Failliete manege Rosworld voor ruim vier ton geveild

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Failliete manege Rosworld voor ruim vier ton geveild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 08:51

Bokt.nl/ www.dvhn.nl
Afbeelding
Foto door Nikki de Kerf

De failliete manege Rosworld (Zeijen, Drenthe) is voor 441.500 euro geveild. De veiling begon bij 270.000 euro. Totaal is er 67 keer geboden. Er was zoveel belangstelling voor de manege dat de website van online-veilinghuis BOG-Auctions tien minuten onbereikbaar was. De veiling werd daarop een half uur uitgesteld, zodat gegadigden alsnog konden bieden. Binnenkort wordt bekend of de verkoper het paardencomplex gunt aan de hoogste bieder.

Het ooit zo goed lopende paardenbedrijf is na het faillissement veranderd in een spookhuis. De wegwijsbordjes zitten onder de groene aanslag, de rode verf van de houten voorgevel bladdert en de paden zijn overwoekerd tot onkruid. De ranch is verpauperd en doet spookachtig aan. Waar voorheen honderden kinderen in de zomer op ponykamp gingen, hangt er nu een ijzige stilte. De kindertekeningen in de kantine, een roze paardenkleed op de grond en de namen van de pony's op de boxen zijn de overblijfselen van het eens zo bloeiende bedrijf.

In 2005 nam Peter Galesloot met zijn vrouw Marga Custer de manege over van de familie Ros. Daarvoor hebben ze elf jaar lang een manege midden in Uitgeest in Noord-Holland gehad. "Die hebben we verkocht omdat we geen uitbreidingsmogelijkheden meer hadden", meldt Galesloot na het faillissement aan het Dagblad van het Noorden. Manege Rosworld bestond toen uit twee overdekte rijhallen, een groepsaccommodatie met vijftig slaapplekken en een woonhuis. En dat allemaal omringd door natuur- en zwemvijvers en bijna 6 hectare grond.

Toen het echtpaar met het bedrijf begon, hadden ze zo'n tachtig klanten. Ze knapten de manege op en in de loop der jaren namen steeds meer mensen rijles. Ook de ponykampen waren zeer succesvol. Op het hoogtepunt in 2010 hebben ze hun klantenbestand uitgebreid naar tweehonderd. Volgens een taxatie van de bank was het bedrijf op dat moment 1,8 miljoen euro waard. Na een conflict met twee werknemers die hun ontslag aanvochten ging het mis. Ze verloren veel klanten die hierdoor vertrokken, het echtpaar besloot uit elkaar te gaan, het aantal klanten bleef dalen en zo kwam het bedrijf in een negatieve spiraal. In 2015 sloot manege Rosworld definitief haar deuren en werd op 1 september 2016 geveild.

Cowboy55

Re: Failliete manege Rosworld voor ruim vier ton geveild

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:53

Dat is wel een heel zachte prijs als je leest wat je allemaal koopt.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:57

Pfff echt zonde als je dat overkomt. Het zal wel een flinke financiele strop voor ze zijn. Ik vind het ook een laag bedrag voor zo'n gigantisch complex. Ben benieuwd wat er in komt!

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:03

Waar staat deze manege? Of lees ik er overheen?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:05

miccamaaike schreef:
Pfff echt zonde als je dat overkomt. Het zal wel een flinke financiele strop voor ze zijn. Ik vind het ook een laag bedrag voor zo'n gigantisch complex. Ben benieuwd wat er in komt!

Als ik het gekocht zou hebben dan ging ik er wonen en liet ik alles tegen de grond halen wat ik niet voor mezelf nodig had. 6 hectare grond, een huis en een stalling en binnenbak voor de knol voor (dik) 4 ton? Ik zou de rest van mijn leven met een grote grijns op mijn gezicht rondlopen........

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:07

Yunomi schreef:

Effe google vragen.....in Zeijen, Drente.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:08

Yunomi schreef:

ff googlen...Zeijen bij Assen
Laatst bijgewerkt door piecon op 08-09-16 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:09

Ik vind het wel relevante informatie, dus ik denk dat wel meer mensen wat hebben aan het antwoord. Bedankt. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:15

Ik heb het even toegevoegd. Dat is inderdaad wel handig :j

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:15

Staat in Zeijen.
Was ooit de Puzta Ranch van de familie Vlieger.... goede oude tijd.....
(Nou praat ik over 25 jaar geleden)
Daarna is het Rosworld geworden en hebben we daar nog een keer een weekend gezeten,
Paar jaar geleden voor het laatst geweest, bah wat een vieze bende! Verrotte erwtensoep nog in de koelkast, vieze slaapzalen en de doucheruimte durfde je amper in. Begrijp wel dat het over is...

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:22

Als meisje van 7 heb ik leren rijden op de manege in Uitgeest van Peter en Marga. Een grote klap toen ze besloten te verhuizen naar Drenthe en daar het werkelijk prachtige Rosworld overnamen. Meegeweest met de verhuizing van alle paarden van Uitgeest, op ponykamp geweest in Rosworld, gewoon een weekend heen naar mijn lievelingspony..

Zo'n 5 jaar terug nog eens geweest met mijn toen nieuwe manege op ponykamp, ik ging mee als begeleider en we huurden daar het 'bunkhouse'. Wat zag het er uit.. totaal niet onderhouden, vieze kamers.. Ik stond er dan ook niet van te kijken dat de boel failliet was gegaan, al had ik Peter en Marga wat beters gegund Y;(

Rosworld was voor mij een droomlocatie, zonde wat er mee gebeurd is.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:22

Amanda schreef:
Ik heb het even toegevoegd. Dat is inderdaad wel handig :j

+:)+

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:25

Cowboy55 schreef:
miccamaaike schreef:

Als ik het gekocht zou hebben dan ging ik er wonen en liet ik alles tegen de grond halen wat ik niet voor mezelf nodig had. 6 hectare grond, een huis en een stalling en binnenbak voor de knol voor (dik) 4 ton? Ik zou de rest van mijn leven met een grote grijns op mijn gezicht rondlopen........

Er zit inmiddels geen 6 hectare land meer bij, gezien de aankomende asbestverwijderingswet gaat alleen daar al zo'n 2 ton inzitten....heel erg zonde dat 1 van de mooiste paardenbedrijven uit onze provincie zo moet eindigen..... |(

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:25

Cowboy55 schreef:
miccamaaike schreef:

haha helaas zal het bestemmingsplan wel agrarisch zijn en kan je er niet alleen maar wonen maar moet je wel een manege/ pensionstal of zo iets hebben :)

robert45Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:26

Cowboy55 schreef:
miccamaaike schreef:

Nou dik 4 ton plus veilingkosten. Vervolgens een smak geld kwijt zijn voor het opruimen en slopen en je onderhoud. Het is geen 6 hectare grond in de zin van weide. Er staat heel veel groen en dat valt dus allemaal af.

Geloof mij het is een smak geld voor een bouwvallige woning, dan staan er genoeg te koop in Drenthe voor 250-350. Met een lapje grond. Koop je desnoods een stuk land aan en je hebt een veel betere locatie. Zijen is ook wat dorp betreft gewoon niets.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:30

Dat spookhuis zal toch wel meevallen als het pas sinds 2015 dicht is :=

De prijs lijkt mij ook laag, maar ik heb geen idee wat de prijzen zijn in die buurt. Hier koop je er een rijtjeshuis voor.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:54

Leonyvk schreef:
Cowboy55 schreef:

haha helaas zal het bestemmingsplan wel agrarisch zijn en kan je er niet alleen maar wonen maar moet je wel een manege/ pensionstal of zo iets hebben :)

Prima. Dan heb ik een pension.....voor 1 paard....het mijne.
Ik schenk het beest aan dochterlief onder de verplichting dat ze bij mijn pensionstalling moet blijven.
Huurprijs stalling inclusief alles Euro 1 per maand.
Nou jij weer...... :D

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:55

robert45 schreef:
Cowboy55 schreef:

Nou dik 4 ton plus veilingkosten. Vervolgens een smak geld kwijt zijn voor het opruimen en slopen en je onderhoud. Het is geen 6 hectare grond in de zin van weide. Er staat heel veel groen en dat valt dus allemaal af.

Geloof mij het is een smak geld voor een bouwvallige woning, dan staan er genoeg te koop in Drenthe voor 250-350. Met een lapje grond. Koop je desnoods een stuk land aan en je hebt een veel betere locatie. Zijen is ook wat dorp betreft gewoon niets.

6 hectare is 6 hectare.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:12

Mag nog wel een keer zoveel tegenaan om er weer 'iets' van te maken. Wat een griebusbende is het daar zeg. Troosteloos, enorm verwaarloosd en ouderwets. Plek is wel fantastisch.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:13

En vergeet niet om op een veiling te kunnen bieden moet je geld hebben.
Je kan niet eerst bieden en dan bij de bank aankloppen om een hypotheek.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:20

friesam schreef:

Dat was me duidelijk. En nee, ik heb niet ergens 4 ton liggen. Maar die zijn nog wel te vinden.

Mijn punt was: het is een absurd lage prijs voor heel veel grond en wellicht wat bruikbare gebouwen. Iemand heeft hier een heel goede deal gemaakt. Ter indicatie: ik ben ooit met 2 anderen in de markt geweest voor 5 hectare, stallingen voor 9 paarden en 2.5 woonhuis (en een joekel van een verbouwing voor de ombouw van een schuur tot 3e woonhuis). Vraagprijs: Euro 1.000.000,00. En dat was ook in een goedkoop stuk Nederland.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:22

Cowboy55 schreef:
friesam schreef:

Dat was me duidelijk. En nee, ik heb niet ergens 4 ton liggen. Maar die zijn nog wel te vinden.

Mijn punt was: het is een absurd lage prijs voor heel veel grond en wellicht wat bruikbare gebouwen. Iemand heeft hier een heel goede deal gemaakt. Ter indicatie: ik ben ooit met 2 anderen in de markt geweest voor 5 hectare, stallingen voor 9 paarden en 2.5 woonhuis (en een joekel van een verbouwing voor de ombouw van een schuur tot 3e woonhuis). Vraagprijs: Euro 1.000.000,00. En dat was ook in een goedkoop stuk Nederland.

Ja echt een koopje. Helaas moesten wij ook naar de bank en dan kan je niet aan veilingen mee doen. oet het nu voor een soortgelijk bedrag doen met 1 woonhuis 1 ha en oude varkensstallen. :')

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:24

Citaat:
Ik schenk het beest aan dochterlief onder de verplichting dat ze bij mijn pensionstalling moet blijven.

Haha ging het ma zo makkelijk :) er zitten allemaal regeltjes aan ...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:26

Cowboy55, Heb jij afgelopen jaar eens langs deze manege gereden? Want de term spookhuis is echt niet overdreven... en dat hun bloei in 2010 was, tja misschien aan aantallen klanten maar toen was er echt al wel stukken die ze beter hadden kunnen slopen/verbouwen.
En 6 hectare... is natuurlijk 6 hectare maar dan nog verschilt het in bruikbaarheid... een groot deel ervan is vijver of bossage en dat is allemaal prima maar gewoon minder waard dan weiland of landbouwgrond.

Wens de nieuwe eigenaar veel succes. Er zal toch behoorlijk nog wat werk en geld in moeten voordat het leefbaar is. Ben ook wel benieuwd naar de plannen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:30

Cowboy55 schreef:
Leonyvk schreef:

Niet rot bedoelt maar je snapt er dus niks van. Als je agrarische bestemming veehouderrij is zul je meer dan 1 paard in pension moeten hebben om aan de eisen te voldoen. Tot 8 of 9 (verschillend in regio en hoogte) is hobbymatig. Daar gaat het bestemmingsplan niet mee akkoord. Het is niet zo makkelijk als je denkt om zo'n bedrijventerrein groot te houden.