Voer voor drachtige merrie, gevoelig voor hoefbevangenhheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jansenjap
Berichten: 68
Geregistreerd: 19-12-06

Voer voor drachtige merrie, gevoelig voor hoefbevangenhheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 12:36

Ik heb een drachtige merrie, die snel hoefbevangen is. Ik ben op zoek naar een merriebrok die laag in suiker en zetmeel is. Vroeger kreeg zij altijd Fertolac, maar ik ben nu op zoek naar iets anders.

ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Re: Voer voor drachtige merrie, gevoelig voor hoefbevangenhheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 12:45

VitalBix Breed en Grow

jansenjap
Berichten: 68
Geregistreerd: 19-12-06

Re: Voer voor drachtige merrie, gevoelig voor hoefbevangenhheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 13:08

Ukie, heb jij ervaring met het voeren van Vitalbix?

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Voer voor drachtige merrie, gevoelig voor hoefbevangenhheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 13:12

Merrie die drachtig is hebben zo goed als geen kans om bevangen te raken vanwege de hormonen

jansenjap
Berichten: 68
Geregistreerd: 19-12-06

Re: Voer voor drachtige merrie, gevoelig voor hoefbevangenhheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 13:25

StalNollie, dat vraag ik mij af, de merrie wordt ook op Z niveau uitgebracht in dressuur, dus is echt in training maar ik heb de hele zomer terwijl ze dus al drachtig was, heel goed op het voerbeleid moeten letten want als ze maar iets gras of verkeerd hooi kreeg, dan werden haar manenkam en billlen al weer heel dik en stijf en dan weet ik dat ik op moet passen.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 14:53

StalNollie schreef:
Merrie die drachtig is hebben zo goed als geen kans om bevangen te raken vanwege de hormonen

Hoe werkt dat dan?

TS ik voer Vitalbix Breed & Grow aan mijn paardjes. Ze zijn niet drachtig (ex-fokmerrie en een ruin) maar dit was de enige muesli die aan mijn wensen voldeed. Elders op VS loopt er geloof ik ook een topic over.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Voer voor drachtige merrie, gevoelig voor hoefbevangenhheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:43

Even kort door de bocht dacht dat de eiwitten werden omgezet in aanmaak vooor de melk. Dus drachtige en zogende merries worden zo goed als niet bevangen. In de shet fokker wereld worden deze shetten bewust weer opnieuw gedekt ivm bevangenheid

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Voer voor drachtige merrie, gevoelig voor hoefbevangenhheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:47

Vitalbix is prima voer zonder overbodige vulmiddelen, en laag in suiker/zetmeel.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:54

Vitalbix Breed & Grow, evt. aangevuld met een specifiek ruwvoer of supplement als je onder de minimum aanbevolen hoeveelheden blijft.

Mijn merrie is acuut HB geraakt tijdens de dracht (kreeg tegen de afspraken in ongeschikt voer). Merrie is verhuisd en er is met een voedingsdeskundige een dieet voor haar samengesteld. Veulen is inmiddels 7 maanden oud en met beide gaat het erg goed. Veulen loopt overdag nog bij de merrie, maar ‘s nachts apart.

De basis was onbeperkt, getest ruwvoer (een basistest kan al voor 25 euro) met Vitalbix Breed & Grow, maar om de hoeveelheden van de Vitalbix in veilige marges te houden is daarvan minder gevoerd dan standaard door de fabrikant aanbevolen.
Mineralen, eiwitten en vitaminen zijn verder daarom aangevuld met Agrobs Grünhafer en later, toen ze dat niet meer kreeg weggewerkt vanwege te weinig ruimte in de darmen, aangevuld met Pavo Nerv Control en alleen wat Grünhafer voor de structuur.
Dit kon eventueel met zemelen worden vervangen, maar daarvan kon ik moeilijk een fabrikant vinden met echt garantie op lage zetmeel en suikergehaltes. Daarom was de Pavo voor mijn extreem gevoelige merrie het veiligst.
Verder heb ik de merrie bij weidegang tegenwoordig altijd met graasmasker staan. Ook met veulen aan de voet.

Laat dus in de eerste plaats je ruwvoer testen. Op basis daarvan kun je bekijken welke gehaltes moeten worden aangevuld en kun je berekenen hoeveel Vitalbix Breed & Grow dat is en of je daarvan een deel beter met iets anders kunt aanvullen.
Op haar max tijdens de lactatie kreeg mijn merrie ‘maar’ 1,8 kg Vitalbix (opgebouwd nadat 1,5 kg veilig bleek). Dat ging heel goed.
Dan nog is het natuurlijk altijd kijken of je merrie het er goed op doet, op gewicht blijft, etc.
Ik zou je zeker een voedingsdeskundige aanraden. Is zeker niet duur en ook voor latere veulens zul je er profijt van hebben. Ik kan Mizora hier op bokt aanbevelen, maar weet niet of ze tijd heeft.

Als ik er klakkeloos van uit was gegaan dat drachtige merries vrijwel niet HB kunnen raken en bijv. een standaard merriebrok had gevoerd, had ik geen merrie en geen veulen meer gehad. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.
Mijn merrie is van een beetje voordroogkuil acuut HB geraakt. Tijdens haar dracht.
Drachtig of niet drachtig maakt in haar geval echt geen verschil, streng management des te meer.
Al ken ik wel de theorie achter hormonen, groei van veulen en risico inperking van hoefbevangenheid. Dan moet de merrie wel elk jaar een veulen krijgen en zelfs dan is het niet altijd veilig. Hetzelfde argument wordt nl. aangedragen in de OVP bij de verwilderde Koniks en daar komt HB helaas alsnog wel voor.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 18:31

StalNollie schreef:
Even kort door de bocht dacht dat de eiwitten werden omgezet in aanmaak vooor de melk. Dus drachtige en zogende merries worden zo goed als niet bevangen. In de shet fokker wereld worden deze shetten bewust weer opnieuw gedekt ivm bevangenheid

Maar sinds wanneer zijn eiwitten dan een oorzaak van hoefbevangenheid?

jansenjap
Berichten: 68
Geregistreerd: 19-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 11:09

Ik heb nu een aantal weken vitalbix gevoerd, maar helaas wil ze de musli nu niet meer eten, dus ik moet op zoek naar iets anders

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:25

Koper schreef:
StalNollie schreef:
Even kort door de bocht dacht dat de eiwitten werden omgezet in aanmaak vooor de melk. Dus drachtige en zogende merries worden zo goed als niet bevangen. In de shet fokker wereld worden deze shetten bewust weer opnieuw gedekt ivm bevangenheid

Maar sinds wanneer zijn eiwitten dan een oorzaak van hoefbevangenheid?



Sinds altijd?

Doorgaans worden eiwitten in de groei van hoeven en onderhoud van spieren gestopt en lichte overschotten hopen zich op bij de hoeven tussen de lamellen waar de doorbloeding het zwakste is.

Door dat de eiwitten niet optijd afgebroken /afgevoerd worden, veroorzaken deze ontstekings reacties in de hoef.

Mensen kunnen ook ziek worden aan een overschot van bepaalde vitamines en stoffen. Dat is bij paarden niet anders. En in het geval van eiwitten uit zich dat vaak in hoefbevangenheid.

Als je wil kan ik wel een bron voor je zoeken?

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:26

Nee joh, dat is al heel lang achterhaald. Voor hoefbevangenheid is suiker meestal de trigger. Soms ook medicatie of een andere ziekte (bij voorbeeld PPID).

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:55

Je kan eens kijken naar de Happy Summer Mix van Horsefood.
Mijn drachtige dame krijgt dat nu. Erg stevig type die ook eerder te dik dan te dun is. Die wilde ik vanwege te dik worden ook niet op de merriebrok oid zetten. Ze is dik genoeg en als Paint imo ook een lichtvoederig ras. En ze ziet er top uit. Stevig maar niet meer zoveel te dik dan ze altijd was.

Ik gooi er een handje appelmix (ook van Horsefood) doorheen, dat ruikt ongelovelijk lekker, en dat eten ze hier allemaal super. De appelmix is wel een heel stuk hoger met name in de zetmeel, maar het gaat echt maar om een handje voor het lekkere (lees ik vond zelf de Summermix saai en was voor het shetje een voer met meer nodig :D ) Heel slecht van mij, ik weet het, maar een heel klein beetje verwennen kan nog bij haar (en de rest).
Daarnaast krijgen ze Wiesencobs, lucernecobs, maiscobs en grascobs en voor nog wat extra vitamines Kernmixbrok (ook van horsefood :+ ) De kernmixbrok krijgen ze omdat ik ver onder de aangegeven hoeveelheid voer. Ze krijgen (de dames die beide met pensioen zijn) maar een halve kilo per dag van de summermix. En van de cobs krijgen ze ook maar een beetje. Het meeste daarvan gaat naar de Shet die vanwege zijn tanden heel slecht hooi kan eten. Dat is ook de reden dat ik cobs voer, hooivervanging. De Summermix eten ze hier overigens ook zonder alle toevoegingen heel goed :D

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 02:08

jansenjap schreef:
Ik heb nu een aantal weken vitalbix gevoerd, maar helaas wil ze de musli nu niet meer eten, dus ik moet op zoek naar iets anders

https://www.purepaardenvoeding.nl/producten/pure-stud/
Misschien Pure Stud. Is wel meer een structuurmix dan een muesli en sommige paarden moeten daar best aan wennen. Heb zelf geen ervaring met Pure Feed.
Anders zou ik je zeker alsnog een voedingsdeskundige aanraden.
Er zijn nl. ook alternatieven op basis van een afgestemd vitaminen en mineralensupplement. Die zijn er nl. ook specifiek voor drachtige en lacterende merries en een voedingsdeskundige kan dat goed afstemmen in combinatie met wat je in basis aan ruwvoer beschikbaar stelt. :j

Wat betreft de discussie over eiwit en laminitis is de wisselwerking tussen glucose, insuline en eiwit (proteïne) gecompliceerd en komt het, uiteraard, neer op balans. Teveel proteïne kan nl. o.a. de werking van insuline verstoren. Zolang de merrie echter niet meer krijgt gevoerd dan ze nodig heeft voor zichzelf en haar veulen leidt dat niet zo snel tot gezondheidsproblemen, al is dat natuurlijk een beetje een open deur. Metabole disfunctie is ook sneller een probleem bij paarden die al gevoelig zijn voor laminitis (aanleg) of onderliggende gezondheidsproblemen hebben.
Over het algemeen is NSC aangemerkt als de directe boosdoener bij laminitis, oftewel non-structural carbohydrates (lees: suiker, fructaan, zetmeel).
Maar goed, ik ben geen voedingsdeskundige en wetenschappers onderzoeken de complexe wisselwerking tussen o.a. suikers, eiwitten en insuline (bij paarden maar ook mensen en andere dieren) nog altijd volop.