Januari
Voor Wilke een drukke maand. Zo stonden er twee U25 (grand prix proef voor ruiters/amazones onder de 25 jaar) wedstrijden op de planning die zeer succesvol verliepen! De eerste in Dordrecht wist Wilke te winnen met bijna 65% en de tweede in Raalte werd hij tweede met bijna 67%. Het harde trainen ging nu ook eindelijk in de proeven zijn vruchten afwerpen

Ook waren Wilke en ik uitgenodigd om te komen rijden in Leeuwarden tijdens de KFPS Hengstenkeuring voor de preferentverklaring van zijn vader Fabe. Een geweldige ervaring en wat was hij knap

En een filmpje
https://www.facebook.com/melanie.mouthaan/videos/929354947099089/?l=7457715637906711754
Februari
Deze maand stond in het teken van de rentree van Varnoldi. Ivm met een blessure en een hoop pech heb ik hem 1,5 jaar niet kunnen starten. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik extreem voorzichtig ben geweest met opbouwen en het daardoor wat langer duurde dan normaal. Maar ik ben blij dat ik dat heb gedaan wat hij is er super bovenop gekomen! Eerste weekend van feb voor het eerst weer PSG gestart. We hadden beide wat last van spanning en waren erg blij samen weer de ring in de kunnen. Dit zorgde voor een wat overhaaste proef en soms wat spanning. De score kwam daardoor net niet op 60% uit. Later deze maand stond de tweede wedstrijd in de planning. Deze verliep al meer zoals ik gewend was van ons. In de PSG behaalde hij een 3e plek met 65%. In de intermediaire 1 kür waren we de enige start, maar daar behaalde hij knap 69%. Voor ons ook een pr

Prijsuitreiking inter 1 kür.

Maart
Ook hier stond weer een lichte tour wedstrijd voor Varnoldi in de planning om weer wat in het wedstrijdritme te komen. Hij liep al weer fijner dan de wedstrijden er voor en ik was eigenlijk super tevreden over de proeven. Hij wist toen de PSG te winnen met ruim 65% en was tweede in de inter 1 met 68%. Wat was ik trots op hem

Uitslag PSG

Ja en toen zou er een heel mooi avontuur in de planning staan voor Wilke en mij. We zouden internationaal GP U25 starten in Engeland. Helaas kreeg de week voor vertrek enkele malen last van krampaanvallen. Dit heeft enkele dagen aangehouden en de dierenarts kon telkens niets vinden. Uiteindelijk op donderdag avond toch doorgestuurd naar Utrecht. Ook hier werd niets geks gevonden, maar voor de zekerheid wilde ze hem twee dagen laten vasten om zijn darmen volledig leeg te krijgen en daarna het voer weer op te bouwen. Waarschijnlijk waren zn darmen van slag door een andere samenstelling van het voer. Helaas had mn grote vriend dubbel pech en liep hij dat weekend ook nog een virus op van aan ander paard waardoor hij koorts kreeg en naar de isoleerbox moest. O wat voelde hij zich zielig. Ik ben er iedere dag heen gegaan in de hoop dat hij wat vrolijker zou worden, maar of het veel hielp.... Als er een paard eenkennig is dan is het Wilke wel dus als er dan meerdere keren per dag vreemde mensen in witte pakken bij je komen is dat niet echt prettig. Gelukkig hadden ze de koorts snel onder controle en mocht ik hem de woensdag na zijn opname op aanraden van de dierenarts mee naar huis nemen. Hij stond daar echt weg te kwijnen maar door het besmettingsgevaar ivm het virus mocht hij niet van de isoleerafdeling af. Met de nodige maatregelen kon hij lekker weer mee terug naar huis. Qua gewicht en conditie heeft hij wel flink in moeten leveren maar hij bloeide thuis meteen al op en was gelukkig wel goed fit. Heel rustig hebben we de training weer opgepakt en dat ging gelukkig goed.
Arme Wilke

Eind deze maand heeft Varnoldi ook zijn debuut in de intermediaire A gemaakt. Een nieuwe proef die de overstap naar de midden tour kleiner zou moeten maken. Omdat ik zelf nog geen 25 jaar ben, ben ik verplicht om in deze klasse en de intermediaire B winst te behalen voor we intermediaire 2 mogen starten en uiteindelijk GP en U25 (wat ons doel is voor dit jaar). Zowel de inter A als B zijn lastige proeven. Om die reden had ik besloten de proeven alleen te starten om 60% te behalen zodat we ons konden focussen op de Inter 2. Zo gezegd, zo gedaan. Al snel haalde Varnoldi 60% in de inter A en inter B en was het startbewijs voor de inter 2 ook binnen.
Inter B met Varnoldi. Let niet om mijn niet zo charmante hoofd

April
Deze maand stond een internationale wedstrijd in Zeeland in de agenda. Ik stond ingeschreven met Wilke, dus het was even afwachten of hij op tijd weer fit zou zijn. Gelukkig is Wilke al goed bevestigd op dit niveau en kan hij de proeven ondertussen wel dromen. De weken er naar toe heb ik daarom vooral gewerkt aan het opbouwen van zijn conditie en verbeteren van de souplesse om zo de trainingen niet te zwaar te maken. Uiteindelijk heb ik toch besloten om te starten. Hij heeft het echt boven verwachting gedaan! Wat was ik trots hoe hij de proeven doorliep na zo'n nare periode en slechte voorbereiding. In de inter 2 behaalde we ruim 63% en in de U25 bijna 62% (toen zat helaas 1 jurylid 5% lager dan de andere 2). Hier heeft Wilke maar weer laten zien wat een fijne instelling hij heeft!
Tijdens een van de proeven op CDI Zeeland Outdoor

Ik was duidelijk trots op m'n grote vriend!

25 april stond Varnoldi zijn debuut in de intermediaire 2 in de planning. Sommige van jullie zullen misschien denken, waarom zo snel. Daar heb ik natuurlijk goed over na gedacht en over gehad met mijn instructeur Jeff Heijstek en Alex van Silfhout waar ik de Rabo trainingen volgde. Het galopdeel is voor Varnoldi geen probleem. Ook de piaffe gaat hem aardig af. Het enige wat hij nog lastig kan vinden als hij wat gespannen is, is de passage. Maar ook dit komt wel. Ik mag dit jaar en volgend jaar nog U25 rijden en ben er van overtuigd dat Varnoldi voldoende capaciteiten heeft om 65% te kunnen halen (score voor het B kader). Daarom heb ik besloten de overstap al te maken om hem zo in deze proeven ervaring op te laten doen. Ik heb met wilke namelijk ervaren dat dit best even zijn tijd nodig heeft. Zijn debuut verliep eigenlijk prima. Het was pas weer de tweede buitenwedstrijd en dat leverde wel wat spanning op. Gelukkig kan hij zich hier aardig overheen zetten in de proef. Het was zeker nog niet perfect maar met al mooie 7 ens voor de piaffe en 7,5/8 voor de series om de 2 en om de pas behaald hij een keurige score van 62% en heeft daarmee zijn startbewijs voor de Grand Prix en U25 binnen!

Na de inter 2 proef even op de foto met knappe Varnoldi en m'n nieuwe jas

Voor de maand mei staat een internationale wedstrijd in Roosendaal gepland waar Wilke aan de start zal komen in de U25 en Varnoldi voor de laatste keer in de Lichte Tour. Ook is komende week de terugkomdag van het Talentenplan waar ik met Varnoldi zal rijden om te kijken of we opnieuw geselecteerd kunnen worden.
Dus nu beide zwartjes Grand Prix startgerechtigd!

Dat was hem weer