Oproep: lederen bitten in actie!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Oproep: lederen bitten in actie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 10:37

Maar nogmaals wat ik al in 2 berichten hierboven aan heb gegeven, dit bit blijft pas plat liggen als je het bit gebruikt zoals op mijn foto. Dus ZONDER HOOFDSTEL. Dit bit is er voor ontworpen zodat het hoofdstelloos gebruikt kan worden. Dus als je het bit aan je bakstukken gaan bevestigen dan kan dat bit NOOIT plat op de tong komen te liggen!!

Dit bit is ook ontworpen voor paarden die geen hoofdstel kunnen verdragen, daarnaast als je het kin riempje goed bevestigd zodat het niet kan bewegen maar ook niet te strak zit dan ligt het (met de juiste hand) heel rustig in de mond!

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Oproep: lederen bitten in actie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 10:42

Interessant zo'n bit.
Stomme vraag, maar valt het bit niet snel uit de mond als je geen druk heb op de teugels en geen hoofdstel gebruikt?

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 10:51

__elise__ schreef:
Interessant zo'n bit.
Stomme vraag, maar valt het bit niet snel uit de mond als je geen druk heb op de teugels en geen hoofdstel gebruikt?


Nee, want je kinriempje zit achter de lip langs, dus die schuift er niet af.

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 10:54

CharmingS schreef:
Even een oude foto gezocht
[ [url=m/GKX6aK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit bit hoort niet vast te zitten aan het hoofdstel.
Dit bit is er juist voor ontworpen voor paarden die de druk aan hun hoofd (bv achter hun oren) niet kunnen verdagen.
Vraag me dan ook echt serieus af waarom mensen maar van alles in hun paard zn mond proppen zonder er bij na te denken..
Bitten horen bij een paard te passen en zijn geen mode dingetjes ;)

Zo gebruikte ik hem ook.
Zonder hoofdstel.

Bij mij was het een probeersel.
Het is al ruim 12 jaar geleden dat ik een heel gevoelige merrie had.
Paard liep er niet slecht op, maar ook niet beter dan met een normaal hoofdstel met normaal bit. Ik ben dus weer terug gegaan naar een gewoon hoofdstel.

Ojja hij viel niet uit ofzo.
Dat kin riempje glijd niet zomaar over zijn onderlip.

mayadeby
Berichten: 224
Geregistreerd: 07-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 11:02

CharmingS schreef:
Maar nogmaals wat ik al in 2 berichten hierboven aan heb gegeven, dit bit blijft pas plat liggen als je het bit gebruikt zoals op mijn foto. Dus ZONDER HOOFDSTEL. Dit bit is er voor ontworpen zodat het hoofdstelloos gebruikt kan worden. Dus als je het bit aan je bakstukken gaan bevestigen dan kan dat bit NOOIT plat op de tong komen te liggen!!

Dit bit is ook ontworpen voor paarden die geen hoofdstel kunnen verdragen, daarnaast als je het kin riempje goed bevestigd zodat het niet kan bewegen maar ook niet te strak zit dan ligt het (met de juiste hand) heel rustig in de mond!


Bij mij lag ie wel gewoon goed met hoofdstel hoor :)

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 11:13

CharmingS schreef:
Maar nogmaals wat ik al in 2 berichten hierboven aan heb gegeven, dit bit blijft pas plat liggen als je het bit gebruikt zoals op mijn foto. Dus ZONDER HOOFDSTEL. Dit bit is er voor ontworpen zodat het hoofdstelloos gebruikt kan worden. Dus als je het bit aan je bakstukken gaan bevestigen dan kan dat bit NOOIT plat op de tong komen te liggen!!

Dit bit is ook ontworpen voor paarden die geen hoofdstel kunnen verdragen, daarnaast als je het kin riempje goed bevestigd zodat het niet kan bewegen maar ook niet te strak zit dan ligt het (met de juiste hand) heel rustig in de mond!


Hier zoals het hoort zonder hoofdstel gebruikt. En het bit lag idd plat zonder teugelcontact, echter zodra de teugels opgenomen werden kantelde het bit. Niet helemaal, maar het lag zeker niet plat meer.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Oproep: lederen bitten in actie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 11:58

Ik heb bijna alleen maar leren bitjes met een hoofdstel eraan gezien. Het is de bedoeling dat het leer naar de mond gaat vormen en (dus) gaat draaien. Dit kan, aangezien het flexibel materiaal is.
Hier moet je wel een kinriem voor hebben, het leren bit van de OP is dus inderdaad niet goed. En je moet het bit even de kans geven om naar de mond van het paard te groeien en dus niet meteen uitgebreid gaan rijden. Ook moet je hem goed blijven invetten (met bijv zonnebloemolie).

Zelf rijd ik niet met bit, maar mijn instructrice had voor al haar paardjes een leren bit.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:33

Mariett schreef:
Ik heb bijna alleen maar leren bitjes met een hoofdstel eraan gezien. Het is de bedoeling dat het leer naar de mond gaat vormen en (dus) gaat draaien. Dit kan, aangezien het flexibel materiaal is.
Hier moet je wel een kinriem voor hebben, het leren bit van de OP is dus inderdaad niet goed. En je moet het bit even de kans geven om naar de mond van het paard te groeien en dus niet meteen uitgebreid gaan rijden. Ook moet je hem goed blijven invetten (met bijv zonnebloemolie).

Zelf rijd ik niet met bit, maar mijn instructrice had voor al haar paardjes een leren bit.


Als je dit bit aan een bakstuk bevestigd, dan zal het altijd kantelen ook al laat je het een jaar in de olie weken.

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:36

CharmingS schreef:
Maar nogmaals wat ik al in 2 berichten hierboven aan heb gegeven, dit bit blijft pas plat liggen als je het bit gebruikt zoals op mijn foto. Dus ZONDER HOOFDSTEL. Dit bit is er voor ontworpen zodat het hoofdstelloos gebruikt kan worden. Dus als je het bit aan je bakstukken gaan bevestigen dan kan dat bit NOOIT plat op de tong komen te liggen!!

Dit bit is ook ontworpen voor paarden die geen hoofdstel kunnen verdragen, daarnaast als je het kin riempje goed bevestigd zodat het niet kan bewegen maar ook niet te strak zit dan ligt het (met de juiste hand) heel rustig in de mond!


Ik heb geen idee hoe strak jij de bakstukken zet, maar hij trekt het niet omhoog, hij ligt plat in de mond. Als ik het zonder bakstukken erin doe en zo strak zet dat hij er niet uit kan vallen, krijg ik weerstand. Maar goed, het zijn robots ;) alle paarden werken het hetzelfde.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:45

CharmingS schreef:
Mariett schreef:
Ik heb bijna alleen maar leren bitjes met een hoofdstel eraan gezien. Het is de bedoeling dat het leer naar de mond gaat vormen en (dus) gaat draaien. Dit kan, aangezien het flexibel materiaal is.
Hier moet je wel een kinriem voor hebben, het leren bit van de OP is dus inderdaad niet goed. En je moet het bit even de kans geven om naar de mond van het paard te groeien en dus niet meteen uitgebreid gaan rijden. Ook moet je hem goed blijven invetten (met bijv zonnebloemolie).

Zelf rijd ik niet met bit, maar mijn instructrice had voor al haar paardjes een leren bit.


Als je dit bit aan een bakstuk bevestigd, dan zal het altijd kantelen ook al laat je het een jaar in de olie weken.


Dat klopt, het ligt dan ook niet aan de olie dat het kantelt :)
Zoals ik al zei, je moet het bit de tijd geven om zich naar de mond van het paard te vormen. Oudere leren bitjes hebben altijd een draai erin: het ligt plat op de tong maar schuin bij de mondhoeken. En overal natuurlijk afgerond. Alleen met een nieuw leren bit is dit natuurlijk niet het geval en ligt hij óf plat in de mond óf schuin in de mond en mondhoeken (door het bakstuk dus).

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:05

Froemel schreef:
CharmingS schreef:
Maar nogmaals wat ik al in 2 berichten hierboven aan heb gegeven, dit bit blijft pas plat liggen als je het bit gebruikt zoals op mijn foto. Dus ZONDER HOOFDSTEL. Dit bit is er voor ontworpen zodat het hoofdstelloos gebruikt kan worden. Dus als je het bit aan je bakstukken gaan bevestigen dan kan dat bit NOOIT plat op de tong komen te liggen!!

Dit bit is ook ontworpen voor paarden die geen hoofdstel kunnen verdragen, daarnaast als je het kin riempje goed bevestigd zodat het niet kan bewegen maar ook niet te strak zit dan ligt het (met de juiste hand) heel rustig in de mond!


Ik heb geen idee hoe strak jij de bakstukken zet, maar hij trekt het niet omhoog, hij ligt plat in de mond. Als ik het zonder bakstukken erin doe en zo strak zet dat hij er niet uit kan vallen, krijg ik weerstand. Maar goed, het zijn robots ;) alle paarden werken het hetzelfde.



Nou ik gebruik geen bakstukken dat zal het grote verschil zijn. Ik gebruik het bit zoals het bedoeld is om te gebruiken, zonder bakstukken. Daarnaast hoef je het kinriempje helemaal niet strak te doen, hij moet goed aan zitten zodat ie niet uit kan glijden, maar je hoeft niet heel zn onderkaak vast te snoeren..

Daarom vraag ik me oprecht af waarom zoveel mensen iets in hun paard zijn mond hangen zonder na te denken over hoe het is bedoeld en wat precies de werking er van is. En dan heb ik het niet alleen over dit leren bit, maar in het algemeen.

Daarnaast is dit bit alleen een super uitkomst als je paarden hebt die geen druk aan het hoofd kunnen verdragen, anders heb je genoeg keuzes uit die 100e andere soorten bitten die wel bedoeld zijn om aan een hoofdstel te hangen.

En neem aan dat je "paarden zijn robots" opmerking sarcastisch bedoeld is, want inderdaad ieder paard is anders, en ieder paard heeft een andere mond dus een ander bit nodig. En je moet gewoon goed nadenken voor je iets in je paard zijn mond hangt. En daarbij kun je denken aan zelf goed onderzoek doen, of een bitfitter laten komen.

@marriet: Even offtopic wat heb jij gave foto's in je profiel!! <3

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:17

Ik vind het principe wel interessant maar de ene keer dat ik het gebruikt heb was het dramatisch.
Zonder hoofdstel gebruikt en of na 5 minuten het bit uit de mond of de tong compleet vast moeten snoeren (was wel een soepel bitje).
Zal kijken of ik er nog een foto van heb maar denk ik het niet.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:23

Dankjewel CharmingS :D

Ik denk eigenlijk dat jullie meningsverschil komt door het verschil aan kingroeve van jullie paarden :) sommige paarden hebben een hele duidelijke kingroeve en andere paarden minder. CharmingS hoeft het bit ongetwijfeld niet aan te snoeren om het te laten zitten, maar met sommige andere paarden heb je een bakstukje nodig, of je moet het bit aan de kaak vastknopen. Ligt gewoon aan de kingroeve en verdere vorming van het paard(enhoofd).

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:31

Mariett schreef:
Dankjewel CharmingS :D

Ik denk eigenlijk dat jullie meningsverschil komt door het verschil aan kingroeve van jullie paarden :) sommige paarden hebben een hele duidelijke kingroeve en andere paarden minder. CharmingS hoeft het bit ongetwijfeld niet aan te snoeren om het te laten zitten, maar met sommige andere paarden heb je een bakstukje nodig, of je moet het bit aan de kaak vastknopen. Ligt gewoon aan de kingroeve en verdere vorming van het paard(enhoofd).


Klopt maar dan is dit bit ook niet echt geschikt, en moet je kijken voor een ander bit. Het bit zal toch naar de mond moeten vormen wat echt niet gaat gebeuren na 3 keer rijden. Dus dat wil zeggen dat als je het bit dan gaat bevestigen aan de bakstukken het paard daar tot het is gevormd last van kan hebben. Kies dan iets uit die andere 100 bitten wat wel geschikt is voor het paard.

Daarnaast vind ik ook echt dat mensen moeten gaan kijken naar wat hun paard fijn vind, en niet naar iets moeten zoeken zodat ze zelf zo min mogelijk hoeven te doen :)

Edit: Een oud collega van mij had ook een paard die geen hoofdstel kon verdragen (sinds een ontsteking achter de oren kon er geen hoofdstel meer in de buurt komen, zodra er druk op kwam gooide hij zichzelf met of zonder ruiter achterover). Zei heeft toen het het bit dmv touw en elastiek losjes vastgezet aan de manen zodat het bit er niet uit kon vallen, niet dat het bit zo los zat dat het er uit zou komen, maar gewoon voor de extra zekerheid. Tijdens een proef op wedstrijd haalde ze dat touw en elastiek er dan af. De reden van het elastiek, was zodat als er iets fout zou gaan het eleastiek wel zou knappen als het nodig mocht zijn. Bij dit paard was namelijk geen andere mogelijkheid,tenzij je een 6 jarig super sportpaard de rest van zijn leven als grasmaaier wil laten doorbrengen.. Dus dit was een super oplossing (die trouwens bedacht is door een bitfitter)

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Oproep: lederen bitten in actie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:02

Ik twijfel al veel langer over dit bit. Zo min mogelijk om het hoofd spreekt mij wel aan, en ik denk dat mijn paard dit ook fijner vindt. Met neusriem wil ze altijd direct na het afstappen met haar neus langs haar benen wrijven en haar hoofd schuren. Dit zit er zo in gebakken dat ze het ook doet wanneer ik zonder neusriem rij. De neusriem zit trouwens onwijs los, passen met gemak enkele vingerbreedtes tussen.

Wat dat betreft lijkt dit me een uitkomst. Ik ben alleen bang dat ze het dus zo "uitwrijft" als ze het even op haar heupen krijgt en tijdens een buitenrit zou ik dat niet zo tof vinden. Jammer dat ze zo duur zijn en je ze niet echt terug kan brengen als het toch niks blijkt.

Freki
Berichten: 213
Geregistreerd: 15-05-15

Re: Oproep: lederen bitten in actie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:19

Niet het hele topic gelezen, maar ik rijd ook met een leren bitje. Ben er zelf en mijn paard zeer tevreden over.

Begin met dit bitje is altijd even lastig en wennen. Het bitje zit nog vol met olie, en die smaak vinden paarden nou eenmaal niet zo fantastisch. Het bitje is nog stijf en ligt voor het paard nog niet superfijn in de mond. Meestal heb ik hem de eerste paar x gewoon in en rijd op een freestyle halster. Zo kan het bit naar de mond vormen en de oliesmaak eruit, zonder dat je daarbij druk zet op het bit. Als je een aantal x er mee hebt gereden wordt het zo'n lekker klef ding. Vind zelf de kinriem heel prettig, paard heeft nogal de gewoonte 180 graden te draaien en dan naar huis te hollen. Met de kinriem trek je het bit niet door de mond heen, en komt er op de zijkant van de kin druk. Ook is de kinriem heel belangrijk voor het kwartslag draaien van het bit, zodat ie idd plat ligt.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:29

Freki schreef:
Vind zelf de kinriem heel prettig, paard heeft nogal de gewoonte 180 graden te draaien en dan naar huis te hollen. Met de kinriem trek je het bit niet door de mond heen, en komt er op de zijkant van de kin druk. Ook is de kinriem heel belangrijk voor het kwartslag draaien van het bit, zodat ie idd plat ligt.

Oh ja, wat als je je paard aan de hand hebt en hij besluit even een goede ruk aan de teugels te geven omdat ie iets spannend vindt: blijf ik dan alleen achter met een setje teugels en een leren bitje?

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:36

Zo blijft een leren bit zitten, voor degenen die het zich afvragen of het niet snel uitgaat met schuren.

Afbeeldingupload pic


Wat betreft het bit van TS, je moet er een kinriempje aan doen zoals velen al voorstellen. Want anders blijft het zo liggen als het nu ligt en dat is niet lekker aan de mond.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:48

interessante foto die bovenstaande, waarom hangen we veel leer met gespen om het paardenhoofd als dit ook zou volstaan ( dag anatomisch hoofdstel :D )?!. Dat is even om denken, maar zeg wat goed!

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Oproep: lederen bitten in actie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:59

een leren bitje ligt wel volledig op de tong, en die kunnen ze dan niet weghalen. daarbij ligt het ook wat lager in de mond, omdat het niet hoog gehouden wordt met bakstukken

het blijft per paard verschillen en dus uitproberen en onderzoeken.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 22:00

dit is denk ik afgekeken van de "indianen" die doen dit ook maar met touw.
Afbeelding

ik vind het er ook veel vriendelijker uitzien en vooral veel zachter voor de mond van het paard, i.p.v. dat er een ijzeren stang in het gehemelte prikt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 22:03

Witchcraft schreef:
dit is denk ik afgekeken van de "indianen" die doen dit ook maar met touw.
[ Afbeelding ]

ik vind het er ook veel vriendelijker uitzien en vooral veel zachter voor de mond van het paard, i.p.v. dat er een ijzeren stang in het gehemelte prikt


Schijn kan bedriegen, ik weet dat paarden hun bit op tillen met hun tong om aan de druk te ontkomen. Met dit bit is klem ook echt klem en geen ontkomen aan natuurlijk.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Oproep: lederen bitten in actie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 22:08

Mijn paard tilde z’n tong er overheen. Nou deed ie dat met alle bitten, dus tja.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Oproep: lederen bitten in actie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 22:45

Zal inderdaad wel meevallen, maar ik denk dat we dan offtopic gaan ^_^