Jongeren klagen volwassenen aan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Jongeren klagen volwassenen aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-18 11:52


rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Jongeren klagen volwassenen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:00

Ha ha ha. Ik kom uit de tijd dat
er nog geen stroomverslinde mobieltjes, ipads waren
er een computer op je werk stond, niet thuis
dat de bloemkool in een krant werd ingepakt, niet in plastic
dat je gewoon op de fiets of lopend naar school ging, niet bij mama op de achterbank
dat je gewoon 7 dagen in de week eten kookte, niet een auto of brommer met delivery liet voorrijden
je niet heel de dag stroomverslindende insta-facebook-youtube vloggersbloggers zelfingenomen typjes volgde
dat je speelgoed geen stekker had


En deze verwende generatie klaagt de ouderen aan? Tjonge jonge. Niet klagen. Niet aanklagen. Aanpakken. Doorpakken. Doen. Kom van je reet af.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-18 12:03

Het zijn jongeren, geen 30-40 jarigen.

mag
Berichten: 1603
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:07

A3a1 schreef:
Het zijn jongeren, geen 30-40 jarigen.

30-40 jarigen hadden ook geen iPads en computers als kind/puber/jongere hoor.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-18 12:08

Tjonge, hebben jullie het hele artikel gelezen of hebben jullie azijn op?

SergeantRoos
Berichten: 547
Geregistreerd: 13-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:11

rien10 schreef:
Ha ha ha. Ik kom uit de tijd dat
er nog geen stroomverslinde mobieltjes, ipads waren
er een computer op je werk stond, niet thuis
dat de bloemkool in een krant werd ingepakt, niet in plastic
dat je gewoon op de fiets of lopend naar school ging, niet bij mama op de achterbank

dat je gewoon 7 dagen in de week eten kookte, niet een auto of brommer met delivery liet voorrijden
je niet heel de dag stroomverslindende insta-facebook-youtube vloggersbloggers zelfingenomen typjes volgde
dat je speelgoed geen stekker had


En deze verwende generatie klaagt de ouderen aan? Tjonge jonge. Niet klagen. Niet aanklagen. Aanpakken. Doorpakken. Doen. Kom van je reet af.


Het gaat hier over jongeren, en je noemt een paar dingen die duidelijk (mede) veroorzaakt worden door de oudere generatie waar in dit artikel over wordt gesproken. Veel kinderen/jongeren krijgen hun ipads en stroomverslindende mobieltjes van hun ouders. Supermarkten die groenten in plastic verpakken worden gerund door volwassenen. En mama bestuurt de auto en tankt de benzine, niet de kinderen ;)

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:15

Het is heel verfrissend om jongeren in veranderprocessen te betrekken. Dat werkt idd heel goed.
Maar op het moment dat je teksten als "aanklagen", "lening op de toekomst", "onrechtvaardigheid" gebruikt, gaan de hakken in het zand. Bij dit soort processen moet je iedereen mee hebben, ook die 'lenende, de aarde uitputtende generatie die het allemaal maar op z'n beloop laat'.
En dat is jammer, want die verandering en die andere blik op de toekomst is hard nodig, maar op deze manier is het bij voorbaat al gedoemd te mislukken, omdat er met het vingertje wordt gewezen en wordt beschuldigd.

KimD

Berichten: 20420
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:16

Ze moeten hun ouders moeten aankijken, die hebben deze milieuvervuilers op de wereld gezet. :+

Zouden ze allemaal zo milieubewust zijn, en rekening houden met het klimaat? Ik denk het niet. Ze zullen net zo goed bij mama en papa in de auto stappen, gebruik maken van een (moderne) telefoon, tablet etc. Of bijvoorbeeld een Netflix anno hebben.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:22

Wat een goed artikel!

Mijn ouders zeggen altijd heel eerlijk dat zij de laatste generatie zijn die gouden bergen hebben. En dat klopt. Als wij nu niet in actie komen is er over een paar jaar geen leefbare planeet meer.

KimD, in het artikel staat dat het Zweedse meisje bedankt voor een prijs omdat ze moest vliegen om het in ontvangst te nemen. Oordelen is zo makkelijk. Een 17 jarige die zo goed bezig is vind ik fantastisch!

CupCakes_

Berichten: 3322
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:24

Ik vind het een inspirerend artikel. Het zet je wel tot nadenken over dit onderwerp. Hiervoor heb ik eigenlijk niet zo nagedacht over de gevolgen van dit alles. Daarom vind ik het goed dat deze jongeren in actie komen, want zoals Selka zegt, dan hebben we over een paar jaar geen leefbare planeet meer. En dat wil niemand denk ik!

KimD

Berichten: 20420
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:28

Selka schreef:
Wat een goed artikel!

Mijn ouders zeggen altijd heel eerlijk dat zij de laatste generatie zijn die gouden bergen hebben. En dat klopt. Als wij nu niet in actie komen is er over een paar jaar geen leefbare planeet meer.

KimD, in het artikel staat dat het Zweedse meisje bedankt voor een prijs omdat ze moest vliegen om het in ontvangst te nemen. Oordelen is zo makkelijk. Een 17 jarige die zo goed bezig is vind ik fantastisch!


Dat las ik inderdaad. Maar zij oordeelt net makkelijk.

Een goede daad waarmee je in een artikel of nieuws kan komen is natuurlijk goed voor de PR.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Jongeren klagen volwassenen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:29

Nouja je kunt ook van alles wat positief is iets negatiefs maken.

Beter een 17 jarige die mensen bewust maakt met zo'n actie dan een onverschillige tiener.

KimD

Berichten: 20420
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Jongeren klagen volwassenen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:40

Dat is zeker waar!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Jongeren klagen volwassenen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:51

Ik vind het een goede actie :j Het gaat hier natuurlijk vooral om media aandacht vragen voor de klimaatproblemen en ik vind het fantastisch dat er jongeren zijn die meer doen dan alleen klagen op Facebook. En dan ook vooral dat dit jongeren zijn van over de hele wereld, die samen strijden voor een betere wereld in plaats van meer verdeeldheid creëren zoals waar de oudere generatie zo goed mee bezig is momenteel.

WildDreams

Berichten: 2426
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Re: Jongeren klagen volwassenen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:06

Ik vind het ook een goede actie! Het gaat niet enkel om de stroomverslindende dingen van nu. Wat dacht je van de extreem milieuvervuilende fabrieken eind 19e eeuw en de gehele 20e eeuw? Hoe vervuilender stroom en brandstof toen was t.o.v. nu. Dan mogen we nu wel meer stroom gebruiken, maar deze stroom is al een stuk schoner. Iedereen heeft er schuld aan, daarom vind ik het goed dat die jongeren zich er ook bewust van zijn en in actie komen.
Ook werd er eind 20e eeuw enthousiast enorm schadelijke stoffen in onder andere haarlak de atmosfeer in gespoten. Ach, iedereen heeft zijn eigen deel hierin :)
Al bij al ben ik enorm trots op deze jongeren, ookal ken ik ze niet. Beter vredig in protest gaan dan alles maar negeren, toch?

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Jongeren klagen volwassenen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:34

Hele goede actie!

En KimD, daar gaat het juist niet helemaal om. Het gaat er om dat met de huidige politiek (Waar een paar 'jongeren' inzitten), er straks niks meer over is van deze aarde. Door alle kolen fabrieken etc. open te houden en andere politieke keuzes die goed zijn voor het nu en niet voor het later. Daar hebben deze jongeren nauwelijks invloed op, ze mogen nog niet eens stemmen. De mensen die nu aan de macht zijn en het voor het zeggen hebben, zijn al dood als de problemen alleen maar groter worden.
En ja, die jongeren gebruiken stroom etc. Is dat hun eigen schuld? Nee, lijkt me niet. Zij hebben geen telefoons etc uitgevonden, ze zijn alleen maar kind van deze tijd, een tijd waarin je zonder mobiele telefoon en computer niet eens normaal school opdrachten kan maken.

Ik vind eht echt super dat ze in actie komen, en al is het alleen maar aandacht vragen: soms is dat ook belangrijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:36

Ik stoor me zelf niet aan oudere generaties in het algemeen. Ik vind juist dat oudere generaties heel belangrijk zijn door hun grotere hoeveelheid levenservaring; zij hebben alle "fouten" al gemaakt, dus in ieder project of wat dan ook moet je oudere generaties betrekken, zodat jongere generaties de fouten niet maken waar de ouderen al van geleerd hebben.


Waar ik me zelf wel mateloos aan stoor is de hoeveelheid ouderen in de overheid, die geen ruk lijken te geven om het milieu. Neem de VVD. Neem het CDA. Etcetera, etcetera. Heel veel 50 plussers die het milieu vooral niet als prioriteit hebben staan. Boeit het ze gewoon niets? Zouden die echt iets hebben van: Ik lig toch over 20/30 jaar in m'n kist, dus het maakt me niet uit dat de jongere generaties onze zooi mogen opruimen (als dat tegen die tijd überhaupt nog mogelijk is)?

Wij jongere generaties zijn hier nog 70 jaar. Onze kinderen die over 10 jaar geboren worden zijn hier nog veel langer dan wij. Enzovoort. Waarom zijn wij dan zo ontzettend ondervertegenwoordigt op ieder vlak? Neem het schuldenstelsel. Want ja, dat is het gewoon. Neem het milieu, waar gewoon nog véél te weinig aan gedaan wordt. Op geen enkele manier wordt er voor ons opgekomen.

Het is tijd voor verandering. Ik merk aan alle jongeren om mij heen dat we het ongelofelijk zat zijn. Het is niet alleen de planeet van de oudere generaties. Het is ook onze planeet en onze toekomst. En wij willen er héél graag voor zorgen dat die toekomst veilig wordt gesteld. Gelukkig zijn er ook een heleboel ouderen die dat willen, maar in de politiek lijken die niet voor te komen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:48

Selka schreef:
in het artikel staat dat het Zweedse meisje bedankt voor een prijs omdat ze moest vliegen om het in ontvangst te nemen.

_/-\o_

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:52

A3a1 schreef:
Tjonge, hebben jullie het hele artikel gelezen of hebben jullie azijn op?


Ja dat wilde ik wel maar die was op....ga zo lezen! ;)

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Jongeren klagen volwassenen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:05

Ik ben het helemaal met Ibbel eens. Ik moet trouwens zeggen dat mijn vrienden en kennissen, zich (al jaren) net als ik, meer zorgen maken dan onze kinderen. Maar dat is misschien ook 'onze eigen schuld'.

Of die van de maatschappij, waarin ze opgroeien?

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:15

Ibbel schreef:
Het is heel verfrissend om jongeren in veranderprocessen te betrekken. Dat werkt idd heel goed.
Maar op het moment dat je teksten als "aanklagen", "lening op de toekomst", "onrechtvaardigheid" gebruikt, gaan de hakken in het zand.


Waarom?

Citaat:
Bij dit soort processen moet je iedereen mee hebben, ook die 'lenende, de aarde uitputtende generatie die het allemaal maar op z'n beloop laat'.
En dat is jammer, want die verandering en die andere blik op de toekomst is hard nodig, maar op deze manier is het bij voorbaat al gedoemd te mislukken, omdat er met het vingertje wordt gewezen en wordt beschuldigd.


Intrigerend hoe dit argument (en ook in bijna letterlijk dezelfde woorden) steeds weer naar voren komt: dat je verandering vooral krijgt als je het leuk houdt en iedereen mee krijgt, en dat 'met het vingertje wordt gewezen.' Ja, nee, natuurlijk zouden we in theorie echt wel heel erg open staan voor verandering, maar dit is toevallig net niet de juiste manier.

Maar het lijkt me ook onzin. Een dwangsom van de rechter is over het algemeen best wel effectief om verandering te bewerkstelligen. Zeker, dat roept ook een tegenreactie op die probeert om de regels op nog uitzinnigere creatieve manieren te omzeilen... maar ondertussen verandert de situatie wel degelijk onder druk van de regels en de dwang van de rechter. Dus doe niet alsof het altijd leuk moet blijven of dat dat de effectiefste manier van verandering is, want daar lijkt me eigenlijk niet zoveel bewijs voor.

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:34

Mij wel. Ik zie het aan de berichten die ik op mijn fb-pagina plaats. Als dat erg kritische berichten zijn, met een agressieve of beschuldigende ondertoon, over de teloorgang van natuur of impact op het milieu, krijg ik weinig reacties. Als ik daarentegen een genuanceerd bericht met een uitnodigende toon plaats, komt er wel veel respons.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:35

Wat een jankerig artikel. Ik vraag me af wie die kinderen aanstuurt... een politicus?
Als ik zo om me heen kijk, zijn het de volwassenen van nu die zich druk maken om afvalscheiding, gasloze wijken, zonnepanelen en ga zo maar door. Dit zijn de ouders van nu die zich druk maken om de toekomst van hun kinderen. En niet de ouders die denken "dan lig ik toch al in mijn kist", wat een vreemde uitspraak, beledigend ook.

Ik zie nu jongeren op eletrische fietsen naar school gaan, of met de bus of achterin bij paps of mams. Nat worden Ho maar!!!
Scooters die te hard gaan, helm of geen helm. Oude wrakjes van auto's die vervuilen en zuipen......
En inderdaad met een aangegroeide telefoon aan hun handjes.

Weet je wat werkt? Effectief iets doen, niet alleen er over praten!

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:44

Margee schreef:
Wat een jankerig artikel. Ik vraag me af wie die kinderen aanstuurt... een politicus?
Als ik zo om me heen kijk, zijn het de volwassenen van nu die zich druk maken om afvalscheiding, gasloze wijken, zonnepanelen en ga zo maar door. Dit zijn de ouders van nu die zich druk maken om de toekomst van hun kinderen. En niet de ouders die denken "dan lig ik toch al in mijn kist", wat een vreemde uitspraak, beledigend ook.

Ik zie nu jongeren op eletrische fietsen naar school gaan, of met de bus of achterin bij paps of mams. Nat worden Ho maar!!!
Scooters die te hard gaan, helm of geen helm. Oude wrakjes van auto's die vervuilen en zuipen......
En inderdaad met een aangegroeide telefoon aan hun handjes.

Weet je wat werkt? Effectief iets doen, niet alleen er over praten!


Ik denk hun paps en/of mams
Als ik naar de kleding kijk weet ook wel wie het zijn.
Als je lijdzaam verzet gaat toepassen gaan bij heel veel mensen deze alarmbellen rinkelen.
Herinner mij aan Greenpeace in de jaren '70 ook zulk lekker stel.
Zijn ondertussen erg de weg kwijt geraakt
https://vroegevogels.bnnvara.nl/nieuws/ ... ntransport.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:44

mysa schreef:
Mij wel. Ik zie het aan de berichten die ik op mijn fb-pagina plaats.


Maar is FB en de respons die je daarop krijgt een goede maatstaf voor daadwerkelijke verandering?