Binnenkat ontwormen en ontvlooien?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 07:50

sharon488 schreef:
Bedankt voor de reacties! Wij krijgen eind januari een kat. Het is een binnenkat en we wonen ook op 4 hoog, naar buiten kan dus niet. Ook hebben we geen honden oid dus het binnenbrengen daardoor zal niet gaan.

Nog maar even nadenken en onderzoek doen over hoe wij het gaan aanpakken met ontvlooien en ontwormen :)


Houdt er erg ging dat leeftijd ook een rol speelt.. jonge katten dienen het eerste levensjaar echt vaker ontwormt te worden dan het standaard advies voor binnenkatten(2 x per jaar minimaal)

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Binnenkat ontwormen en ontvlooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 08:02

Ontwormen 2/3 keer per jaar, ontvlooien indien nodig. Mocht ik wel een keer een vlo spotten dan ontworm ik ze we gelijk met ontvlooien omdat het vaak samengaat.

Enten alleen de eerste 2 jaar en daarna niet meer.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 08:21

LoveUggs schreef:
AnnetteFlame schreef:

Met stronghold moet je alleen opletten want die is niet tegen lintworm. Je zou die dus moeten afwisselen met een ander ontwormingsmiddel


Oh dat wist ik niet..! Bedankt voor het melden! Ik vind het ideaal dat het 2 in 1 is. Ze zijn gelukkig gezond. Maar iig goed om even te onthouden! :j


Lintworm kunnen ze oplopen van vlooien of besmette prooidieren (bijv. een muis). Als de kat daarmee niet in contact komt zal deze ook geen lintworm oplopen en is enkel stronghold voldoende :D .

Toen ik nog een binnen kat had ontwormde ik 2x per jaar en anti vlo 4x per jaar.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 08:40

Binnenkat, 1
Wel ontwormen ivm hond, als er geen hond was, zou ik het alleen doen als ik het zie, deed dat zo met mijn eerste kat, eigenlijk nooit hoeven ontwormen. Voordeel van vlees geven misschien?

Niet inenten na de kitteninentingen.
Na plm 7 jaar zou ik gaan titeren om te kijken of het nodig is.
Niet ontvlooien zonder hond, wel ontvlooien als er wel een hond is. Of zonodig, dat is ook nog eens optie, aangezien de hond wel altijd ontvlooid is.

Met 2 katten
Wel ontwormen, 1x per jaar, niet inenten na kitteninentingen ( na 7 jaar titeren ), ontvlooien indien nodig.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Binnenkat ontwormen en ontvlooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 08:52

Ik heb vaker een vlooienplaag meegemaakt in hartje Amsterdam op 3 hoog zonder dat er dieren naar buiten gaan. Een vlooi kan ook met een mens mee reizen.

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 11:11

Flevolander schreef:
sharon488 schreef:
Bedankt voor de reacties! Wij krijgen eind januari een kat. Het is een binnenkat en we wonen ook op 4 hoog, naar buiten kan dus niet. Ook hebben we geen honden oid dus het binnenbrengen daardoor zal niet gaan.

Nog maar even nadenken en onderzoek doen over hoe wij het gaan aanpakken met ontvlooien en ontwormen :)


Houdt er erg ging dat leeftijd ook een rol speelt.. jonge katten dienen het eerste levensjaar echt vaker ontwormt te worden dan het standaard advies voor binnenkatten(2 x per jaar minimaal)


Jaa dat wist ik inderdaad :) de kat die we krijgen is al 2, dus dat scheelt!

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:40

Als je je kat 1x in de zoveel tijd kamt met een vlooienkam, mocht ie dan een keer krabben en jij gaat kammen, weet je of hij ze heeft.
Dan kun je besluiten om te behandelen.

Het scheelt erg veel vergif.

Want, zoals iemand op mijn vorige post reageerde, ja, je kunt een vlo mee naar binnen nemen, in de praktijk, gebeurd het zelden.

Ook wormen, het gebeurd gewoon zelden, dus ik zou max 1x per jaar doen.
Ook dat is vergif, dus, niet meer dan nodig.

Anoniem

Re: Binnenkat ontwormen en ontvlooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:44

Hier worden zowel kat en hond alleen ontvlooit/ontwormd indien nodig.

Ga niet standaard vergif in hun stoppen.

Heel af en toe zie ik eens een vlo, dan worden ze behandeld. Maar nog nooit een vlooienplaag meegemaakt.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:45

Dikke aanstellerij, een binnenkat ontvlooien en ontwormen zonder tekens van.. Mijn katten komen buiten en krijgen eens per half jaar een ontwormingspil, maar niets voor de vlooien. Dat vergif komt er pas als er daadwerkelijk een vlo zit.