Ik ga mijn best doen zo chronologisch mogelijk te werken aangezien het al een hele tijd gaande is.
Afgelopen zomer heb ik twee shetlanders gekocht omdat ik het hebben van eigen paarden heel erg miste, maar een groot paard momenteel niet haalbaar is.
Via een onlinesite ben ik uitgekomen op een jonge shetlandmerrie. Na telefonisch contact met de eigenaar melde hij een tweede te koop hebben staan. Aangezien het een heel eind rijden was hebben we ook onmiddellijk de trailer meegenomen.
Eenmaal daar aangekomen verschrok ik mij toch wel. De shetlanders stonden op een appelboomgaard waar er enorm veel appels lagen. De eigenaar strooide daar ook nog extra zakken (zacht!) brood neer. De hoeven waren er enorm slecht aan toe (ze krulde al omhoog) en ze zagen er heel onverzorgd uit. Het halster drukte in hun hoofdjes. Toen ik aan de eigenaar vroeg hoe het kwam dat ze er zo slecht uitzagen zei hij dat hij geen zin meer had in paarden houden. Hij heeft ze dus eigenlijk op dat weiland gedumpt.
Samen met mijn ouders heb ik toen toch besloten om ze allebei te kopen.
Eenmaal thuis zijn ze helemaal door de door de ponywash gegaan

De hoefsmid is ook onmiddellijk langsgekomen en deze vertelde dat ze al zeker 3 jaar niet meer bekapt waren. Tandarts heeft uit een van de pony's een enorme haak van het gebit gehaald. Ze hebben ook onmiddellijk een ontwormingskuur gekregen.
Nu heeft ze al vanaf de dag dat ze bij ons was hele platte mest. Ik heb dit ooit al eens met een van de andere paarden aan de hand gehad en ik ben vlozaad beginnen geven (ze had heel veel zand in haar darmen). de mest verbeterde even, maar verergerde alweer na een paar dagen;
Ik heb toen de DA er weer bijgehaald en deze is een mestonderzoek komen doen. ze zat echt VOL met parasieten. de DA zei dat het een van de ergste gevallen is die hij ooit gezien heeft. Bij de andere shet viel het mee. ze hebben allebei een zware kuur gekregen en hebben ook vitaminespuiten gekregen. Na een aantal weken werd dit herhaald.
De mest bleef verergeren en op een bepaald moment kwam er bijna alleen maar water uit.
Ik kon mijn DA niet meer bereiken en heb toen naar een andere DA gebeld.
Het tweede mestonderzoek gaf aan dat er geen parasieten meer waren, maar bij een nieuwe kuur vlozaad bleef er weer heel veel zand uitkomen.
Ondertussen zijn we al heel veel onderzoek verder en heeft ze ook een antibioticakuur achter de rug. Nu ben moet ik deze week nog afwachten hoe ze gaat zijn voor ik de DA terug bel, maar de mest is nog steeds redelijk plat. Soms komt er echt goeie mest uit, maar na de mest komt er heel vaak een waterval mee.
We zijn nu bijna een halfjaar verder en ik zit echt met de handen in het haar.
Is er iemand die dit herkend of die hier al ervaring mee heeft???