Paardencoaching voor depressie?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
femkeDH

Berichten: 56
Geregistreerd: 13-04-16
Woonplaats: Barneveld

Paardencoaching voor depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 21:43

Heei,
(Ik lees altijd mee op bokt maar heb al sinds een poosje niets geplaatst dus ik hoop dat het hier goed staat.)
Ik zat 2-3 maanden geleden midden in een depressie. Ben daar met een psycholoog 'vanaf' gekomen. Maar heb sinds 2 weken weer een terugval. Nu zit mijn psycholoog vol en kan ik pas de 2e week van januari weer terecht. Op dit moment is mijn terugval behoorlijk heftig en merk ik dat ik op dit moment wel echt snel hulp nodig ga hebben. Ik rijd de pony van een vriendin bij, en had het haar laatst allemaal vertelt. Ze was natuurlijk helemaal geschokt en zag het niet aankomen. Ik ben ondertussen behoorlijk goed geworden in het verbergen van een depressie. Soms fijn, soms lastig. Nu doet haar moeder aan paardencaching. Ze heeft een eigen full-time bedrijf en dus appte mijn vriendin me gister dat als ik zou willen en mijn ouder er toestemming voor geven (ik ben namelijk 14) ze me een traject wilt aanbieden. Opzich klinkt het goed. Het kan goed helpen met een depressie en kan het verwerken van een trauma ook goed helpen. ( heb zo het een en ander meegemaakt met mijn oudere neef ) Maar ik kom er wel 4x per week. Waardoor ik ook weer soort van terug denk aan alles elke keer als ik er weer kom. Toch weet ik dat ik echt hulp nodig heb. Concentreren op school gaat niet meer en ik kom dagelijks amper m'n bed uit. Ik val huilend in slaap en word ook huilend weer wakker. Het maakt je aan alle kanten kapot en breekt je volledig. Mijn ouders hebben het er ook lastig mee, ik bedoel, ze zien hun dochter voor hun ogen veranderen in iemand die zo ongelukkig is. En 2x per dag mentaal echt helemaal de weg kwijt is. Ook heb ik 0 behoefte aan sociaal contact. Naar school gaan is echt een ramp omdat je van alles fout kan doen, en het lastig is omdat docenten er niets van begrijpen (ook al heeft mijn mentor een mail gestuurd 3 maanden geleden). Al je vrienden en vriendinnen lopen langzaam van je weg totdat je uiteindelijk niemand meer hebt. Maar waar ik vooral bang voor ben is dat ik terug ga naar dat zwarte stukje in mijn hoofd waarvan ik weet dat het er nog zit. Momenteel voel ik me echt echt echt slecht. Maar ik weet dat ik me ook nog slechter kan gaan voelen. Wat denken jullie? De paardencaching een kans geven? Ik weet namelijk niet of ik de behoefte heb om met de moeder van een vriendin te gaan praten over hoe je seksueel misbruikt bent. En nu niemand meer vertrouwt. Maar als het helpt....

Dus? Wat denken jullie?
Laatst bijgewerkt door femkeDH op 12-12-18 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35661
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Paardencoaching voor depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:46

In dit geval denk ik niet dat je genoeg zal hebben aan paardencoaching, zeker niet als je twijfelt of je het wel van een bekende wilt. (En dat is logisch) Je hebt professionele hulp nodig.
Kan je niet bij de HA terecht voor hulp, of tijdelijk bij de POH-ggz van de huisarts?

femkeDH

Berichten: 56
Geregistreerd: 13-04-16
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 21:50

verootjoo schreef:
In dit geval denk ik niet dat je genoeg zal hebben aan paardencoaching, zeker niet als je twijfelt of je het wel van een bekende wilt. (En dat is logisch) Je hebt professionele hulp nodig.
Kan je niet bij de HA terecht voor hulp, of tijdelijk bij de POH-ggz van de huisarts?


huisarts heeft me doorverwezen naar een psycholoog. Ging eigenlijk steeds beter en nu sinds 2 weken niet. Ik had nooit echt iets met haar omdat ze altijd heel veel tegelijk wilde. In 1 afspraak moest ik in 2 weken ineens met mensen gaan afspreken, beneden bij mijn ouders blijven zitten, mee naar verjaardagen, gezellig zijn in de klas. En omdat dat nooit allemaal lukte geeft dat het gevoel dat je faalt. Maar aangezien ik wel vooruitgang boekte (tot een bepaald punt).

verootjoo
Berichten: 35661
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:52

Is er dan geen andere psycholoog waar je wel iets mee hebt en die wel plek heeft?

femkeDH

Berichten: 56
Geregistreerd: 13-04-16
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 21:53

verootjoo schreef:
Is er dan geen andere psycholoog waar je wel iets mee hebt en die wel plek heeft?


Op dit moment helaas niet....

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Paardencoaching voor depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:54

En even tijdelijk met de huisarts praten? Niet de beste oplossing, maar wel ff om nu deze paar weken door te komen...

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:58

Je hoeft niet over dingen te praten waar je niet over wilt praten :) maar misschien dat je, als je het wel doet, in ieder geval heb dat je er iets aan doet en dat dat een beter gevoel geeft. De ladder is in de put gegooid... misschien dat ze je kan helpen met het bedenken hoe je die ladder kan gebruiken?

Ik snap ook precies wat je bedoelt met de psycholoog. Misschien dat je doorgestuurd kan worden naar de GGZ? Je mag altijd PB'en :)

Janneke2

Berichten: 22820
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:09

Hoi Femke,
wat vreselijk om mee te maken...! :(:)
En BALEN dat je therapeut momenteel geen tijd blijkt te hebben!
Goed dat je initiatief toont!!! +:)+

Even voor alle duidelijkheid: je bent sexueel misbruikt, :(:) dat is een trauma en een onbehandeld trauma geeft doorgaans depressie. Therapie tegen het gevolg (depressie ) lijkt mij minder belangrijk dan therapie tegen de oorzaak. Emdr werkt vaak erg goed, voordeel is ook dat nadat je de eerste fase van band opbouwen etc hebt doorlopen het erg snel kan werken. (Op Wikipedia staat er wel een goed artikel over.)

Maar nu de vraag over paardencoaching.
...ik zou zeggen: als overbrugging.
Waarbij het vooral gaat over vertrouwen opbouwen en vertrouwen van de paarden krijgen, en een plek waar jij gehoord wordt, begrepen, gesteund en je emoties kunt uiten.

Bedenk : de moeder van je vriendin heeft beroepsgeheim: wat jij haar tijdens een sessie vertelt, mag ze niet aan jouw vriendin vertellen - tenzij jij daar expliciet toestemming voor geeft.

En daarna verder met je eigen psycholoog voor traumatherapie, of naar een ander die emdr doet.

edit: en iemand die jou het gevoel geeft dat je faalt: oejj!
("Huiswerk /groeiwerk" kan prima zijn, en de eerste gesprekken is het altijd aftasten. Maar een trauma geneest door de eerste fase van vaardigheden opbouwen. Dus als dat "gezellig beneden zitten" het niet is, is het de taak van de vakvrouw om iets anders te verzinnen. Al dan niet een manier om jou makkelijker onder de mensen te brengen.)

En als je dat wil: stuur een pb!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 12-12-18 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:16

Ik ben equicoach in opleiding en studeer binnen 2 weken af.
Er komen vaak mensen bij mijn mentors die al jaren bij een psycholoog lopen en pas via de paarden en de coaching tot oplossingen komen.
Geef het zeker een kans.

Wat ik je meegeef, laat je coachen door een onbekende en niet je vriendin of de mama van, je kan haar wel als steun laten meegaan als je dat zelf wenst, maar beter voor jezelf is onbekend terrein en iemand die neutraal kijkt naar je zonder een conectie te hebben als vriend, familie,....

Ik ben van Belgie, de afstand is ruim, de paarden kan ik niet inzetten, maar ik sta open voor je om enkel gesprekjes te doen via skype of fb of.... Volledig gratis.
Jij bepaald zelf wat je mij vertelt, je hoeft niks, alles kan en mag.
Stuur mij maar een pb bij interesse of als je met vragen zit....