Over een paar dagen is Django alweer een jaar bij mij...
Vorig jaar deze tijd stond hij op het transport van Spanje naar Nederland en was ik de uren aan het wegkijken op de klok....

Iets voor hij naar mij zou vertrekken, nog in Spanje, wat was ik weg van deze witte prins!

De allereerste dag bij mij! Wat schrok ik wat daar van de wagen af kwam vliegen. Het was nogal wat paard, ik mocht hem niet aanraken, hij bleef maar heen en weer gaan... Ik dacht bij mezelf, "WAAR BEN IK AAN BEGONNEN!" Dit was niet echt het droompaard waar ik op had gehoopt

Na een paar weken veel met hem spelen, geen verwachtingen, gewoon bezig zijn en elkaar leren kennen, veranderde hij al enorm veel. Hij werd aanhankelijker, stond open om samen te werken. We hebben in het begin alleen maar lekker los gespeeld, vrijwerk gedaan, een beginnetje gemaakt aan vrijheidsdressuur (Want oh wat word hij blij van benen gooien) en hij kwam terug in zijn eigen trots en kracht.

Na een poosje zijn we dan ook begonnen met het een en ander doen onder het zadel. In het begin eigenlijk alleen maar gestapt, draf was nog wat hoog gegrepen, daar zijn we pas met een half jaar aan begonnen. Het is een poos heel goed gegaan, maar sinds december heb ik er eigenlijk niet meer opgezeten

Toen kwam het voorjaar doorzetten, Django bloeide nog meer open, werd een stoer paard met een EIGEN mening! Wat ik belangrijk vind is dat een paard niet braafjes volgt, maar ook wel eens zegt "maar waarom?" of gewoon een keer zegt "nee niet vandaag". Dus gewoon lekker een eigen wil

(maar toch zoveel mogelijk in samenwerking)

3 maanden nadat ik hem had dacht ik: ik doe eens gek, hup Django wit gewassen en mee op show

Wat was hij de koning te rijk! Nooit verwacht dat een paard zo intensief kon genieten van de aandacht van publiek, camera's en geluid... Sinds die dag weet ik dus ook zeker dat Django mijn nieuwe showpaard is... Hij vind het leuk, hier maak ik hem blij mee!

Afgelopen zomer ben ik een paar maanden intern geweest bij Moravita. Dit heeft énorm veel voor ons betekend. We zijn allebei enorm gegroeid, ik heb veel meer inzicht gekregen in het trainen van een paard, Django is zowel mentaal als fysiek énorm gegroeid, hij is sterker en flexibler geworden en we konden steeds beter aan het werk.

Ik bleef verliefder worden op dit paard...

Lekker buiten rijden ging ook steeds beter! Wel spannend, maar ach... We hadden lol

Voor de leuk tussendoor eens naar het circus gegaan...

Sintpaard gespeeld

Hij kwam steeds meer bij in bespiering, werd nog relaxeter, liet meer los... We zijn continue doorgegaan met veel werk aan de longe, rechtrichten... Daarnaast lekker buiten fietsen, iets wat we allebei fijn vinden! En dan nog het spelen in de vrijheidsdressuur en het loswerk.. Het rijden missen we eigenlijk ook niet echt

Een poosje geleden ook nog een training met de roofvogels gedaan, Django is zo enorm lief en zacht geworden naar andere dieren

Inmiddels begint Django ook een zeer ervaren model te worden, begin maart hadden we een grote shoot in de studio (lampen, flitsers, tapijt, rook, model en een crew) en dat was toch wel een hele gave en bijzondere ervaring

En last but not least.... Mijn 2 grote liefdes bij elkaar

Mijn vriend heeft totaal niks met paarden, maar hij en Django gaan zo leuk samen

Ik hoop natuurlijk nog jaren en jaren van dit geweldige paard te mogen genieten, nog veel gekke dingen samen te doen en continue samen te groeien en ontwikkelen, ben nog elke dag dankbaar voor dit heerlijke paard met geweldig (humoristisch) karakter