Hoe breng ik dit ter sprake?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Hoe breng ik dit ter sprake?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-18 21:22

Nu ik lekker op de bank hang met 2 honden, maar even deze vraag bij jullie stellen die me al de hele middag bezig houdt:
Ik ben een paar maanden geleden naar de huidige stal verhuisd omdat de paarden hier langer buiten staan dan alleen dagdeel. We rijden nu een half uur naar stal, maar dat heb ik er dus voor over als pony lekker van ochtends vroeg tot avonds buiten staat.

Vandaag kwam ik echter om 13.30 op stal en toen stond pony nog binnen ;( Ze werden net naar buiten gedaan.
Laatst ook 2 keer in het weekend dat ik zag dat ze pas om 13.00u naar buiten gingen. Nu in de winter gaan ze ook om 17u al weer naar binnen dus dan staat hij echt maar kort buiten.
Ik heb geen idee of dit dus gebruikelijk is voor weekends ofzo, maar het zit me wel dwars. Toen we hier kwamen staan heb ik duidelijk uitgelegd dat ze op de vorige stal maar 3 of 4 uur buiten kwamen en dat ik zocht naar een plek waar ze de hele dag naar buiten kunnen. Er is mij toen verteld dat ze hier altijd lekker de hele dag in de wei gingen, ook in de winter. Behalve als het weer het echt niet toelaat, dat gaan ze in 2 groepen in de bak. Begrijpelijk.

Ik wil de staleigenaar niet voor het hoofd stoten oid, we hebben het erg naar ons zin verder hier op stal. Hoe breng ik dit nu subtiel ter sprake?

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:25

Gewoon vragen, dat het je opviel dat ze een aantal keren pas om zo en zo laat buiten werden gezet en of dat gebruikelijk is in de winter of in de weekenden.
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 25-12-18 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:26

Hi *vul naam in*, het is me nu een paar keer opgevallen dat de paarden laat naar buiten en vroeg naar binnen gaan. Is dat altijd zo? Bij ja, kun je vragen; Is hier een reden voor? Bij nee krijg je vast ook meteen een uitleg.
Als het wél altijd zo is, vragen/aangeven dat jij die van jou liever langer buiten hebt.
Gewoon heel simpel, vragen en zeggen wat je bedoelt. Niet te moeilijk over doen.

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:27

Heb je niet gewoon gevraagd waarom ze nu pas naar buiten gingen? Misschien was er een reden voor?

Anoniem

Re: Hoe breng ik dit ter sprake?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:30

Misschien door het natte weer van deze dagen?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hoe breng ik dit ter sprake?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:34

Gewoon vriendelijk vragen.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:34

Vandaag met kerst kan ik het mij nog voorstellen ook de pensioen houder wil vast iets aan kerst doen.
Maar ook in de weekends is wel balen.
Gewoon even bespreken

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:36

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-18 21:51

Lienboon schreef:
Heb je niet gewoon gevraagd waarom ze nu pas naar buiten gingen? Misschien was er een reden voor?


Laatst wel, in het weekend. Toen kreeg ik echter niet echt antwoord en daarna was hij bezig met iemand die naar een paard kwam kijken.
Zal het op een rustig moment nog eens ter sprake brengen.

Alja

Berichten: 25595
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:51

Vandaag is het kerst en de andere keren waren in het weekend
Zou navragen hoe het door de weeks gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:53

Koekie73 schreef:
Lienboon schreef:
Heb je niet gewoon gevraagd waarom ze nu pas naar buiten gingen? Misschien was er een reden voor?


Laatst wel, in het weekend. Toen kreeg ik echter niet echt antwoord en daarna was hij bezig met iemand die naar een paard kwam kijken.
Zal het op een rustig moment nog eens ter sprake brengen.


:n
Wat raar dat je geen concreet antwoord krijgt. Dat wekt een nalatig gevoel op.
Misschien toch eens kijken of er geen andere leuke stal in de buurt is? Als je thuis zit met het gevoel dat je paard wellicht op stal staat terwijl hij buiten hoort te zijn is ook niet leuk.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:47

‘Hi, hoe is het ermee? Wat staan de dieren er weer heerlijk bij zeg! Hee ik vroeg me af, hoe laat doe je ze naar buiten, ik zag ze laatst nog na de lunch binnen staan, had ik niet verwacht’ namelijk’

Zoiets? Een zeikerd zullen ze je vast vinden (er zijn maar weinig stalbazen die houden van kritische klanten helaas) maar dat maakt natuurlijk niks uit. Je betaald en mag dat zeker vragen!

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hoe breng ik dit ter sprake?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:14

Ik zou het ook rustig ter sprake brengen. Je kiest toch een stal op de afspraken die je maakt. Als je een half uur moet rijden voor een stalling die weinig beter is als je vorige stal schiet je er niets mee op natuurlijk.Door de week staan ze wel hele dagen buiten?

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoe breng ik dit ter sprake?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:32

Ga gewoon een aantal keren in de ochtend heen, en staan ze elke keer op stal dan het gesprek aangaan. Kan me met alle regen de afgelopen twee weken goed voorstellen dat hij het land niet compleet naar z'n mallemoer wil helpen. Komende week is het droog dus paar keer onverwacht opduiken, dan heb je in ieder geval een goede indruk.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 18:48

"Hoi!
Even een vraagje, zodat ik er zelf rekening mee kan houden met plannen, hoe laat gaan de paarden in de ochtend naar buiten? Dan kan ik daar rekening mee houden en niet aankomen als ze net buiten staan"

(Of je er vervolgens rekening mee houdt is wat anders maar zo stel je m heel open, zonder oordelen, en weet hij dat je er vanaf nu rekening mee zal houden en dat ie dus niet al te veel gaat schuiven kwa tijd).
Mocht ie een heel laat tijdstip aangeven kan je altijd nog aangeven dat dat anders is dan besproken voor de verhuizing.

pillow
Berichten: 7805
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Hoe breng ik dit ter sprake?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 19:24

Ik vraag me dan meteen af. Hoe vaak kom jij daar dan. Ook alleen maar op zondag? Want als jij daar wel meer komt, op door de weekse dagen weet je wel hoe het dan gaat. Bij mijn buren staan ook een paar in pension, die gaan altijd zodra het licht is naar buiten, echter op zondag is dat ook wel eens 1300 uur, nou daar zou ik niet wakker van liggen.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Hoe breng ik dit ter sprake?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-18 19:30

Bedankt allemaal! Hij heeft inderdaad een hekel aan zeurende pensionklanten en dat snap ik ook. Vandaar dat ik het wat voorzichtig wil brengen.

@pillow wat een aanname? Ik kom er dagelijks. Alleen doordeweeks is dat meestal eind van de middag of begin van de avond (ik werk namelijk) en in het weekend heel verschillend. Bovendien staan we hier pas sinds oktober. De keren dat we in het weekend niet in de loop van de middag komen, staan ze dus vaak nog binnen; ik heb ze een keer om 12u naar buiten zien gaan, maar ook al een keer om 13.30. Een keer later naar buiten, daar zit ik ook niet mee. Net zoals ik er alle begrip voor heb dat dit zo is op kerstdagen. Echter rijden we nu 30 min naar stal juist omdát ze hier hele dagen naar buiten gaan. Althans, dat is de gang van zaken waar ik mee akkoord ben gegaan toen ik hier naar toe ging verhuizen.

pillow
Berichten: 7805
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 19:45

Koekie73 schreef:
Bedankt allemaal! Hij heeft inderdaad een hekel aan zeurende pensionklanten en dat snap ik ook. Vandaar dat ik het wat voorzichtig wil brengen.

@pillow wat een aanname? Ik kom er dagelijks. Alleen doordeweeks is dat meestal eind van de middag of begin van de avond (ik werk namelijk) en in het weekend heel verschillend. Bovendien staan we hier pas sinds oktober. De keren dat we in het weekend niet in de loop van de middag komen, staan ze dus vaak nog binnen; ik heb ze een keer om 12u naar buiten zien gaan, maar ook al een keer om 13.30. Een keer later naar buiten, daar zit ik ook niet mee. Net zoals ik er alle begrip voor heb dat dit zo is op kerstdagen. Echter rijden we nu 30 min naar stal juist omdát ze hier hele dagen naar buiten gaan. Althans, dat is de gang van zaken waar ik mee akkoord ben gegaan toen ik hier naar toe ging verhuizen.

Wat een aanname? Jij benoemd nergens hoe vaak en wanneer je daar komt. Alleen dat je een deze situatie een paar keer hebt aangetroffen op zondag.

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Hoe breng ik dit ter sprake?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 19:50

Gewoon even vragen! Hopelijk neemt de eigenaar dan even de tijd voor je.

Ik heb ze eerste kerstdag ook maar kort buiten gehad, ook eigenaren van stallen zullen misschien wel kerst dingen moeten doen.
Verder heb ik ze sws in de winter maar een dagdeel buiten _O- maar snap dat als het niet de afspraak is, je het erg vervelend vind.
Liever snel opgehelderd, dan op kroppen!

Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 19:55

Koekie73 schreef:
Bedankt allemaal! Hij heeft inderdaad een hekel aan zeurende pensionklanten en dat snap ik ook. Vandaar dat ik het wat voorzichtig wil brengen

Je kan toch gewoon vragen waarom ze pas ‘s middags naar buiten gaan? Is niet gek en ook niet zeuren. Gewoon een vraag... Er omheen draaien en er een heel (excuus)verhaal van maken lijkt me onnodig.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-18 20:18

Wat een aanname? Jij benoemd nergens hoe vaak en wanneer je daar komt. Alleen dat je een deze situatie een paar keer hebt aangetroffen op zondag.[/quote]

Ja jij doet de aanname dat ik er wel niet veel zal zijn want je schrijft 'want anders' wist ik wel hoe het er aan toe gaat.

FrNo
Berichten: 3658
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 20:41

Je schrijft in de openingspost:Behalve als het weer het echt niet toelaat, dat gaan ze in 2 groepen in de bak. Begrijpelijk

Hier zit een grijs gebied tussen, want wanneer is dit wel of niet.

Als ze naar buiten gaan, gaan ze dan wel de wei in, of in die twee groepen in de bak?

Ik zou het inderdaad toch even vragen, als je weer ziet dat je paard nog binnen staat.

Of eerst aan een stalgenootje vragen.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 20:47

FrNo schreef:
Je schrijft in de openingspost:Behalve als het weer het echt niet toelaat, dat gaan ze in 2 groepen in de bak. Begrijpelijk

Hier zit een grijs gebied tussen, want wanneer is dit wel of niet.


Dit :j

Ik ken genoeg staleigenaars die dezelfde regeling hebben, waar de paarden altijd volle dagen naar buiten gaan behalve als het weer het toelaat. Maar die de paarden vervolgens binnen houden vanaf het ook maar iets regent/miezert OF de weides nat liggen door afgelopen regendagen OF de temperatuur tegen het vriespunt aankomt. Dus veel mensen hebben een andere definitie van 'slecht weer' :=

Dus ik zou ook even informeren hoe dat precies zit.

Verder zou ik gewoon ff op een vriendelijke manier vragen hoor. "Hee, ik had even een vraagje. Ik zag de afgelopen weken dat de paarden pas 's middags naar buiten gingen. Is dat een speciale regeling in het weekend / met de feestdagen, of hoe zit dat precies?"

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 20:47

Heel vervelend, ik ben in het begin dat ik op stal stond meteen een paar keer op ongebruikelijke tijden gekomen om te kijken hoe ze erbij staan. Ze stonden elke keer gewoon buiten met eten gelukkig maar ik zou het anders gewoon vragen waarom niet.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe breng ik dit ter sprake?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 22:52

Staan ze nu in de wei of in de bak? Misschien staan ze wat korter op de wei om het land te sparen of inderdaad in 2 groepen in de paddock (ochtendgroep en middaggroep). Gewoon even vragen zonder gelijk veroordelend over te komen.