Keuze: weidebloter of cirkelmaaier voor grasveld én weide??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pierke

Keuze: weidebloter of cirkelmaaier voor grasveld én weide??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 12:09

Hallo,

ik wil een maaier kopen voor mijn minitractor.
Ik wil deze zowel gebruiken voor mijn (hobbelig) grasveld als om mijn weide te maaien.
Ik beschik wel al over een klepelmaaier.
Nu de vraag:
- maait een bloter het gras fijn genoeg om te verhakselen en mijn grasveld mee af te rijden?
- koop ik beter een maaier met drie messen voor mijn grasveld en gebruik ik de klepelmaaier voor mijn weide?
- is een maaier met drie messen en mulchkit ideaal om mijn hobbelig grasveld mee af te rijden?

Alvast bedank voor jullie reactie.
Piet

Marg

Re: Keuze: weidebloter of cirkelmaaier voor grasveld én weide??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:07

Misschien eens deze vraag neerleggen bij een lokale hovenier. Die hebben soms verschillende soorten grasland in onderhoud met verschillende apparatuur. Wellicht dat zij je kunnen antwoorden?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:05

volgens mij is onze maaier een bloter (heb er niet heel veel verstand van :o ) we maaier er zowel de achtertuin als de wei mee. hij maait niet zo strak als de benzine maaier die we in de voortuin gebruiken (daar is het te nat voor de tractor) maar het ziet er toch netjes genoeg uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:10

Klepelmaaier is meer geschikt om slootkanten ed mee uit te maaien.
Ik zou gaan voor een cirkelmaaier, met een bloter kun je niet echt geweldig maaien als je dik gras hebt staan wat je wil hooien

Cirkelmaaier kun je instellen op verschillende hoogtes.
Van het aantal messen heb ik geen verstand..

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:22

Hier een bloter die gebuikt wordt voor zowel het 'gazon' als het weiland. Ik gebruik de bloter om in het land de stukken gras die niet gegeten worden weer kort te maken. Een bloter is niet te gebruiken voor hooien.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:02

amoj schreef:
Klepelmaaier is meer geschikt om slootkanten ed mee uit te maaien.
Ik zou gaan voor een cirkelmaaier, met een bloter kun je niet echt geweldig maaien als je dik gras hebt staan wat je wil hooien

Cirkelmaaier kun je instellen op verschillende hoogtes.
Van het aantal messen heb ik geen verstand..

voor hooien is een cirkelmaaier toch ook helemaal niet geschikt? voor hooien moet je een zwadmaaier hebben voor zover ik weet.

JRBorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:43

Lastig. Zelf zit ik veel in het grasmaaien (loonwerk).

Met een weilandbloter maakt je het gras kort en versnipper je het zoveel mogelijk. Zodat je het kan laten liggen en wegrotten. Dit zorgt er wel voor dat het gras steeds zuurder wordt (ph verhoogd). Om te maaien voor hooi absoluut niet geschikt.

Een cirkelmaaier of trommelmaaier is mooi voor het maaien van de tuin of grasland. Echter moet je het maaisel wel opruimen. Dit is ook beter voor je grasland. Hiervoor kun je een zwadvormer bij de maaier kopen. Deze zorgt ervoor dat het netjes in banen komt te liggen.

Wat betreft de hobbels in je land. Met de cirkelmaaier zulk je de eerst paar keer wat in de grond maaien maar dit wordt vanzelf minder. Is ook geen probleem door de hoge toeren ervan.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 08:39

JRBorst schreef:
Lastig. Zelf zit ik veel in het grasmaaien (loonwerk).

Met een weilandbloter maakt je het gras kort en versnipper je het zoveel mogelijk. Zodat je het kan laten liggen en wegrotten. Dit zorgt er wel voor dat het gras steeds zuurder wordt (ph verhoogd). Om te maaien voor hooi absoluut niet geschikt.

Een cirkelmaaier of trommelmaaier is mooi voor het maaien van de tuin of grasland. Echter moet je het maaisel wel opruimen. Dit is ook beter voor je grasland. Hiervoor kun je een zwadvormer bij de maaier kopen. Deze zorgt ervoor dat het netjes in banen komt te liggen.

Wat betreft de hobbels in je land. Met de cirkelmaaier zulk je de eerst paar keer wat in de grond maaien maar dit wordt vanzelf minder. Is ook geen probleem door de hoge toeren ervan.

Dat wist ik niet, en dat vind ik wel interessant. Wij bloteren in principe om de 2 weken (wel pas afgelopen jaar voor het eerst ermee begonnen). Ik ben heel blij hoe de weien er nu bij liggen. Onkruid krijgt ook veel minder kans zo, behalve het lage kruipende onkruid.
Maar dat zuur worden.... kun je daar dan weer iets aan doen? En vinden de paarden het dan minder smakelijk?