Esparcette korrel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Esparcette korrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 20:36

Iemand die dit voert?
Zo ja ..waarom?

Heb een zak besteld van metazoa, was eigenlijk wel benieuwd of mijn paarden dit lekker vinden.
Had al begrepen dat het geweekt moet worden.
Dus heb vanmiddag wat klaar gemaakt zodat het morgen voldoende uitgezet is en ik het kan geven.

Maar ben wel benieuwd naar gebruikers ervaringen.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Esparcette korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 09:00

Dit soort brok hoeft maar een kwartiertje te weken, dus dat scheelt. Zo op het plaatje gaat het om gemalen esparcette, daar zijn zelfs discussies over of het geweekt moet worden. Als het nog echt gehakselde stengels zijn moet weken wel per se. Verder is het te testen door de groei te vergelijken met basisbrok. Alle soorten (gekocht) voer neemt water op, maar zolang het uit elkaar valt en niet meer dan 2-3x groeit en water opneemt is het goed.

Ik heb persoonlijk geen ervaring met esparcette, maar wat ik van anderen hoor zijn de ervaringen over het algemeen goed. Het is een eiwit-alternatief voor luzerne, hoewel het wel uit dezelfde familie komt, reageren minder paarden er negatief op.

Eigenschappen als worm-werend moet je met een korrel zout nemen. Prima om in te zetten alsje toch al niet ging ontwormen, maar zeker niet in plaats van ontworming toepassen.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 11:32

Kwartiertje weken?
Ik heb gister wat in een emmer gedaan met water,maar na een uur waren de korrels nog niet fijn hoor.
Was met koud water.

Ik had het besteld,meende dat het eiwitgehalte vrij hoog was,maar dat valt mee.
Is "maar" 12,8 procemt.
Mijn grasbrok zit dan al hoger op 17%
Maar het is net een andere vezel dan grasbrok denk ik, en ik heb een merrie die ondanks onbeperkt goed hooi toch wat achter blijft in gewicht.
wilde het voornamelijk voor haar gebruiken,om te kijken of het samen met grasbrok iets verschil zou maken.

Zou het tegen wormen werken?
Nou daar heb ik de gewone kuren voor,dus gok ik niet op