Pure honing tegen rotstraal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Pure honing tegen rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 21:50

Omdat honing tenslotte een van de ingredienten van egyptische zalf is, het oudste middel tegen rotstraal, ben ik gaan expirimenteren met alleen pure honing, omdat dit op zich anti-septisch is.
En het werkt!
Ik doe het op een watje (een door de midden geknipt make-up remover, eerlijk gezegd) en duw het in de straalgroeve. Meestal is het watje er de volgende dag uit, maar dat is niet erg, de honing zelf zit er nog wel omdat het op zich hecht. Ik gebruik het watje meer om de boel goed te sperrren zodat de honing overal bij komt.

BigOne

Re: Pure honing tegen rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:57

Lusitana, heb je ook foto's van de rotstraal en hoe het er na een poosje behandelen uitziet? Ben in de winter vaak aan het klooien met allerlei chemische troep en wel heel benieuwd naar het verloop als je honing(welk merk?) gebruikt, is ook nog een stuk goedkoper.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:12

Ik heb me laten vertellen dat Acaciahoning het beste werkt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 22:14

Ik ben net begonnen (week of wat, en kan dus voorlopig alleen voor "voor" foto's zorgen, maar ik kan je vertellen dat ik het verschil al heel goed RUIK!!! De hoeven ruiken weer normaal.

Ik gebruik honing van een plaatselijke imker. Deze is 6-7 euro per enorme pot (zeker een liter).
Dit is een gemengde, dat wil zegen de bijen komen niet op een specifiek soort plant/boom maar pakken alles mee in de omgeving, oa eucalyptus, heide, klimop, braam.
Ik denk dat het niet veel uitmaakt welke soort het is, omdat het bacterie dodende in alle honing aanwezig is.
Zelf denk ik altijd maar dat pure beter is dan uit de supermarkt met suiker erdoor, maar ik heb daar geen bewijs voor. Uit zo'n fles spuiten zou wel makkelijk zijn.... ;) Het is best een kliederwerkje, maar dat is het met alle middelen voor hoeven...

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:16

Honing schijnt ook erg goed te zijn voor slechte hoeven.
Ik heb de tip ook eens van mijn hoefsmid gehad, geloofde het eerst niet... maar geprobeerd(gewoon uit de winkel, de goedkoopste in zo'n potje) en de hoeven zijn echt veel beter geworden. :)

botervlieg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:19

Wij leren ook gewoon dat dit prima werkt, word ook aangeraden door dierenartsen (aangezien wij dit ook leren tijdens onze opleiding dierenarts assistente ;) )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:24

Lusitana, jouw paarden staan natuurlijk in Portugal. Hoe blijft die honing zitten in de Nederlandse modder? Bij de eerste de beste stap die je paard zet wordt het watje al uit de hoef gezogen. En bij de tweede de honing die er nog zat :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 22:26

Een paard met rotstraal moet sowieso uit de modder gehouden worden want dat ondermijnd alle behandeling.

Het kleeft verder voldoende om te blijven zitten. Het is water afstotend dus modder heeft er theoretisch niet echt grip op.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 00:38

Vroeger had je de echte AEGYPTISCHE zalf. Daar zat honing, azijn en weet ik veel allemaal in, werkte perfect! Het zat in een glazen pot met zwarte deksel. Gemaakt door BROCASEF.
Dat spul was zo sterk, als je er aan rook sprongen de tranen in je r&&t !!

Helaas is dat bedrijf failliet gegaan en het bedrijf die de rechten overgenomen had wilde het helaas NIET maken. Ik heb er een jaar of twintig geleden zeer intensief contact over gehad, er moest over vergaderd worden enzv., maar NEE, helaas.

Aegyptische zalf uit de glazen pot was het enige goeie middel wat ECHT gegarandeerd GOED werkte tegen rotstraal...!

Wat je nu koopt is zakken-vullerij-voor-de-fabrikant zalf !!!!

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 00:58

Goede tip van de honing.

Fabrikanten willen geen dure grondstoffen gebruiken want dan hebben zij een mindere winstmarge.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 01:04

PaysBas schreef:
Goede tip van de honing.

Fabrikanten willen geen dure grondstoffen gebruiken want dan hebben zij een mindere winstmarge.

Ben helaas bang dat je gelijk hebt, zo'n potje kostte f 7,50 (gulden, geen euro!) bij de da en daar kon je jaren mee doen want na 5x smeren was het ECHT over!

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 01:07

Gebruik altijd al honing op aanraden van de hoefsmid. Werkt ook perfect tgen schimmel. Gewoon die uit de supermarkt. Die is ook gewoon puur zonder toevoegingen. Wel de koudgeslingerde. Gebruik het trouwens ook bij wondjes, werkt het ook perfect.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 13:42

Egyptische zalf is niet meer dan honing, azijn en kopersulfaat. 2 delen honing of 1 deel azijn en wat kopersulfaat. Oook gewoon zelf te maken.

Ik weet niet waarom de fabriekant er een A voor zette, HolyPope.

Honing kun je idd ook gewoon op wonden smeren, zelfs dierenartsen doen dat tegenwoordig.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 13:54

Lusitana schreef:
Egyptische zalf is niet meer dan honing, azijn en kopersulfaat. 2 delen honing of 1 deel azijn en wat kopersulfaat. Oook gewoon zelf te maken.

Ik weet niet waarom de fabriekant er een A voor zette, HolyPope.

Honing kun je idd ook gewoon op wonden smeren, zelfs dierenartsen doen dat tegenwoordig.

Hmmmm.... Als je nog een huis in portugal wilt kopen, is het overdenken om de goeie egyptische zalf in grote hoeveelheden te maken de moeite waard. Doe dan ook maar gelijk voor mij een huis met swimming pool.... :+
Ik weet ook niet waarom die -A- ervoor stond.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 14:11

Misschien zette hij de A ervoor om het latijns, meer wetenschappelijk, te laten lijken.

Ik kan me zo voorstellen dat ze er tegenwoording dingen in doen die het vloeibaar houden bij koude (dit is eenb van de problemen bij de zalf, het wordt taai bij kou), maar voor de rest moet het toch echt honing, azijn en kopersulfaat zijn, anders mag het denk ik geen egypstische zalf heten.

De azijn en kopersulfaat zijn bij mijn weten vooral voor uitdroging, maar we willen de straal graag veerkrachtig houden, dus alleen honing leek me een beter idee. En dat werkt dus ook.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:25

ga ik ook eens proberen.
ben nu blauwspray (zelfde als violetspray)
en tandenpasta aan het gebruiken (zorgd ervoor dat de hoeven droger worden)
(vind die dure middeltjes wel erg duur voor mijn verzorgpony di ein eennat weiland staat)

sorry als er spellingsfouten in staan (ik heb dyslexie)

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:34

goede tip zeg!
ik doe nu gewoon egyptische zalf dmv een spuitje in de straal,
watje er tegenaan en deze er met een stukje ijzerdraad (of iets anders dun en lang) erin duwen.
Werkt op zich vrij goed, maar is inderdaad duur en de hoeven worden er droog van.

Ik wacht nog even op jou als het over een of twee weken nog steeds zo goed werkt ga ik misschien ook wel over op honing!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:45

Ik weet dat mijn tante vroeger een gigantisch ontstoken wond had. Is er mee in het ziekenhuis geweest, allemaal experimentele behandelingen ( zelfs maden :r ) maar niks hielp. Totdat een andere tante van me met de tip van Manuka Honing kwam. Dit is honing uit een bepaalde streek van Nieuw Zeeland als ik het goed heb. Ze hebben dit erop gesmeerd en met 2 weken was de ontsteking volledig weg en met 3 weken was de wond bijna dicht.

Fijn om te horen dat dit dus ook gewoon met "normale" honing kan. Want een pot Manuka Honing kost al snel 25 euro :oo En dan is het nog niet overal te krijgen ook nog niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 18:28

X_Linz_X schreef:
goede tip zeg!
ik doe nu gewoon egyptische zalf dmv een spuitje in de straal,
watje er tegenaan en deze er met een stukje ijzerdraad (of iets anders dun en lang) erin duwen.
Werkt op zich vrij goed, maar is inderdaad duur en de hoeven worden er droog van.

Ik wacht nog even op jou als het over een of twee weken nog steeds zo goed werkt ga ik misschien ook wel over op honing!

Dat uitdrogen is idd het grootste probleem van egyptische zalf. Op zich wil je dat wel wat omdat rotstraal juist opbloeit in nattigheid, maar het kan te erg.
Dat van het spuitje is een goed tip. Ik haal nu het watje door de honing, maar het blijft kledderen.

Mijn paard had een hekel aan zijn rechterhoef optillen, wat wellicht te maken heeft met meer druk op de linker voorhoef, die er slechter aan toe is, maar nu geeft hij hem vrijwillig, dus blijkbaar voelt het ook lekker voor hem! Ook wel belangrijk.

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 18:33

honing kan helpen, maar de meesten honing word zo verhit dat het stofje wat help eruit gaat, dus moet je echt naar een biologiche winkel gaan. heb het ook al eens aan mijn smid gevraagt

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 18:34

mijn hoefsmid rade me aan met tandpaste te smeren even met tandenborstel goed erin duwen. werkte perfect paard heeft sindsdien ook nog geen hoefrot gehad en is al wel ruim half jaar geleden

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 10:33

Goede tip die honing. Ik gebruik zelf op aanraden van mijn da citroensap uit zo'n plastic citroentje van de supermarkt. Werkt ook heel goed!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 13:01

Citroen werkt idd ook anti septisch.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:03

Honing is echt wonderspul voor heel veel dingen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 18:51

Equi_libre schreef:
Goede tip die honing. Ik gebruik zelf op aanraden van mijn da citroensap uit zo'n plastic citroentje van de supermarkt. Werkt ook heel goed!

Dit heb ik onlangs ook geprobeerd. IK was al even bezig met iets uit een spray busje en heb daarna een keer de citroensap eroverheen gegoten. Gister heb ik de voeten weer bekeken en volgens mij is de rotstraal weg...ik zie al een nieuwe straal komen en er zijn geen losse flapjes meer bijgekomen.
Ik ben ook overgestapt op natuurlijk bekappen en de straal raakt ook bijna de grond weer en begint zijn functie weer terug te krijgen.