Hoe bouw je het rijden met een paard met artrose weer op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:39

HLS schreef:
Xyris schreef:
De dierenarts is erbij geweest, die heeft de diagnose gesteld, maar zonder foto's als het goed is.


Zonder foto's of echo kun je geen diagnose stellen. Dan is het een vermoeden, meer niet. Ik zou beginnen met een goed onderzoek. Dan weet je ook hoe ernstig de eventuele artrose is. Aan de hand daarvan zou ik samen met dierenarts, osteopaat/fysio en evt instructeur/instructrice een plan van aanpak opstellen.

Dit klopt wel enigszins.
Soms zie je bij de sprong wel dat er harde verdikkingen zitten die kunnen wijzen op artrose.
Maar de foto's geven pas echt uitsluitsel

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Hoe bouw je het rijden met een paard met artrose weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:43

Ik zou zeker foto's maken. Dadelijk heeft het arme dier gewoon pssm

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bouw je het rijden met een paard met artrose weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:49

Ik zou ok echt aandringen op foto's. Sowieso zou ik echt willen weten waar de artrose nu voornamelijk zit en in welke mate het al aanwezig is.

Bewegen is echt heel belangrijk, dus daarom staan die van ons ook echt 24/7 buiten. Gewicht is belangrijk.

En zoals ik al zei; als je weet waar de artrose zit, zijn hoefschoenen met zooltjes heel goed als dempend materiaal. Op een goede zandpaddock is dat niet per se nodig, maar wel op het harde buiten bijv.

Maar als ik het zo hoor, zou ik echt een beter onderzoek willen. Na stilstaan een paard opbouwen en dan wat problemen door een mulle bak en zonder foto's concluderen dat het artrose is, vind ik te vaag. Zou ook zomaar een peesblessure kunnen zijn bijvoorbeeld.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 18:18

Kleine aanpassing, hij is wel op de foto gezet, er is lichte artrose geconstateerd bij de rechter voorknie.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Hoe bouw je het rijden met een paard met artrose weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 18:24

Mijn fjord van 18 is inmiddels 4 jaar geleden gediagnostiseerd met artrose. Voorheen trainde we 4/5x op M niveau. Ik rij hem nu nog gemiddeld 3x per week. Voornamelijk buiten. Dressuurmatig trainen doen we nog wel, maar ik merk dat we daar beiden de echte uitdaging in verloren zijn nou we niet meer echt wedstrijsgericht trainen. Meneer komt dagelijks buiten zolang het licht is.

Ik merk dat het echt enorm goed gaat. De ene keer is hij wat stijver dan de ander, dus is het wat langer instappen. Maar hij geniet nog van de ritjes, alle3 de gangen doet hij met plezier, en zo ver wij zien heeft hij geen pijn.

Het is natuurlijk wel een beetje je doelen bijstellen. Maar er valt zeker nog voor beiden veel plezier te beleven!

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 18:27

Xyris schreef:
Kleine aanpassing, hij is wel op de foto gezet, er is lichte artrose geconstateerd bij de rechter voorknie.


Maar hoe wordt hij gehouden? En geen andere vermoedens verder van klachten, pijn f blessures??

Ik zou dan echt met rechtuit stapwerk beginnen. Dat kan in principe altijd en dan weet je over een paar weken ook of het oke is om uit te breiden.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 20:04

Thanks Renee, dat geeft goede moed!

De laatste maand is er weinig met hem gedaan (bijrijder gestopt) sindsdien gaat het beter. De bijrijdster reed alleen met hem in de mulle bak, die durfde niet naar buiten. Het idee is dat ik hem nu oppik (heb hem nog niet eerder gereden) en dat we vanaf begin januari gaan kijken wat we voor hem kunnen betekenen (niet andersom dus). Hij staat normaliter op ruim een HA weide met 4 andere paarden en pony's. Met nat weer staat hij in de paddock, maar dit is dit jaar pas sinds een week. Hooi is onbeperkt dmv een slowfeeder en hij krijgt dus een supplement met een klein beetje biks en lijnzaadolie.

Op het moment stapt hij 1x per week een beetje rond met jonge kids op zijn rug en wordt er regelmatig met hem gewandeld.

Het vermoeden was in het begin inderdaad dat er sprake was van een peesblessure, hij is toen 2 maanden stil gezet maar toen hij weer opgepakt werd (in de bak) ging het al snel weer mis en zijn er foto's gemaakt waar artrose uit voorkwam. Er is geen echo oid gemaakt van de pees, maar er is wel uitsluitsel gegeven.

De ellende is dat we er eigenlijk te laat achter kwamen dat hij kreupel was, de bijrijdster had zelf namelijk niks in de gaten. We merkten het pas na verloop van tijd helaas.

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe bouw je het rijden met een paard met artrose weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:32

Hoe is er uitsluitsel gegeven dat het geen peesblessure is als er geen echo van de pees is gemaakt?

Artrose is iets wat vaak geleidelijk ontstaat..paard begint met stijf en stram lopen de eerste paar minuten en word daarna beter. Pas bij ernstige artrose ga je blijvende kreupelheid zien. Het kan natuurlijk..maar ik krijg toch wat twijfels bij je verhaal.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bouw je het rijden met een paard met artrose weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 11:01

Mijn merrie van 25 met artrose loopt niet kreupel.

De ruin van 19 heeft wel een apart pasje, maar loopt verder oke.

En mn ruin van 20 heeft er weleens last van, maar wordt niet meer gereden.

Artrose is best breed en de oorzaken kunnen wel verschillen.

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 22:33

Ik wil even ingaan op de reacties wat betreft het pssm.
Ik zal hem hier ook zeker op laten testen, dat kan immers nooit kwaad. Maar pssm zie je natuurlijk niet op welke foto van de DA dan ook.

Mijn 8 jarige Tinker merrie had dit. Had, want ik heb haar in oktober in laten slapen.
Pony was hier geboren en zelf alles geleerd. Altijd tegen dingen aangelopen, en na de positieve test viel alles op z’n plek. Snel daarna ging het teveel, te snel achteruit. Maar geen van de symptomen van jouw Tinker herken ik erin.



Dan iets anders wat wellicht nuttig kan zijn: dezelfde merrie werd ‘kreupel’. Niet echt, want de ene dag liep ze goed en de ander niet 100% zuiver. Het was tijden lang tobben. Mijn DA zei foto’s maken, omdat ze op het zachte goed liep en de buigproef goed doorkwam.
Ik heb geen foto’s gemaakt, maar er een andere DA bijgehaald. Deze vertelde van gewrichtsvloeistof wat niet goed kon zijn in de hoefgewrichten. En wat bleek na uitverdoven: dit was zo slecht als het maar kon zijn.
Na het inspuiten van kunstmatig gewrichtsvloeistof liep ze echt veel beter. Mooie ruime passen (was eerst net een Shetlander) en ook echt 100% ontspannen over de rug en in de hals. Atrose ontstaat door slecht gewrichtsvloeistof, dus misschien kan je (of de eigenaar) hier ook eens naar informeren!

Succes!

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 19:31

Foto's zijn dubbel.

Aan de ene kant, vroege artrose kun je op rx niet zien.
Artrose is nl. een ziekte van het gewrichtskraakbeen, en kraakbeen zie je niet op rx.
Het wordt pas zichtbaar als er ook al sprake is van botwoekering.

Aan de andere kant, maak van om het even welk paard ouder dan tien rx-en van de onderbenen, en je zult signalen van artrose vinden. Ook bij paarden die absoluut geen last hebben en 100% zuiver lopen. Met andere woorden, artrose op rx betekent nog niet dat die artrose ook werkelijk de reden is van het kreupel gaan. Dat kan natuurlijk, maar het is absoluut niet zeker, en het is verstandig andere mogelijke oorzaken uit te sluiten.

Als je meer wil weten over het management van paarden met artrose, daar hebben ze bij GlucoHorse een reeks tips over die wel handig zijn : https://www.glucohorse.com/management01.html.