Jazz-vrije dekhengsten!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Timo

Berichten: 1940
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Jazz-vrije dekhengsten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 21:09

Ik weet dat er een aantal Jazz-vrij (KWPN) hengsten zijn, maar super veel zijn er volgens mij niet..
Uit de wat oudere generatie van Metall en Ferro etc. zijn ze natuurlijk allemaal Jv. Maar welke 'jongeren' zijn dat ook?

Maar welke hengsten zonder Jazz spreken jullie erg aan en waarom?

Een vriendin wil graag een veulen fokken uit d'r merrie, maar er zit al 2x Jazz in en vroeg mijn advies. Ik was kon zo snel niks bedenken, vandaar dit topic.
Het is niet gemaakt voor hengsten advies voor de merrie. Maar als er wat leuke worden opgenoemd is dat altijd handig! :)

Sky_As

Berichten: 4768
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Jazz-vrije dekhengsten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 21:18

tja, kijk een op de site van van olst. Zo'n beetje alles is daar Jazz vrij. En ook paarden als Uphill zijn jazz vrij. er zijn ook heel veel paarden zonder jazz bloed te vinden. Maar om iets te adviseren is het makkelijk als je weet wat voor merrie het is.

Timo

Berichten: 1940
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: Jazz-vrije dekhengsten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 21:20

Ik hoef geen advies, ik wil alleen weten welke er Jv zijn, welke je aanspreken en waarom. :)

SophievdV
Berichten: 14756
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Jazz-vrije dekhengsten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 21:25

Neem even een kijkje in de database op de website van het kwpn. Dan kan je zien welke zonen en kleinzonen van Jazz ggk zijn. Dan kan je die uitsluiten ;)

Dit voorjaar zijn er ook weer jazzvrije hengsten ggk. Zoals Foreign Afair, Electron en Fairytale.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 01:49

Timo_040 schreef:
Ik hoef geen advies, ik wil alleen weten welke er Jv zijn, welke je aanspreken en waarom. :)

wat voor stamboom heeft de merrie zelf?

je kunt wel zeggen, jazz-vrij, maar als wij niet weten wat voor bloed erin zit, kun je heel veel hengsten opnoemen maar kom je nog niet verder. :)

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 01:58

Pletje123 schreef:
Dit voorjaar zijn er ook weer jazzvrije hengsten ggk. Zoals Foreign Afair, Electron en Fairytale.


En niet te vergeten Ferdeaux en Floris. Dus TS, volgens mij is er keuze genoeg bij de nieuwe lichting.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Jazz-vrije dekhengsten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 02:00

Je vraag was ook welke me aanspreken. Van de nieuwe lichting is dat Ferdeaux. Zeer aansprekende hengst met een fijn karakter (voor zover dat nu al te beoordelen is). Ik ga 1 poging wagen dit jaar, hopelijk pakt ze direct. Anders beginnen we volgend jaar gewoon vroeg.

Timo

Berichten: 1940
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 02:09

Ketaki schreef:
Timo_040 schreef:
Ik hoef geen advies, ik wil alleen weten welke er Jv zijn, welke je aanspreken en waarom. :)

wat voor stamboom heeft de merrie zelf?

je kunt wel zeggen, jazz-vrij, maar als wij niet weten wat voor bloed erin zit, kun je heel veel hengsten opnoemen maar kom je nog niet verder. :)


Vivaldi x Tango x Equador

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Jazz-vrije dekhengsten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:15

Duitsland staat vol met jazz vrije hengsten verder het hele bestand gelderse en tuigpaard hengsten.
Verder vind je bijvoorbeeld bij de friezen en de shetlanders ook weinig jazz bloed.

Anomien

Berichten: 7411
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:17

stoffel schreef:
Duitsland staat vol met jazz vrije hengsten verder het hele bestand gelderse en tuigpaard hengsten.
Verder vind je bijvoorbeeld bij de friezen en de shetlanders ook weinig jazz bloed.



:') dan kan ik er bij de ezelfokkerij ook nog wel wat bedenken.
Duitsland is een goede tip, maar de rest.. sorry, die neem ik niet al te serieus. Heb niets tegen friezen en shetties, maar neem aan dat ze toch wel een ander fokdoel hebben.

edit: (uitzondering van enkele gelderse hengst dan)
Laatst bijgewerkt door Anomien op 14-07-13 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Jazz-vrije dekhengsten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:25

Mijn advies was ook geweest om even over de grens te kijken.
Ik zou niet snel naar Tuigpaard of Gelders Bloed grijpen, maar een Groninger kan echt wel.

Anomien

Berichten: 7411
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:32

Cassidy schreef:
Mijn advies was ook geweest om even over de grens te kijken.
Ik zou niet snel naar Tuigpaard of Gelders Bloed grijpen, maar een Groninger kan echt wel.



...toch heeft heeft het Gelderse bloed opzich best mooie hengsten hoor. Zijn niet meer zo grof, groots van beweging en overmatig opgericht als ze enkele jaren geleden nog waren.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Jazz-vrije dekhengsten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:49

en wat dacht je van ooseven?

ook jazzvrij.

weet alleen niet waar hij ter dekking staat

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:06

Knert schreef:
Cassidy schreef:
Mijn advies was ook geweest om even over de grens te kijken.
Ik zou niet snel naar Tuigpaard of Gelders Bloed grijpen, maar een Groninger kan echt wel.



...toch heeft heeft het Gelderse bloed opzich best mooie hengsten hoor. Zijn niet meer zo grof, groots van beweging en overmatig opgericht als ze enkele jaren geleden nog waren.


Dat kan best, maar ik heb dan bij een Gelders paard altijd nog het idee dat ze wat heter zijn dan een Groninger. En correct me if I'm wrong, maar wordt er tegenwoordig niet ook Hackney of Saddlebred ingefokt?
En daarnaast spreekt het type van een Groninger me gewoon meer aan.

SophievdV
Berichten: 14756
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:11

Knert schreef:
Cassidy schreef:
Mijn advies was ook geweest om even over de grens te kijken.
Ik zou niet snel naar Tuigpaard of Gelders Bloed grijpen, maar een Groninger kan echt wel.



...toch heeft heeft het Gelderse bloed opzich best mooie hengsten hoor. Zijn niet meer zo grof, groots van beweging en overmatig opgericht als ze enkele jaren geleden nog waren.


Geldersen zijn vaak rijtypischer en ze bewegen beter. Onze Floris is een zoon van Negro. Hij heeft het nuchtere karakter van een Gelderse, is modern en heeft de galop en de power van zijn vader. Voor een rijpaard merrie kan hij goede dingen doen verwacht ik. Er worden veulens van hem verwacht uit rijpaard merries dus dan kunnen we zien hoe hij fokt.

Cassidy ben je niet in de war met de tuigpaarden? Binnen de Gelderse fokkerij is Hackbey bloed zeer beperkt toegestaan. Het is ook geen bloed wat echt interessant is. Een Gelders paard is allround maar ook echt wel geschikt als rijpaard. Ze staan aan de basis van de rijpaardenfokkerij.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:20

Voor de TS: wat ook nog een heel interessant stamboek is om te kijken naar Jazz-vrije hengsten is het IHW, International Heavy Warmblood.

http://ihwstudbook.com/

Anoniem

Re: Jazz-vrije dekhengsten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:30

Asjeblieft zeg

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 00:13

Cassidy schreef:
Mijn advies was ook geweest om even over de grens te kijken.
Ik zou niet snel naar Tuigpaard of Gelders Bloed grijpen, maar een Groninger kan echt wel.


Waarom wel Groningerbloed maar niet Tuigpaard of Gelders?

Niet dat je om een dressuurpaard en Jazz vrij nu naar een Tuigpaard of Gelderse moet grijpen. Maar een Groninger??? Waarom dan niet meteen een Andalusier?

Anoniem

Re: Jazz-vrije dekhengsten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 00:14

Of toch die Fries of Shetlander?!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 00:17

Cassidy schreef:
Dat kan best, maar ik heb dan bij een Gelders paard altijd nog het idee dat ze wat heter zijn dan een Groninger. En correct me if I'm wrong, maar wordt er tegenwoordig niet ook Hackney of Saddlebred ingefokt?
En daarnaast spreekt het type van een Groninger me gewoon meer aan.


Er word in de Gelderse populatie geen Hackney of Sadlebred ingekruist. Dat zijn juist de Tuigers.

Groningers zijn inderdaad flegmatieker.

Maar het voordeel van een Tuiger of Gelderse is dat je tenminte nog binnen het KWPN blijft.

Maar goed...TS vroeg om een dresuurhengst zonder Jazz.
Niet om een Gelderse en zeker niet om een Tuiger of Groninger.

TS je hebt er 2 x Jazz inzitten. Everdale, zou dat wat zijn?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 00:19

[***] schreef:
Of toch die Fries of Shetlander?!


Ja leuk. :')
Die zijn zo fijn pluizig.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31329
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 00:21

Dit is in de opzet geen EHK topic, we verplaatsen het naar Fokkerij Algemeen

EHK -> F-AM

(en de vraag lijkt gewoon serieus bedoeld, ik geloof niet dat TS zich afvraagt welke Friese of Shetland hengsten Jazz-vrij zijn ;) )

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 00:24

NatasjavE schreef:
[***] schreef:
Of toch die Fries of Shetlander?!


Ja leuk. :')
Die zijn zo fijn pluizig.



Als dat nu net je fokdoel is, kan het een ideale match zijn.

DRESSAGEFAN
Berichten: 346
Geregistreerd: 22-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 00:24

Bon bravour?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 00:29

Nicole288 schreef:
(en de vraag lijkt gewoon serieus bedoeld, ik geloof niet dat TS zich afvraagt welke Friese of Shetland hengsten Jazz-vrij zijn ;) )


Ja sorry. Mee eens. Juist omdat TS de vraag vrij duidelijk gesteld had werd ik(en meerdere blijkbaar) een beetje melig van sugesties die ogenschijnlijk mijlen ver van het fokdoel van TS verwijderd zijn.


TS,..nogmaal Everdale, Lord Leatherdal x Negro x El Corona. Jazz vrij. (met een vleugje Gelders bloed :P )