Veel ophef over nieuwe amazone Vorst D

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

Veel ophef over nieuwe amazone Vorst D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 02:24

Bokt.nl / Writing of riding
Dressuur
Ingezonden door Bokker Ketaki

Afbeelding
Diederik van Silfhout met Vorst D. Foto door: liedjuh2


Vorig jaar werd Vorst D, het succesvolle paard waar Diederik van Silfhout nette scores mee reed in de Grand Prix, naar Amerika verkocht. Daar zou Vorst D een leerpaard worden voor een oudere vrouw, genaamd Shelley Browning.

Hoewel de springgefokte zoon van Hors La Loi ll ontzettend braaf alles doet, is er onwijs veel ophef over zijn amazone. Zij wordt 'wreed' genoemd, 'een zak aardappelen' en er wordt gezegd: 'Ze heeft totaal geen balans'. Mensen noemen het 'de slechtste proef ooit' en vragen zich af waarom de jury niet ingegrepen heeft. Ook wordt er veel gezegd: 'Het paard had haar er af moeten gooien'.

In de video is te zien hoe Browning erg veel moeite heeft met doorzitten en haar handen flink op en neer bewegen. Vorst D loopt achter de loodlijn maar doorloopt de proef alsnog heel braaf.

Ook de commentator is niet al te positief over de amazone. Hij prijst het paard meermaals omdat het dier zo braaf blijft en zegt dat het een echte 'schoolmaster' is.

Uiteindelijk levert de proef van donderdag 51% op, wat volgens de commentator nog lager had mogen zijn.

Moderatoropmerking:
Op pagina 7 is een Mod opmerking geplaatst


Bekijk hier de video:

https://www.facebook.com/writingofriding/videos/1610699802310594/

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Veel ophef over nieuwe amazone Vorst D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 02:29

Mijn god wat een belabberde proef. Genânt gewoon, terug naar de b.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Veel ophef over nieuwe amazone Vorst D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 02:36

Jeetje... wat een braaf paard...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 02:39

Van Silfhout heeft het dier perfect getraind.... Zo braaf en zo geduldig.
Arm dier, erg was wel dat een andere amazone nog lager scoorde dan deze dame, maar een betere proef reed.

Zit lessen zouden haar niet misstaan en geen overbodige luxe zijn.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 02:52

Zoals een groot ruiter ooit eens zei: "Sommige mensen doen het net verkeerd om, ze lessen een tijdje en kopen dan een paard van een ton. Ik zou ze willen adviseren het andersom te proberen."

Aidenn

Berichten: 457
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Buitenland

Re: Veel ophef over nieuwe amazone Vorst D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 03:07

Op een paard rijden Is niet zo moeilijk, met een paard rijden is een ander verhaal. :7

Bon_charmeur
Berichten: 1477
Geregistreerd: 23-05-09
Woonplaats: blijham

Re: Veel ophef over nieuwe amazone Vorst D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 03:59

omg

Klaas15

Berichten: 331
Geregistreerd: 15-10-10
Woonplaats: home sweet home

Re: Veel ophef over nieuwe amazone Vorst D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 05:42

Arm paard.
En dat moet indermediare 1 zijn (meende ik te zien op het filmpje).
Hier wordt in de B nog beter gereden.
Groeten met de zweep in de hand, hmm ik moet nog erg veel leren merk ik wel _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 08:02

Klaas15 schreef:
En dat moet indermediare 1 zijn (meende ik te zien op het filmpje).
Ze doet pogingen tot piaffe dus het is in ieder geval inter2.

Het is natuurlijk vreselijk om naar te kijken en het gaat helemaal nergens over om zo de ring in te gaan maar om het nou wreed te noemen? Op de gemiddelde manege en pensionstal stikt het van de mensen die minstens zo beroerd zitten.
Daarbij weet ik niet of ze niet iets mankeert waarom ze zo zit.
Hopelijk heeft de amazone nu ook ingezien dat het zo echt niet kan en gooit ze het roer een beetje om.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 08:13

Wreed vind ik het niet, maar het ziet er ook alles behalve fijn uit. Als een B-ruiter die een duur paard koopt en Inter 2 gaat rijden (staat aan t begin van t filmpje).

Waar is haar trainer in dit verhaal? Tenzij ze zo'n eigenwijsje is die toch doorzet ondanks waarschuwing.

Al met al een keurig en braaf opgeleid paard.

Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 08:21

Ophef nou dan kun je 90% van de amateur ruiters van het paard trekken.

Hoort ze thuis bij een dergelijke wedstrijd op dat niveau > Nu in elk geval nog niet.

Rocamor

Berichten: 10850
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Veel ophef over nieuwe amazone Vorst D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 08:26

Filmpje nog niet helemaal af gekeken, maar hangt er nou een hele lap tong aan de linkerkant uit zijn mond aan het begin? Als ze op de linker hand buiten de baan om naar de camera toe galoppeert?

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Veel ophef over nieuwe amazone Vorst D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 08:41

Ik moet de hele tijd denken, dat arme paard heeft een stang en trens met kinketting, en daar zit zij zo aan te rukken en te plukken... Of manegepaarden het nou slechter of beter hebben doet er niet toe (al hebben ze het imo beter omdat er meestal een normaal bit in ligt en ze geen moeilijke oefeningen hoeven te doen met die zak aardappelen op hun rug), dit paard is groots in zijn dienstbaarheid en kwaliteiten en zou een betere ruiter verdienen!

Withers
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 08:43

Verschrikkelijk om naar te kijken, maar ik vraag me dan meteen af hoe dit kan. Hoeveel mensen knijpen hier oogjes dicht om deze vertoning mogelijk te maken? Is er dan echt niemand die hier ergens in het proces tussen thuis rijden, trainen en bedenken dat dit wel wedstrijd-waardig is kan ingrijpen?
Ik vind het wel degelijk wreed. Het is niet minder erg omdat het vaker voorkomt, snap dat argument hierboven niet. Amateur of niet, dit kan niet door de beugel.
Het zweep-gebruik is ook echt bizar, gaat ze meermaals teugels in 1 hand houden om eens goed de zweep te gebruiken. Als dat alleen al geen reden tot uitsluiting is weet ik het ook niet meer hoor.

Getup

Berichten: 8270
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 08:45

De commentator zegt letterlijk: "this Horse is a Saint" . Klopt.
Ziet er...uuuuh....niet fijn uit. Maar naar hoe hij er verder uit ziet en beweegt,wordt hij niet dagelijks door deze amazone gereden, want dan zag en liep hij na een jaar wel anders.

Filmpje van de proef van de dag erop was minder vriendelijk. Ze zouden in de USA ook een systeem met winstpunten moeten hebben. Dat was voor de dame zelf minder beschamend geweest.

Blijft, dat ik het best schandalig vindt dat mensen het hele www ermee volspuien om kritiek te geven .

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 08:47

de hele discussie is gestart om een ander video van haar, van haar rit op vrijdag. Die was eerst verdwenen en hebben ze alleen deze rit gepost.
Daar neemt ze alle teugels in 1 hand om het paard met de zweep te slaan (na die rit is ze ook uitgesloten) dit deed ze ook in de proef van donderdag (dat is die in de video hierboven) maar geen uitsluiting.
Daarnaast komt ze een paar keer hard in met de hand, en sporen. Vrijdags reageert het paard ook door te slaan als ze dat doet.

Niet perfect rijden en fouten maken is niet erg, zolang je het niet af reageert op het paard en het dier er de dupe van is. En beide gebeuren hier. En dat is niet goed.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 08:50

Alane schreef:
de hele discussie is gestart om een ander video van haar, van haar rit op vrijdag. Die was eerst verdwenen en hebben ze alleen deze rit gepost.
Daar neemt ze alle teugels in 1 hand om het paard met de zweep te slaan (na die rit is ze ook uitgesloten) dit deed ze ook in de proef van donderdag (dat is die in de video hierboven) maar geen uitsluiting.
Daarnaast komt ze een paar keer hard in met de hand, en sporen. Vrijdags reageert het paard ook door te slaan als ze dat doet.

Niet perfect rijden en fouten maken is niet erg, zolang je het niet af reageert op het paard en het dier er de dupe van is. En beide gebeuren hier. En dat is niet goed.

Ah dat verklaart e.e.a.. Het slaan met de zweep valt op mijn telefoon weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 08:53

Het moge duidelijk zijn er hier heel belabberd wordt gereden maar ik vraag mij ook af of dat 'Vorst' bij zijn vorige ruiter Diederik zoveel beter af was.

Daarbij, ga eens naar een wedstrijd in je regio kijken. En kijk eens hoe daar wordt gereden. Daar zijn zat paarden die slechter afzijn dan Vorst.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Veel ophef over nieuwe amazone Vorst D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 08:58

Die handen gaan overal heen jezus...
Paard zwaait ook enorm met z'n staart. Al bij al geeft t geen fijn beeld

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 08:59

Maar dat andere paarden slechter af zijn praat dat deze vertoning goed dan? Het kan altijd erger, maar dat wil niet zeggen dat deze amazone zich eens zeer ernstig achter de oren moet krabben.

Amazone begrijpt duidelijk niet waar ze mee bezig is en paard is de dupe.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 09:00

Weet iemand hier toevallig hoe het werkt in Amerika? Ze zijn dus duidelijk minder streng wat betreft de niveau’s maar hoe kan deze amazone in de inter 2 komen?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 09:04

Monique schreef:
Het moge duidelijk zijn er hier heel belabberd wordt gereden maar ik vraag mij ook af of dat 'Vorst' bij zijn vorige ruiter Diederik zoveel beter af was.

Daarbij, ga eens naar een wedstrijd in je regio kijken. En kijk eens hoe daar wordt gereden. Daar zijn zat paarden die slechter afzijn dan Vorst.


:?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34621
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 09:07

Ik kan het niet af kijken. Arm paard. Ik ga zelf ook geregeld op wedstrijd, maar heb zo iemand nog niet voorbij zien komen hoor. Ook niet in de B en het L.

Hoe kan ze trouwens een zweep hebben dan, dat is toch per definitie uitsluiting op dit niveau? Of is dit para dressuur? Dat zou haar houding en zit nog verklaren.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 09:10

In Amerika koop je een grand prix paard en mag je grand prix starten, heel simpel systeem, daarom gaan er zoveel hoger opgeleide dieren naar Amerika.
Ik heb moeite met hoe dit gebracht wordt door de hoefslag, het lijkt op roddel journalistiek maak er dan een artikel van waarin je onderzoekt of aan de orde stelt hoe ethisch het is om net opgeleide paarden voor een hoop geld te verkopen aan deze cultuur, want deze mevrouw is echt de enige niet, maar de trainings stallen in Nederland verdienen wel hier geregeld goed geld aan. Ik zou het met mijn hele fatsoen nooit mijn paard aan zo een stuntel verkopen, maar de kans is er ook dat zo een dier via een tussenpersoon doorverkocht wordt.
Het systeem in Amerika zou dus anders mogen, idd zelf presteren en een resultaten registratie
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 30-01-18 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 09:11

Ach, vreselijk dit :n , Het paard is echt zo braaf! Die is echt goed getraind! Ik ben benieuwd of Diederik dit zelf ook gezien zou hebben :')