig kans van slagen geef. Ze zou evt juridisch loket kunnen bellen.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:27

Ik vermoed ook dat het op eigen kosten is :n

Voor toekomst is het verstandig om te vragen voor de gezondheid testen, ik bedoel het is geen garantie, maar voor ED en HD is het ook gedeeltelijk opvoeding (trappen op af etc) natuurlijk.

Ik denk dat R het kan melden bij de fokker maar er waarschijnlijk wordt er niks mee gedaan.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:28

Voor dat je een pup koopt eerst alle erfelijke ziektes van het ras opzoeken!
Daarna opzoek gaan naar een fokker die de dieren hierop test.
En ook vragen naar deze testen , of je ze kan inzien.
Dan pas een pup kopen..

Maar daar heeft ze natuurlijk nu niks meer aan.
Als er al zoveel erfelijke aandoeningen bij deze jonge hond zijn vastgesteld dan denk ik dat je hier bij een fokker bent beland die alleen uit geldkwestie " fokt" . Eigenlijk alleen vermeerderd.

Zelf zou ik met de fokker contact opnemen en kijken of ze tot een compromie komen om tegenmoet te komen in de Da kosten. Ik ben bang dat ze dit niet gaan doen.

Verder weet ik niet hoe het juridisch zit.

Is de pup afkomstig van een erkende fokker?

Sclimpre

Re: Rechten gekochte "doodzieke" hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:31

Zonder stamboom en zonder koopcontract heb je natuurlijk niet veel in handen.
Hoe serieus is de fokker?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:48

Zonder koopcontract heeft ze geen rechten.
het kopen van een pup is op eigen verantwoordelijkheid, als koper heb je onderzoeksplicht (bv opvragen van de testen van de ouders.). Indien er in het koopcontract niks vermeld is betreft garantie op erfelijke gebreken, heeft ze de pup basically gekocht 'in de staat waarin hij zich bevindt'.
Helaas zal ze dus niet veel kunnen vrees ik.
Is het een "echte" fokker, hobbyfokker of broodfok? (ik vermoed het laatste?)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:51

Een Hubertusklauw is idd geen erfelijke afwijking. Mijn witte herder had 2 Hubertusklauwtjes en dat zie je al bij de bezichtiging. Hoe vaak is ze van tevoren wezen kijken? Dan had ze de kromme voorpoten ook opgemerkt.
Waren de ouders HD vrij?

Ik gok dat ze hier weinig mee kan en dat zal een dure en zure les zijn.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:52

Zal er aan liggen waar ze hem gekocht heeft.Bij iemand die geregistreerd staat als handelaar/fokker dan heb je garantie en kan je een zaak maken.Maar is het een particulier die zo nu en dan een nest fokt dan word het al veel moeilijker.Dit is dus 1 van de reden waarom je beter een hond met stamboom koopt ipv een rashond zonder boom.Dan sta je gewoon nergens.Helaas voor de honden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:59

Vraag na bij dier en recht of ze rechten heeft ;)
Mijn kruising komt uit goed geteste ouderdieren. Mocht hij slecht in elkaar gezeten hebben dan kan de fokker bewijzen dat ze met gezonde dieren gefokt heeft en verwacht ik dat de fokker dus ook niets te verwijten valt.

Echter als iemand fokt zonder ouders te laten testen dan fokt deze naar mijn idee met het risico te nemen dat het erfelijk niet goed zit. Persoonlijk zou ik verwachten dat de fokker nu moet gaan bewijzen dat beide ouderdieren volkomen in orde zijn via röntgenfoto's te tonen. Blijken die niet oke te zijn dan neem ik aan dat de fokker aansprakelijk is.

Maar dat is hoe ik als normaal mens denkt. Meestal zit de wet anders in elkaar. Om dit te voorkomen heb ik dus zelf een leuke kruising uit geyeste ouders gekocht. Die zijn er gelukkig ook veel te vinden ;)

Overigens niets is wat het lijkt dat het is. Oftewel eerst eens foto's laten maken bij een goede orthopeed en dus niet bij een gemiddelde dierenarts!!! Daarna verdere stappen bedenken mits nodig ;)

Iedere hond groeit anders op en sommigen doen je achteraf versteld staan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:01

Je kan hier wel degelijk iets mee als het erfelijke afwijkingen zijn en de fokker niet getest heeft. Als fokker ben je gewoon verantwoordelijk voor wat je verkoopt. Ook zonder contract. Die klauwtjes kan je niks mee en dat gaat ook nergens over, dat kan je laten vallen en valt bij mij onder mierenne*uken, die dingetjes zitten er en daar heeft de hond totaal geen hinder van, plus dat dit gewoon te zien is en je dan niet achteraf nog moet gaan lopen miepen dat ie klauwtjes heeft.
Van de overige dingen kan je wel een zaak maken als het erfelijke afwijkingen zijn en de ouders daar niet op getest zijn.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:04

dees_daan schreef:
Je kan hier wel degelijk iets mee als het erfelijke afwijkingen zijn en de fokker niet getest heeft. Als fokker ben je gewoon verantwoordelijk voor wat je verkoopt. Ook zonder contract. Die klauwtjes kan je niks mee en dat gaat ook nergens over, dat kan je laten vallen en valt bij mij onder mierenne*uken, die dingetjes zitten er en daar heeft de hond totaal geen hinder van, plus dat dit gewoon te zien is en je dan niet achteraf nog moet gaan lopen miepen dat ie klauwtjes heeft.
Van de overige dingen kan je wel een zaak maken als het erfelijke afwijkingen zijn en de ouders daar niet op getest zijn.

Werkt dat ook zo als ze geen stamboom hebben? Nooit geweten!

maava

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 17:07

Bedankt voor alle snelle en uitgebreide reacties!
De ouders zijn niet getest. Moeder en vader niet. Dit was de fokker zijn eerste nestje. De fokker is dus particulier. De fokker is wel van plan om meer nestjes te fokken

Behendigheid is niet aangegeven bij de fokker.

Het is R haar allereerste hond dus ze stapte er vrij blanco in. Helaas met nare gevolgen van dien.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:08

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:09

Wat voor ras is de hond? Er zijn zoveel rasgebonden aandoeningen, dat je bij een klein beetje onderzoek vooraf kan weten dat je gezondheidsproblemen kan verwachten. Hier is recent ook een uitspraak van de rechter over geweest. Die kwam er op neer dat de koper gezondheidsproblemen kon verwachten gezien de problemen in het ras. De fokker ging vrijuit.
Geen stamboom en geen koopovereenkomst? Het klinkt een beetje als een broodfok hond. Waarom heeft je vriendin het nog niet bij de fokker gemeld als de hond al acht maanden kreupel is?
Als ik het allemaal zo lees is je vriendin niet erg zorgvuldig geweest bij de keuze van de hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:09

loez schreef:
dees_daan schreef:

Werkt dat ook zo als ze geen stamboom hebben? Nooit geweten!

Ja. Veel mensen denken van niet maar wel of geen stamboom maakt niets uit. Veel fokkers proberen hier ook onderuit te komen door te roepen dat ze geen fokker zijn omdat de teef eenmalig een nestje krijgt en ze er dus niets aan verdienen (dat is meestal al niet waar) maar als jou teef bevalt ben je gewoon de fokker van het nest en dus aansprakelijk als er erfelijke gebreken uitkomen. Is een tijdje terug nog een rechtszaak over geweest met een chihuahua die patella luxatie bleek te hebben en de pupkoper heeft deze gewonnen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:10

beatje schreef:
Zal er aan liggen waar ze hem gekocht heeft.Bij iemand die geregistreerd staat als handelaar/fokker dan heb je garantie en kan je een zaak maken.Maar is het een particulier die zo nu en dan een nest fokt dan word het al veel moeilijker.Dit is dus 1 van de reden waarom je beter een hond met stamboom koopt ipv een rashond zonder boom.Dan sta je gewoon nergens.Helaas voor de honden.

Waarom moet iemand geregistreerd staan? De chip staat toch ook bij wie de fokker is ? Zelfs in paspoort staat de fokker vaak ;) dus is toch duidelijk wie de hond gefokt heeft? Iedereen die nest puppen heeft liggen bij zijn teef is automatisch een fokker of diegene dat nu wil of niet. En als fokker ben je verantwoordelijk voor wat je gefokt hebt. Of dit nu oeps nest of pret nest of bewust en getest is maakt niet uit.
Je bent verantwoordelijk voor wat je op de wereld zet ;)

Echter onlangs ook gelezen over 2 duitse herder pubers met zeer slechte heupen. Geen idee of ouders getest waren maar uitspraak was daar van dat duitse herders zo vaak HD ontwikkelen dat de koper dit van te voren al had kunnen weten. De duitse herder is een gebrekkig product dus je kan geen gezonde hond verwachten.....
Daar sta je dan met je stamboom hond, met je rashond...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:10

Als die gene door wil gaan met fokken is het zeker raadzaam om haar al deze zaken te vermelden, dan weet ze waar ze mee bezig was en dat dat niet werkt en dat het zeker geen raadzame combinatie is om mee verder te fokken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:12

Tja, toch een geval eigen schuld dikke bult waar het dier helaas de dupe van is. Zou de fokker informeren dat hij/zij niet weer moet fokken met deze dieren gezien de ernstige afwijkingen en verder het verlies nemen. En echt heel goed nadenken of je het zo'n dier aan moet doen om allerlei operaties enz te ondergaan. vaak toch de indruk dat mensen gaan voor zo goedkoop mogelijk ipv zich goed te verdiepen in het aanschaffen van een hond. En de pup heeft dus al fikse problemen vanaf drie maanden oud en nu gaat ze pas alles onderzoeken??

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:12

dierenfan schreef:
beatje schreef:

Waarom moet iemand geregistreerd staan? De chip staat toch ook bij wie de fokker is ? Zelfs in paspoort staat de fokker vaak ;) dus is toch duidelijk wie de hond gefokt heeft? Iedereen die nest puppen heeft liggen bij zijn teef is automatisch een fokker of diegene dat nu wil of niet. En als fokker ben je verantwoordelijk voor wat je gefokt hebt. Of dit nu oeps nest of pret nest of bewust en getest is maakt niet uit.

Echter onlangs ook gelezen over 2 duitse herder pubers met zeer slechte heupen. Geen idee of ouders getest waren maar uitspraak was daar van dat duitse herders zo vaak HD ontwikkelen dat de koper dit van te voren al had kunnen weten. De duitse herder is een gebrekkig product dus je kan geen gezonde hond verwachten.....

Op internet vind ik dit:
In de wet wordt verschil gemaakt tussen een zogenaamde 'consumentenkoop' en een gewone koop. Bij een consumentenkoop gaat het om een koop waarbij een particulier een dier koopt van iemand die 'handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf'. Bij consumentenkoop zijn er speciale regels van toepassing, met name met betrekking tot garantie.

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:14

maava schreef:
De ouders zijn niet getest. Moeder en vader niet. Dit was de fokker zijn eerste nestje. De fokker is dus particulier. De fokker is wel van plan om meer nestjes te fokken

Het is R haar allereerste hond dus ze stapte er vrij blanco in. Helaas met nare gevolgen van dien.

Kijk even naar het bericht van Loez wat zij zegt klopt. Dierenarts moet dan wel een soort rapport opmaken maar als ze contact opneemt met het juridisch loket zouden die haar meer
advies kunnen geven hier over.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:14

Als het een fokker is die zijn/haar "naam" hoog wil houden zou er wat te regelen moeten zijn. Wij hebben in het verleden wel eens een nestje gehad en altijd afgesproken dat er bij afwijkingen contact gezocht moet worden en we dan in overleg gaan. Wel moet er natuurlijk bewijs aangevoerd worden. Dit lijkt bij jullie aanwezig te zijn, dus voor je vanalles op social media gaat melden lijkt het mij vooral handig eerst eens contact te leggen met de fokker.
Als je een beetje geluk hebt is er wat te regelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:16

maava schreef:

Heeft ze rechtsbijstand? Zo ja, dan zou ik de hond op de foto laten zetten en als daar uitkomt dat er idd ernstige erfelijke gebreken zijn zou ik de fokker contacteren, komt ze er dan niet uit dan zou ik de rechtsbijstand inschakelen. Dit zou ik wel alleen doen als er echt grote problemen zijn en de klauwtjes uit je hoofd gaan zetten want dat is een duidelijk geval van weten wat je koopt en een gebrek is het niet.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:20

dierenfan schreef:
beatje schreef:

Dit is niet waar.Er is een verschil of je particulier een oeps nest fokt of dat je bewust een fokker bent.En dat verzin ik niet maar google maar even op internet.De vergelijking word letterlijk gemaakt met de garantie van kopen van een 2e hands bankstel bij een particulier. Het aankopen een van hond valt onder de zelfde wetgeving.Anders word het als jij geregistreerd staat als fokker dan word verwacht dat je weet wat je doet. En ik vermoed dat je ook wel een zaak kan halen als iemand als particulier 3 boomloze nesten fokt, je verkoopt tenslotte ook geen 3 bankstellen per jaar.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:21

Maar met ED en HD kun je nooit 100% hard maken dat het erfelijk is.. Dus ook ik geef je weinig kans!
Waarom niet eerder naar een specialist geweest?
Dan had hij nog tijdens het groeien geholpen kunnen worden waarschijnlijk met operatie/spalk/rust..
Het kan immers ook komen door overbelasting, verkeerde voeding.. het hoeft niet erfelijk te zijn, wil je dit juridisch
ook noemen dan moet je het sowieso echt laten testen, vermoeden zegt niks. Komt bij dat je simpelweg bij een "fokker"
gekocht hebt die zich niet interesseert in de gezondheid van zijn/haar fokproducten, anders had deze wel laten testen.
Zeker bij gevoelige rassen altijd geteste ouders zoeken.. Naar mijn weten is een particulier ook heel wat anders dan
een fokker met papieren, je moet niet voor niks cursussen doen e.d.

Ik zou zeggen, voor hondlief z'n gezondheid en echte bewijzen op naar Sleeuwijk, deze zijn specialist
in grote rassen (Duitse Doggen) en dus ook HD en ED (testen).