Moederloze veulens/ aan de hand opgevoed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MightyBlue

Moederloze veulens/ aan de hand opgevoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 17:09

Er zullen er vast meer zijn?? *\o/*

Een interessant topic over hoe een moederloos veulen opgroeit en ervaringen kunnen delen over de aspecten die voor gaan komen zoals bijvoorbeeld de opvoeding, gedragsverandering, groei en natuurlijk de verschillende situaties waarom een veulen moeder loos is geworden.

Mighty's moeder kreeg toen hij 4 maanden oud was zomaar opeens koliek. De koliek was zo erg dat Image naar me hinnikte toen ik aankwam en ik al voelde dat er iets niet goed was. Toen ik kwam voeren ging ze voor me staan en liet ze zich voor mijn neus op de grond vallen. Na 3 bezoeken van de dierenarts bleek alles weer rustig en kalm te zijn maar toch wilde ik met haar naar de kliniek om even te pijlen dat ze niet nog eens pijn kreeg en ze vaker gevoelig was voor koliek. (al haar hele leven). In de kliniek bleek dat ze altijd al een iets gekantelde darm heeft gehad waardoor er altijd een stuk vernouwde darm zat. Dat verklaarde dus de gevoeligheid op koliek. Haar overlevingskans was 60% en het kwam allemaal goed. Tot ze de volgende dag een aanval had gekregen die zo erg was dat de koliek dus niet meer goed kwam en dus nog maar 30% overlevingskans had.. (Dan schrik je) Opereren was voor 30% dus geen optie en we hebben moeten kiezen om haar in te laten slapen.

Y;( Y;( Y;(
Afbeelding
Y;( Y;( Y;(

Mighty en ik hebben samen afscheid genomen en we zijn nu dubbel zulke goeie vriendjes geworden sinds dat moment <3

Afbeelding

<3 <3 <3

Ik ben benieuwd wie zich meld en wie gaat volgen om te zien hoe deze paarden opgroeien en/of mee omgegaan wordt!! :)
Laatst bijgewerkt door Angela op 13-01-16 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overmatige opmaak in tekst.

Azmay

Re: [Centraal] Moederloze veulens/ aan de hand opgevoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:11

Wat een leuk ding, maar 4 maanden is toch helemaal niet zo raar om af te spenen voor hengsten? Niet dat ik het goed keur hoor, maar het gebeurt vrij vaak.
Denk dat die van mij ook niet veel later van de moeder is gehaald bij de fokker eigenlijk.

Def

Re: [Centraal] Moederloze veulens/ aan de hand opgevoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:18

De mijne is ook met vijf maanden gespeend. Dat was zoals bij jou ook niet mijn eigen keuze, maar de moeder en het veulen keken niet meer naar elkaar om. Als het aan mij lag was ze er langer bij gebleven, maar inderdaad het wordt vaker gedaan. Na het spenen is die van mij in het draad blijven hangen en heeft daarvan 1.5 jaar alleen moeten revalideren, mocht niet bij andere paarden in. Hier baalde ik natuurlijk nog erger van. Hierdoor hing ze enorm aan mij en na 1.5 jaar was ik meer haar moeder. Dat is niet gezond voor een paard.
Ik heb haar in een groep paarden gezet hierna en heb echt even een tijd een stap terug gedaan. Ze moest helemaal weer paard worden. Ze is nu elf jaar en heeft het altijd heel goed gedaan in de groep (wel altijd de dominante leidersmerrie).

Wat sneu dat jouw veulen al zo jong zijn moeder moest missen!

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 17:21

Azmay schreef:
Wat een leuk ding, maar 4 maanden is toch helemaal niet zo raar om af te spenen voor hengsten? Niet dat ik het goed keur hoor, maar het gebeurt vrij vaak.
Denk dat die van mij ook niet veel later van de moeder is gehaald bij de fokker eigenlijk.

Meer omdat zijn moeder is overleden :) zulk soort situaties een beetje. Zijn zoveel verschillende ervaringen en ik ben benieuwd naar alle verhalen :P

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 17:22

Def schreef:
De mijne is ook met vijf maanden gespeend. Dat was zoals bij jou ook niet mijn eigen keuze, maar de moeder en het veulen keken niet meer naar elkaar om. Als het aan mij lag was ze er langer bij gebleven, maar inderdaad het wordt vaker gedaan. Na het spenen is die van mij in het draad blijven hangen en heeft daarvan 1.5 jaar alleen moeten revalideren, mocht niet bij andere paarden in. Hier baalde ik natuurlijk nog erger van. Hierdoor hing ze enorm aan mij en na 1.5 jaar was ik meer haar moeder. Dat is niet gezond voor een paard.
Ik heb haar in een groep paarden gezet hierna en heb echt even een tijd een stap terug gedaan. Ze moest helemaal weer paard worden. Ze is nu elf jaar en heeft het altijd heel goed gedaan in de groep (wel altijd de dominante leidersmerrie).

Wat sneu dat jouw veulen al zo jong zijn moeder moest missen!

Mijn merrie was ook dominant inderdaad die heeft hem ook nooit echt opgevoed. Maar Mighty was helemaal fan van zijn moeder!! Die was echt gek op haar :)