Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:01

NatasjavE schreef:
Paarden in het vierkantsmodel hebben meer moeite met de lengtebuiging. Kunnen vaak makkelijker veruimen.


Volgens mij is dit een veel voorkomende misvatting. Er zijn inderdaad langgelijnde paarden die mooi lengtebuiging kunnen geven, maar er zijn ook zat die daar juist moeite mee hebben. Een van mijn voornaamste bemerkingen als ik bij de dag van het Gelderse paard de gereden paarden bekeek, of de Geldersen die bij mij in de regio in de sport liepen (waaronder eentje uit de lijn van jouw paard) was bijvoorbeeld de lengtebuiging. Bij mijn eigen Gelderse was dat ook een groot manko.
Daarentegen zijn er zat compacte paarden die juist prachtig lengtebuiging geven. Niet allemaal, maar het is in mijn ogen zeker geen standaard regel dat ze moeite hebben met lengtebuiging. Mijn ZZ-L paard stond bijvoorbeeld in het vierkantsmodel en had lengtebuiging juist als sterk punt.
Overigens had dat paard 70% volbloed en minder bloeduitdrukking dan menig Gelders paard. In het lopen en de sensibiliteit merkte je het bloedaandeel natuurlijk wel.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:09

Oh dat ben ik met je eens hoor. Het KWPN ziet in ieder geval graag een paard in het rechthoeksmodel.
En geeft oa lengtebuiging aan als rede. Maar de praktijk kan uiteraard anders zijn.

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:44

Een goede lengtebuiging is voornamelijk een ruiterprobleem en geen paard probleem. Tuurlijk is het voor wat langer gelijnde paarden ( want wat de een lang vind, vind de ander normaal) iets makkelijker. Maar meestal vind de ruiter het het allermoeilijkst :D

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:52

Mwah.... dan zou je zelf als ruiter niet zoveel verschil merken tussen verschillende type paarden, maar ongeacht het paard altijd óf problemen hebben met lengtebuiging óf juist niet. Mijn uiteenzetting hierboven geeft al aan dat het zo niet werkt.
Bovendien, dan hebben dus bijna al die ruiters die ik op zo’n dag van het Gelderse paard zag rijden moeite met lengtebuiging. Nee, lengtebuiging komt ergens anders vandaan. Net zoals de ene mens een fantastische balletdanser is en de ander die bewegingsmogelijkheden niet heeft.

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:59

Het is natuurlijk nooit 100% match, maar ik zou het verschil zoeken in: Misschien zit je op het ene paard wel veel makkelijker dan het andere, de wijze en de graad van africhting enz enz. Er zijn zoveel redenen te bedenken waarom de lengtebuiging bij de een makkelijker gaat dan de andere op rijtechnisch gebied.

In de zwart witte wereld is het inderdaad zo dat de ene zeer goed kan buigen en de andere niet, maar dat soort paarden zitten wij meestal niet op.
We hebben het vaak over de beperkingen van de paarden, maar vergeten vaak dat de beperking er meestal bovenop zit.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:26

Mijn wereld is helemaal niet zwart/wit. Integendeel, zoals je kunt lezen nuanceer ik juist steeds de stellingname. Zo ook met lengtebuiging. Ik ontken de invloed van de ruiter niet, maar als lengtebuiging alléén een issue van de ruiter is (hoe bedoel je zwart/wit), waarom houd je je dan bezig met paardenfokkerij? Dan maakt het toch geen moer uit wat je fokt? Dan sluit je aangeboren eigenschappen uit, dus hoef je je ook niet bezig te houden met selecteren van zulke eigenschappen. Dan fok je gewoon lekker met iedere ezel, investeer je dik in een topruiter en moet het er dan ook gewoon uit kunnen komen. Succes!

Ondertussen vind ik het vraagstuk aangeboren eigenschappen wel interessant, maar inmiddels vraag ik me wel af of TS niet gewoon beter een leuk veulen kan kopen.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:50

Om hier on-topic te blijven kan de discussie over lengtebuiging misschien beter hier worden voortgezet:
[RT-D] De (anatomische) zin en onzin van lengtebuiging


Aimee schreef:
..., maar inmiddels vraag ik me wel af of TS niet gewoon beter een leuk veulen kan kopen.

Tot die conclusie was ik eigenlijk ook al gekomen :j .

Als iemand eenmalig en voor eigen gebruik een veulen wil fokken adviseer eigenlijk altijd eerst een lijstje te maken van de punten die maken dat je de merrie zo’n fijn paard vind, en die je dus terug wil zien in het veulen. Dan een lijstje maken met hengsten die de combinatie van de door jou gewenste eigenschappen hebben, en daar de hengst uit kiezen waarvan je denkt dat die het beste kan verbeteren op de aandachtspunten.

In het geval van TS gaat dit niet op, omdat ze de merrie niet in bezit heeft en ook nooit heeft gereden. En ze dus moet afgaan op wat een ander voor informatie aanlevert. Het wordt dus een heel theoretisch fokproduct, waarvan je maar moet afwachten of die je past. En natuurlijk is het fantastisch leuk om het traject van hengstenkeuze, inseminatie, dracht, bevalling, zogen, enz een keer mee te maken. Maar ik zou als ik TS was dan ook liever kijken naar een merrieveulen uit een mooi lijntje, en daar tzt zelf een veulen mee fokken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:32

Aimee schreef:
Mwah.... dan zou je zelf als ruiter niet zoveel verschil merken tussen verschillende type paarden, maar ongeacht het paard altijd óf problemen hebben met lengtebuiging óf juist niet. Mijn uiteenzetting hierboven geeft al aan dat het zo niet werkt.
Bovendien, dan hebben dus bijna al die ruiters die ik op zo’n dag van het Gelderse paard zag rijden moeite met lengtebuiging. Nee, lengtebuiging komt ergens anders vandaan. Net zoals de ene mens een fantastische balletdanser is en de ander die bewegingsmogelijkheden niet heeft.

Lengtebuiging komt komt mijns inziens uit het middenstuk van de paardenrug. En of hij nou wel of niet goed in het rechthoeksmodel staat maakt volgens mij niet uit. Als dat stuk maar goed is. Een teckel staat extreem in het rechthoeksmodel, totdat je er poten van 50 cm aan maakt, dan is hij ineens vierkant. En naar mijn idee is dat bij paarden net zo.

denisesilver

Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 14:39

Maar dat zou toch betekenen dat je voor een niet bereden merrie ook niet zou kunnen vinden waarmee he haar dekt?

Ik heb er zelf ook aan gedacht aan te kopen, maar ik denk dat de eigenaren van de merrie haar niet leeg willen laten en ze hebben maar plek voor twee veulens. Naar een opfok zou dan ook een optie zijn, maar loopt aardig in de kosten. Ik zal het overleggen.
Zoals ik al zei ga ik, wanneer het veulen geboren is eens op de merrie zitten. Voor nu geniet en leer ik vooral van de discussies hier omtrent de fokkerij

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:48

denisesilver schreef:
Maar dat zou toch betekenen dat je voor een niet bereden merrie ook niet zou kunnen vinden waarmee he haar dekt?

Ik heb er zelf ook aan gedacht aan te kopen, maar ik denk dat de eigenaren van de merrie haar niet leeg willen laten en ze hebben maar plek voor twee veulens. Naar een opfok zou dan ook een optie zijn, maar loopt aardig in de kosten. Ik zal het overleggen.
Zoals ik al zei ga ik, wanneer het veulen geboren is eens op de merrie zitten. Voor nu geniet en leer ik vooral van de discussies hier omtrent de fokkerij

Wat ook wel een leuk idee is....Dreamboy...Lijnenteelt op Krack C en op Ferro.

denisesilver

Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 15:01

Aan het begin had ik een lijstje gemaakt met vier hengsten, voordat ik verder ging kijken naar de afstammingen enzo:
Gunner KS
Dreamboy
Glamourdale
Negro

Great minds think alike. Ik had inderdaad Dreamboy als tweede keuze staan, maar ben echt niet van de lijnenteelt, hoewel deze lijnenteelt heel positief zou kunnen uitvallen

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:30

Vanboedspreiding in je titel naar lijnenteelt op Krack en Ferro...
Gebruik de paar maanden tot het dekseizoen eerst maar eens om wat na te denken wat je nu eigenlijk wilt...

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:41

Wat mij opvalt is dat alle veulens tot nog toe lijnenteelt op Ferro hadden (Diego, Glamourdale, Everdale) toch?

Dus dan lijkt het mij in ieder geval dat het achterbeengebruik een aandachtspuntje is, of dat ze dat willen behouden/ verankeren.
De Tolando's die ik ken hadden allemaal geen super bovenlijn en bovenstaande hengsten verbeteren daar ook enigzins op.
Ik zou sowieso kijken hoe het veulen is wat er nu uit komt..

Lengtebuiging kun je enorm over discusseren, en er zijn veel verschillende factoren die er voor zorgen of een paard dat wel of niet goed kan van nature.

Zonder een goede standfoto van de merrie is er wbt hengstenkeuze echt niks over te zeggen.

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:47

Hoi, mag ik even heel brutaal een vraag tussendoor gooien? Ik ben zelf een leek op fok gebied maar heb met veel interesse de discussie meegelezen, heel leerzaam.

Een aantal pagina's terug vroeg te TO het volgende

denisesilver schreef:
Heb overigens even in m'n NRPS hengstenboekje gekeken, ook ivm de ponyhengsten. De merrie waar mee ik ga fokken vergroot dus ook, maar ik kan me nog niet voorstellen hoe een paard uit een ponyhengst er dan gaat uitzien en vooral lopen. Als ik dan denk aan mijn welshje dan is dat toch wel een krabbelaartje. Moet ik die hengsten gewoon zien als paardhengsten ook qua lopen? Dat dat dus mee wordt vererfd?


Voor zover ik kon zien was hier niet echt een antwoord op gekomen, maar ik ben hier eigenlijk toch wel benieuwd wat de kenners hier zeggen over de combinatie rijpaard en rijpony. Ook omdat het percentage volbloed ten sprake is gekomen en zover ik weer rijponys juist arabische volbloed voeren? Hoe sluit dat op elkaar aan als men als doel heeft een dressuurpaard te fokken? En zouden jullie een pony hengst aanraden als de merrie van TS toch vergrotend blijkt te fokken?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:47

denk dat het genetisch profiel meer zegt dan een foto van een oudere flink drachtige merrie die al lang niet heeft gewerkt
Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:48

denisesilver schreef:
Ben blij dat ik dus niet de enige ben die een goede stap er lastig aan af ziet, vind vaak dat ze wat houterig lopen ofzo. Weet ook vaak niet wat er dan met marcheren wordt bedoeld.

Merrie zit precies in het midden qua rechtshoek/vierkantmodel. Compacter fokken dus misschien niet een goed idee.

Qua bloed, tja. Ik denk dat dat ook wel verschilt per persoon, dat de een een paard wel bloederig vind (qua opdruk) en de ander dat mee vind vallen. Welke hengsten vinden jullie bijvoorbeeld veel bloedopdruk hebben?


Een goede stap is ook hoe "schrijdend" een paard kan stappen over de rug en daar is ook weer souplesse voor nodig. (en vaak ook ontspanning)

Veel bloedopdruk dan zie ik hengsten als Apache,Indian Rock, For Ferrero/For Romance, Jazz bloed (niet allemaal), Tuschinsky, Sandro Hit, en zo zijn er nog wel meer.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:54

fokfanaat schreef:
denk dat het genetisch profiel meer zegt dan een foto van een oudere flink drachtige merrie die al lang niet heeft gewerkt
[ [url=m/KvqgSQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/EFwJQO.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit geeft heel veel waardevolle informatie inderdaad.

Een strakke rug met een sterk hellend kruis, fundament is ook wel wat op aan te merken, staat frans voor.

Galop springt er duidelijk positief boven uit.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:59

muntdrop schreef:
Hoi, mag ik even heel brutaal een vraag tussendoor gooien? Ik ben zelf een leek op fok gebied maar heb met veel interesse de discussie meegelezen, heel leerzaam.

Een aantal pagina's terug vroeg te TO het volgende

denisesilver schreef:
Heb overigens even in m'n NRPS hengstenboekje gekeken, ook ivm de ponyhengsten. De merrie waar mee ik ga fokken vergroot dus ook, maar ik kan me nog niet voorstellen hoe een paard uit een ponyhengst er dan gaat uitzien en vooral lopen. Als ik dan denk aan mijn welshje dan is dat toch wel een krabbelaartje. Moet ik die hengsten gewoon zien als paardhengsten ook qua lopen? Dat dat dus mee wordt vererfd?


Voor zover ik kon zien was hier niet echt een antwoord op gekomen, maar ik ben hier eigenlijk toch wel benieuwd wat de kenners hier zeggen over de combinatie rijpaard en rijpony. Ook omdat het percentage volbloed ten sprake is gekomen en zover ik weer rijponys juist arabische volbloed voeren? Hoe sluit dat op elkaar aan als men als doel heeft een dressuurpaard te fokken? En zouden jullie een pony hengst aanraden als de merrie van TS toch vergrotend blijkt te fokken?


Het percentage arabisch bloed wat de rijpony's voeren is niet zo groot en, en arabisch bloed (ox)is weer anders dan engels volbloed (xx) en geeft ook andere eigenschappen mee. Hoe het op elkaar aansluit ligt aan de hengst/ afstamming en de merrie etc.

Als de TS echt een pony/klein paard wilt fokken dan zou het prima kunnen met een pony hengst.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:52

janderegelaa schreef:
Lengtebuiging komt komt mijns inziens uit het middenstuk van de paardenrug. En of hij nou wel of niet goed in het rechthoeksmodel staat maakt volgens mij niet uit. Als dat stuk maar goed is. Een teckel staat extreem in het rechthoeksmodel, totdat je er poten van 50 cm aan maakt, dan is hij ineens vierkant. En naar mijn idee is dat bij paarden net zo.


Ja, daar kan ik me wel in vinden. Ik denk daarnaast dat de zijdelingse beweeglijkheid van het bekken ook belangrijk is.

Overigens snap ik ook wel waarom je Henkie een toevalsproduct noemt. Hij is immers ronduit een uitzondering wat betreft bewegingsmechanisme binnen zijn populatie. Neemt niet weg dat Alexandro goed matcht met de moederlijn van Henkie. Een beetje zoals OO Seven steeds GP paarden geeft uit Serendy.

denisesilver schreef:
Maar dat zou toch betekenen dat je voor een niet bereden merrie ook niet zou kunnen vinden waarmee he haar dekt?


Je hebt veel meer informatie als de merrie gereden is. Maar je kunt ook veel informatie uit de stam en/of nafok halen. Ik had bijvoorbeeld een merrie uit een stam waar ik een behoorlijk aantal producten van heb gezien, ik weet hoe ze te rijden zijn. En ik kon op basis van die kennis heel gericht een hengst kiezen zonder dat de merrie gereden was, maar wel met oog op wat ik graag in het rijden terug zou willen zien.

s0173957 schreef:
Vanboedspreiding in je titel naar lijnenteelt op Krack en Ferro...
Gebruik de paar maanden tot het dekseizoen eerst maar eens om wat na te denken wat je nu eigenlijk wilt...


Precies. Dit levert best een interessante uitwisseling op, maar is puur natte vingerwerk en getheoretiseer.
Als de opfokkosten een probleem zijn, zou ik sowieso nog eens overdenken of je er wel aan moet beginnen.

denisesilver

Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 19:17

s0173957 schreef:
Vanboedspreiding in je titel naar lijnenteelt op Krack en Ferro...
Gebruik de paar maanden tot het dekseizoen eerst maar eens om wat na te denken wat je nu eigenlijk wilt...

Ik zeg toch ook dat ik echt niet van de lijnenteelt ben. Dat is niet veranderd hoor. >;)

Edit: opfokkosten zijn aanzienlijk lager als het veulen bij vrienden blijft staan, zou ook niet het grootste probleem zijn. Aankoop van een veulen, als je een beetje wat wil hebben, is een grotere uitgave in een keer dan uitgaven van dekken, insimineren, etc. en de opfok. Daarbij weet je vanaf het begin wat er met zo'n veulen gebeurt en ken je de merrie beter dan wanneer je er een aankoopt

denisesilver

Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 01:22

Na wat wikken en wegen toch besloten om dit topic nog eens open te gooien. Nu met het even op rij zetten van wat ik precies zoek qua hengst. Toch weer flink wat veranderd in mijn mindset. Eerder genoemde opties mogen ook weer aangevoerd worden (graag zelfs). Wat ik zoek:

Braaf/cool karakter
De hengst moet niet te groot fokken of rank genoeg fokken dat maat in principe geen probleem is
Vrije bloedvoering (Ferro, Flemmingh, Krack C, Rubinstein)
Een Gribaldi mag eventueel wel aangedragen worden
Liefst een hengst die in NL ter dekking staat ivm gust regeling en verzending etc.
Dekgeld tot max. €1500, liefst tot €1250

Verbeter punten voor de merrie zijn:

Krachtiger en beter tot dragen komende achterhand
Sterkere bovenlijn
Merrie staat iets frans

Als jullie weer willen meedenken, zou super zijn!

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 10:57

For Gribaldi

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 11:11

TS, je kunt toch zelf terug kijken wat er al aangedragen is en of dat in jouw ‘nieuwe’ lijstje past?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 13:11

For Ferrero.

denisesilver

Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 13:23

Aimee schreef:
TS, je kunt toch zelf terug kijken wat er al aangedragen is en of dat in jouw ‘nieuwe’ lijstje past?

Klopt en ik kijk idd ook terug alleen zit ik een beetje in wat betreft het karakter dat de hengsten doorvererven. Ik zal zo even een lijstje opmaken

janderegelaa schreef:
For Ferrero.

Ik ben voor For Ferrero wat terughoudend voor het frans staan. In het nakomelingenrapport staan er toch aardig wat frans, nu kan dat ook van de merrie komen natuurlijk. En ik weet ook niet of hij een sterkere bovenlijn vererft