identiteitscrisis..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

identiteitscrisis..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 20:27

Ik kom misschien met iets heel simpel voor jullie, maar iets heel raar voor mezelf.
Ik hoop enkel serieuze reacties te krijgen of reacties van mensen die zelf iets gelijkaardig hebben meegemaakt.

Ik ben begonnen met paardrijden de dag dat ik 6 jaar oud werd en heb dit non-stop gedaan tot de leeftijd van 25. In deze periode heb ik de "pennytijd" meegemaakt, heb ik uitsluitend dressuurmatig gereden (springen ook wanneer het moest zoals mijn ruiterbewijs B enzv maar het zegt me niets) en daarna voornamelijk een tijdje gemend.

Na een paardenstop van 5 jaar heb ik terug twee paarden. Echter zit ik met een serieuze identiteitscrisis in mijn tak van paardensport. }:0

ik begon met het idee dat ik enkel in de bos wou slenteren met westerntuig aan.. (dit heeft me altijd aangesproken).

Toen ik Mac (quartermix palomino) had aangeschaft hebben we hem ingereden en ben ik gewoon dressuur gaan rijden (hij is overigens nog in de doorrijdingsfase). Toen begon het dilemma, wil ik dressuur doen, of wil ik western gaan rijden? Hij is nog te groen voor het bos en ik durf het nog niet aan (ik ben voornamelijk alleen als ik rijd en dit vind ik te riskant).

Ik ben iemand die graag leert en googeld, en youtubed en boeken lees... Ik heb inmiddels mijn dressuurtuig en een boomloos westernzadel en tuig. Maar kan geen beslissing maken noch een goede betaalbare leerkracht vinden in beide takken.
(heb ook een gezin, huis, dieren en en dus ik kan helaas geen hoop euro's tegen een les aangooien voorlopig en daar moet - vind ik - begrip voor zijn).

ik heb bitloos willen rijden, heb andere boomloze zadels gehad, en op dat moment kriebelt het om dressuur te rijden en het gevoel te krijgen dat er een fijne nageefelijkheid is en kwijl ik bij het zicht van mooi lopende dressuurpaarden... maar eens ik hierin zit wijkt mijn gevoel af en wil ik western rijden, en met een bosal kunnen rijden, en verdiep ik me daar weer in en zo blijft dit maar gaan....

en nu zullen jullie vast zeggen "ja daar kunnen wij toch niet mee helpen" dat vraag ik ook niet, maar zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt en kunnen meedelen hoe zij hierdoor zijn geraakt?


bovendien ben ik HSP (high sensitive person) hierdoor ben ik ook snel onder de indruk van dingen en ervaar ik gevoelens van "will to please" en bang van mensen hun mening.. met andere woorden, als ik in mijn hoofd zeg "ik ga western rijden" en er zijn 4 mensen die zeggen, nee dressuur is beter voor jou, is dat genoeg om mijn hoofd weer zot te krijgen en dat ik overga naar dressuur en andersom.

Iets op fb of bokt zetten is voor mij eigenlijk ook nefast... hier wordt veel meningen gegeven en het kan nooit goed genoeg.. wat je ook doet er zijn altijd mensen die commentaar geven op wat je doet en peperdure oplossingen aanraden wat ik gewoon niet kan... Dus als ik hard spaar voor een boomloos westernzadel (want ik heb nog een jong paard die van bouw verander) zal er ALTIJD iemand zijn die commentaar geeft op hetgeen waar ik zeer trots op ben. En uiteraard ben ik ervan bewust dat als je iets online zet dat je ook met de antwoorden om moet kunnen... maar het helpt niet aan mijn identiteitscrisis uiteraard.

lang verhaal kort: zijn er mensen die dit ook hebben gehad, en kunnen tips geven over hoe hun eruit zijn geraakt.

Mijn paard wordt volgende week 4 jaar en ik wil graag met 1 tak van paardensport starten want voor een jong paard is het al moeilijk genoeg... vandaar dat ik enigszins eraan uit wil geraken.

alvast bedankt voor het lezen en de eventuele antwoorden.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:37

Wat zorgt ervoor dat je telkens weer wisselt van gedachte?
Probeer dat eens duidelijk te krijgen of het echt een interne strijd is of dat het toch meer externe factoren zijn (je hebt net een filmpje gezien van iemand die heel vrij door de Amerikaanse vlakten met een bosal galoppeert of je hebt net iemand heel prachtig dressuur zien rijden).
Met je jonge paard zou ik niet beginnen met een tak in je achterhoofd, ga gewoon lekker rijden en ik ben ervan overtuigd dat je zelf gaandeweg ontdekt waar jij en je paard plezier in hebben. Want je kan nu wel heel resoluut voor 1 ding gaan, als dan blijkt dat je paard zich nog net niet doodverveelt of echt geen aanleg ervoor heeft, dan bouwen jullie beiden ook alleen maar frustratie op. Pin je niet vast op iets: als je de ene dag strak in het pak dressuur rijdt en de volgende met barebackpad en neckrope door de velden struint, dat kan toch gewoon?

nijland

Berichten: 1221
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:00

Begin met het ene, je kunt later altijd nog overstappen naar het andere.
Genoeg mensen die is eerst dressuren en later meer over stappen richting recreatie en of western.

Denk dat je met dressuur misschien eerst je paardje wat mooier en rustiger kan ontwikkelen, maar misschien zie ik dat ook verkeerd. Ik heb niet zoveel verstand van western

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:01

Yep herkenbaar, ik ben western gaan uitproberen op goed getrainde lespaarden en ben smoorverliefd worden op de rijstijl en ben erbij gebleven.

Voor andeten gaat dat weer totaal anders natuurlijk. Maar eens ‘shoppen’ bij een andere rijstijl kan nooit kwaad natuurlijk! Alleen zou ik dat niet doen met je jonge paard maar op een goed getraind lespaard.

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 21:06

Hier heb ik wel vaker over nagedacht. Ik denk soms dat het “vasthouden aan wat ik ken” is vs hetgeen ik niet kan maar me wel aanspreekt in combinatie met “controle freak”?

Hoewel ik ook denk (hier ben ik me bewust van) dat ik ergens het kudde gedrag heb en de drang om bij het “ beter, beter , best” -clubje wil horen van mensen die bitloos,boomloos,natuurlijk en graanvrij willen, omdat dit het “beste” zou zijn voor de paarden en dat wil natuurlijk iedere ruiter wel (het beste voor zijn paard).

Bitloos hoeft niet perse, en boomloos heb ik gedaan om niet continue in de kosten van zadels te zitten doordat mijn paard nog in de groei is.

En de angst voor commentaar op wat ik doe... wat me ook wel doet vastklingen aan hetgeen ik ken.


(Lijkt bijna op een sessie bij de psychologe in mijn hoofd haha) maar zo voelt het wel.

Bovendien ook dat de meningen zo verdeeld zijn.

Ik koop een boomloos westernzadel met pad waarbij staat dat hij perfect onder boomloos kan. Ga ik trots tonen... krijg ik een hoop reacties dat ik een foute pad heb en een zadelpasser moet hebben enzv. (alsof ik een dierenbeul ben) niet alleen heb ik net een fortuin uitgegeven aan een zadel en toebehoren moet ik nog een hoop geld uitgeven aan een passer die een hoop voorrijdkost vraagt enzv want een zadelpasser zegt da het niet goed lag online.. maar moest ik een belgische passer laten komen. Met een baksteen in mijn maag spreek ik deze persoon aan die dan zegt “ nee joh ligt goed”... ondertussen had ik in mijn hoofd al gezegd ; ik kap ermee... mijn gezin moet niet lijden onder mijn uitspattingen... als ik gewoon bij mijn dressuur was gebleven had ik die extra kosten niet enzv.. want dan kom ik aan mij “ wat als er iets gebeurd-buffer” die iedereen wel heeft voor zijn dieren/gezin. En daar moeten we eerlijk in zijn.

Zo gaat het er voornamelijk aan toe in mijn hoofd.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:10

Ik herken het wel :j
Ben eigenlijk zoals jou, heel beïnvloedbaar in mijn keuzes, ook hsp, waardoor ik al wat afgespookt heb met mijn paard.
Afgericht bij een springruiter, wel dressuurmatig.
Hun zeiden je moet een startpas aanvragen en trainen trainen trainen (paard was bijna doorgedraaid, 24/7 op stal want buiten was niet nodig)
Ik heb hem verplaatst want wou graag buiten rijden, toen weer meer en paard bleek een bemerking te hebben, hup weer recreatief etc etc.
Eind van het verhaal is dat ik een dure grasmaaier heb maar wel eentje die gelukkig is en af en toe rond hobbelt want dat buiten rijden past hem het beste :')
Ik luister niet meer naar anderen heb ik besloten.
Ga gewoon dingen uitproberen joh :D

Waarom is hij trouwens te groen voor buiten rijden?
Is hij heet van zichzelf?
De mijne is eigenlijk direct de straat opgegaan met mij en hij was 3,5 en na africhting 4 en zo de bossen in en alleen gezien.
Nu 6,5 en hij gaat overal zonder problemen (op een doodsangst voor tractors na, maar dat is bekend) mee naartoe

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: identiteitscrisis..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:16

Heel eerlijk?? Waar maak je je druk om, ga gewoon genieten.

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Re: identiteitscrisis..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 21:27

Ik durf niet alleen het bos in omdat hij nog heel schichtig is en dwars door mijn bit uitloopt terwijl hij redelijk licht is in de bak. Maar ga er volgende zomer werk van maken.
Fijn dit ook te horen dat jij ook hsp bent. Die snappen elkaar net iets beter.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: identiteitscrisis..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:35

Je paard weet het verschil niet tussen western en dressuur (western is ook dressuur overigens) en hij is jong en moet nog veel leren. Niet gek dat hij nog niet bomproof is. Dat zit niet in het soort zadel waar je mee rijdt maar in jouw manier van omgang met.
Laat je niet gek maken door de meningen van anderen. Doe gewoon wat jij leuk vindt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:37

Ach ts in de basis scheelt dressuur en western niet zo. Als je western gaat lessen zul je merken dat je je paard ook prima een keer wat meer op kunt pakken voor een dressuurproefje.

Ik doe met mijn paard ook van alles een beetje, we zijn nergens echt goed in maar ze vind de afwisseling fantastisch en daar gaat het om!

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Re: identiteitscrisis..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 21:39

Dank je voor jullie antwoorden. Klopt ook wel wat jullie zeggen

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 22:44

Dat is ook zo, je bent veelal onbegrepen.
Niet alleen met paarden maar vooral met alles.
Ik heb op zijn tijd echt rust nodig en kan niet goed meer tegen drukte en feestjes en ze snappen het al niet als ik in mijn eentje op zaterdagavond thuis wil blijven bijv :')
Heb dat echt nodig om bij te tanken.
Dat is 1 van de heel vele voorbeelden

Wat je paard betreft, ga gewoon op je gemak proberen joh.
Zonder tijdsdruk, als ik toen had gedaan wat ze toen zeiden liep hij nu een behoorlijke staal dressuur en was helemaal kapot.
I.p.v. heb ik gedaan wat ik wou en vooral hij en loopt hij met 6,5 net een normale b proef als ik zou willen . Lang leve de lol en op je gemak oefenen idd :j