Erg Druk paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hellootjes
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-12-18

Erg Druk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 20:14

Hoihoi

Ik heb een ontzettend lief paard, maar hij is super druk in stal. Als zijn 3 ganggenootjes erzijn gaat het goed. Op het moment dat er 1tje mist word hij super wild.

Hij staat elke dag van 10 tot 5 buiten. Als hij in de ochtend geluiden hoort begint hij al heen en weer te rennen in stal. Ook kan hij niert alleen buiten staan.

Iemand de gouden tip om mijn paardje te kalmeren?

Groetjess

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Erg Druk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:19


Hellootjes
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 20:24

Dankje voor de tips! Helaas gaat het daar vooral over drukte tijdens het rijden, en bij mij juist over in stal..

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:28

Om je de gouden tip te geven is er meer informatie nodig.... en dan nog betwijfel ik of je de gouden tip krijgt....
Meestal is dit soort gedrag een combinatie van meerdere punten qua management rondom je paard zeg maar.

Maar als ik het goed begrijp wordt hij wild als er nog wel 2 van de 3 gangmaatjes staan?
Hoe is hij als jij hem bv alleen meeneemt naar les of buitenrit? Staat hij buiten in een kudde met de 3 gangmaatjes? Of juist een eigen stukje of met nog andere paarden in zicht? Of met nog weer andere paarden buiten?
Hoe vaak wordt ie gevoerd en wat krijgt ie aan voer? Komt hij buiten de weidegang nog vaker uit zn stal en waarvoor en hoelang?
Hoe gedragen de andere gangpaarden zich op het moment dat de geluiden op gang komen sochtends? Hoe rustig of druk is de gang waar hij in staat? En de directe omgeving van de stal?

Erg veel vragen :D maar ik denk dat je betere tips krijgt van bokkers als je zoveel mogelijk info deelt. En dan nog is t de vraag of bokt t voor je op kan lossen ;)

Een tip voor jou: ga eens observeren hoe je paard zich gedraagt (voor zover je dat nog niet doet) , hier leer je zo veel van. Ik zou het ook meer moeten doen!

Edit
Op deze site staat onderaan een link ( mogelijke..... paardenhouderij)
Hier staat best veel info in over gedrag van paarden

Wranglerbutt

Berichten: 10379
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:36

Zoek (hier op Bokt) eens op 'verlatingsangst'

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70540
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:38

Ik verplaats dit topic naar Omgang en paardengedrag.

Diergnk

Berichten: 25
Geregistreerd: 14-11-18
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 22:10

Mijn paard is inderdaad ook erg druk (haar naam is Pepper, dus ze doet haar naam eer). Ze is erg pittig!

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Erg Druk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 22:26

Mijn paard was ook erg druk in de wintertijd op stal destijds. Verveelde zich kapot, ging rondjes lopen en drukt mij weg zodra ik de deur opende. Binnen een maand heb ik een andere plek gezocht, en gevonden waar hij veel meer buiten kwam, en inmiddels loopt hij op een PP. Paarden zijn niet 'druk' op stal, ze horen daar niet. De ruimte is veel te beperkt voor zo'n groot dier en ze kunnen hun energie niet kwijt, en hun natuurlijke gedrag niet uiten.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 22:47

De oplossing lijkt mij simpel: hem als eerste uit de stal halen en buiten zetten met soortgenoten om hem heen.

Strobaal12

Berichten: 19
Geregistreerd: 21-12-18

Re: Erg Druk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:06

Ik Weet dat niet iedereen hier in gelooft maar een paarden psycholoog langs laten komen kan echt alles oplossen! het heeft bij mij heel goed gewerkt.

Pepper2005

Berichten: 36
Geregistreerd: 24-12-18

Re: Erg Druk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 15:32

Misschien je paard uitdagen met spelletjes?

Molly1230

Berichten: 417
Geregistreerd: 04-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:14

Je paard wil graag de groep bij elkaar houden heeft mijn paard ook! ;)
Wat je ertegen kan doen is denk ik iemand die daar verstand van heeft even ernaar laten kijken.