Schuldgevoel bij gebruik van Imaverol voor me cavia's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Schuldgevoel bij gebruik van Imaverol voor me cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 19:25

Graag verplaatsen als het hier niet goed staat :)

Hallo bokkers,

wij vangen cavia's op, die bij mensen vandaan komen die er niet meer voor kunnen of willen zorgen. Ze gaan bij ons niet meer weg, en fokken doen we er ook niet mee. De beestjes blijven hier de rest van hun leven. Als ze naar de dierenarts moeten, gaan we ook én doen wat we kunnen en wat reëel is.

Ik heb een hele kudde cavia's, en drie daarvan hebben plekjes rond hun ogen en op hun oren.
Met 1 ben ik naar de dierenarts geweest en er is een kweek afgenomen. 4 dagen geleden ben ik gebeld door de dierenarts dat het schimmel is.

Dus ik dacht, oké dat wordt al mijn cavia's wassen en alles goed schoonmaken, dat een keer of wat achter elkaar met tussen pozen.

Punt is dat ik voor 20 cavia's dus "spul" moet hebben. Blijkt dat er bij mijn dierenarts, alleen een medicijn te krijgen is wat op 200 euro komt. Mijn dierenarts beroept zich op Cascades, het diergeneesmiddelenbesluit en de diergeneesmiddelenregeling.
Ik weet hobby kost geld en het is er ook wel. Maar als alternatieve ook helpen, waarom dan niet gebruiken.

Zelfs na bellen met Utrecht is dat het enige wat ze "mogen" geven.... Dat van de dierenarts zouden druppels zijn, die ik in het bekje moet doen en dan nog 3x er na, met een paar dagen of weken tussen tijd. Niet zeker weten of de cavia's ze ook (genoeg)doorslikken en moet ik ook nog spul halen om de garage schoon te maken. Ze leven in een grote hoek van de garage, met een gat in de muur waardoor ze zelf naar buiten en binnen kunnen.

Nu heb ik zelf al het 1 en ander opgezocht op het internet.

Zo ook over Imaverol. Ik ken het spul want ik gebruik het wel eens bij de paarden. Maar goed, ik heb dus aan gegeven dat ik dat wil gaan gebruiken i.p.v de medicijnen die hun voorschrijven.

Over Imaverol zegt mijn dierenarts dat ik mijn cavia's daar mee (kan) vergiftigen....Vandaar ook mijn schuld gevoel.... Toch lees ik op veel forums dat het wel gebruikt wordt. De verdunning is 1 op 49 of 1 op 50. De ene zegt in een badje ermee, andere zeggen weer; vernevelen in een plantenspuit....

Ik wil dus mijn beestjes met Imaverol gaan wassen, 1 op 49 verdeling. Moet ik dan nog op gewicht van de cavia's letten?? Ik heb een jong van 3 maand er bij maar ook meiden van een bijna een kilo.
Met Imaverol kan ik ook gelijk hun binnen verblijf en al de andere spullen schoon maken.

Tips heel graag welkom!

Anoniem

Re: Schuldgevoel bij gebruik van Imaverol voor me cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:33

Je kan ook schimmelcreme bij de kruidvat halen, huismerk. Werkt ook prima!

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 19:43

Lasca_1987 schreef:
Je kan ook schimmelcreme bij de kruidvat halen, huismerk. Werkt ook prima!


Dank je voor je antwoord :)
Ja zat ook te denken aan Daktarin creme voor rond de ogen en voor op hun oortjes. Maar denk dat ik dat niet gelijk tijdig met de Imaverol moet gebruiken...

Anoniem

Re: Schuldgevoel bij gebruik van Imaverol voor me cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:46

Ik heb nooit Imaverol gebruikt. Heb wel eens schimmel gehad bij de cavia's dan gebruikte ik dus de schimmelzalf van de kruidvat.

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 19:47

Lasca_1987 schreef:
Ik heb nooit Imaverol gebruikt. Heb wel eens schimmel gehad bij de cavia's dan gebruikte ik dus de schimmelzalf van de kruidvat.


Oké, en dan deed je het alleen op de plekjes die je zag?

Anoniem

Re: Schuldgevoel bij gebruik van Imaverol voor me cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:48

Ja, idd gewoon op de plekjes. 2 x per dag.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:49

als je echt natuurlijk wilt gaan moet je bij de kruidvat tea tree olie halen. Een paar druppeltjes is genoeg om schimmels te doden. Voor grotere oppervlaktes kun je het mengen met babyolie.

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 19:51

Niet alle cavia's hebben plekjes. Maar zie wel dat de andere jeuk hebben.... denk dat ik dan toch ook moet wassen.

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 19:53

sallandval schreef:
als je echt natuurlijk wilt gaan moet je bij de kruidvat tea tree olie halen. Een paar druppeltjes is genoeg om schimmels te doden. Voor grotere oppervlaktes kun je het mengen met babyolie.


Had ik ook gelezen indd. Maar, stond soms ook bij dat het heel erg zou branden op de huid van de cavia en niet onverdund gebruikt mocht worden...

dierenfan
Berichten: 9649
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Schuldgevoel bij gebruik van Imaverol voor me cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:58

heel simpel doen. Neem gewoon ergens goedkope vitamine C tabletten. Deze oplossen in een kleine hoeveelheid water, echt niet veel water doen! Goed mengen met het water dan krijg je een papje. Dit smeer je 1x per dag op de plekken en na 1 á 2 weken is het over. Wij zetten dit in als wij een kat of katten van straat krijgen met ringwormbesmetting. Ideaal en totaal niet giftig. Het doet geen pijn en moet maar 1x per dag gebeuren. Alleen witte dieren worden roze en dat duurt erg lang eerdat het weg is (of het moet aan ons merk vitamine C tabletten gelegen hebben). Elke keer na 2 weken behandelen laten we de DA controleren en tot nu toe bij 5 katten moest hij toe geven dat hij geen ringworm meer kon vinden (daarvoor wel).

Vitamine C werkt tegen veel meer schimmels dan alleen ringworm ;)

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 20:03

dierenfan schreef:
heel simpel doen. Neem gewoon ergens goedkope vitamine C tabletten. Deze oplossen in een kleine hoeveelheid water, echt niet veel water doen! Goed mengen met het water dan krijg je een papje. Dit smeer je 1x per dag op de plekken en na 1 á 2 weken is het over. Wij zetten dit in als wij een kat of katten van straat krijgen met ringwormbesmetting. Ideaal en totaal niet giftig. Het doet geen pijn en moet maar 1x per dag gebeuren. Alleen witte dieren worden roze en dat duurt erg lang eerdat het weg is (of het moet aan ons merk vitamine C tabletten gelegen hebben). Elke keer na 2 weken behandelen laten we de DA controleren en tot nu toe bij 5 katten moest hij toe geven dat hij geen ringworm meer kon vinden (daarvoor wel).

Vitamine C werkt tegen veel meer schimmels dan alleen ringworm ;)


Oké dan :) klinkt goed! Vit C mogen (moeten) ze hebben, dus als ze zich wassen of laten likken kan het helemaal geen kwaad. Want daar zit ik ook mee, dat anderen of dat ze zich zelf likken...

Linea
Berichten: 661
Geregistreerd: 22-05-09

Re: Schuldgevoel bij gebruik van Imaverol voor me cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:28

Ik heb goede ervaringen met het gebruik van surolan bij een opvangcaafje. De dierenarts gaf toen aan, omdat het om een klein plekje ging, dit vaak voldoende is, mocht het erger worden kon ik altijd die inwendige druppels halen. Imaverol werkt afgeraden.

Anoniem

Re: Schuldgevoel bij gebruik van Imaverol voor me cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:32

Ohja, Surolan heb ik ook in huis:-)

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:33


manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Schuldgevoel bij gebruik van Imaverol voor me cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 21:47

Heel wat tips al :) dank jullie wel!

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Schuldgevoel bij gebruik van Imaverol voor me cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:52

Ooit cavia's gehad met hetzelfde probleem. Die bleken vitamines te missen. Elke dag een druppeltje of wat in het water en na een week was alles helemaal weg en begon het haar rond de ogen weer te groeien en werden de oren ook weer normaal. Sterkte!

Super dat je die cavia's opvangt! +:)+

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 22:10

Agossie schreef:
Ooit cavia's gehad met hetzelfde probleem. Die bleken vitamines te missen. Elke dag een druppeltje of wat in het water en na een week was alles helemaal weg en begon het haar rond de ogen weer te groeien en werden de oren ook weer normaal. Sterkte!

Super dat je die cavia's opvangt! +:)+


Dank je wel :o

Ik las inderdaad dat het door stress of vit. te kort kon komen.

Maar ze hebben brokvoer met extra vit.c en krijgen élke dag een berg andijvie/sla/appels enz wat ik mee kan nemen van stal. Dit is goed spul wat je eigenlijk nog zelf zou kunnen eten ;) dit haalt de boer altijd bij de groenteboeren in het dorp vandaan. Dit geeft hij weer aan zijn melk en vlees koeien.

Zit er wel aan te denken om in hun drinkwater vit.c tabletjes toe te voegen....

Stress is er eigenlijk niet in de groep.... alles is rustig en doet en slaapt met elkaar.

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Schuldgevoel bij gebruik van Imaverol voor me cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:18

Misschien alleen een boost met wat vitamine druppels? Ik weet eigenlijk niet of het kwaad kan als het niet nodig is, maar volgens mij niet. Even navragen voor je het gaat geven. Die ik in huis had kregen ook allerlei extra groenten. Vonden ze heerlijk, maar toch hadden ze even die boost nodig om door dat gemis heen te komen.

Anoniem

Re: Schuldgevoel bij gebruik van Imaverol voor me cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:22

in water vervliegt de vit c

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Schuldgevoel bij gebruik van Imaverol voor me cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 22:56

Ik heb van die zakjes voer die je met water moet aanmaken, die komen bij de dierenarts vandaan. Is voor dwangvoeren, maar dat kan ik natuurlijk ook aan de cavia's geven die al plekjes hebben. Is ook een soort van boost.

Van die vit.c in water wist ik niet. Weer iets geleerd ;)

Minx2000

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-02-11
Woonplaats: Grunn

Re: Schuldgevoel bij gebruik van Imaverol voor me cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:00

vit. c en surolan was ook het eerste waar ik aan dacht.

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Schuldgevoel bij gebruik van Imaverol voor me cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:01

Ik heb toen vitamine druppels voor in het water bij de dierenwinkel gehaald. Waren echt niet duur en de cavia's knapten snel op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:06

Agossie schreef:
Ik heb toen vitamine druppels voor in het water bij de dierenwinkel gehaald. Waren echt niet duur en de cavia's knapten snel op.


Maar zoals ik zei; in het water vervliegt het. Je kan beter een tabletje in t bekje geven.

Linea
Berichten: 661
Geregistreerd: 22-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:09

Vitamine C extra kan natuurlijk nooit kwaad, maar het gaat hier wel om een grote groep cavia's in combinatie met een besmettelijke schimmel. Ben bang dat TS er niet aan ontkomt om ook met medicijnen te gaan behandelen. Die tip van dierenfan om vitamine C als zalf te gebruiken vind ik trouwens wel een interessante, maar vraag me hierbij ook af of dat haalbaar is als er veel dieren bij elkaar zitten. Neem aan dat de katten met ringworm apart gezet zijn tot genezing?

_Saar

Berichten: 1196
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:10

Ik gebruik ook altijd gewoon schimmelcreme van de Etos. Was het bij mijn cavia zo weg.