Hoe hebben jullie je pup/hond laten wennen aan alleen thuis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Uthrick

Hoe hebben jullie je pup/hond laten wennen aan alleen thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 16:06

Mijn vriend en ik staan bij de fokker op de wachtlijst voor een wetterhounpup. We staan nu op de 3e plek dus pup is bijna in zicht ;)

Ik werk onregelmatig en mijn diensten varieren:
* 15:30 tot 22:30/23:00
* 16:00 tot 10:00 volgende dag
* 07:30 tot 10:30 uur
en in het weekend van
* 09:00 tot 16:00
* 13:30 tot 23:00
* 16:00 tot 13:30 volgende dag
Ik heb heen en terug een halfuur reistijd dus komt er nog bij en soms werk ik iets langer door.

Mijn vriend werkt wel regelmatig, gaat om 07:30 van huis en is er rond 17:00 weer. Het gaat dus gebeuren dat de pup soms alleen thuis is, niet lang maar toch wel even. We nemen de 1e week dat de pup er is beide vrij en laten hem dan soms even alleen in de bench en hopen deze periode geleidelijk te kunnen opbouwen.

Wij zijn van plan om een ruime bench aan te schaffen en voordat de hond alleen thuis is, een heel stuk met hem te lopen en spelen zodat hij lekker moe is. Dan krijgt hij daarna in zijn bench een kong om mee bezig te zijn of kan hij lekker slapen en er weer uit als vriend of ik thuis ben.

Ondanks dit plan zijn we benieuwd hoe jij/jullie de pup/hond alleen thuis zijn hebben laten wennen?

Anoniem

Re: Hoe hebben jullie je pup/hond laten wennen aan alleen thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:08

Hetzelfde als jij gaat doen :j
Beginnen met een hele korte periode en langzaam opbouwen, en hondje in de bench als je er niet bent. Wij hadden wel wat meer tijd dan een week om hem te laten wennen aan weggaan.

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:13

Wat leuk dat je een puppy krijgt!

Wij hebben inderdaad ook een bench aangeschaft, en we hebben geoefend door steeds een beetje langer weg te blijven. Naar de wc, dan douche en zo langzaam aan steeds langer. Lotus is nu 15 maanden en we hebben inmiddels de bench niet meer nodig zo kan ze bij haar eten en drinken en kan ze kan lang alleen thuis blijven. Als je je pup ook goede benchtraining geeft komt het helemaal goed.

Wij hebben alleen wel het geluk gehad dat wij een hele makkelijke pup hebben. De eerste nacht heeft ze in de bench 2 x 5 min gejankt en daarna nooit meer gehoord en ze was al zo goed als zindelijk toen ze kwam.

Succes

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:17

Wat ik heb gedaan is vooral geen aandacht vestigen op het feit dat je weggaat. Als je de wasmachine aan gaat zetten neem je ook geen afscheid, dus ook niet als je langer weggaat. En wacht met weggaan todat hij in een rustige bui is en niet als hij hyper is omdat hij wilt spelen. Ik gebruik trouwens geen bench dat heeft hij gewoon niet nodig, hij sloopt niet en jankt niet en was met 2 weken hier volledig zindelijk dus dat doet hij super. Bouw het langzaam op en laat lekker de radio de eerste tijd zacht aan staan.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:35

Ik denk dat je op de goede weg bent :j Ben het met chocobroodje eens :j

Alleen nog even over dit stukje: een heel stuk met hem te lopen en spelen zodat hij lekker moe is

Een pup mag aan het begin echt niet veel lopen. Zijn gewrichten zijn nog in ontwikkelingen en de botten in de groei. Als je veel met de pup gaat wandellen, overbelast je dit. Dit kan later voor klachten zorgen als HD en ED. Laat je hier goed door informeren bij je fokker :) .

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:42

Uthrick schreef:
We nemen de 1e week dat de pup er is beide vrij en laten hem dan soms even alleen in de bench en hopen deze periode geleidelijk te kunnen opbouwen.

Hoewel veel ongezelliger, is het niet handiger om ieder apart een week vrij te nemen, 2 weken achter elkaar? Dan heb je 2 weken om de pup te laten wennen en voor te bereiden op af en toe alleen thuis zijn.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:51

Ibbel schreef:
Uthrick schreef:
We nemen de 1e week dat de pup er is beide vrij en laten hem dan soms even alleen in de bench en hopen deze periode geleidelijk te kunnen opbouwen.

Hoewel veel ongezelliger, is het niet handiger om ieder apart een week vrij te nemen, 2 weken achter elkaar? Dan heb je 2 weken om de pup te laten wennen en voor te bereiden op af en toe alleen thuis zijn.

Ik denk eigenlijk dat je veel langer vrij zou moeten nemen, of hebben jullie iets geregeld voor de eerste maanden?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:50

je moet iig een week of 6 voor een pup vrij nemen wil je deze fatsoenlijk leren alleen zijn. Een pup van een week of 10 is nog helemaal niet zindelijk en je hebt mazzel als deze het een uurtje kan ophouden.
Voordat een pup 2 en een half uur alleen kan zijn, plus het dan ook nog eens op kan houden, is de pup al wel een week of 12 minimaal. Dus wat ga je in de tussentijd doen?

Vind dit niet zo handig.

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:58

Prima wat je gaat doen, een ruime bench met een kleedje waar hij lekker in kan wroeten en heel veel speeltjes! Maar ik zou wel opbouwen met ver wandelen bijvoorbeeld eerst 10 min, 15min steeds langer niet in een keer heel veel lopen, dat is slecht voor de voetzooltjes. Wel echt heel leuk dat je een pup krijgt; mag ik vragen wat voor een het is, en wat haar/zijn naam is?
Groetjes Femke

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:58

Hoewel het begin goed is, ga ik met Sancha en Medea mee, ik denk dat je er wel meer tijd voor uit moet trekken dan een week. Zoals ik het kan zien is het hondje op sommige dagen toch 'redelijk lang' (voor een pup althans) alleen, en imo kun je die tijd niet opbouwen in slechts een week..

Toen wij onze hond kregen, ben ik 2 weken thuis geweest, toen mijn vriend een week, toen ik nog anderhalve week, en daarna kon ie best wel een poosje alleen blijven, maar omdat ie nog zo jong was, zorgde ik altijd voor een oppas als ik langer van huis was. Paar weken daarna had ik vakantie (7 weken) dus toen zijn we het gaan opbouwen. Bench was meneer niet van gediend (gillen!) maar los in de woonkamer gaat al maanden prima :)

wat sancha zegt, een pup van 10 weken is niet zindelijk, hij zal misschien prima snappen dat ie liever buiten moet plassen, maar hij heeft z'n blaas gewoon nog niet zo onder controle dat ie het onvoorwaardelijk op kan houden. En als je thuis bent kun je signaleren dat ie moet plassen en daar op anticiperen, maar ben je niet thuis.. Naja vul zelf maar in :)

Ik denk dus dat je er echt meer tijd voor uit moet trekken, desnoods met oppas oid :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:02

Inderdaad, als je de pup de eerste tijd naar een oppas kan brengen dan zal het vast geen probleem zijn. Als het hondje wat ouder is zal het ook prima gaan, het is alleen de eerste maand of 2 dat je moet overbruggen.

Immers, als een hondje een trauma heeft aan alleen blijven is dat vreselijk lastig goed te krijgen.
je kan een pup niet in een bench pleuren en gaan werken. Hoe groot de ruimte ook is.

Een pup heeft geborgenheid nodig, veiligheid en ritme. Hij moet zich prettig voelen en daarom is het heel belangrijk om het alleen zijn langzaam op te bouwen. Beter te langzaam dan te snel.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:13

Dat ga je met een week niet redden hoor ;). Ik zou inderdaad kijken of je niet allebei een week vrij kan nemen, achter elkaar.

Wat ook wil helpen is iets bij de pup leggen wat naar jou ruikt. Een oud tshirt bijvoorbeeld, ongewassen. Onze teef bijvoorbeeld pakt altijd een schoen uit de gang waar ze mee slaapt, ze sloopt hem overigens niet.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:18

Met twee weken ga je het ook niet redden hoor.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:19

Je gaat dat niet redden in 1 week hoor!!!
De pup is nog niet zindelijk en kan echt nog geen uren alleen blijven. Dit duurt wel een tijdje.
In je schema is te zien dat hij soms een hele dag alleen is. Dat is sowieso voor een pup niet te doen (ook niet als hij 2 maanden is...) heb je een buurvrouw die hem dan uit gaat laten? honden uitlaat service?
het is ook erg ongezond een hond veel in een bench te proppen. Ik weet dat er mensen zijn die het doen, maar het is echt niet goed. Heb je een bijkeuken ofzo waar hij in kan? dan kan hij in ek geval wat rondlopen als hij alleen is.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:23

Je gedachtes over het hoe en wat zijn opzich prima hoor maar ik zou er echt wat langer voor uittrekken om de pup lekker te laten wennen in huis en vooral om zijn of haar blaasje te trainen.

Heel veel plezier alvast met je pupje en we willen wel foto's zien he :D

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:54

Eerlijk gezegd vind ik dat je dit niet kan maken met een pup. Een weekje vrij nemen is echt veel te kort, je pup is dan nog niet zindelijk en zal verlatingsangst hebben. Als ik de tijden zie dat jij en je vriend weg zijn zou ik voor dagopvang of iets dergelijks kiezen want zelf voor een volwassen hond is het echt lang alleen! Een hond is een roedeldier en niet gemaakt om zo lang alleen thuis te zijn!

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:33

Sancha schreef:

Nope, maar als dat hetgene is wat zij het pupje kunnen bieden is 2 weken nog altijd beter dan 1.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:36

Marloes__ schreef:
Sancha schreef:

Nope, maar als dat hetgene is wat zij het pupje kunnen bieden is 2 weken nog altijd beter dan 1.

Nee. Dan loop je nog steeds tegen dezelfde problemen aan. Een pup kan het simpelweg nog niet ophouden.
Daarnaast is het kweken van verlatingsangst bijna een garantie.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:38

Het is wel handig als de pup eerst een beetje zindelijk is voor je hem/haar daadwerkelijk langer alleen laat. Dat de pup zich niet schuldig gaat voelen als hij een plas in huis doet maar ook omdat als je er bent kun je het in de gaten houden en zien aan de pup als hij moet. Zo is het toch wel handig als je 2 á 3 weken vrij bent als de pup er net is, ook zodat je het alleen zijn echt langzaam op kan bouwen te snel kan ervoor zorgen dat het alleen thuis blijven grote problemen gaat opleveren.
Je moet ook wel een beetje voor regelmaat zorgen, een pup kan eeuwig doorgaan met spelen enzovoorts als jij zelf ook doorgaat. Het is dan ook niet verstandig gelijk uren met hem te gaan lopen of spelen om hem moe te krijgen ook wegen dat hij/zij nog niet volgroeid is.

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:58

Met 1 week ga je het inderdaad niet redden.
Wij hebben er 5 weken overgedaan om de hond 2 uurtjes alleen thuis te laten.
En als het langer was ging ze naar de oppas.
De eerste nacht heb ik beneden geslapen en daana afgebouwd en nacht 4 sliep ze alleen.
Ze kwam bij ons met sinterklaas en de kerstvakantie zat er ook nog tussen dus ik had een week vrij mijn man had een week mijn kinderen 2 weken kerstvakantie en toen mijn man weer een week en toen ik weer een week.
Ze is nu 6 maanden en blijft niet langer dan 6 uur alleen en dat is 1 dag in de 2 weken.
Ik werk 3 dagen mijn man in wisseldiensten 5.
Onze hond gaat 2 dagen in de 2 weken bij de oppas logeren de andere dagen ben ik er of zijn mijn kinderen vroeg thuis van school.
Je moet de benchtraing langzaam opbouwen.
Maak een hol van de bench (doek over 3 zeiden eroverheen) dit vinden ze een veilig gevoel.
geef eten in de bench.
Lopen mag de hond maar een minuut per leeftijdsweek dus als je je hond krijgt mag hij 8 mituten lopen per keer.
In het begin moet je elk uur naar buiten en je bench zeker niet te groot hebben anders duurt het langer voor je hond zindelijk is omdat hij dan de mogelijkheid heeft om in een hoekje van de bench te plassen en aan de andere kant te gaan liggen verder slapen.
Ik heb in het begin de bench verkleind zodat ze eerder zou aangeven als ze een plas moest s'nachts.
Je hond moet in het begin ook 4x per dag eten hiet moet je ook rekening mee houden met een maand of 4 ga je naar 3x en met 6 maanden naar 2x.
als je dus echt een pup wilt zorg dan dat je 5 tot 6 weken er voor moet uitrekken en daarbij een oppas moet regelen als hij langer alleen moet zijn.
ik wens je vast veel plezier met je pup

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 21:39

HalloDan schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dat je dit niet kan maken met een pup. Als ik de tijden zie dat jij en je vriend weg zijn zou ik voor dagopvang of iets dergelijks kiezen want zelf voor een volwassen hond is het echt lang alleen! Een hond is een roedeldier en niet gemaakt om zo lang alleen thuis te zijn!

Sorry hoor maar 2,5 uur alleen vind ik zeker niet te lang. Al pup dan misschien niet ideaal maar wat ik nog niet vermeld heb is dat ik parttime werk en dus ook in de weekenden maar dan is mijn vriend eignelijk altijd thuis. Als hij wel een oproep krijgt ivm wildaanrijding of andere onraad in het bos (hij is boswachter) dan kan de hond mee in de auto, even alleen thuis en als hij echt lang weg is of excursie o.i.d moet begeleiden, dan kan de hond bij zijn ouders.

Verder bedankt voor alle adviezen/tips! Voor degene die niet weten wat een wetterhoun is:
Als pup:
Afbeelding Afbeelding

Volwassen hond

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:55

en in het weekend van

Ik weet niet misschien snap ik dit schema niet maar ik zie hier die 2,5 uur echt niet die de pup alleen zou zijn?! Van 9 tot 4 bijvoorbeeld is toch echt 6 uur???

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:01

HalloDan schreef:
en in het weekend van

Ik weet niet misschien snap ik dit schema niet maar ik zie hier die 2,5 uur echt niet die de pup alleen zou zijn?! Van 9 tot 4 bijvoorbeeld is toch echt 6 uur???

Haar vriend is er ook nog he.. -.-

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:03

Uthrick:

Je hebt je zeer goed in de pup verdiept en sorry voor alle goedbedoelde adviezen, een bench is een goede oplossing, jammer voor de pup dat íe wel eens even zal janken, maar..het is een hond en daar went hij wel aan. Hetzelfde geld voor alleen zijn, het is een hond...geen kind!
En ook die hebben bij mij wel liggen huilen omdat ze nou eenmaal in bedje lagen en moesten slapen...
Hoe meer je er mee heen teut, hoe lastiger en veeleisender ze zijn.
En volgens mij geld dat voor zowel honden als paarden als kinderen :)
Veel plezier met je pup, leuke honden zijn het!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:05

Maar een pup van 8 weken kan simpelweg geen 3 uur alleen zijn. Ook niet als ze 10 weken zijn. Daar gaat nu eenmaal een tijd overheen.

Citaat:
En ook die hebben bij mij wel liggen huilen omdat ze nou eenmaal in bedje lagen en moesten slapen...
Hoe meer je er mee heen teut, hoe lastiger en veeleisender ze zijn.

Dat is wel zo'n oudbollig advies, dat je daar nog mee aan komt zetten. Hondjes groeien veel fijner op, en hebben veel minder stress als ze gewoon de tijd neemt om ze aan de bench te wennen en goed alleen leren te zijn. Een pup in een nieuwe omgeving, zonder zijn broertjes en zusjes, opgesloten in een bench, dat gaat toch nergens over. Die snapt er niets van en raakt in paniek.

Daarbij: hoe doe je dat dan met de zindelijkheid. Een pupje zo jong kan zijn behoeftes niet een uur of 3 ophouden. Ook al stop je hem in een bench, dat gaat gewoon niet. Dus daar boven op dat de hond dus maar zo alleen gelaten wordt zonder training (dat gaat niet in een weekje, sorry), laat je hem ook nog eens in zijn eigen uitwerpselen liggen.

Zoek een goede oppas voor die paar uur elke keer, is dat teveel gevraagd?