2018 Een jaar met moeilijke keuzes en mooie momenten

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

2018 Een jaar met moeilijke keuzes en mooie momenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-18 13:24

2018 op Stal Scheerdonk

Een heel mooi jaar achter de rug waarin we moeilijke keuzes moesten maken, maar waar we ook hele mooie dingen voor terugkregen.

Onze 6 welsh pony's waar we iedere dag van genieten. In het begin van het jaar nog deze ponys:
Van oud naar jong :
Powys (NL) Faith
Colliyers Pure Delite
Powys (NL) Foxtail
Perlhof Gable
Scheerdonk Lorene
Scheerdonk Fenne.

Ik zal bij het begin beginnen.
Januari/Februari:
Niet zoveel bijzonders eigenlijk. We bezochten de hengstenkeuring in februari, maar verder vrij rustig.

Maart:
Wij hebben tot een aantal jaar geleden altijd welsh cobs (sectie D) gefokt. Totdat we in 2013 zo'n mooie C hengst zagen dat we deze hebben gebruikt op onzeker merrie. Een hele goede keuze was dat want wat kwam daar toen een hele mooie merrie uit. Echter besloten we twee jaar daarna dat we ons volledig wilde richten op de sectie A. Toch kriebelde het het laatste jaar wel heel erg om weer een C op stal te hebben. Op de keuringen bleven onze ogen ook gericht op de C's. Zo mooi! Samen met mijn vader gingen we rustig op zoek. Totdat we via via hoorden dat er een levervos (we wilden eigenlijk een bruine, zwarte, palomino of valk :D) te koop stond. Maarja, wel in Engeland... De gok gewaagd en 18 maart kwam ze aan: Trefynys Lady Sansa.

Afbeelding

De foto toen we helemaal verliefd werden op haar:

Afbeelding

Ik kon het echt niet geloven zeg, dat ze dan echt hier was. In het echt was ze nog mooier dan op de foto's! Deze multikampioene heeft zo verschrikkelijk veel mooie resultaten behaald in de UK.

Maar als er een op stal komt, moet er ook een andere pony uit. Dat was niet gemakkelijk. Mijn eigen Lorene zette ik te koop. Daar kwamen zoooo veel reacties op en bij iedere reactie kreeg ik een naar gevoel. Ik wilde haar echt niet kwijt. Een dag later kreeg ik een appje van mijn moeder met: beslis nog niets, we hebben het er vanavond over. 's Avonds hadden we het erover. Mijn moeder wist hoe moeilijk ik het er mee had en besloot haar zwarte parel te koop te zetten. Ik was zo blij dat mijn Loreentje mocht blijven. Een voorwaarde was wel dat ik Lorene verkocht aan mijn vader.

April:
Delite, drachtig van Gable, vertrok naar haar  nieuwe baasje. Beter konden we het niet wensen want ze staat nu bij een fokker die wij kennen en waar we veel contact mee hebben (zeker sinds Delite daar staat).
De eerste gastmerrie kwam in april voor onze Gabbie.
Wij moesten natuurlijk ook gaan nadenken welke hengst we op onze Foxtail en Sansa wilde gebruiken. Deze twee merries werden op dezelfde dag naar de hengst gebracht. Een weekje later mocht Sansa lekker naar huis en Foxtail kwam een paar dagen later ook weer terug.
Ook mocht Lorene voor het eerst meedoen aan een show. Ze werd verdiend derde. Ze was nog iets jeugdig ten opzichte van de rest. Maar wat had ze er zin in. Zo lief, mak en braaf als ze thuis is, toonde ze zich super op de show. Zo kende ik haar nog niet. Maar wat was ze braaf, ook op de trailer. We gingen met een fijn gevoel naar huis.

Afbeelding
Foto Vivian Hesen.

Mei:
Begin mei werd het eerste veulen van Gable geboren van een gastmerrie. Een ontzettend mooi valkkleurig hengstveulen. (uit een valkkleurige moeder)
Ongeveer midden mei zouden we weten of onze twee merries drachtig waren. Ze werden niet hengstig, dus drachtig! Helemaal gelukkig.
15 mei werd het tweede veulen van Gable geboren, wederom een hengstje.
18 mei werd het veulen van Faith en Gable geboren. Vorig jaar was ze nog zo stiekem maar dit jaar hebben we het aan zien komen. We waren bij de geboorte, dat blijft mooi.
Een heel mooi hengstveulentje werd geboren. Hij kreeg de naam Scheerdonk Fellow.
De dag erna meteen naar buiten. En wat een bewegingswonder zeg jeetje! Ik zei na een dag al tegen mijn vader: deze gaat in september mee naar de show.

Afbeelding

Eind mei werd het veulen van Delite bij de nieuwe eigenaren geboren. Een héél mooi zwart merrietje met vier witte voetjes en een bles.

Juni/Juli:
Net als in mei ook weer gastmerries en ook onze Faith werd gedekt. Ook Delite kwam weer terug om gedekt te worden. Hieronder haar veulen.
Afbeelding

Verder waren juni en juli vrij rustig. Uiteraard schoot ik wat foto's van onze toppers.

Afbeelding


Afbeelding
Sansa

Afbeelding
Fenne

Het stond vast dat wij geen hengstveulen konden houden, hoe mooi, goed en braaf hij ook was, dus ik bood Fellow te koop aan op Facebook. Binnen een mum van tijd was ie verkocht.

Augustus:
Vooral genieten van de pony's. Sansa voelde zich steeds meer thuis. Ze begon ons steeds meer te vertrouwen en dat had ze nodig. Een heel aanhankelijk (vanaf dag 1 al) dier.
Ook gingen we nog eens op bezoek bij Delite en haar veulen. Enorm gegroeid natuurlijk en ze zagen er super uit.

September:
De eerste zaterdag was het moment van de waarheid. Onze Faith en Fellow mochten naar de show. Faith werd in een grote klasse achter de dagkampioene en reserve sectiekampioene geplaatst. Zeer tevreden mee. Daarna onze lieve Fellow. Hij liet zich niet zo goed zien als thuis, maar de tweede plek was voor hem. Helaas was het zo krap in de ring dat er tijdens het opstellen een ongelukje gebeurde. Pony 1&3 waar wij tussen stonden begonnen beiden gek te doen. Faith werd geraakt, zij schrok en sprong tegen mijn benen. Ik liep even mank maar ik kon gelukkig mijn rondje afmaken. Faith hield er een schaafwond aan over. Toen we foto's wilde gaan maken, trok ze met haar been. Ze had er duidelijk last van. We hebben haar snel gekoeld en op de trailer gezet voor wat rust. Ik was even in shock op het moment dat het gebeurde. Onze pony's zo rustig en braaf, krijgen een klap. Maar goed, het was gewoon erg krap in de ring en zoiets kan dan gebeuren.

Afbeelding
Faith

Faith 's middags weer gekoeld en op stal gezet. Het ging wel wat beter.

De dag erna kwam Iris Hofmans om foto's te maken voor haar portfolio. We hadden geen tijd voor ze allemaal. Maar Faith met veulen, Sansa, Fox en Gable mochten op de foto.

Oktober:
Eind oktober namen we afscheid van onze Fellow. Onze grote kleine vriend. We zijn nog steeds zo trots op dit fokproduct. Hij heeft alles: super karakter, beweging, schitterend front, mooi hoofdje. Wat wil je nog meer.

Afbeelding


November:
Eind november kreeg ik de foto's die begin september werden gemaakt. Wat zaten er plaatjes tussen. Wauw.


Afbeelding
Gable

Afbeelding
Sansa

Afbeelding
Sansa

December:
Daar zijn we nu beland. We kijken terug op een mooi jaar met een paar minder leuke dingen, maar dat hoort er soms natuurlijk ook bij.
We hopen eind maart en begin mei drie gezonde veulens te mogen verwelkomen. Helaas zullen we dan ook weer afscheid moeten nemen. We kijken uit naar 2019 en we zijn benieuwd wat het ons gaat brengen. Een ding is zeker: we blijven genieten van onze pony's.


Afbeelding

Brynseion Lord Mayday x Trefynys Lady Sansa (23 maart uitgerekend)
Gartconnel Senator x Powys Foxtail (28 maart uitgerekend)
Perlhof Gable x Powys Faith. (2 mei uitgerekend)

Voor jullie allemaal:
Hele fijne feestdagen en alle goeds voor het nieuwe jaar.

Afbeelding

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: 2018 Een jaar met moeilijke keuzes en mooie momenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 19:55

Wat een geweldige pony's hebben jullie op stal!! Heel veel geluk voor het komende jaar!

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Re: 2018 Een jaar met moeilijke keuzes en mooie momenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-18 12:58

Dank voor je compliment.

In januari was er nog wel wat gebeurd. Een boom van de buren viel op het dak van de stal, terwijl de pony's binnen stonden. De pony's die in die stallen stonden, waren letterlijk aan het trillen. Ik heb ze toen snel naar buiten gedaan en in een andere stal gezet. Gelukkig durfden ze wel de stal weer in 's avonds nadat we er platen tussen hadden geschoven. In juli hebben we een heel mooi nieuw dak erop gelegd, dus we kunnen weer vooruit.

MukiwaCobs
Berichten: 1401
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Re: 2018 Een jaar met moeilijke keuzes en mooie momenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:29

Hee leuk dat ja ook een lord mayday veulen verwacht :)
Wij verwachten er ook eentje eind maart!

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Re: 2018 Een jaar met moeilijke keuzes en mooie momenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 20:00

Ja zeker, we zijn benieuwd!

Arianne

Berichten: 1749
Geregistreerd: 12-10-01

Re: 2018 Een jaar met moeilijke keuzes en mooie momenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:44

Wat een leuk overzicht met prachtige pony's! Op naar mooie 2019 veulens....

Xxhorsesxx9
Berichten: 64
Geregistreerd: 12-03-15

Re: 2018 Een jaar met moeilijke keuzes en mooie momenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:54

Wat een mooie pony's. Ik ben benieuwd naar de veulens!

keresa
Berichten: 2011
Geregistreerd: 29-11-04

Re: 2018 Een jaar met moeilijke keuzes en mooie momenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 22:18

Wordt weer spannend Kim hoop op gezonde en mooie veulens voor jullie

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Re: 2018 Een jaar met moeilijke keuzes en mooie momenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 23:52

Dank jullie wel. Nog minder dan drie maanden en onze Sans is uitgerekend. We hebben nog niet eerder zo vroeg (als het rond die datum komt) een veulen gehad. Wie weet draagt ze wel een week of langer over.