Shetlander blijft platte mest hebben...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Shetlander blijft platte mest hebben...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 16:47

Alvast bedankt voor het lezen!

Ik ga mijn best doen zo chronologisch mogelijk te werken aangezien het al een hele tijd gaande is.

Afgelopen zomer heb ik twee shetlanders gekocht omdat ik het hebben van eigen paarden heel erg miste, maar een groot paard momenteel niet haalbaar is.
Via een onlinesite ben ik uitgekomen op een jonge shetlandmerrie. Na telefonisch contact met de eigenaar melde hij een tweede te koop hebben staan. Aangezien het een heel eind rijden was hebben we ook onmiddellijk de trailer meegenomen.

Eenmaal daar aangekomen verschrok ik mij toch wel. De shetlanders stonden op een appelboomgaard waar er enorm veel appels lagen. De eigenaar strooide daar ook nog extra zakken (zacht!) brood neer. De hoeven waren er enorm slecht aan toe (ze krulde al omhoog) en ze zagen er heel onverzorgd uit. Het halster drukte in hun hoofdjes. Toen ik aan de eigenaar vroeg hoe het kwam dat ze er zo slecht uitzagen zei hij dat hij geen zin meer had in paarden houden. Hij heeft ze dus eigenlijk op dat weiland gedumpt.

Samen met mijn ouders heb ik toen toch besloten om ze allebei te kopen.
Eenmaal thuis zijn ze helemaal door de door de ponywash gegaan ;) (geloof me... je wilt niet weten wat er vanaf kwam).
De hoefsmid is ook onmiddellijk langsgekomen en deze vertelde dat ze al zeker 3 jaar niet meer bekapt waren. Tandarts heeft uit een van de pony's een enorme haak van het gebit gehaald. Ze hebben ook onmiddellijk een ontwormingskuur gekregen.

Nu heeft ze al vanaf de dag dat ze bij ons was hele platte mest. Ik heb dit ooit al eens met een van de andere paarden aan de hand gehad en ik ben vlozaad beginnen geven (ze had heel veel zand in haar darmen). de mest verbeterde even, maar verergerde alweer na een paar dagen;

Ik heb toen de DA er weer bijgehaald en deze is een mestonderzoek komen doen. ze zat echt VOL met parasieten. de DA zei dat het een van de ergste gevallen is die hij ooit gezien heeft. Bij de andere shet viel het mee. ze hebben allebei een zware kuur gekregen en hebben ook vitaminespuiten gekregen. Na een aantal weken werd dit herhaald.
De mest bleef verergeren en op een bepaald moment kwam er bijna alleen maar water uit.
Ik kon mijn DA niet meer bereiken en heb toen naar een andere DA gebeld.

Het tweede mestonderzoek gaf aan dat er geen parasieten meer waren, maar bij een nieuwe kuur vlozaad bleef er weer heel veel zand uitkomen.
Ondertussen zijn we al heel veel onderzoek verder en heeft ze ook een antibioticakuur achter de rug. Nu ben moet ik deze week nog afwachten hoe ze gaat zijn voor ik de DA terug bel, maar de mest is nog steeds redelijk plat. Soms komt er echt goeie mest uit, maar na de mest komt er heel vaak een waterval mee.

We zijn nu bijna een halfjaar verder en ik zit echt met de handen in het haar.

Is er iemand die dit herkend of die hier al ervaring mee heeft???

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23508
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Shetlander blijft platte mest hebben...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 17:06

Wat krijgen ze voor voer?

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 17:27

Momenteel krijgen ze gewoon droog hooi en overdag staan ze op een arme weide. Ze staan ook altijd buiten.
Verder krijgt zij een heel klein handje voer voor Shetlanders. Dit is enkel als ze een kuur vlozaad krijgt.

ellepel

Berichten: 47403
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:12

Kan goed zijn dat er beschadiging is in de dunne of dikke darm door de wormen die er hebben gezeten.

Meende dat het zo was dat in de dikke darm vooral water aan het eten word onttrokken
En daar kan het fout gaan, waardoor je dus slappe mest krijgt.
Je kunt een probiotica gaan proberen.
En er zijn er ontzettend veel,alleen kan ik je niet advies geven over welke je moet gebruiken.Overleg anders eens met je veearts of het een optie kan zijn om t proberen?

pvdbosch
Berichten: 491
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Shetlander blijft platte mest hebben...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:36

Waarmee zijn ze ontwormt?

senna21

Berichten: 11888
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Shetlander blijft platte mest hebben...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:40

Ik zou na zo'n ernstige wormbesmetting voorlopig structureel blijven ontwormen om de cyclus te doorbreken.
Mest onderzoek blijkt zo vaak niet betrouwbaar.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: Shetlander blijft platte mest hebben...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 20:57

@ellepel: ja hier heb ik een beetje schrik voor, maar ik was daarstraks om de wei en ze heeft vandaag geen natte benen van de mest dus daar ben ik al blij mee. Ik durf alleen niet te optimistisch te zijn aangezien ze soms een paar dragen droog is en dan is het ineens weer heel plat.
@pvdbosch: dat weet ik niet meer, het is 2x een echte spuit geweest en 1 kuur was dmv een pasta.

annibel

Berichten: 1196
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:04

Jeetje wat zielig zeg, dat ze zo verwaarloosd waren. Volgens mij ben je heel goed bezig.
Geef je nog steeds elke maand vlozaad? Dat is wel heel belangrijk om goed te blijven doen.
Verder zou ik, net als hierboven gezegd is, goed blijven ontwormen. Misschien kan je er een keer een homeopaat bij halen, die hebben er toch net een andere kijk op en kan ook goed werken.. Succes!

Oh en een keer bloedonderzoek lijkt me ook niet verkeerd, misschien heeft de pony wel tekorten waardoor hij dunne mest heeft.

AM01
Berichten: 140
Geregistreerd: 25-09-10

Re: Shetlander blijft platte mest hebben...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:09

Goed en regelmatig blijven ontwormen, goed en veel ruwvoer. En waarschijnlijk zit er door de wormbesmetting littekenweefsel in de darmen, waardoor de opname niet optimaal zal zijn. Kans dat de mest dun blijft is vrij groot. Komt vaker voor bij pony's die een zware wormbesmetting hebben overleefd.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: Shetlander blijft platte mest hebben...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 21:29

@annibel: ja samen met de DA heb ik afgesproken elke eerste 5 dagen van de maand vlozaad te geven. De rest van de maand moet ik een eetlepel lijnzaad geven om de darmen goed te spoelen tot er weer wat verbetering in zit.

@AMO1: ze hebben sowieso 24/7 ruwvoer ter beschikking :)

Heel erg bedankt voor de reacties tot u toe!

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Shetlander blijft platte mest hebben...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:53

Ik heb een oude verwaarloosde muilezel gekocht begin dit jaar bij hem geen wormbesmetting (wel luizen,trouwens), maar ook maanden lang slappe mest met af en toe een droog hoopje. Probiotica geprobeerd, anti-biotica (dat hielp trouwens, maar op een gegeven moment kwam de slappe mest weer terug).
Maisolie over het voer gaan doen in augustus en dat gaf goed resultaat en daar ben ik mee gestopt toen de fles leeg was, maar de poep blijft goed, nu op een schep vochtige(maar niet papperig)zemelen bij zijn voer ´savonds met een beetje appelazijn erdoor en wortelen(ongeveer een kilo).
Hij krijgt ook ander hooi, feitelijk een soort dunne stro, ik weet niet van welk gewas het is, maar mijn paardjes worden er nogal dik van. Ik woon in Portugal moet ik erbij zeggen, dus we hebben hier sowieso ander hooi en stro.
Ik weet nog hoe blij ik was toen ik eindelijk twee dagen achter elkaar echte hoopjes in zijn stal vond. (Hij staat ´snachts op stal, onder dek. Warm houden lijkt ook invloed te hebben.)


Mijn DA verdenkt hem van tumoren, maar op het moment doet hij het best goed, is heel levendig en glanst. Hij is een stuk aangekomen, maar is nog niet op gewicht.

pvdbosch
Berichten: 491
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Shetlander blijft platte mest hebben...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 22:22

Ik zou voor de zekerheid ontwormen met Equest Pramox. Mijn shet had precies hetzelfde en bleek een enorme horzellarven besmetting te hebben, iets wat niet aantoonbaar is met een mestonderzoek. Net als Senna21 ben ik van mening dat mestonderzoek zo vaak niet betrouwbaar blijkt.

Sjolvir

Berichten: 25288
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 22:26

Jazzie03 schreef:
Momenteel krijgen ze gewoon droog hooi en overdag staan ze op een arme weide. Ze staan ook altijd buiten.
Verder krijgt zij een heel klein handje voer voor Shetlanders. Dit is enkel als ze een kuur vlozaad krijgt.

Arme weide kan betekenen grote zandopname, altijd veel wormen in het verleden kunnen blijvende schade hebben gegeven.

Barb12
Berichten: 245
Geregistreerd: 12-09-09
Woonplaats: Zierikzee

Re: Shetlander blijft platte mest hebben...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 22:49

Onze pony had dit ook. enorm veel mestwater en dus altijd een hele vieze achterkant. Wanneer ik heel grof hooi voerde werd het erger. Hij had een behoorlijke achterstand toen we hem kochten en ik denk dat hij in zijn veulentijd behoorlijk wat darmschade op heeft gelopen. Nu zijn we 3 jaar verder en na heel veel zoeken en uitproberen lijkt het er op dat we de oplossing hebben gevonden. Ik geef hem 2x daags een schepje Life Force elite van www.paardensupplementen.nl Toen we hier mee begonnen werd het in eerste instantie erger maar dit poeder zorgt voor een balans in de darmen en dat heeft tijd nodig. Na 4 weken had hij prachtige mestballen en dat is zo gebleven. Ik moet het wel blijven geven. Zoek het eens op.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 08:08

Sjolvir schreef:
Jazzie03 schreef:
Momenteel krijgen ze gewoon droog hooi en overdag staan ze op een arme weide. Ze staan ook altijd buiten.
Verder krijgt zij een heel klein handje voer voor Shetlanders. Dit is enkel als ze een kuur vlozaad krijgt.

Arme weide kan betekenen grote zandopname, altijd veel wormen in het verleden kunnen blijvende schade hebben gegeven.



Onze arme weide is eigenlijk een weide met mooi gras, maar wat gewoon totaal geen kwaliteit en voedingstoffen bevat. Ik had eerst schrik op de Shetlanders op het gras te zetten, maar de DA raadde toch aan dit te doen en tot nu toe gaat het goed :)
Ik ben momenteel mijn best aan het doen om meer zandopname te voorkomen. Hun hooi krijgen ze ook niet op de grond, maar ik netten en bakken.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 08:09

@pvdbosch: ik denk dat het dat middel was. Ze hebben ik totaal nu 3 verschillende soorten gekregen om alles kapot te maken van parasieten.

@Lusitana: ik vind het zo verschrikkelijk erg hoe sommige mensen met hun dieren omgaan.
Maïsolie heb ik hier ook eens aan een paard moeten geven die te mager was. De shet is nu mooi op gewicht, maar was daarvoor eerst heel mager. Wel had ze een enorme buik, deze is ondertussen bij aan het trekken. Wat er nog over blijft is volgends de DA het gebrek aan buikspieren die ze nu heeft.
Als iemand hier tips voor heeft? Ze is echt klein (87cm)
Laatst bijgewerkt door Jazzie03 op 21-12-18 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 08:11

Barb12 schreef:
Onze pony had dit ook. enorm veel mestwater en dus altijd een hele vieze achterkant. Wanneer ik heel grof hooi voerde werd het erger. Hij had een behoorlijke achterstand toen we hem kochten en ik denk dat hij in zijn veulentijd behoorlijk wat darmschade op heeft gelopen. Nu zijn we 3 jaar verder en na heel veel zoeken en uitproberen lijkt het er op dat we de oplossing hebben gevonden. Ik geef hem 2x daags een schepje Life Force elite van http://www.paardensupplementen.nl Toen we hier mee begonnen werd het in eerste instantie erger maar dit poeder zorgt voor een balans in de darmen en dat heeft tijd nodig. Na 4 weken had hij prachtige mestballen en dat is zo gebleven. Ik moet het wel blijven geven. Zoek het eens op.


Bedankt voor je verhaal! Het klinkt hetzelfde als hoe die van mij er bij loopt. Als ze antibiotica niet aanslaat komt de DA sowieso terug en dan ga ik de voedingtips van jullie eens voorleggen :)

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Shetlander blijft platte mest hebben...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 12:06

Die enorme buik had mijn muilezel ook. Die is ook langzaam weggetrokken. Ik denk dat het een combinatie van dingen was, zoals honger oedeem en erge gasvorming is natuurlijk niet ondenkbaar. Dat laat de darmen enorm uitzetten.
De maisolie is een goed middel om aan te komen, maar het heeft zeker een positief effect gehad op zijn darmflora/werking.