Longeren op kleine cirkel zonder touw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Longeren op kleine cirkel zonder touw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 18:15

Hoi,
Sorry dat ik zoveel plaats de laatste tijd, dit is echt de laatste vraag :o
Ik longeer mijn verzorgpaardje in een longeercirkel of soms in de bak, soms met, soms zonder touw (maar dan wel in de longeercirkel). Mijn ultieme droom met hem is om hem in een kleine cirkel om mij heen te laten lopen, maar dan wel zonder touw. Heeft hier iemand ervaringen mee? Alleen er is 1 dingetje: ik gebruik geen zweep, en dit zal ook zo blijven :) Maar een leadrope gebruik ik wel, ipv een zweep.
Groetjes

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 18:22

Waarom wil je geen zweep gebruiken? Super handig hulpmiddel, niet om te slaan, maar om te wijzen en ''kriebelen''

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 18:24

FatCat schreef:
Waarom wil je geen zweep gebruiken? Super handig hulpmiddel, niet om te slaan, maar om te wijzen en ''kriebelen''


Omdat de eigenaresse van het paardje dit liever niet heeft, en ik ben er achter gekomen dat dit ook niet nodig is :o Maar ik weet wel dat een zweep niet bedoelt is om mee te slaan hoor :j

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 18:34

Dit hebben wij geleerd aan de hand van de methode van Chris Irwin. Je gebruikt je lichaamshouding om je paard om je heen te laten cirkelen, zonder dwang, snoepjes of touwen. Mijn paard begreep dit direct, het is voor paarden heel intuïtief. Ikzelf had een paar lesjes nodig om de lichaamstaal goed te beheersen. Maar dan werkt het echt, in stap, draf en galop! Paard wordt er ook heel ontspannen van :)

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Longeren op kleine cirkel zonder touw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 18:37

Overigens gebruik ik hierbij een zweep, maar alleen om bepaalde lichaamsdelen bij mijn paard aan te wijzen, niet om mee te slaan. Ik denk dat je dit ook zou kunnen oplossen zonder zweep.

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 18:38

Jessica_K schreef:
Overigens gebruik ik hierbij een zweep, maar alleen om bepaalde lichaamsdelen bij mijn paard aan te wijzen, niet om mee te slaan. Ik denk dat je dit ook zou kunnen oplossen zonder zweep.


Top, ik ga eens Googelen :D

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Re: Longeren op kleine cirkel zonder touw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 20:28

Niemand?

NoukD

Berichten: 17
Geregistreerd: 04-05-18

Re: Longeren op kleine cirkel zonder touw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:54

Inderdaad wat al gezegd wordt, je lichaamstaal is hierbij heel handig :)
Ik ben mij hier toen erg in gaan verdiepen en gaan proberen en met resultaat :D

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Longeren op kleine cirkel zonder touw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:58

Zoek eens op over intrinzen. Ikzelf zet een cirkel uit met prikpaaltjes en draadje, ik binnenin de cirkel en paardje er buiten, en ik beloon als ze rond de cirkel lopen. Ik doe dat via positive reinfocement training dus. Kan je wel filmpjes over vinden ook, 'around the roundpen' heet het vaak. Bedoeling is dat in de toekomst de paaltjes en draad weggelaten kunnen worden en ze hetzelfde leren doen via stem cues en mijn lichaamstaal. Zweep is helemaal niet nodig, ook niet om te 'kriebelen' of te 'wijzen', hoe dan ook leg je er druk mee, en ik heb liever een andere motivator voor mijn paard om hem in beweging te krijgen - een positieve ipv een negatieve :o dus ik snap de eigenaar heel goed :o Veel succes!

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 21:01

Ilsey schreef:
Zoek eens op over intrinzen. Ikzelf zet een cirkel uit met prikpaaltjes en draadje, ik binnenin de cirkel en paardje er buiten, en ik beloon als ze rond de cirkel lopen. Ik doe dat via positive reinfocement training dus. Kan je wel filmpjes over vinden ook, 'around the roundpen' heet het vaak. Bedoeling is dat in de toekomst de paaltjes en draad weggelaten kunnen worden en ze hetzelfde leren doen via stem cues en mijn lichaamstaal. Zweep is helemaal niet nodig, ook niet om te 'kriebelen' of te 'wijzen', hoe dan ook leg je er druk mee, en ik heb liever een andere motivator voor mijn paard om hem in beweging te krijgen - een positieve ipv een negatieve :o dus ik snap de eigenaar heel goed :o Veel succes!

Dankjewel! Ik ga meteen naar Youtube :D