Aftrek ziektekosten Belastingdienst -> VERVOER/KM zkh?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Aftrek ziektekosten Belastingdienst -> VERVOER/KM zkh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 16:23

Hallo allemaal,

Ik heb begrepen dat ik specifieke zorgkosten kan aftrekken met de belastingaangifte, die ik niet kan verhalen bij mijn zorgverzekering. Het tabje 'VERVOER naar arts of ziekenhuis' is mij niet helemaal duidelijk.

Hoeveel mag ik per km terugvragen? Op internet las ik 0,35/0,36 per km, maar klopt dit ook? Ik heb hier geen bewijs van (tankbonnetje oid). (De 0,19 ct geldt bij ziekenBEZOEK) Hoe zit het met de parkeerkosten?

Citaat:
Vervoer
Het kan zijn dat u door ziekte of invaliditeit hoge vervoerskosten
maakt. Wilt u deze kosten aftrekken? De volgende uitgaven zijn
aftrekbaar:
– uitgaven voor vervoer naar een arts of ziekenhuis
– uitgaven voor ambulancevervoer
– extra vervoerskosten door ziekte of invaliditeit
U mag deze extra vervoerskosten aftrekken als u aannemelijk kunt
maken dat u door uw ziekte of invaliditeit hogere vervoerskosten
hebt. Deze hogere vervoerskosten hebt u in vergelijking met
mensen die niet ziek of invalide zijn en die in financieel en maat -
schappelijk opzicht met u vergelijkbaar zijn. U kunt dit bijvoorbeeld
vergelijken door gebruik te maken van de gegevens van het
NIBUD of het CBS. Hebt u dan hogere vervoerskosten? Dan
mag u uw extra vervoerskosten aftrekken. U moet van deze extra
vervoerskosten wel de vergoeding afhalen die u bijvoorbeeld van
uw zorgverzekering krijgt.
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 16-03-14 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Aftrek ziektekosten Belastingdienst -> VERVOER/KM zkh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:25

Wat snap je er dan niet aan?

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Aftrek ziektekosten Belastingdienst -> VERVOER/KM zkh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 16:27

Inmiddels e.e.a. toegevoegd, volgens mij heeft Bokt de knopjes PLAATSEN en VOORBEELD omgedraaid.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Aftrek ziektekosten Belastingdienst -> VERVOER/KM zkh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:31

Parkeerkosten zijn sowieso niet aftrekbaar.

Voor hoeveel je met je auto mag aftrekken moet je berekenen naar t verbruik van je auto. De ene is zuiniger dan de andere. Uiteindelijk heb je voor een aftrekpost altijd bewijs nodig voor het geval je gecontroleerd wordt.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Aftrek ziektekosten Belastingdienst -> VERVOER/KM zkh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 16:36

Heb wel de parkeerbonnetjes van 3 van de 4 ziekenhuisbezoeken bewaard. Geldt dat ook als bewijs? Vraag me af of dat werkelijk berekend wordt naar t verbruik van auto? Ding die we toen hadden reed 1 op 8 a 9!

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:38

Hoe ik heb het gedaan is alle ziekenhuis bezoeken gepakt, en daar het aantal kilometers van gepakt en die bij elkaar opgeteld

Het is bij mij aannemelijk (ik kan de afsprAken laten zien) dat ik meer kilometers maak als iemand die nooit in een zkh komt.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Aftrek ziektekosten Belastingdienst -> VERVOER/KM zkh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 16:44

En tegen welk tarief per km heb je de kosten berekend?

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:44

Precies je kan op basis van ziekenhuisafspraken aantonen dat je dat gereden hebt. En ja het wordt naar verbruik berekend. Je hebt een standaard gemiddelde van 0,19ct maar als jij een dure hebt en meer wilt aftrekken zul je het zelf moeten berekenen.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Aftrek ziektekosten Belastingdienst -> VERVOER/KM zkh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 16:49

Dit kan de zorgverzekering toch ook zien of is dat niet voldoende? Ik heb van 3 van de 4: parkeerbon+brief met afspraak. Van 1 van de 4 kan ik alléén terughalen via mijn zorgverzekering.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Aftrek ziektekosten Belastingdienst -> VERVOER/KM zkh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:51

Dat lijkt mij voldoende.. wil je het 100% zeker dan moet je het schriftelijk voorleggen aan je Belastingkantoor.

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:52

Op mijn werk hanteren we standaard 0.40 per km.
Je mag hier je werkelijke kosten doorberekenen.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Aftrek ziektekosten Belastingdienst -> VERVOER/KM zkh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 17:22

En dan de parkeerkosten niet he? Bedankt tot zover en meer info is altijd welkom!

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Aftrek ziektekosten Belastingdienst -> VERVOER/KM zkh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:27

Klopt :) Veel succes!

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Aftrek ziektekosten Belastingdienst -> VERVOER/KM zkh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 17:47


XFiemoX
Berichten: 4555
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Aftrek ziektekosten Belastingdienst -> VERVOER/KM zkh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:58

Dat er mensen zijn die dit dan ook echt serieus doen :o. Hoe vaak ik zelf wel niet op en neer naar het ziekenhuis het afgelopen jaar ben geweest, en dan niet eens het ziekenhuis 5min bij ons vandaan maar ruim 40min rijden was enkele reis.

Ik ga mijn energie daar echt niet in steken om die kosten aftrekbaar op te geven bij de Belasting aangifte, maar goed wie ben ik.

Ieder voor zich natuurlijk ;)

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:03

Coentjuh schreef:
Hier staat iets anders over de parkeerkosten http://www.goeievraag.nl/vraag/financie ... uis.309917 !


Ik werk er haha maar je kan altijd bellen.. staat helaas nergens op de site of in het programma wat er niet afgetrokken mag worden. Die info hebben we bij de belastingtelefoon wel.

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:10

.
Laatst bijgewerkt door nathalie_v op 07-04-22 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Aftrek ziektekosten Belastingdienst -> VERVOER/KM zkh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:12

Het kan om flinke bedragen gaan en als je er recht op hebt... gek als je t niet doet!

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 18:33

XFiemoX schreef:
Dat er mensen zijn die dit dan ook echt serieus doen :o. Hoe vaak ik zelf wel niet op en neer naar het ziekenhuis het afgelopen jaar ben geweest, en dan niet eens het ziekenhuis 5min bij ons vandaan maar ruim 40min rijden was enkele reis.

Ik ga mijn energie daar echt niet in steken om die kosten aftrekbaar op te geven bij de Belasting aangifte, maar goed wie ben ik.

Ieder voor zich natuurlijk ;)


Tsja als je 1) chronische aandoening/klachten hebt, 2) veel kosten per jaar daardoor maakt en 3) een minimum salaris hebt, dan vind ik het best netjes dat het op deze manier kan. Maar misschien heb jij dat laatste niet ;)

Thanks Inge!

deflin

Berichten: 2252
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: dicht bij mijn paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:08

XFiemoX schreef:
Dat er mensen zijn die dit dan ook echt serieus doen :o. Hoe vaak ik zelf wel niet op en neer naar het ziekenhuis het afgelopen jaar ben geweest, en dan niet eens het ziekenhuis 5min bij ons vandaan maar ruim 40min rijden was enkele reis.

Ik ga mijn energie daar echt niet in steken om die kosten aftrekbaar op te geven bij de Belasting aangifte, maar goed wie ben ik.

Ieder voor zich natuurlijk ;)



Nou ik moet 3 keer in de week naar het ziekenhuis dus dat tikt wel degelijk aan hoor. Dit doe ik al sinds afgelopen november en zal 2014 nog het hele jaar doorgaan.

XFiemoX
Berichten: 4555
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:45

Ik ben fulltime huismoeder dus werk niet en doen het van 1 inkomen, dat van mijn lief.
Vorig jaar en ook dit jaar (voor nu ff laatste keer was vorige week) dat ik op en neer moest naar het ziekenhuis wat 40 min rijden is (niet het ziekenhuis bij ons om de hoek). Dit deed ik wekelijks sowieso 1x en soms om de 2a3 weken en dat heel het jaar 2013 zo door.

Maar geen haar op mijn hoofd dat ik eraan denk hoor om al die kosten af te laten trekken, heb daar geen zin aan. Ben veel blijer dat ik gezond ben en de artsen er zo voor me zijn.

Maar goed, iedereen moet voor zich weten natuurlijk. Als anderen er wel de tijd ervoor in willen steken prima toch ;)
Coentjuh schreef:
XFiemoX schreef:
Dat er mensen zijn die dit dan ook echt serieus doen :o. Hoe vaak ik zelf wel niet op en neer naar het ziekenhuis het afgelopen jaar ben geweest, en dan niet eens het ziekenhuis 5min bij ons vandaan maar ruim 40min rijden was enkele reis.

Ik ga mijn energie daar echt niet in steken om die kosten aftrekbaar op te geven bij de Belasting aangifte, maar goed wie ben ik.

Ieder voor zich natuurlijk ;)


Tsja als je 1) chronische aandoening/klachten hebt, 2) veel kosten per jaar daardoor maakt en 3) een minimum salaris hebt, dan vind ik het best netjes dat het op deze manier kan. Maar misschien heb jij dat laatste niet ;)

Thanks Inge!

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Aftrek ziektekosten Belastingdienst -> VERVOER/KM zkh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 23:02

Ook ik trek al jarenlang mijn kilometers naar het ziekenhuis af. Ben godzijdank blij dat ik weer gezond ben, maar ook blij dat er een vergoeding is. Ben blij met allebei :-). Ik heb een aantal jaren het tarief gebruikt dat mijn ziektekostenverzekeraar hanteerde, dat was 0,27 euro per km. Moet even zien welk tarief ik dit jaar gebruik, dat weet ik nog niet. Ik heb een zwaardere niet-zuinig rijdende auto (tja er moet een trailer achter kunnen), dus kan een hoger tarief wel beargumenteren. Zorgkosten zijn 1 v/d speciale aandachtspunten van de BD dit jaar.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Aftrek ziektekosten Belastingdienst -> VERVOER/KM zkh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:44

Ik geef iedereen die er recht op heeft groot gelijk. Ik vermoed zo dat mensen die bijvoorbeeld kinderbijslag krijgen ook niet zeggen: hou maar hoor, we redden het zo ook wel.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Aftrek ziektekosten Belastingdienst -> VERVOER/KM zkh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 17:05

Stefje, wat voor kosten per km ga jij hanteren? Wij hadden vorig jaar ook een onzuinige kar.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 18:28

Denk dat ik op 0,23 euro ga zitten. De 0,19 geldt enkel voor reiskosten voor ziekenbezoek. Bij de toelichting op eigen vervoer voor eigen ziekte staat niets vermeld. Zeg dat ik 1 op 8 rijd, dat is 1,83 gem. benzineprijs in 2013 (bron http://www.consumentenbond.nl/test/auto ... en_europa/) gedeeld door 8 = afgerond 23 cent. Dat is toch prima te beargumenteren zo :-). Fotootje van mijn oude Volvo en ze snappen het wel ;-).

Hmm nog even mijn Zorgverzekeraar FBTO gecheckt, die hanteert:
Vervoerskosten: max € 0,31 per km
Denk dat die max bij de hoogste aanvullende is. Wel een fors bedrag. Dat zou ik niet zo durven te gebruiken.